BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Beyin Temelli Öğrenme Üzerine Yapılan Araştırmaların İncelenmesi: İçerik Analizi Çalışması

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 898 - 912, 01.01.2017

Öz

Son incelemelerine dayalı çalışmalara rastlanmaktadır. Bu incelemelerde bir alana ilişkin gelişmeleri ve araştırmacıların eğilimlerini ortaya koymak amacıyla kesitsel çalışmaların yapılması değerlendirmesinin yapılması, o döneme ilişkin ortaya konan araştırmaların niteliğine dair bilgi vermenin yanında, sonraki araştırmalara da ışık tutucu özellik taşımaktadır. Bu çalışmada; Türkiye’de 2000-2016 yılları arasında Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımı ile ilgili yapılan araştırmalara ilişkin Çalışmaların yayın yılı, yayın türü, araştırma yöntemi, araştırma konusu, araştırma alanı, örneklem türü, örneklem belirleme yöntemi, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemi açısından içerik analizi yapılmıştır. Çalışmada konuyla ilgili olarak 23 makale, 35 yüksek lisans tezi ve 16 doktora tezi olmak üzere toplam 74 araştırmaya ulaşılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre araştırmacıların en çok “Fen ve Teknoloji” ve “İngilizce” konu alanlarında çalıştıkları belirlenmiştir. Araştırmalarda en çok nicel araştırma yöntemi ve deneysel modeller kullanılmıştır. Kullanılan istatistiksel testlerden “t testi” ve “ANOVA” gibi fark testlerine dayalı veri analiz teknikleri; veri toplama araçları bakımından ise en çok “başarı testleri” ve “tutum, ilgi, algı” ölçekleri kullanılmıştır. Örneklem seçimi açısından “basit seçkisiz” ve “uygun örnekleme” yöntemleri daha fazla kullanılırken en çok çalışılmıştır

Kaynakça

  • Akaydın, Ş., & Çeçen M. A. (2015). Okuma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 183-198.
  • Alper, A. ve Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: A review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 8(2), 124-135.
  • Arık, R. S., & Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayınlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongre sayfasından erişilmiştir.
  • Bal, H. (2016). Türkiye’de düzenlenen uluslararası spor bilimleri kongrelerinde sunulan bildirilerin içerik analizi açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Bauer, M. W. (2003). Classical content analysis: A review. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds). Qualitative researching with text, image and sound (131-151). London: Sage Publication.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Caine, G. and Caine, R. N. (2002). Making connections: teaching and the human brain (Çev. Ülgen, G.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Çiltaş, A., Güler, G., & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • De Jong, O. (2007). Trends in western science curricula and science education research: A Bird’s eye view. Journal of Baltic Science Education, 6(1), 15-21.
  • Doğru, M., Gençosman, T., Ataalkın, A. N., & Şeker, F. (2012). Fen bilimleri eğitiminde çalışılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 49-64.
  • Duman, B. (2015). Neden beyin temelli öğrenme? Ankara: Pegem Akademi.
  • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005–2006 Yılları Arasında Yayımlanan Eğitim Bilimleri Dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: betimsel bir analiz.
  • Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140-147.
  • Erdoğmuş, U., F. (2009). Türkiye’de BÖTE alanında yapılan yüksek lisans ve doktora tezlerindeki araştırma eğilimleri: bir doküman analizi. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve diğerleri. (2012a). Trends in Educational Research in Turkey: A Content Analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 455-460.
  • Gürdal, A., Bakioğlu, A., & Öztuna, A. (2005). Fen bilgisi eğitimi lisansüstü tezlerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(17), 53-58.
  • Jensen, E. (2006). Beyin uyumlu öğrenme. (A. Doğanay, Çev.). Adana: Nobel.
  • Jensen, E. (2000). Brain based learning. Educational Leadership, 57(7), 76-78.
  • Keleş, E., Çepni, S. (2006). Beyin ve öğrenme. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(2), 67-82.
  • Lubienski, S.T. & Bowen, A. (2000). Who's counting? A Survey of Mathematics Education Research 1982-1998. Journal for Research in Mathematics Education. 31(5), 626–633.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Th ousand Oaks, CA: Sage.
  • Ozan, C., & Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education, 4(11), 116-136.
  • Saban, A. (2009). Çoklu zekâ kuramı ile ilgili Türkçe çalışmaların içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 9(2), 833-876.
  • Sarı, Ş. N. (2011). Türkiye’de kimya eğitimi alanında 2000-2010 yılları arasında yazılmış yüksek lisans tezlerinin içerik analizi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Seçer, İ., Ay, İ., Ozan, C., & Yılmaz, B.Y. (2014). Rehberlik ve psikolojik danışma alanındaki araştırma eğilimleri: bir içerik analizi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 5(41), 49-60.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
  • Sert, G. (2010). Öğretim teknolojileri alanında yayımlanmış Türkiye adresli makalelerin içerik analizi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A. & Seferoğlu, S. S. (2012). Öğretmenlerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: bir içerik analizi çalışması. Akademik Bilişim’12-XIV, Akademik Bilişim Konferansında sunulmuş bildiri. Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Tatar, E., & Tatar, E. (2008). Fen bilimleri ve matematik eğitimi araştırmalarının analizi-I: Anahtar kelimeler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 89–103.
  • Temel, S., Şen, Ş., & Yılmaz, A. (2014). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme ile ilgili yapılan çalışmalara ilişkin bir içerik analizi: Türkiye örneği. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 565-580.
  • Ulutaş, F., & Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3), 614-626.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Examination of Studies Related of Brain-Based Learning In Turkey: A Study of Content Analysis

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 898 - 912, 01.01.2017

Öz

This study presents a content analysis of brain-based learning studies carried out in Turkey from 2000 to 2016. The purpose of the study is to investigate and identify research trends in brain-based learning studies and to provide a reference point for future studies. The study analyzes in a systematic way 74 studies including 23 journal articles, 35 master theses and 16 PhD dissertations by the publication year, publication type, research method, and research topic, research field, sampling group, sampling size, sampling method, data-collection tool, and dataanalysis method. The analysis shows that most of the studies focused on such subject areas as natural science, technology and English language. The study also found that quantitative and experimental research models were the most frequently employed research models. A further analysis of the research methods reveals that the t-test was the most popular statistical tests employed in the studies and such data analysis techniques as ANOVA constituted the majority of comparative data analysis techniques. The findings also highlight that achievement, attitude scale, aptitude and perception tests were the most prevalent date collection tools in the studies under investigation. In terms of sampling, most studies utilized simple random sampling, convenient sampling methods, while using mostly students as subjects for the research. Thus, this study contributes to the recent scholarship on literature review and content analysis in education studies and fills an important gap in the area of brain based learning studies by identifying key trends and patterns in the field and offering suggestions for future research

Kaynakça

  • Akaydın, Ş., & Çeçen M. A. (2015). Okuma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 183-198.
  • Alper, A. ve Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: A review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 8(2), 124-135.
  • Arık, R. S., & Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayınlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongre sayfasından erişilmiştir.
  • Bal, H. (2016). Türkiye’de düzenlenen uluslararası spor bilimleri kongrelerinde sunulan bildirilerin içerik analizi açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Bauer, M. W. (2003). Classical content analysis: A review. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds). Qualitative researching with text, image and sound (131-151). London: Sage Publication.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Caine, G. and Caine, R. N. (2002). Making connections: teaching and the human brain (Çev. Ülgen, G.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Çiltaş, A., Güler, G., & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • De Jong, O. (2007). Trends in western science curricula and science education research: A Bird’s eye view. Journal of Baltic Science Education, 6(1), 15-21.
  • Doğru, M., Gençosman, T., Ataalkın, A. N., & Şeker, F. (2012). Fen bilimleri eğitiminde çalışılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 49-64.
  • Duman, B. (2015). Neden beyin temelli öğrenme? Ankara: Pegem Akademi.
  • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005–2006 Yılları Arasında Yayımlanan Eğitim Bilimleri Dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: betimsel bir analiz.
  • Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140-147.
  • Erdoğmuş, U., F. (2009). Türkiye’de BÖTE alanında yapılan yüksek lisans ve doktora tezlerindeki araştırma eğilimleri: bir doküman analizi. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B., Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. ve diğerleri. (2012a). Trends in Educational Research in Turkey: A Content Analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 455-460.
  • Gürdal, A., Bakioğlu, A., & Öztuna, A. (2005). Fen bilgisi eğitimi lisansüstü tezlerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(17), 53-58.
  • Jensen, E. (2006). Beyin uyumlu öğrenme. (A. Doğanay, Çev.). Adana: Nobel.
  • Jensen, E. (2000). Brain based learning. Educational Leadership, 57(7), 76-78.
  • Keleş, E., Çepni, S. (2006). Beyin ve öğrenme. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(2), 67-82.
  • Lubienski, S.T. & Bowen, A. (2000). Who's counting? A Survey of Mathematics Education Research 1982-1998. Journal for Research in Mathematics Education. 31(5), 626–633.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Th ousand Oaks, CA: Sage.
  • Ozan, C., & Köse, E. (2014). Eğitim programları ve öğretim alanındaki araştırma eğilimleri. Sakarya University Journal of Education, 4(11), 116-136.
  • Saban, A. (2009). Çoklu zekâ kuramı ile ilgili Türkçe çalışmaların içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 9(2), 833-876.
  • Sarı, Ş. N. (2011). Türkiye’de kimya eğitimi alanında 2000-2010 yılları arasında yazılmış yüksek lisans tezlerinin içerik analizi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Seçer, İ., Ay, İ., Ozan, C., & Yılmaz, B.Y. (2014). Rehberlik ve psikolojik danışma alanındaki araştırma eğilimleri: bir içerik analizi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 5(41), 49-60.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
  • Sert, G. (2010). Öğretim teknolojileri alanında yayımlanmış Türkiye adresli makalelerin içerik analizi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sert, G., Kurtoğlu, M., Akıncı, A. & Seferoğlu, S. S. (2012). Öğretmenlerin teknoloji kullanma durumlarını inceleyen araştırmalara bir bakış: bir içerik analizi çalışması. Akademik Bilişim’12-XIV, Akademik Bilişim Konferansında sunulmuş bildiri. Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Tatar, E., & Tatar, E. (2008). Fen bilimleri ve matematik eğitimi araştırmalarının analizi-I: Anahtar kelimeler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 89–103.
  • Temel, S., Şen, Ş., & Yılmaz, A. (2014). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme ile ilgili yapılan çalışmalara ilişkin bir içerik analizi: Türkiye örneği. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 565-580.
  • Ulutaş, F., & Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3), 614-626.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynep Kılıç Bu kişi benim

Semra Güven Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

IEEE Z. Kılıç ve S. Güven, “Examination of Studies Related of Brain-Based Learning In Turkey: A Study of Content Analysis”, Researcher, c. 5, sy. 4, ss. 898–912, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.