Şikâyet, beklentileri karşılanmayan müşterinin sergilediği davranış kalıplarından biridir. Memnun olmayan müşteri memnuniyetsizliğini farklı kanallar üzerinden ürününü kullandığı işletmeye dile getirmekte ve kendisinin de kabul edebileceği adil bir çözüm talebinde bulunmalıdır. Şikâyetlerin doğru karşılanması ve müşterilerin tatmin edilmesi işletmelerin pazarlama sorunları ile karşılamamaları için büyük önem taşımaktadır. Seyahat acenteleri gibi hizmet yoğun ürünler sunan aracı kuruluşlarda da şikâyete yaklaşım önemini korumaktadır. Bu çalışma seyahat acentelerinin müşteri şikâyetlerine yaklaşımlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla nicel araştırma Araştırmada İstanbul, Ankara ve Antalya illerinde faaliyet gösteren 323 A sınıfı seyahat acentesi üzerine bir anket uygulanmıştır. Analizler sonucu acentelerin bulundukları illere göre sundukları ürünlerde, müşteri profillerinde, şikâyet alma kanallarında ve şikâyet çözüm yollarında anlamlı farklılıklar bulunduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuç bölümünde seyahat acentelerinin müşteri memnuniyetini ve sadakatini sağlamak için şikâyet yaklaşımlarında nelere dikkat etmeleri gerektiği konusunda tavsiyelerde bulunulmuştur
Seyahat Acenteleri Müşteri Şikayetleri Şikayet Çözüm Türleri
The complaint is one of the behavioral patterns exhibited by the customer whose expectations are not provided. Unsatisfied customer express dissatisfaction through different channels to firm and s he must seek a fair solution which s he can accept. Correct gratification of complaints and satisfaction of customers are crucial for businesses not to meet marketing problems. The approach of complaints is also important in intermediary organizations that provide service-intensive products such as travel agencies. This study aims to determine the approach of travel agencies to customer complaints. For this purpose, questionnaire technique was used from quantitative research methods. A survey was conducted on 323 A class travel agency operating in Istanbul, Ankara and Antalya. Analyzes have found that there are significant differences in products, customer profiles, grievance channels and grievance remedies for the products that the endorsing agencies are depending on. In the conclusion of the study, there are recommendations about what travel agencies should pay attention to in complaints approaches to ensure customer satisfaction and loyalty.
Travel Agencies Customer Complaints Types of Complaint Solutions
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 3 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.