Modern dünyada tanımı değişen sanatın bir ürünü olan ‘disiplinler arası’ kavramı, sanat üretimine büyük katkılar sağlamıştır. Günlük hayatta kullanılan sıradan objelerin ve üretime dayalı uygulama tekniklerinin plastik sanatlara bir ifade aracı olarak girmesi lif sanatı kavramının da ortaya çıkmasına olanak sağlamıştır. Çağdaş sanatçılar, geleneksel tekstil teknikleri ve malzemelerini sanat için bir anlatım unsuru olarak kullanmaya başlamışlardır. Geleneksel bir tekstil formu olan halı, göç yolları vasıtasıyla çeşitli coğrafyalara yolculuk ederken, renk, motif ve malzemesiyle bölgeden bölgeye farklılık göstererek sivil tarih ve kültürel bellek açısından zengin bir belge niteliğine kavuşmuştur. Güncel örneklere bakıldığında halının genellikle kavramsal sanata gönderme yaparak çağrışıma dayalı bir imge olarak kullanıldığı görülmektedir. Anlam aktarımı sağlayan halı içeren eserler, göç, örf-adet, sosyal sınırlar, toplumsal zihniyet, kültürler arası sentez, kültürel bellek, kadın hakları ve azınlık grupların hakları gibi çeşitli konuları anlatmakta etkili bir malzemeye dönüşmüştür. Bu çalışmanın amacı, doğunun lüksü olarak anılan halıların sanat alanında; malzemesi, tekniği, plastik değeri veya kavramsal içeriğiyle nasıl bir araca dönüştüğünü irdelemektir. Konu, belirtilen bağlamda eserler vermiş sanatçıların çalışmalarından örneklerle ele alınacaktır
The concept of interdisciplinary, which is a product of art whose definition always changes in the modern world, has made a great contribution to the production of art. The fact that ordinary objects used in daily life and production-based application techniques are introduced as a means of expression to plastic arts, has enabled the emergence of the concept of fiber art. Contemporary artists have begun to use traditional textile techniques and materials as an expression of art. The carpet, which is a traditional textile form, travels to various geographies through migration routes, thus it has become a crucial document in civil history and cultural memory with its colors, motifs and materials which differ from region to region. When the current examples are considered, it is seen that the carpet is generally used as an image based on the conceptual art. Artifacts containing carpets that provide meaning transfer have become an effective material in describing various issues such as migration, customs, social boundaries, social mentality, intercultural synthesis, cultural memory and the rights of women as well as minority groups. The purpose of this study is to analyse how the carpets, which are known as the luxury of the east, are transformed into a tool in the field of art with their material, technique, plastic value or conceptual content. The subject will be discussed with various examples from the works of the noteworthy artists
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 4 |