BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Otomatik Düşünceleri İle Akademik Başarı Ve Başarı Algı Düzeyleri Arasındaki İlişki

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 157 - 166, 01.01.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, sağlık yüksekokulu öğrencilerinin otomatik düşünceleri ile öğrencilerin akademik başarı algı düzeyleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Tanımlayıcı tipteki araştırma bir kamu üniversitesinin Sağlık Yüksekokulu’nda2014-2015 EğitimÖğretim yılında son sınıf öğrenimlerine devam eden Ebelik, Hemşirelik ve Beslenme Diyetetik Bölümü öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir n=171 . Verilerinin toplanmasında, öğrencilerin sosyodemografik ve tanımlayıcı özelliklerini içeren form, AGNO puanları ve öğrencilerin kendi Akademik Başarı Algı Düzeyi VAS ile belirlenen ve Otomatik Düşünceler Ölçeği ODÖ kullanılmıştır. Veriler ortalama ve korelasyon analizi ile çözümlenmiştir.Araştırmada yer alan öğrencilerin yaş ortalamaları 22,2±1.12 olarak saptanmıştır. Öğrencilerin %45.6’sının Hemşirelik, %39.8’inin Ebelik ve %14.6’sının Beslenme ve Diyetetik öğrencisi ve %95.3’ünün bekâr olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin ağırlıklı başarı puan ortalaması 2,87±.31 Min-Max: 2.00-3.69 ve kendi başarı algı düzeyleri ise 6.55±1.41 Min-Max:2.00-10.00 olduğu belirlenmiştir. Otomatik düşünceler Ölçeği puan ortalaması ise 52.01±19.03 Min: 30.00-Maks: 135.00 olarak belirlenmiştir. “Kişinin kendine yönelik negatif duygu ve düşünceleri”, “kişisel uyumsuzluk ve değişme istekleri”, “şaşkınlık/kaçma fantazileri”,“ümitsizlik” alt ölçek puanları ve ölçek toplam puanı ile başarı algı düzeyi arasında anlamlı ve negatif yönde ilişki saptanmıştır p

Kaynakça

  • Afolayan J.A. Donald B, Onasoga O. Babafemi A.A. Juan A.A Relationship Between Anxiety and Academic Performance of Nursing Students. Advances in Applied Science Research 2013; 4(5): 25-33.
  • Akın A. Öz-Duyarlık ve Otomatik Düşünceler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U.Journal of Education) 2012; 42: 01-10.
  • Aydın B. Üniversite Öğrencilerinde Depresyon, Bilişsel Çarpıtmalar ve Akademik Başarı. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 1990; 2: 27-36.
  • Aysan F. Bozkurt N. Okul Psikolojik Danışmanlarının Yaşam Doyumu, Stresle Başa çıkma Stratejileri İle Olumsuz Otomatik Düşünceleri: İzmir İli Örneklemi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Ayyıldız T., Şener D.K., Veren F., Kulakçı H., Akkan F. ve ark. Hemşirelik Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 583: 222-228.
  • Beck J.S. Cognitive Behavior Therapy, Second Edition: Basics and Beyond,The Guilford Press, Newyork, London, 2011, pg: 137-140.
  • Bozkurt N. Lise Öğrencilerinin Okul Başarısızlıklarının Altında Yatan, Depresyonla İlişkili Otomatik Düşünme Kalıpları. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Doktora Tezi. 1998. İzmir.
  • Çakar S F. Otomatik Düşüncelerin Umutsuzluk Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi: Benlik Saygısının Aracılık Rolü. Educational Sciences: Theory & Practice 2014; 14(5): 1673-1687.
  • Duran S., Karadaş A. ve Kaynak S. Hemşirelik Öğrencilerinin Olumsuz Otomatik Düşünceleri ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Kocaeli Medical J 2017; 6(2): 30- 37.
  • Egelioğlu N., Arslan S., Bakan G. Hemşirelik Öğrencilerinin Memnuniyet Durumlarının Akademik Başarıları Üzerine Etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2011; 13(1):14-24.
  • Ergin A.D. Ankara’da Yaşayan İlköğretim Öğrencilerinde Olumsuz Otomatik Düşüncelerin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı Eğitim Psikolojisi Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. 2013. Ankara.
  • Hollon, S. D., Kendall, P. C. Cognitive self-statements in depression: Development of an Automatic Thoughts Questionnaire. Cognitive Therapy and Research 1980:4(4);383-395.
  • Hiçdurmaz D., Inci F., Karahan S. Predictors of Mental Health Symptoms, Automatic Thoughts, and Self-Esteem Amon g University Students. Psychological Reports 2017; 120(4): 650–669. DOI: 10.1177/0033294117707945.
  • Karahan TF, Sardoğan ME, Özkamalı E, Menteş Ö. Lise öğrencilerinde sosyal yetkinlik beklentisi ve otomatik düşüncelerin yaşanılan sosyal birim ve cinsiyet açısından incelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2006; 2(26): 35-45.
  • Kapıkıran S,Achievement Goal Orientations and Self Handicapping as Mediator and Moderator of the Relationship between Intrinsic Achievement Motivation and Negative Automatic Thoughts in Adolescence Students, Educational Sciences: Theory & Practice, 2012; 12(2), Spring: 705-71.
  • Lam D, Cheng L. Cognitive behaviour therapy approach to disputing automatic thoughts: A two- stage model. J Adv Nurs 1998; 27(6): 1143.
  • Mahmoud J.S.R., Staten R.T., Lennie T.A., , Lynne A. Hall L.A. The Relationships of Coping, Negative Thinking, Life Satisfaction, Social Support, and Selected Demographics With Anxiety of Young Adult College Students. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing 2015; 28: 97–108.
  • Mapuranga B, Musingafi M C.C, Zebron S. Students Perceptions on Factors that affect their Academic Performance: The Case of Great Zimbabwe University (GZU). Journal of Education and Practice 2015; 6: 18.
  • Miloseva L. Can automatic thoughts and test anxiety explain school success and satisfaction in adolescents? Primenjena Psihologija 2002; 1: 43-57.
  • Nock M.K. Kazdin A.E. Examination of Affective, Cognitive, and Behavioral Factors and Suicide-Related Outcomes in Children and Young Adolescents. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology. 2002; 31(1): 48-58.
  • Rençber B A. Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2012; 3(1): 191-198.
  • Savaşır, I. ve Şahin, N.H. Bilişsel-davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları 1997.
  • Şahin NH. Şahin N. Reliability and Validity of the Turkish Version of the Automatic Thoughts Questionnaire. Journal of Clinical Psychology 1992;48(3):334-340.
  • Şirin H. ve Izgar H. Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Olumsuz Otomatik Düşünceleri Arasındaki İlişki. İlköğretim Online 2013; 12(2): 585-596.
  • Tümkaya S. Çelik M. Aybek B. Lise Öğrencilerinde Boyun Eğici Davranışlar, Otomatik Düşünceler, Umutsuzluk ve Yaşam Doyumunun İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2011; 20(2): 77-94.
  • Yavuzer Y. Karataş Z. Ergenlerde Otomatik Düşünceler ile Fiziksel Saldırganlık Arasındaki İlişkide Öfkenin Aracı Rolü. Türk Psikiyatri Dergisi 2013; 24(2): 117-123.
  • Yavuzer Y. Karataş Z. Cıvılıdağ A. Gündoğdu R. The Role of Peer Pressure, Automatic Thoughts and Self-Esteem on Adolescents’ Aggression. Eurasian Journal of Educational Research 2014; 54: 61-78.
  • Zıvcıc-Becırevıc I. Anıc N. Automatic Thoughts, School Success, Efficiency and Satisfaction of University Students. Psiholoska obzorja/Horizons of Psychology 2001; 10(1): 49-59.

The Relationship Between Automatic Thoughts And Academic Achievement, Achievement Perception Levels of Health High School Students

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 157 - 166, 01.01.2018

Öz

The aim of this study is to examine the relationship between automatic thoughts of school of health students between academic achievement levels and academic achievement.This study is descriptive research which was conducted with 247 fourth grade students who studied in Midwifery, Nursing and Nutrition Dietetics Department at a public university’ School of Health during 2014-2015 academic year in İzmir n=171 . Data were collected using questionnaire form including sociodemographic attributes, Cumulative Grade Point Average and students acedemic achievement perception levels Visual Analog Scale-VAS and Automatic Thoughts Questionnaire ATQ . Data was analyzed mean and correlation analysis. The mean age of the students are 22,2±1.12 years. It was found that 45.6% of students Nursing, 39.8% of them Midwifery and 14.6% of them are Nutrition Dietetic department students and 95.3 of students are single. The mean Cumulative Grade Point Average of students 2,87±.31 Min-Max: 2.00-3.69 and mean acedemic achievement perception levels of them 6.55±1.41 Min-Max:2.00-10.00 . It was found that mean total scores of Automatic Thoughts Questionnaire ATQ 52.01±19.03 Min: 30.00-Max: 135.00 . There was a significant negative correlation between ATQ total scores, subscales scores of “Negative Self-Concept and Negative Expectations”, “Personal Maladjustment and Desire for Change”, “Astonishment and Thoughts for Escape” and “Hopelessness” and achievement perception level p

Kaynakça

  • Afolayan J.A. Donald B, Onasoga O. Babafemi A.A. Juan A.A Relationship Between Anxiety and Academic Performance of Nursing Students. Advances in Applied Science Research 2013; 4(5): 25-33.
  • Akın A. Öz-Duyarlık ve Otomatik Düşünceler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U.Journal of Education) 2012; 42: 01-10.
  • Aydın B. Üniversite Öğrencilerinde Depresyon, Bilişsel Çarpıtmalar ve Akademik Başarı. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 1990; 2: 27-36.
  • Aysan F. Bozkurt N. Okul Psikolojik Danışmanlarının Yaşam Doyumu, Stresle Başa çıkma Stratejileri İle Olumsuz Otomatik Düşünceleri: İzmir İli Örneklemi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Ayyıldız T., Şener D.K., Veren F., Kulakçı H., Akkan F. ve ark. Hemşirelik Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 583: 222-228.
  • Beck J.S. Cognitive Behavior Therapy, Second Edition: Basics and Beyond,The Guilford Press, Newyork, London, 2011, pg: 137-140.
  • Bozkurt N. Lise Öğrencilerinin Okul Başarısızlıklarının Altında Yatan, Depresyonla İlişkili Otomatik Düşünme Kalıpları. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Doktora Tezi. 1998. İzmir.
  • Çakar S F. Otomatik Düşüncelerin Umutsuzluk Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi: Benlik Saygısının Aracılık Rolü. Educational Sciences: Theory & Practice 2014; 14(5): 1673-1687.
  • Duran S., Karadaş A. ve Kaynak S. Hemşirelik Öğrencilerinin Olumsuz Otomatik Düşünceleri ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Kocaeli Medical J 2017; 6(2): 30- 37.
  • Egelioğlu N., Arslan S., Bakan G. Hemşirelik Öğrencilerinin Memnuniyet Durumlarının Akademik Başarıları Üzerine Etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2011; 13(1):14-24.
  • Ergin A.D. Ankara’da Yaşayan İlköğretim Öğrencilerinde Olumsuz Otomatik Düşüncelerin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı Eğitim Psikolojisi Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. 2013. Ankara.
  • Hollon, S. D., Kendall, P. C. Cognitive self-statements in depression: Development of an Automatic Thoughts Questionnaire. Cognitive Therapy and Research 1980:4(4);383-395.
  • Hiçdurmaz D., Inci F., Karahan S. Predictors of Mental Health Symptoms, Automatic Thoughts, and Self-Esteem Amon g University Students. Psychological Reports 2017; 120(4): 650–669. DOI: 10.1177/0033294117707945.
  • Karahan TF, Sardoğan ME, Özkamalı E, Menteş Ö. Lise öğrencilerinde sosyal yetkinlik beklentisi ve otomatik düşüncelerin yaşanılan sosyal birim ve cinsiyet açısından incelenmesi, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 2006; 2(26): 35-45.
  • Kapıkıran S,Achievement Goal Orientations and Self Handicapping as Mediator and Moderator of the Relationship between Intrinsic Achievement Motivation and Negative Automatic Thoughts in Adolescence Students, Educational Sciences: Theory & Practice, 2012; 12(2), Spring: 705-71.
  • Lam D, Cheng L. Cognitive behaviour therapy approach to disputing automatic thoughts: A two- stage model. J Adv Nurs 1998; 27(6): 1143.
  • Mahmoud J.S.R., Staten R.T., Lennie T.A., , Lynne A. Hall L.A. The Relationships of Coping, Negative Thinking, Life Satisfaction, Social Support, and Selected Demographics With Anxiety of Young Adult College Students. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing 2015; 28: 97–108.
  • Mapuranga B, Musingafi M C.C, Zebron S. Students Perceptions on Factors that affect their Academic Performance: The Case of Great Zimbabwe University (GZU). Journal of Education and Practice 2015; 6: 18.
  • Miloseva L. Can automatic thoughts and test anxiety explain school success and satisfaction in adolescents? Primenjena Psihologija 2002; 1: 43-57.
  • Nock M.K. Kazdin A.E. Examination of Affective, Cognitive, and Behavioral Factors and Suicide-Related Outcomes in Children and Young Adolescents. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology. 2002; 31(1): 48-58.
  • Rençber B A. Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2012; 3(1): 191-198.
  • Savaşır, I. ve Şahin, N.H. Bilişsel-davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları 1997.
  • Şahin NH. Şahin N. Reliability and Validity of the Turkish Version of the Automatic Thoughts Questionnaire. Journal of Clinical Psychology 1992;48(3):334-340.
  • Şirin H. ve Izgar H. Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerileri ve Olumsuz Otomatik Düşünceleri Arasındaki İlişki. İlköğretim Online 2013; 12(2): 585-596.
  • Tümkaya S. Çelik M. Aybek B. Lise Öğrencilerinde Boyun Eğici Davranışlar, Otomatik Düşünceler, Umutsuzluk ve Yaşam Doyumunun İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2011; 20(2): 77-94.
  • Yavuzer Y. Karataş Z. Ergenlerde Otomatik Düşünceler ile Fiziksel Saldırganlık Arasındaki İlişkide Öfkenin Aracı Rolü. Türk Psikiyatri Dergisi 2013; 24(2): 117-123.
  • Yavuzer Y. Karataş Z. Cıvılıdağ A. Gündoğdu R. The Role of Peer Pressure, Automatic Thoughts and Self-Esteem on Adolescents’ Aggression. Eurasian Journal of Educational Research 2014; 54: 61-78.
  • Zıvcıc-Becırevıc I. Anıc N. Automatic Thoughts, School Success, Efficiency and Satisfaction of University Students. Psiholoska obzorja/Horizons of Psychology 2001; 10(1): 49-59.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Habibe Bay Bu kişi benim

Şebnem Kurul Bu kişi benim

Hafize Öztürk Can Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

IEEE H. Bay, Ş. Kurul, ve H. Öztürk Can, “Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Otomatik Düşünceleri İle Akademik Başarı Ve Başarı Algı Düzeyleri Arasındaki İlişki”, Researcher, c. 6, sy. 2, ss. 157–166, 2018.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.