Bu çalışmanın amacı serbest zaman engelleri ile serbest zaman kolaylaştırcıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada örneklem seçimi yöntemi olarak kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Akdeniz Üniversitesinde okuyan üniversite öğrencilerinden oluşurken, araştırma örneklemi ise bu üniversitede okuyan 386 üniversite öğrencisinden oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; Alexandris & Carroll tarafından geliştirilen ve Karaküçük & Gürbüz tarafından üniversite öğrencilerine adapte edilen ve yine Gürbüz, Öncü & Emir tarafından yapı geçerliği sınanan “Boş Zaman Engelleri Ölçeği”nin kısa formu ile Kim, Heo, Chun & Lee tarafından geliştirilen ve Gürbüz, Öncü & Emir tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Serbest değerlendirildiğinde; serbest zaman engelleri olarak tanımlanan U1 kanonik değişkenine en önemli katkıyı 0.72 ile tesis/hizmet/ulaşım sağlarken sırası ile diğer değişkenlerin katkıları -0.53 ile ilgi eksikliği, .20 ile zaman eksikliği ve 0.12 ile birey psikolojisidir. Bunun yanı sıra U1 değişkenine 0.00 ile arkadaş eksikliği değişkeninin hiçbir katkısı olmadığı saptanmıştır. V1 olarak tanımlanan kolaylaştırıcılar değişkenine en önemli katkıyı ise 0.58 ile yapısal kolaylaştırıcılar sağlamıştır. Diğer değişkenlerin katkıları ise sırası ile 0.56 ile kişisel ve -0.39 ile kişilerarası kolaylaştırıcılardır. Sonuç olarak, serbest zaman engelleri kümesinin varyansının %4.28’i serbest zaman kolaylaştırıcıları tarafından açıklanırken, serbest zaman kolaylaştırıcıları kümesinin varyansının %8.84’ünün serbest zaman engelleri kanonik değişkeni tarafından açıklandığı görülmektedir
serbest zaman engelleri serbest zaman kolaylaştırıcıları kanonik korelasyon analizi
The aim of this study is to investigate the association between the leisure constraints and the leisure facilitators. Convenience sampling method is chosen for sampling of this study. The research population of this study is the students of Akdeniz University, while the research sample consists of 386 students attending Akdeniz University. The short form of “Leisure Constraints Questionnaire” developed by Alexandris & Carroll and adapted for university students by Karaküçük & Gürbüz; Gürbüz, Öncü & Emir who also tested the scale for construct validity was used for data gathering purposes; together with the “Leisure Facilitators Scale” developed by Kim, Heo, Chun & Lee and adapted into Turkish by Gürbüz, Öncü & Emir. Examining the research findings, it is observed that the most significant contribution to the U1 canonical variate that is defined as leisure constraints comes from 0.72 facilities/services & accessibility, whereas contributions from other variates come from the following; -0.53 lack of interest, 0.20 time and 0.12 individual psychological, respectively. Additionally, it is ascertained that the variate of 0.00 absence of a friend made no contribution to the U1 variate. The most significant contribution to V1 variate that is defined as facilitators’ variate comes from .58 structural facilitators. Contributions from other variates come from the following; 0.56 intrapersonal and -0.39 interpersonal facilitators. In conclusion, it is discovered that 4.28% of the variance of leisure constraints cluster is explained by the leisure facilitators; whereas 8.84% of the variance of leisure facilitators’ cluster is explained by the canonical variate of leisure constraints
leisure constraints leisure facilitators canonical correlation analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 3 |