Vergi Bilinci, bireylerin vergiye yönelik uyumunu, vergi ahlakını ve devletin vergi gelirlerini etkileyen önemli bir olgudur. Bu nedenden dolayı, birçok ülke uzunca bir süredir vergi bilincini arttırma çabası içerisindedir. Bazı ülkeler, vergi bilinci kavramını kendi eğitim sistemleri ile bütünleştirmeye çalışmışlardır. Bu ülkelerden birisi de Türkiye’dir. Türkiye’de vergi bilincine yönelik eğitim programları, düzeyinde uygulanmaktadır. Bu durum, üniversite öğrencilerinin vergi bilinci düzeylerinin hangi noktada olabileceğine ilişkin soruyu akla getirmektedir. Bu bilgi ışığında bu çalışmada üniversite öğrencilerinin vergi bilincine yönelik tutumları analiz edilmektedir. Bu bağlamda İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesinde birinci öğretimde eğitim tutumlarının hangi yönde bir eğilim gösterdiği üzerinde durulmaktadır. Bu araştırma için örneklem sayısı 500 olarak belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmış ve araştırma sonucunda elde edilen veriler parametrik olmayan testlere tabi tutulmuştur. Bu araştırma sonuçlarına göre üniversite öğrencileri, diğer tutum ifadelerine kıyasla, vergi adaletsizliğinin vergi bilincini zayıflatabileceğine ilişkin tutum ifadesini ve vergi sisteminin anlaşılır olmadığı durumlarda toplumda vergi bilincinin zayıflayabileceğine yönelik tutum ifadesini daha çok desteklemektedirler. Aynı zamanda bu araştırma sonuçları, diğer öğrencilere nazaran evli olan öğrencilerin, vergi bilincine başlaması gerektiğine daha fazla inandığını göstermektedir
Tax consciousness is an important phenomenon that affects the tax revenue of states, tax compliance and morality of individuals. Because of this, many countries have been striving to increase tax consciousness for a long time. Some countries have integrated the concept of tax consciousness into their training programs. Turkey is one of these countries that implement the training program within the scope of development of tax consciousness. The tax consciousness or conscious development program in Turkey is implemented at primary, secondary and high school. In light of this information, this research aims to analyze the attitudes of university students towards tax consciousness. The sample group of this study are the university students who attend daytime education in the Faculty of Economics at Istanbul University. The sample size was 500. For this research, the questionnaire method was applied as a data collection tool. Nonparametric tests were used to analyze the results of this study. These research results show that university students are more supportive of the attitude statements of “tax injustice may weaken tax consciousness” and of “if the tax system is not understandable, tax consciousness in a society may weaken.” These study results explain that students who are married are most likely to believe that tax consciousness training should begin from primary school
Tax consciousness Tax Compliance University Students Attitudes
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 3 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.