BibTex RIS Kaynak Göster

Küresel Isınma Ve Küresel İklim Değişikliğine İlişkin Bilginin Kaygı ile Farkındalık Üzerine Etkisi: Bir Yapısal Eşitlik Model Önerisi

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 434 - 450, 01.01.2018

Öz

Küresel ısınma, doğa olayları ve insan faaliyetleri sonucunda ortaya çıkan ve atmosfere salınan gazların sebep olduğu varsayılan sera etkisi sonucunda, ortalama sıcaklıklarda görülen artış anlamına gelirken; küresel iklim değişikliği, küresel ısınmanın neden olduğu iklim değişiklikleridir. Küresel ısınma nedeniyle iklim değişikleri kuraklık, çölleşme, yağışlardaki dengesizlik ve sapmalar, su baskınları, tayfun, fırtına, hortum vb. meteorolojik olaylarda artışlar şeklinde kendini gösterir. Genellikle küresel ısınma ve küresel iklim değişikliği KIKİ kavramları birlikte kullanılmamaktadır. Bu çalışmada KIKİ kavramı kullanılarak Ankara ili sınırları dahilinde madencilik sektöründe çalışan n=300 personelin KIKİ’ye ilişkin bilgi, kaygı ve farkındalık düzeyleri üzerine bir araştırma yapılmıştır. Bu amaçla KIKİ hakkındaki bilgi düzeyinin, kaygı ve farkındalık üzerindeki etkisi için bir “Yapısal Eşitlik Model YEM ” önerilmiş ve modelin uygunluğu çeşitli uyum ölçüleri dikkate alınarak sınanmıştır. YEM’ den elde edilen sonuçlara göre katılımcıların KIKİ hakkındaki bilgi düzeyleri arttıkça kaygı ve farkındalıklarının arttığı, özellikle kaygı düzeyindeki artışların KIKİ hakkındaki farkındalığı da etkilediği ortaya çıkmıştır

Kaynakça

  • Akerlof, K., Maibach, E. W., Fitzgerald, D., Cedeno, A. Y. & Neuman, A. (2013). Do people “personally experience” global warming, and if so how, and does it matter? Global Environmental Change, 23(1), 81-91.
  • Ayyıldız, H. & Cengiz, E. (2006) Pazarlama Modellerinin Testinde kullanılabilecek Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 11(1), 63-84.
  • Benjamin, D., Por, H. H. & Budescu, D. (2017). Climate change versus global warming who is susceptible to the framing of climate change? Environment and Behavior, 49(7), 745–770.
  • Biçer, B. K. & Vaizoğlu, S. A. (2015). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin küresel ısınma/ iklim değişikliği hakkındaki bilgi ve farkındalıklarının belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(2), 30-43.
  • Bord, R. J., Fisher, A. & O’Connor, R. E. (1998). Public perceptions of global warming: united states and international perspectives. Climate Research, 11(75-84), DOİ:10.3354/cr011075.
  • Bord, R. J., O’Connor, R. E. & Fisher, A. (2000). In what sense does the public need to understand global climate change? Public Understand of Science, 9(3), 205-2018.
  • Dietz, T., Dan, A. & Shwom, R. (2007). Support for climate change policy: Social psychological and social structural ınfluences. Rural Sociology, 72(2), 185-214.
  • Dang, H. L., Li, E., Nuberg, I. & Bruwer, J. (2014). Understanding farmers’ adaptation intention to climate change: A structural aquation modelling study in the Mekong Delta, Vietnam. Environmental Science and Policy, 41(11-22), DOI: 10.1016/j.envsci.2014.04.002.
  • Eroğlu, B. & Aydoğdu, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 345-374.
  • Erdoğan, A. & Özsevgeç, L. C. (2012). Kavram karikatürlerinin öğrencilerin kavram yanılgılarının giderilmesi üzerindeki etkisi: Sera etkisi ve küresel ısınma örneği. Turkish Journal of Education, 1(2), 38-50.
  • DEFRA (Department for Environment, Food, and Rural Affairs) (2002) Survey of Public Attitudes to Quality of Life and to the Environment—2001. London: DEFRA.
  • DEFRA (2007) Survey of Public Attitudes and Behaviors towards the Environment: 2007. London: DEFRA.
  • European Commission (2009) Eurobarometer 69.2: National and European Identity, European Elections, European Values, and Climate Change, March–May 2008, (Computer file). Conducted by TNS OPINION & SOCIAL, Brussels, requested and coordinated by the European Commission, Directorate General Press and Communication, Opinion Polls. ZA4744 [version identification], Cologne Germany: GESIS, 2009.
  • Feldman, L., Maibach, E. W., Renouf, C. R. & Leiserowitz, A. (2011). Climate on cable: The nature and impact of global warming coverage on Fox News, CNN and MSNBC. The International Journal of Press/Politics, 17(1), 1-29.
  • Goloba, T. F. & Hensherb, D. A. (1998). Greenhouse gas emissions and australian commuters’ attitudes and behaviour concerning abatemant policies and personel involvement. Transportation Research, Part D: Transport and Environment, 3(1), 1-18.
  • Heath, Y. & Gifford, R. (2006). Free-Market ideology and environmental degradation the case of belief in global climate change. Environment and Behavior, 38(1), 48-71.
  • Hox, J. J. & Bechger, T. M. (1995) An Introduction to Structural Equation Modelling. Family Science Review, 11, 354-373.
  • Kahlor, L. A. (2007). An augmented risk ınformation seeking model: The case of global warming. Media Psychology, 10(3), 414-435.
  • Kellstedt, P. M., Zahran, S. & Vedlitz, A. (2008). Personal efficacy, the information environment, and attitudes toward global warming and climate change in The United States. Risk Analysis, 28(1), 113-126.
  • Leiserowitz, A., Maibach, E. & Roser-Renouf, C. (2010). Climate change in the American Mind: Americans’ global warming beliefs and attitudes in January 2010. Yale Project on Climate Change, Yale University and George Mason University. New Haven, CT. (http://environment.yale.edu/uploads/AmericansGlobalWarmingBeliefs2010.pdf)
  • Leiserowitz, A. (2007). Human development report 2007/2008, fighting climate change: Human solidarity in a divided world: International public opinion, perception, and understanding of global climate change. UNDP.
  • (http://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2007-8/papers/leiserowitz_anthony6.pdf)
  • Malka, A., Krosnick, J. A. & Langer, G. (2009). The association of knowledge with concern about global warming: Trusted information sources shape public thinking. Risk Ananlysis, 29(5), 633-647. McCright, A. M. & Dunlap, R. E. (2011). The politicization of climate change and polarization in the American public’s views of global warming, 2001-2010. The Sociological Quarterly. 52(2), 155-194.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1984) Qualitative Data Analysis: a Sourcebook of New Methods. London: SAGE Publications.
  • Milfont, T. L. (2012). The interplay between knowledge, perceived efficacy, and concern about global warming and climate change: A one-year longitudinal study. Risk Analysis, 32(6), 1003-20.
  • Norton, A. & Leaman, J. (2004) The Day After Tomorrow: Public Opinion on Climate Change. London: MORI Social Research Institute.
  • Nisbet, M. C. & Myers, T. (2007). The polls-trends twenty years of public opinion about global warming. Public Opinion Quarterly, 71(3), 444-470.
  • O’Connor, R. E., Bord, R. J. & Fisher, A. (1999). Risk perceptions, general environmental beliefs, and willingness to address climate change. Risk Analysis, 19(3), 461-471.
  • Raykov, T. & Marcoulides, G. A. (2006). A first course in structural equation modeling. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Sinatra, G. M., Kardash, C. A. M., Taasoobshirazi, G. & Lombardi, D. (2012). Promoting attitude change and expressed willingness to take action toward climate change in college students. Instructional Science, 40(1), 1-17.
  • Schuldt, J. P. & Roh, S. (2014a). Of accessibility and applicability: How heat-related cues affect belief in “global warming” versus “climate change”. Social Cognition, 32(3), 217-238.
  • Schuldt, J, P. & Roh, S. (2014b). Media frames and cognitive accessibility: What do “global warming” and “climate change” evoke in partisan minds? Journal Environmental Communication, 8(4), 529-548.
  • Shepardson, D. P., Niyogi, D., Choi, S. & Charusombat, U. (2009). Seventh grade students’ conceptions of global warming and climate change. Environmental Education Research, 15(5), 549-570.
  • Spence, A., Poortinga, W., Pidgeon, N. & Lorenzoni, I. (2010). Public perceptions of energy choices: The ınfluence of beliefs about climate change and the environment. Energy&Environment, 21(5), 385-407.
  • Tetik, N. & Acun, A. (2015). Turizm öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algısı ve görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1459-1476.
  • TNS Opinion & Social (2008) Europeans’ attitudes towards climate change. Special Eurobarometer 300, Wave 69.2. European Commission, Brussels. TUİK,
  • http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24588 (Erişim Tarihi: 06.10.2017) Emisyon Envanteri,
  • Tüfekçi, N. & Tüfekçi, Ö. K. (2006) Bankacılık Sektöründe Farklı Olma Üstünlüğünün ve Müşteri Sadakatinin Yarattığı Değer: Isparta İlinde Bir Uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(4), 170-183.
  • Ünlü, İ., Sever, R. & Akpınar, E. (2011). Türkiye’de Çevre Eğitimi Alanında Yapılmış Küresel Isınma Ve Sera Etkisi Konulu Akademik Araştırmaların Sonuçlarının İncelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 39-54.
  • Whitmarsh, L. (2009). What’s in a name? Commonalities and differences in public understanding of “climate change” and “global warming”. Public Understanding of Science, 18(4), 401-420.
  • Yılmaz, V., Arı, E. & Doğan, R. (2016). Online alışverişte müşteri şikayet niyetleri ve davranışlarının yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Journal of Yasar University, 11(42), 102-112.
  • Zaval, L., Keenan, E., Johnson, E. & Weber, E. (2014). How warm days increase belief in global warming. Nature Climate Change, 4(2), 143-147.
  • https://germanwatch.org/en/download/16484.pdf (Erişim Tarihi: 06.10.2017)
  • http://www.gallup.com/home.aspx (Erişim Tarihi: 06.10.2017)

The Effect on Anxiety and Awareness of The Information On Global Warming with Climate Change: A Structural Equation Model Suggestion

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 434 - 450, 01.01.2018

Öz

Global warming refers to the increase in average temperatures as a result of natural phenomena and greenhouse effect caused by atmospheric released gases resulting from human activities, while global climate change is the climate change caused by global warming. Climate changes due to global warming causes increases in some meteorological events like drought, desertification, imbalance and deviations of precipitation, floods, typhoon, storm, horse, etc. Generally global warming and global climate change GWCC concepts are not used together. This study was conducted to investigate the staff opinion n = 300 about level of knowledge, anxiety and awareness by using GWCC, working in sector operating mining area within the boundaries of Ankara province on the global warming and global climate change. For this purpose, a "Structural Equation Model SEM " has been proposed for the effect of the level of knowledge about GWCC on anxiety and awareness, and the suitability of the model was tested by taking into account various compliance measures. According to the results obtained by SEM, it was found that as the level of knowledge about participants increased, their anxiety and awareness increased, especially the increase in anxiety level also affected the awareness about GWCC.

Kaynakça

  • Akerlof, K., Maibach, E. W., Fitzgerald, D., Cedeno, A. Y. & Neuman, A. (2013). Do people “personally experience” global warming, and if so how, and does it matter? Global Environmental Change, 23(1), 81-91.
  • Ayyıldız, H. & Cengiz, E. (2006) Pazarlama Modellerinin Testinde kullanılabilecek Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 11(1), 63-84.
  • Benjamin, D., Por, H. H. & Budescu, D. (2017). Climate change versus global warming who is susceptible to the framing of climate change? Environment and Behavior, 49(7), 745–770.
  • Biçer, B. K. & Vaizoğlu, S. A. (2015). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin küresel ısınma/ iklim değişikliği hakkındaki bilgi ve farkındalıklarının belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(2), 30-43.
  • Bord, R. J., Fisher, A. & O’Connor, R. E. (1998). Public perceptions of global warming: united states and international perspectives. Climate Research, 11(75-84), DOİ:10.3354/cr011075.
  • Bord, R. J., O’Connor, R. E. & Fisher, A. (2000). In what sense does the public need to understand global climate change? Public Understand of Science, 9(3), 205-2018.
  • Dietz, T., Dan, A. & Shwom, R. (2007). Support for climate change policy: Social psychological and social structural ınfluences. Rural Sociology, 72(2), 185-214.
  • Dang, H. L., Li, E., Nuberg, I. & Bruwer, J. (2014). Understanding farmers’ adaptation intention to climate change: A structural aquation modelling study in the Mekong Delta, Vietnam. Environmental Science and Policy, 41(11-22), DOI: 10.1016/j.envsci.2014.04.002.
  • Eroğlu, B. & Aydoğdu, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 345-374.
  • Erdoğan, A. & Özsevgeç, L. C. (2012). Kavram karikatürlerinin öğrencilerin kavram yanılgılarının giderilmesi üzerindeki etkisi: Sera etkisi ve küresel ısınma örneği. Turkish Journal of Education, 1(2), 38-50.
  • DEFRA (Department for Environment, Food, and Rural Affairs) (2002) Survey of Public Attitudes to Quality of Life and to the Environment—2001. London: DEFRA.
  • DEFRA (2007) Survey of Public Attitudes and Behaviors towards the Environment: 2007. London: DEFRA.
  • European Commission (2009) Eurobarometer 69.2: National and European Identity, European Elections, European Values, and Climate Change, March–May 2008, (Computer file). Conducted by TNS OPINION & SOCIAL, Brussels, requested and coordinated by the European Commission, Directorate General Press and Communication, Opinion Polls. ZA4744 [version identification], Cologne Germany: GESIS, 2009.
  • Feldman, L., Maibach, E. W., Renouf, C. R. & Leiserowitz, A. (2011). Climate on cable: The nature and impact of global warming coverage on Fox News, CNN and MSNBC. The International Journal of Press/Politics, 17(1), 1-29.
  • Goloba, T. F. & Hensherb, D. A. (1998). Greenhouse gas emissions and australian commuters’ attitudes and behaviour concerning abatemant policies and personel involvement. Transportation Research, Part D: Transport and Environment, 3(1), 1-18.
  • Heath, Y. & Gifford, R. (2006). Free-Market ideology and environmental degradation the case of belief in global climate change. Environment and Behavior, 38(1), 48-71.
  • Hox, J. J. & Bechger, T. M. (1995) An Introduction to Structural Equation Modelling. Family Science Review, 11, 354-373.
  • Kahlor, L. A. (2007). An augmented risk ınformation seeking model: The case of global warming. Media Psychology, 10(3), 414-435.
  • Kellstedt, P. M., Zahran, S. & Vedlitz, A. (2008). Personal efficacy, the information environment, and attitudes toward global warming and climate change in The United States. Risk Analysis, 28(1), 113-126.
  • Leiserowitz, A., Maibach, E. & Roser-Renouf, C. (2010). Climate change in the American Mind: Americans’ global warming beliefs and attitudes in January 2010. Yale Project on Climate Change, Yale University and George Mason University. New Haven, CT. (http://environment.yale.edu/uploads/AmericansGlobalWarmingBeliefs2010.pdf)
  • Leiserowitz, A. (2007). Human development report 2007/2008, fighting climate change: Human solidarity in a divided world: International public opinion, perception, and understanding of global climate change. UNDP.
  • (http://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2007-8/papers/leiserowitz_anthony6.pdf)
  • Malka, A., Krosnick, J. A. & Langer, G. (2009). The association of knowledge with concern about global warming: Trusted information sources shape public thinking. Risk Ananlysis, 29(5), 633-647. McCright, A. M. & Dunlap, R. E. (2011). The politicization of climate change and polarization in the American public’s views of global warming, 2001-2010. The Sociological Quarterly. 52(2), 155-194.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1984) Qualitative Data Analysis: a Sourcebook of New Methods. London: SAGE Publications.
  • Milfont, T. L. (2012). The interplay between knowledge, perceived efficacy, and concern about global warming and climate change: A one-year longitudinal study. Risk Analysis, 32(6), 1003-20.
  • Norton, A. & Leaman, J. (2004) The Day After Tomorrow: Public Opinion on Climate Change. London: MORI Social Research Institute.
  • Nisbet, M. C. & Myers, T. (2007). The polls-trends twenty years of public opinion about global warming. Public Opinion Quarterly, 71(3), 444-470.
  • O’Connor, R. E., Bord, R. J. & Fisher, A. (1999). Risk perceptions, general environmental beliefs, and willingness to address climate change. Risk Analysis, 19(3), 461-471.
  • Raykov, T. & Marcoulides, G. A. (2006). A first course in structural equation modeling. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Sinatra, G. M., Kardash, C. A. M., Taasoobshirazi, G. & Lombardi, D. (2012). Promoting attitude change and expressed willingness to take action toward climate change in college students. Instructional Science, 40(1), 1-17.
  • Schuldt, J. P. & Roh, S. (2014a). Of accessibility and applicability: How heat-related cues affect belief in “global warming” versus “climate change”. Social Cognition, 32(3), 217-238.
  • Schuldt, J, P. & Roh, S. (2014b). Media frames and cognitive accessibility: What do “global warming” and “climate change” evoke in partisan minds? Journal Environmental Communication, 8(4), 529-548.
  • Shepardson, D. P., Niyogi, D., Choi, S. & Charusombat, U. (2009). Seventh grade students’ conceptions of global warming and climate change. Environmental Education Research, 15(5), 549-570.
  • Spence, A., Poortinga, W., Pidgeon, N. & Lorenzoni, I. (2010). Public perceptions of energy choices: The ınfluence of beliefs about climate change and the environment. Energy&Environment, 21(5), 385-407.
  • Tetik, N. & Acun, A. (2015). Turizm öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algısı ve görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1459-1476.
  • TNS Opinion & Social (2008) Europeans’ attitudes towards climate change. Special Eurobarometer 300, Wave 69.2. European Commission, Brussels. TUİK,
  • http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24588 (Erişim Tarihi: 06.10.2017) Emisyon Envanteri,
  • Tüfekçi, N. & Tüfekçi, Ö. K. (2006) Bankacılık Sektöründe Farklı Olma Üstünlüğünün ve Müşteri Sadakatinin Yarattığı Değer: Isparta İlinde Bir Uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(4), 170-183.
  • Ünlü, İ., Sever, R. & Akpınar, E. (2011). Türkiye’de Çevre Eğitimi Alanında Yapılmış Küresel Isınma Ve Sera Etkisi Konulu Akademik Araştırmaların Sonuçlarının İncelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 39-54.
  • Whitmarsh, L. (2009). What’s in a name? Commonalities and differences in public understanding of “climate change” and “global warming”. Public Understanding of Science, 18(4), 401-420.
  • Yılmaz, V., Arı, E. & Doğan, R. (2016). Online alışverişte müşteri şikayet niyetleri ve davranışlarının yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Journal of Yasar University, 11(42), 102-112.
  • Zaval, L., Keenan, E., Johnson, E. & Weber, E. (2014). How warm days increase belief in global warming. Nature Climate Change, 4(2), 143-147.
  • https://germanwatch.org/en/download/16484.pdf (Erişim Tarihi: 06.10.2017)
  • http://www.gallup.com/home.aspx (Erişim Tarihi: 06.10.2017)
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Veysel Yılmaz Bu kişi benim

Yasemin Can Bu kişi benim

Hülya Şen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

IEEE V. Yılmaz, Y. Can, ve H. Şen, “Küresel Isınma Ve Küresel İklim Değişikliğine İlişkin Bilginin Kaygı ile Farkındalık Üzerine Etkisi: Bir Yapısal Eşitlik Model Önerisi”, Researcher, c. 6, sy. 1, ss. 434–450, 2018.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.