Bu araştırmada, birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunlukları okul olgunluğu, matematik becerileri ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi ve düzeylerine uygun çalışmaların geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, ilişkinin gücü ve yönünün belirlendiği korelasyon desenli bir araştırma Johnson, Christensen, 2014 olup, 35 birinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında, Oktay 1980 tarafından Türkçeye uyarlanan ‘Metropolitan Okul Olgunluğu Testi’, Erdoğan 2006 tarafından Türkçeye uyarlanan ‘Erken Matematik Yeteneği Testi TEMA-3 ’ ve öğrencilerin birinci dönem Türkçe ve matematik dersi karne notları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Metropolitan Okul Olgunluğu Testi ile öğrencilerin Türkçe ve matematik dersi akademik başarıları arasında orta düzeyde, Erken Matematik Yeteneği Testi ile öğrencilerin matematik dersi akademik başarıları arasında yüksek düzeyde ve Metropolitan Okul Olgunluğu Testi ile Erken Matematik Yeteneği Testi arasında yüksek düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Metropolitan Okul Olgunluğu Testi sonuçlarına göre öğrencilerin önemli bir bölümü orta ve ortanın altında bir seviyeye sahiptir. Erken Matematik Yeteneği Testi sonuçlarına göre öğrencilerin yarısından fazlası matematik becerileri açısından bulundukları yaşlarından daha alt seviyededir
In this study, it is aimed to investigate the relation between school readiness school readiness, math’s skills and academic achievement and to develop studies according to their levels. The study is a correlation research defining the strength and aspect of the relation and it was conducted with 35 first grade students. In data collection, ‘’Metropolitan School Readiness’’ adapted to Turkish by Oktay 1980 , ‘’Test of Early Mathematics Ability TEMA-3 ’’ adapted to Turkish by Erdoğan 2006 and the students’ Turkish and Math’s report card grades was used. Academic success of the students was evaluated according to the report card of the first term. As a result of research, it is determined that, there is an intermediate level of relation between Metropolitan School Maturity Test and student’s Turkish and Math class academic achievements; and a high level of relation between Test of Early Mathematics Ability and math class academic achievements and high level of relation between Metropolitan School Readiness Test and Test of Early Mathematics Ability. According to the Metropolitan School Readiness Test results, a substantial part of students has an intermediate and preintermediate level. According to the Test of Early Mathematics Ability results, more than half of the students in terms of their mathematical ability are in a less pre-intermediate level than from their current ages
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.