BibTex RIS Kaynak Göster

Futbol Hakemlerinin İnternet Kullanımı ve Sanal Duyarlılıkları

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 3, 200 - 210, 01.01.2017

Öz

Bilgi iletişim teknolojileri hızla hayatın her alanında büyük kolaylıklar sağladığı gibi bazı riskleri de beraberinde getirdiği görülmektedir. Bunlar arasında internet ortamında kişisel güvenliğin sağlanamadığı ve insanların yine internet ortamında çeşitli hakaret ve zorbalığa uğradıkları göz ardı edilmemelidir. İnternet ortamında olabilecek her türlü zorbalığın farkında olmaları bu duruma ilişkin tedbirler arasındadır. Bu araştırma; Türkiye Futbol Federasyonunda faal olarak görev yapan hakemlerin bilgi iletişim teknolojileri ve sanal duyarlılık seviyelerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma iki boyuttan oluşmaktadır; kişisel bilgileri öğrenmeye yönelik birinci bölüm ve 14 maddelik “Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Üçlü likert tipi ölçekten alınan fazla puanlar siber zorbalığa ilişkin duyarlılığın yüksek olduğunu göstermiştir. Verilerin analizinde karşılaştırmalarında tek yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan çeşitli kategorilerde görev yapan 141 hakemin % 38’i evinde kullandığı bilgisayardan günde ortalama 2-3 saat arasında % 41 internette e posta adresleri % 43 ile facebook’ta % 28 zaman geçirmektedir. Futbol hakemlerinin sanal zorbalığa ilişkin yüksek düzeyde duyarlılığa xdeğerinin 2,62 ile evet'e yakın olduğu bulunmuştur. Hakemlerin sanal zorbalığa ilişkin farkındalıklarının yeterli düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu tür durumlarda kişisel güvenliklerini sağlayabilecek bilinç düzeylerinin yeterli olduğu görülmektedir

Kaynakça

  • Anadolu Üniversitesi (2015). http://esertifika.anadolu.edu.tr/tffProtokol.htm adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 09.07.2015)
  • Erdur, B. Ö., Yerin, G. O. & Akbaba, A. S. (2006). Bilgi ve İletişim Teknolojileri Çocukları ve Gençleri Nasıl Etkiliyor? Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet ve Alınabilecek Tedbirler. İstanbul: Unicef: 202–210.
  • Eroğlu, S. E. (2009). Saldırganlık davranışının boyutları ve ilişkili olduğu faktörler: Lise ve üniversite öğrencileri üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20: 205–221.
  • Eroğlu, Y. & Peker, A. (2011). Aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve siber mağduriyet: Yapısal eşitlik modeliyle bir inceleme. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-20.
  • EU Kids Online III Türkiye (2017). http://eukidsonline.metu.edu.tr adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 09.02.2017)
  • Gezgin, D. M. & Çuhadar, C. (2012) Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2)
  • Gözen, D., Kurt, A. S. & Canbulat, N. (2014). The Current Health Problem: Internet Addiction in Children. Bağımlılık Dergisi-Journal of Dependence, 15(1), 34-39.
  • Karagözoğlu, C. & Ay, S. M. (1999). Futbol Seyircisinde Saldırganlık Eğilimleri, (İstanbul Örneği). Hacettepe Üniversitesi Futbol Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 27-31.
  • Kayışoğlu, N. B. (2008) Faal Futbol Klasman Hakemlerinin Eğitim Süreçlerinin İncelenmesi Ve Beklenti Düzeyleri (Türkiye Futbol Federasyonu 3. Bölge Örneği). Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Keith, S. & Martin, M. E. (2005). Cyber-bullying: Creating a culture of respect in a cyber world. Reclaiming children and youth, 13(4), 224-228.
  • Kelleci, M., Güler, N., Sezer, H., & Gölbası, Z. (2009). Lise Öğrencilerinde İnternet Kullanma Süresinin Cinsiyet ve Psikiyatrik Belirtiler ile İlişkisi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(3).
  • Korkmaz, F. (2001). Voleybol Hakemlerinin Sosyo-Ekonomik Düzeyleri ve Hakemliğe Yönelten Motivasyonel Etkenler. Haccettepe Üniversitesi Voleybol Bilim ve Teknoloji Dergisi. Yıl, 8(26).
  • Kowalski, R. M. &Limber, S. P. (2007). Electronic bullying among middle school students. Journal of adolescent health, 41(6), S22-S30.
  • Li, T. B. Q. (2005). Cyber-harassment: A study of a new method for an old behavior. journal of educational Computing Research, 32(3), 265-277.
  • Li, Q. (2007). New bottle but old wine: A research of cyberbullying in schools.Computers in human behavior, 23(4), 1777-1791.
  • Olweus, D. (2003). A profile of bullying at school. Educational leadership, 60(6), 12-17.
  • Orta, L. (2000). Dünya’da ve Türkiye’de Futbol Hakemliğinin Başlangıcı ve Gelişimi Semineri. Onsekiz Mart Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümü, Çanakkale.
  • Sabah Gazetesi (2015). http://www.sabah.com.tr/Teknoloji/Haber/2012/10/10/tuvaletten- onceinternet- geliyor adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 28.02.2015)
  • Sunay, H. (1992). Ankara Bölgesi Futbol Hakemlerinin Hakemliğe Yönelmelerine Etki eden Motivasyonel Etkenler Üzerine Bir Araştırma. Futbol Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 18-23.
  • Sungur, E. (2001). Türk Futbol Hakemlerinin Sosyo-Ekonomik Yapılarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi Bölümü, Sakarya.
  • Tanrıkulu, T., Kınay, H. & Arıcak, O. T. (2013). Siber zorbalığa ilişkin duyarlılık ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1).
  • Tekin, A. H., Savucu, Y. & Ramazanoğlu, F. (2005). Klasman Ve Bölge Futbol Hakemlerinin Sosyo-Ekonomik Durumları Ve Sorunları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2): 209- 217.
  • TÜİK. (2017). http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779 adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 02.02.2017)
  • TFF. (2015). http://www.tff.org/Default.aspx?pageID=161 adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 15.07.2015)
  • Ünsal, A. (2005). Tribün Cemaatinin Öfkesi. Ticarileşen Türkiye Futbolunda Şiddet. İletişim Yayınları. İstanbul.
  • Yetim, A. (2000). Sosyoloji Ve Spor. Topkapı Matbaacılık. Ankara

Football Referees’ ınternet Usage and Theır Vırtual Sensıtıvıtııes

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 3, 200 - 210, 01.01.2017

Öz

Information and communication technologies bring some facilities in every part of the life as well as bring some risk besides. Among them we see lack of personal security, some insults and violence in the virtual life. To be aware of all of violences on the internet can be among some measures for this situation. This research aims to determine information and communication technologies and the level of virtual sensitivity of referees who works actively at Turkish Football Federation. The study consists of two dimensions; the first part which is for learning personal information and second part is the point “Cyberbullying Related Susceptibility Scale” The high scores taken from the Triple Likert-tyoe scale showed that there is a high awareness towards cyberbullying. In analyzing the data frequency, percentage, t-test and in the multiple group comparisons one-way analysis of variance were used. 38 % of 141 referees that take part in the research use the internet 2 or 3 hours 41 % a day, e-mails 43% and facebook 28 % . It is found that football referess has a high level of sensitivity x=36,73 related to virtual cyberbullying and avarage scale values is found 2,62 and close to ‘yes’. It is reached that awareness of the referees related to the virtual bullying is enough. It is seen that referees has an enough consciousness level to ensure their personal securities in such kind of situations.

Kaynakça

  • Anadolu Üniversitesi (2015). http://esertifika.anadolu.edu.tr/tffProtokol.htm adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 09.07.2015)
  • Erdur, B. Ö., Yerin, G. O. & Akbaba, A. S. (2006). Bilgi ve İletişim Teknolojileri Çocukları ve Gençleri Nasıl Etkiliyor? Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet ve Alınabilecek Tedbirler. İstanbul: Unicef: 202–210.
  • Eroğlu, S. E. (2009). Saldırganlık davranışının boyutları ve ilişkili olduğu faktörler: Lise ve üniversite öğrencileri üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20: 205–221.
  • Eroğlu, Y. & Peker, A. (2011). Aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve siber mağduriyet: Yapısal eşitlik modeliyle bir inceleme. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-20.
  • EU Kids Online III Türkiye (2017). http://eukidsonline.metu.edu.tr adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 09.02.2017)
  • Gezgin, D. M. & Çuhadar, C. (2012) Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2)
  • Gözen, D., Kurt, A. S. & Canbulat, N. (2014). The Current Health Problem: Internet Addiction in Children. Bağımlılık Dergisi-Journal of Dependence, 15(1), 34-39.
  • Karagözoğlu, C. & Ay, S. M. (1999). Futbol Seyircisinde Saldırganlık Eğilimleri, (İstanbul Örneği). Hacettepe Üniversitesi Futbol Bilim ve Teknoloji Dergisi, 6(3), 27-31.
  • Kayışoğlu, N. B. (2008) Faal Futbol Klasman Hakemlerinin Eğitim Süreçlerinin İncelenmesi Ve Beklenti Düzeyleri (Türkiye Futbol Federasyonu 3. Bölge Örneği). Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Keith, S. & Martin, M. E. (2005). Cyber-bullying: Creating a culture of respect in a cyber world. Reclaiming children and youth, 13(4), 224-228.
  • Kelleci, M., Güler, N., Sezer, H., & Gölbası, Z. (2009). Lise Öğrencilerinde İnternet Kullanma Süresinin Cinsiyet ve Psikiyatrik Belirtiler ile İlişkisi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(3).
  • Korkmaz, F. (2001). Voleybol Hakemlerinin Sosyo-Ekonomik Düzeyleri ve Hakemliğe Yönelten Motivasyonel Etkenler. Haccettepe Üniversitesi Voleybol Bilim ve Teknoloji Dergisi. Yıl, 8(26).
  • Kowalski, R. M. &Limber, S. P. (2007). Electronic bullying among middle school students. Journal of adolescent health, 41(6), S22-S30.
  • Li, T. B. Q. (2005). Cyber-harassment: A study of a new method for an old behavior. journal of educational Computing Research, 32(3), 265-277.
  • Li, Q. (2007). New bottle but old wine: A research of cyberbullying in schools.Computers in human behavior, 23(4), 1777-1791.
  • Olweus, D. (2003). A profile of bullying at school. Educational leadership, 60(6), 12-17.
  • Orta, L. (2000). Dünya’da ve Türkiye’de Futbol Hakemliğinin Başlangıcı ve Gelişimi Semineri. Onsekiz Mart Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümü, Çanakkale.
  • Sabah Gazetesi (2015). http://www.sabah.com.tr/Teknoloji/Haber/2012/10/10/tuvaletten- onceinternet- geliyor adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 28.02.2015)
  • Sunay, H. (1992). Ankara Bölgesi Futbol Hakemlerinin Hakemliğe Yönelmelerine Etki eden Motivasyonel Etkenler Üzerine Bir Araştırma. Futbol Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 18-23.
  • Sungur, E. (2001). Türk Futbol Hakemlerinin Sosyo-Ekonomik Yapılarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi Bölümü, Sakarya.
  • Tanrıkulu, T., Kınay, H. & Arıcak, O. T. (2013). Siber zorbalığa ilişkin duyarlılık ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1).
  • Tekin, A. H., Savucu, Y. & Ramazanoğlu, F. (2005). Klasman Ve Bölge Futbol Hakemlerinin Sosyo-Ekonomik Durumları Ve Sorunları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2): 209- 217.
  • TÜİK. (2017). http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779 adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 02.02.2017)
  • TFF. (2015). http://www.tff.org/Default.aspx?pageID=161 adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 15.07.2015)
  • Ünsal, A. (2005). Tribün Cemaatinin Öfkesi. Ticarileşen Türkiye Futbolunda Şiddet. İletişim Yayınları. İstanbul.
  • Yetim, A. (2000). Sosyoloji Ve Spor. Topkapı Matbaacılık. Ankara
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İbrahim Halüllah Yılmaz Bu kişi benim

M Fatih Karahüseyinoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

IEEE İ. H. Yılmaz ve M. F. Karahüseyinoğlu, “Futbol Hakemlerinin İnternet Kullanımı ve Sanal Duyarlılıkları”, Researcher, c. 5, sy. 3, ss. 200–210, 2017.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.