BibTex RIS Kaynak Göster

Arapça Öğretmen Adaylarının 2-8 Sınıf Arapça Öğretim Programına İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 3, 178 - 189, 01.01.2019

Öz

Bu araştırmada 2018-2019 yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet okullarında 2-8 sınıflar için uygulanmakta olan Arapça ders programı öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda incelenmiştir. Araştırmaya Gazi Üniversitesi, Arapça Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda 3. ve 4. sınıflarda öğrenim görmekte olan 114 öğretmen adayı katılmıştır. Uzman görüşlerine uygun olarak oluşturulan anket sorularına verilen cevaplar doğrultusunda elde edilen bilgiler, araştırmacı tarafından betimsel tarama modeline göre bizzat değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda 2-8 sınıflar için hazırlanmış olan Arapça ders programının kendi içinde tutarsız olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca programdaki tema, kazanım ve açıklamalar arasındaki ilişkinin yeterince kurulamadığı gözlemlenmiştir. Ders materyalleri ile program arasındaki bağlantıda sorun olduğu, ders saatlerinin yetersiz olduğu, dil edinimine uygun olmadığı, her sınıftaki tema, kazanım ve açıklamaların bir sonraki ya da önceki tema, kazanım ve açıklamayla uyum içinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonunda 2-8 sınıflar için yeni ve bütüncül bir program hazırlanması tavsiye edilmiştir

Kaynakça

  • Altunışık, R. (2008). Anketlerde veri kalitesinin iyileştirilmesi için öntest (pilot test) yöntemleri. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-17.
  • Anagün, Ş., Acat, B., Anılan, H. (2007). Yapılandırmacı öğrenme ortamı ölçeği güvenirlik çalışması. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı. Anadolu Üniversitesi, 493–498.
  • Arpaçukuru, O. (2018). Arapça dersi öğretim programının uygulanmasına yönelik bir alan araştırması (Tekirdağ İli / Süleymanpaşa İlçesi Örneği). Tasavvur Tekirdağ İlahiyat Dergisi, 4(1), 167-190.
  • Attkisson, C. C., Horowitz, M. J., Sorensen, J. E., Hargreaves, W., A. (1978). Evaluation of Human Service Programs. New York: Academic Press.
  • Aydın, M. Z. (1996). Eğitimde program geliştirme ve Arapça dersi öğretim programı üzerine. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 123-142.
  • Cebeci, S. (2014). Bilimsel araştırma ve yazma teknikleri. İstanbul: Alfa Basım Yayın ve Dağıtım San.ve Tic. Ltd. Şti.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demir, M. A. (2014). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin Arapça lisans dersleri hakkındaki görüşleri -19 Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi örneği-. C. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(1), s.227-242.
  • Demir, M. (2015). İlköğretim 4. sınıf Arapça dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 4(12), 85-99.
  • Erdoğan, T. & Gök, B. (2011). Türkiye ve İrlanda’daki anadil öğretim programlarının karşılaştırılması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1-19.
  • Genç, M. F. (2013). Avrupa ve Türkiye'de ilahiyat fakülteleri lisans programları, İspanya, Bosna Hersek, Hollanda, Belçika ve Almanya’daki ilahiyat fakülteleri ile bir karşılaştırma. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 13(1), 27-45.
  • Gündüzöz, S. (2010). Arapça öğretiminde başvurulacak bazı yöntem ve teknikler - pedagojik bir değerlendirme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Dergisi, 29, 35-53.
  • İşler, E. (2007). Arapça öğretim programı ve getirdiği yenilikler. Türkiye’de Yabancı Dil Öğretimi Ulusal Kongresi Bildiriler Kitabı. s.647-655. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • MEB (2016). İlköğretim Arapça dersi (2,3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı (değişiklerle birlikte), Ankara.
  • Özcan, M. (a) (2015). Türkiye’de ve Dünyada Arapça öğretimi için müfredat geliştirme çalışmaları ve ilköğretim Arapça dersi müfredatı için bazı öneriler. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 4, 81-94.
  • Özcan, M. (b) (2015). Mesleki Arapça dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Dil ve Edebiyat Dergisi, 14, 52-76.
  • Soysaldı, M. (2010). Türkiye'deki İlahiyat Fakültelerinde Arapça öğretiminde karşılaşılan problemler ve çözüm yolları. EKEV Akademi Dergisi, 14(45), 247-279.
  • Şimşek, S. (2013). Öğretim programları açısından İmam Hatip Liselerinde Arapça öğretiminin tarihi süreci. İmam Hatip Liselerinde Arapça Öğretimi Sempozyumu (İstanbul, 24-25 Aralık 2011), İstanbul: Akdem Yayınları.
  • Temel, A. V. (2015). Türkiye’de Arapça öğretiminde uygulanan metotlar, karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri üzerine bir değerlendirme. dergİbant AİBÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3(3), 166-174.
  • Terwel, J. (1999). Constructivism and its ımplications for curriculum theory and practice. Curriculum Studies, 31(2), 195-199.
  • Uşun, S. (2012). Eğitimde program değerlendirme, süreçler, yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Opinions of prospective Arabic teachers related to the Arabic Teaching Program for 2-8 classes

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 3, 178 - 189, 01.01.2019

Öz

In this research, Arabic curriculum which applied for grades 2-8 in public schools affiliated to the Ministry of National Education in 2018-2019 was examined according to the opinions of prospective teachers. 114 prospective teachers studying in the 3rd and 4th grades of the Department of Arabic Teaching at Gazi University participated in the study. The research date obtained in accordance with the survey questions prepared in accordance with expert opinions was evaluated by the researcher according to the descriptive scanning model. As a result of the research, it was found out that the Arabic curriculum which is prepared for 2-8 classes is inconsistent in itself. It was observed that the relationship between themes, acquisitions and explanations in the program could not be established sufficiently. It was concluded that there was a problem in the connection between the course materials and the program, that the course hours were insufficient, that they were not suitable for language acquisition, that the themes, acquisitions and explanations in each class were not in harmony with the next or previous themes, acquisitions and explanations. At the end of the study, it was recommended to prepare a new and integrated program for grades 2-8

Kaynakça

  • Altunışık, R. (2008). Anketlerde veri kalitesinin iyileştirilmesi için öntest (pilot test) yöntemleri. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-17.
  • Anagün, Ş., Acat, B., Anılan, H. (2007). Yapılandırmacı öğrenme ortamı ölçeği güvenirlik çalışması. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı. Anadolu Üniversitesi, 493–498.
  • Arpaçukuru, O. (2018). Arapça dersi öğretim programının uygulanmasına yönelik bir alan araştırması (Tekirdağ İli / Süleymanpaşa İlçesi Örneği). Tasavvur Tekirdağ İlahiyat Dergisi, 4(1), 167-190.
  • Attkisson, C. C., Horowitz, M. J., Sorensen, J. E., Hargreaves, W., A. (1978). Evaluation of Human Service Programs. New York: Academic Press.
  • Aydın, M. Z. (1996). Eğitimde program geliştirme ve Arapça dersi öğretim programı üzerine. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 123-142.
  • Cebeci, S. (2014). Bilimsel araştırma ve yazma teknikleri. İstanbul: Alfa Basım Yayın ve Dağıtım San.ve Tic. Ltd. Şti.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demir, M. A. (2014). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin Arapça lisans dersleri hakkındaki görüşleri -19 Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi örneği-. C. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(1), s.227-242.
  • Demir, M. (2015). İlköğretim 4. sınıf Arapça dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 4(12), 85-99.
  • Erdoğan, T. & Gök, B. (2011). Türkiye ve İrlanda’daki anadil öğretim programlarının karşılaştırılması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1-19.
  • Genç, M. F. (2013). Avrupa ve Türkiye'de ilahiyat fakülteleri lisans programları, İspanya, Bosna Hersek, Hollanda, Belçika ve Almanya’daki ilahiyat fakülteleri ile bir karşılaştırma. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 13(1), 27-45.
  • Gündüzöz, S. (2010). Arapça öğretiminde başvurulacak bazı yöntem ve teknikler - pedagojik bir değerlendirme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Dergisi, 29, 35-53.
  • İşler, E. (2007). Arapça öğretim programı ve getirdiği yenilikler. Türkiye’de Yabancı Dil Öğretimi Ulusal Kongresi Bildiriler Kitabı. s.647-655. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • MEB (2016). İlköğretim Arapça dersi (2,3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar) öğretim programı (değişiklerle birlikte), Ankara.
  • Özcan, M. (a) (2015). Türkiye’de ve Dünyada Arapça öğretimi için müfredat geliştirme çalışmaları ve ilköğretim Arapça dersi müfredatı için bazı öneriler. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 4, 81-94.
  • Özcan, M. (b) (2015). Mesleki Arapça dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Dil ve Edebiyat Dergisi, 14, 52-76.
  • Soysaldı, M. (2010). Türkiye'deki İlahiyat Fakültelerinde Arapça öğretiminde karşılaşılan problemler ve çözüm yolları. EKEV Akademi Dergisi, 14(45), 247-279.
  • Şimşek, S. (2013). Öğretim programları açısından İmam Hatip Liselerinde Arapça öğretiminin tarihi süreci. İmam Hatip Liselerinde Arapça Öğretimi Sempozyumu (İstanbul, 24-25 Aralık 2011), İstanbul: Akdem Yayınları.
  • Temel, A. V. (2015). Türkiye’de Arapça öğretiminde uygulanan metotlar, karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri üzerine bir değerlendirme. dergİbant AİBÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3(3), 166-174.
  • Terwel, J. (1999). Constructivism and its ımplications for curriculum theory and practice. Curriculum Studies, 31(2), 195-199.
  • Uşun, S. (2012). Eğitimde program değerlendirme, süreçler, yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Polat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

IEEE H. Polat, “Arapça Öğretmen Adaylarının 2-8 Sınıf Arapça Öğretim Programına İlişkin Görüşleri”, Researcher, c. 7, sy. 3, ss. 178–189, 2019.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.