Gelişen teknolojilerle halkın bilgi alma özgürlüğü daha da gelişmiş, habere olan ihtiyacı da daha fazla arttırmıştır. Kitle iletişim araçları da, toplumların haber alma ihtiyacını gidermek adına toplumu her açıdan bilgilendirme ve büyük bir dönüşüme uğratmaktadır. Kitle iletişim araçlarından olan gazeteler de toplumu bilgilendirme, yönlendirme, değiştirme gibi görevlere sahiptir. Bu dönüşümleri gerçekleştirirken gazeteler, azami derecede özen göstermeli, çarpıtmadan, hatalı bilgi vermekten ve yalan haberlerden de kaçınmalıdır. Özellikle siyasetin nabzını tutan gazeteler, bu konuda yapacakları hem haber başlıklarına, hem haber metinlerine, hem görselliğe hem de haber kaynaklarına dikkat etmelidir. Bu çalışmada, Türkiye’de yazılı basında yayın yapan gazetelerin ilk sayfalarındaki haber başlıkları incelenmiştir. Çalışmanın yöntemini Van Dijk’ın söylem analizi oluşturmaktadır. Bu kapsamda ulusal yayın yapan tüm gazeteler, 24 Haziran genel seçimlerinden sonra ele alınmıştır. Çalışmaya seçimden sonraki ilk gün 25 Haziran dâhil edilmiştir. Gazete yayınlarının ilk sayfaları çalışma kapsamına alınmış, iç sayfalar ve köşe yazıları çalışmaya dâhil edilmemiştir. Bunun nedeni söylem analizi yapılacağı için köşe yazılarında kişisel görüşlerin ön planda olmasındandır
24 Haziran seçimleri söylem analizi ulusal yazılı basın Van Dijk
The freedom of information regarding the public rights improved with the developing technologies, increasing the need for obtaining the news thereby. Mass communication, also, inform the society in every aspect and enormously transform the society for the sake of meeting the needs of receiving information. Newspapers, as being one of the mass communication media, have the functions such as informing, instructing and changing the society. Newspapers, while realizing this transformation should care at the utmost and abstain from distorting, providing misinformation and false news. Particularly the newspapers which are abreast of the politics should be cautious about headlines, news report, and visual quality and news resources. In this study, the headlines of newspapers front pages which are published in the printed media at Turkey are scrutinized. The method of the study is constituted of Van Dijk’s discourse analysis. In that context, all nationally published newspapers are addressed afterwards the 24 June elections. One days after the election are included in the study. The front pages are of the newspapers are included in the scope of the study, yet the inside pages and columns are not included. The reason for this is the discourse analysis will be covered and the columns mostly have personal views
24 June elections discourse analysis national printed media Van Dijk
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 3 |