Son incelemelerine dayalı çalışmalara rastlanmaktadır. Bu incelemelerde bir alana ilişkin gelişmeleri ve araştırmacıların eğilimlerini ortaya koymak amacıyla kesitsel çalışmaların yapılması değerlendirmesinin yapılması, o döneme ilişkin ortaya konan araştırmaların niteliğine dair bilgi vermenin yanında, sonraki araştırmalara da ışık tutucu özellik taşımaktadır. Bu çalışmada; Türkiye’de 2000-2016 yılları arasında Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımı ile ilgili yapılan araştırmalara ilişkin Çalışmaların yayın yılı, yayın türü, araştırma yöntemi, araştırma konusu, araştırma alanı, örneklem türü, örneklem belirleme yöntemi, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemi açısından içerik analizi yapılmıştır. Çalışmada konuyla ilgili olarak 23 makale, 35 yüksek lisans tezi ve 16 doktora tezi olmak üzere toplam 74 araştırmaya ulaşılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre araştırmacıların en çok “Fen ve Teknoloji” ve “İngilizce” konu alanlarında çalıştıkları belirlenmiştir. Araştırmalarda en çok nicel araştırma yöntemi ve deneysel modeller kullanılmıştır. Kullanılan istatistiksel testlerden “t testi” ve “ANOVA” gibi fark testlerine dayalı veri analiz teknikleri; veri toplama araçları bakımından ise en çok “başarı testleri” ve “tutum, ilgi, algı” ölçekleri kullanılmıştır. Örneklem seçimi açısından “basit seçkisiz” ve “uygun örnekleme” yöntemleri daha fazla kullanılırken en çok çalışılmıştır
This study presents a content analysis of brain-based learning studies carried out in Turkey from 2000 to 2016. The purpose of the study is to investigate and identify research trends in brain-based learning studies and to provide a reference point for future studies. The study analyzes in a systematic way 74 studies including 23 journal articles, 35 master theses and 16 PhD dissertations by the publication year, publication type, research method, and research topic, research field, sampling group, sampling size, sampling method, data-collection tool, and dataanalysis method. The analysis shows that most of the studies focused on such subject areas as natural science, technology and English language. The study also found that quantitative and experimental research models were the most frequently employed research models. A further analysis of the research methods reveals that the t-test was the most popular statistical tests employed in the studies and such data analysis techniques as ANOVA constituted the majority of comparative data analysis techniques. The findings also highlight that achievement, attitude scale, aptitude and perception tests were the most prevalent date collection tools in the studies under investigation. In terms of sampling, most studies utilized simple random sampling, convenient sampling methods, while using mostly students as subjects for the research. Thus, this study contributes to the recent scholarship on literature review and content analysis in education studies and fills an important gap in the area of brain based learning studies by identifying key trends and patterns in the field and offering suggestions for future research
Brain-Based Learning Brain-Compatible Learning Content Analysis
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.