Bu araştırmanın amacı, Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültelerinde öğrenim gören Grafik Tasarım ve Resim Bölümü öğrencilerinin, Temel Sanat Eğitimi dersine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Kastamonu Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Grafik Tasarım Bölümü’nde öğrenim gören 61 öğrenci, K.T.O. Karatay Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Resim Bölümü’nde öğrenim gören 34 öğrenci olmak üzere toplamda 95 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmaya ait nitel verileri elde etmek için, literatür taraması yapılmıştır. Veri toplamak amacıyla 5’li likert tipi değerlendirme anketi araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. Tarama modeline dayalı betimsel bir yöntem olan bu araştırmada, Cronbach’s Alpha güvenirlik katsayısı α= 0,924 olarak hesaplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, en çok gösterip yaptırma yönteminin kullanıldığı, eğitim ortamının ders işlemek için elverişsiz olduğu ve araç-gereç bakımından yetersiz olduğu saptanmıştır. Öğretim elemanlarının derse ilişkin gerekli açıklamaları yaptığı ve öğrenci çalışmalarına dönüt verdiği belirlenmiştir. Bu dersin öğrencilerin teknik konularda bilgi sahibi olmasına katkı sağlayarak, yaratıcı fikirler üretmeye yardımcı olduğu ortaya konulmuştur. Araştırmanın önerileri olarak, çalışma niteliğinin arttırılması amacıyla dönem boyunca yapılan uygulama çalışmalarının azaltılması ya da ders saatinin arttırılmasının yararlı olacağı düşünülmektedir. Derse ilişkin güncel faaliyetlerin takip edilmesi, ulusal ve uluslararası sanatçıların eserlerinden örnekler verilmesi önerilmektedir
Sanat eğitimi temel sanat eğitimi temel tasarım grafik tasarım resim
The purpose of this research is to determine the opinions of the students of Graphic Design and Painting Department who are studying in the Faculty of Fine Arts and Design, on Basic Art Education course. Study group Study group 61 students studying at Kastamonu University Faculty of Fine Arts and Design Graphic Design Department, K.T.O. Karatay University Faculty of Fine Arts and Design Department of Painting Department, 34 students, including a total of 95 students created. In order to obtain the qualitative data of the research, the literature search was done. A 5-point Likert-type assessment questionnaire was developed by researchers to collect data. In this research, which is a descriptive method based on the scanning model, the Cronbach’s Alpha reliability coefficient was calculated as α = 0,924. According to the results of the research, it was determined that the most demonstration method was used, the educational environment was not suitable for teaching, and it was inadequate in terms of equipment. It has been determined that the instructors gave necessary explanations about the course and gave feedback to the student's studies. It has been shown that this course helps students to have knowledge in technical issues and helps to produce creative ideas. As a recommendation, it is thought that it would be beneficial to decrease the number of application work done during the semester or to increase the number of semester hours in order to increase the quality of work. It is suggested to follow current activities related to the course and give examples from national and international artist’s works
art education basic art education basic design graphic design painting
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.