BibTex RIS Kaynak Göster

Analojilere Yönelik Bir Tutum Ölçeği

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 3, 101 - 111, 01.01.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı; öğrencilerin analojilere karşı tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Yapılan literatür taraması ve öğrenci görüşmeleri doğrultusunda 44 maddeden oluşan taslak ölçek hazırlanmıştır. Taslak ölçek 2014-2015 öğretim yılında Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde lisans düzeyinde eğitim gören 175 öğrenciye uygulanmıştır. Ölçek üzerinde yapılan faktör analizi soncunda toplam 29 maddeden oluşan 4 faktörlü ölçek elde edilmiştir. Ölçekte yer alan maddelerin, verilerin %55,90’sini karşıladığı belirlenmiştir. Güvenirlik çalışması sonucunda birinci faktörün Alfa α güvenirlik katsayısı .91, ikinci faktörün Alfa α güvenirlik katsayısı .84, üçüncü faktörün Alfa α güvenirlik katsayısı .80, dördüncü faktörün Alfa α güvenirlik katsayısı .81 ve ölçeğin genel Alfa α güvenirlik katsayısı ise .95 olarak bulunmuştur. Bulunan sonuçlara göre Analojilere güvenilirliğinin yüksek olduğu kabul edilmiştir

Kaynakça

  • Anagün, S.Ş. & Duban, N. (2014). Fen bilimleri Öğretimi. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Akar, M.S. (2007). Laboratuvar dersinde yazma metinleri oluşturmanın ve analoji kullanımının akademik başarıya etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Aykutlu, I. & Şen, A.İ. ( 2011). Fizik öğretmen adaylarının analoji kullanımına ilişkin görüşleri ve elektrik akımı konusundaki analojileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 48-59.
  • Bayazıt, İ. (2011). Öğretmen adaylarının matematik öğretiminde analoji kullanımları konusundaki görüş ve yeterlilikleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, (31), 149-158.
  • Bilaloğlu G., R. .(2006). Altı yaş çocuklarına bağışıklık sisteminin analoji tekniği ile öğretiminin başarı ve kalıcılığa etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniveristesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Okul Öncesi Anabilimdalı, Adana.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem Yayıncılık, 12. Baskı, Ankara.
  • Çıray, F. (2010). İlköğretimde disiplinler arası analoji tabanlı öğretimin öğrencilerin öğrenme düzeyleri üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gökharman , K. H. (2013). Maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinde analoji kullanımının öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi (Çivril örneği). Yüksek Lisans Tezi Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Günel, M., Kabataş M. & Büyükkasap, E. (2009). Öğrenme Amaçlı Yazma Aktivitelerinin Ve Analoji Kurmanın Üniversite Düzeyinde Mekanik Konularını Öğrenmeye Etkisinin İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 401-419.
  • Harrison, A. & Jong, O. (2002). Using Analogies İn Chemistry Teaching: A Case Study Of A Teacher’s Preparations, Presentations And Reflections.esearch and the quality of science education, pp 353-365.
  • Kanalmaz, T. (2010). İlköğretim 8. sınıf matematik dersi ölçme öğrenme alanında analoji yöntemine dayalı öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına ftkisi. Yüksek Lisans Tezi Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı ve çok değişkenli istatistik teknikleri (5. Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kayhan E. (2009). Sekizinci sınıf fen bilgisi dersi maddedeki değişim ve enerji ünitesinde analoji yöntemine dayalı öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına ve kalıcılığına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Kılıç (2009). Öğretmen ve öğrenci merkezli analoji kullanımının dolaşım sistemi konusundaki başarıya etkisi. Yüksek Lisans Tezi Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, sakarya.
  • Klainbaum, D.G., Kupper, L.L. & Muller, K.E., (1987). Applied Regression Analysis and Other Multivariable Methods. Boston: PWS-Kent Publishing
  • Matlen, B.J., Vosniadou, S., Jee, B., & Ptouchkina, M. (2011). Enhancing the comprehension of science text through visual analogies. In L. Carlson, C. Holscher, & T. Shipley (Eds.), Proceedings of the 34th annual conference of the Cognitive Science Society (pp. 2910–2915). Austin, TX: Cognitive Science Society.
  • Nuhoğlu, H. (2008). The development of an attitude scale for science and technology course. Elementary Education Online, 7(3), 627-639,2008.
  • Öztürk, F.N. (2012). 7. Sınıf fen Ve teknoloji müfredat modülasyonu: öğretmenden gelen özgün anlamlar (analojiler). Yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir. Şahin H. (2016). Okul öncesi fen eğitiminde analoji yöntemi ve analojinin okul öncesi eğitim programlarında yer alma düzeyi. Uluslararası Türk eğitim bilimleri dergisi, 4(6), 48-61.
  • Şaşmaz Ören, F., Ormancı, Ü., Babacan T., Çiçek T. & Koparan, S. ( 2010). Analoji ve araştırma temelli öğrenme yaklaşımına dayalı rehber materyal uygulaması ile buna yönelik öğrenci görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 33-53.
  • Şaşmaz Ören ,F., Ormancı, Ü., Babacan T., Çiçek T. & Koparan, S. ( 2011). Analoji ve araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımı temelli rehber materyal geliştirme çalışması: “Madde ve Değişim” öğrenme alanı. Kuramsal Eğitim Bilim, 4(2), 30-64.
  • Tavşancıl, E. ( 2010). Tutumların Ölçülmesi Ve SPSS İle Veri Analizi. 4. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Tosun, Z.D. (2011). Biyoloji dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Biyoloji Öğretmenliği Bilim Dalı Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uğur, G. (2009). Doğru akım devreleri ile ilgili olarak, 11. sınıf öğrencilerinde oluşmuş kavram yanılgılarının giderilmesinde ve öğrencilerin fizik dersine karşı tutumlarına analoji kullanımının etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
  • Vandetti, M.S., Matlen B.J., Richland L.E. & Binge S.A. (2015).Analogical Reasoning in classroom: ınsights from cognitive science. Mind, brain and Education Society and wiley Periodical. 2(9), 100-106.

An Attitude Scale For Analogy

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 3, 101 - 111, 01.01.2017

Öz

The aim of this study is developing a scale to determine the students’ attitudes related analogies. A draft scale consisting of 44 items was prepared in the direction of literature review and student opinions. Draft scale is applied the teacher candidates that studying in various departments of Education faculty of Erzincan University during 20142015 academic year. After the factor analyzes on the scale, 4 subscale which consisting of 29 items were obtained. Items placed in the scale were explained the 55.90% of the data. As a result of reability study, the reability coefficient of first factor is .90, the second factor coefficient is .84, the third factor coefficient is .80, the last factor coefficient is .81 and the general reability coefficient of scale is .95. According to the results, the scale an attitude scale for analogy and all factors reability were deemed very high

Kaynakça

  • Anagün, S.Ş. & Duban, N. (2014). Fen bilimleri Öğretimi. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Akar, M.S. (2007). Laboratuvar dersinde yazma metinleri oluşturmanın ve analoji kullanımının akademik başarıya etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Aykutlu, I. & Şen, A.İ. ( 2011). Fizik öğretmen adaylarının analoji kullanımına ilişkin görüşleri ve elektrik akımı konusundaki analojileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 48-59.
  • Bayazıt, İ. (2011). Öğretmen adaylarının matematik öğretiminde analoji kullanımları konusundaki görüş ve yeterlilikleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, (31), 149-158.
  • Bilaloğlu G., R. .(2006). Altı yaş çocuklarına bağışıklık sisteminin analoji tekniği ile öğretiminin başarı ve kalıcılığa etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniveristesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Okul Öncesi Anabilimdalı, Adana.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem Yayıncılık, 12. Baskı, Ankara.
  • Çıray, F. (2010). İlköğretimde disiplinler arası analoji tabanlı öğretimin öğrencilerin öğrenme düzeyleri üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gökharman , K. H. (2013). Maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinde analoji kullanımının öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi (Çivril örneği). Yüksek Lisans Tezi Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Günel, M., Kabataş M. & Büyükkasap, E. (2009). Öğrenme Amaçlı Yazma Aktivitelerinin Ve Analoji Kurmanın Üniversite Düzeyinde Mekanik Konularını Öğrenmeye Etkisinin İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 401-419.
  • Harrison, A. & Jong, O. (2002). Using Analogies İn Chemistry Teaching: A Case Study Of A Teacher’s Preparations, Presentations And Reflections.esearch and the quality of science education, pp 353-365.
  • Kanalmaz, T. (2010). İlköğretim 8. sınıf matematik dersi ölçme öğrenme alanında analoji yöntemine dayalı öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına ftkisi. Yüksek Lisans Tezi Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı ve çok değişkenli istatistik teknikleri (5. Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kayhan E. (2009). Sekizinci sınıf fen bilgisi dersi maddedeki değişim ve enerji ünitesinde analoji yöntemine dayalı öğretimin öğrencilerin akademik başarılarına ve kalıcılığına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Kılıç (2009). Öğretmen ve öğrenci merkezli analoji kullanımının dolaşım sistemi konusundaki başarıya etkisi. Yüksek Lisans Tezi Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, sakarya.
  • Klainbaum, D.G., Kupper, L.L. & Muller, K.E., (1987). Applied Regression Analysis and Other Multivariable Methods. Boston: PWS-Kent Publishing
  • Matlen, B.J., Vosniadou, S., Jee, B., & Ptouchkina, M. (2011). Enhancing the comprehension of science text through visual analogies. In L. Carlson, C. Holscher, & T. Shipley (Eds.), Proceedings of the 34th annual conference of the Cognitive Science Society (pp. 2910–2915). Austin, TX: Cognitive Science Society.
  • Nuhoğlu, H. (2008). The development of an attitude scale for science and technology course. Elementary Education Online, 7(3), 627-639,2008.
  • Öztürk, F.N. (2012). 7. Sınıf fen Ve teknoloji müfredat modülasyonu: öğretmenden gelen özgün anlamlar (analojiler). Yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir. Şahin H. (2016). Okul öncesi fen eğitiminde analoji yöntemi ve analojinin okul öncesi eğitim programlarında yer alma düzeyi. Uluslararası Türk eğitim bilimleri dergisi, 4(6), 48-61.
  • Şaşmaz Ören, F., Ormancı, Ü., Babacan T., Çiçek T. & Koparan, S. ( 2010). Analoji ve araştırma temelli öğrenme yaklaşımına dayalı rehber materyal uygulaması ile buna yönelik öğrenci görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 33-53.
  • Şaşmaz Ören ,F., Ormancı, Ü., Babacan T., Çiçek T. & Koparan, S. ( 2011). Analoji ve araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımı temelli rehber materyal geliştirme çalışması: “Madde ve Değişim” öğrenme alanı. Kuramsal Eğitim Bilim, 4(2), 30-64.
  • Tavşancıl, E. ( 2010). Tutumların Ölçülmesi Ve SPSS İle Veri Analizi. 4. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Tosun, Z.D. (2011). Biyoloji dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Biyoloji Öğretmenliği Bilim Dalı Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uğur, G. (2009). Doğru akım devreleri ile ilgili olarak, 11. sınıf öğrencilerinde oluşmuş kavram yanılgılarının giderilmesinde ve öğrencilerin fizik dersine karşı tutumlarına analoji kullanımının etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
  • Vandetti, M.S., Matlen B.J., Richland L.E. & Binge S.A. (2015).Analogical Reasoning in classroom: ınsights from cognitive science. Mind, brain and Education Society and wiley Periodical. 2(9), 100-106.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Demet Yiğit Bu kişi benim

Ümmügülsüm Bozkurt

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

IEEE D. Yiğit ve Ü. Bozkurt, “Analojilere Yönelik Bir Tutum Ölçeği”, Researcher, c. 5, sy. 3, ss. 101–111, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.