BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Duyuşsal Özelliklerinin Matematik Başarısına Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 4, 162 - 172, 01.01.2019

Öz

Bu araştırmada ortaokul öğrencilerin matematiğe ilişkin öz-yeterlik, tutum ve başarı duygusu gibi duyuşsal özelliklerinin matematik dersi başarısına etkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada nicel araştırma yaklaşımına dayalı ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma 2018–2019 eğitimöğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu Çanakkale il merkezindeki ortaokullarda öğrenim gören 584 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Matematik tutum ölçeği”, “Matematik öz-yeterlik ölçeği” ve “Başarı duygusu ölçeği” olmak üzere üç ölçme aracı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular öğrencilerin matematik dersi başarı, öz-yeterlik, tutum ve başarı duygusu düzeylerinin iyi olduğunu göstermektedir. Ayrıca araştırma bulguları matematik dersindeki başarı ile öz-yeterlik, tutum ve başarı duygusu arasında anlamlı ve orta ve zayıf düzeyde ilişkiler olduğunu ortaya koymaktadır. Son olarak kurulan modeldeki bağımsız değişkenler öz-yeterlik, başarı duygusu ve tutum, bağımlı değişken olan matematik dersindeki başarının anlamlı yordayıcıları olarak bulunmuştur. Bu modelde öz-yeterlik başarının en önemli yordayıcısıdır. Araştırmanın sonuçları ışığında öncelikle matematik başarısının yordayıcısı olan duyuşsal özelliklerin regresyon analizi dışında yapısal eşitlik modellemesi gibi başkaca yöntemlerle incelenmesi önerilmektedir

Kaynakça

  • Akgül, S. (2019). Üstün yetenekli öğrencilerin matematik öz-yeterliklerinin matematik başarılarını yordama gücü. EKEV Akademi Dergisi, 23(78), 481-496.
  • Alpaslan, M. M. ve Ulubey, Ö. (2019). Matematik dersindeki başarı duygusu, özdüzenleyici öğrenme stratejileri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 1-14.
  • Arslan, A. (2012). İlköğretim öğrencilerinin öz yeterlik inancı kaynaklarının öğrenme ve performansla ilgili öz yeterlik inancını yordama gücü. Educational Sciences: Theory & Practice, 12, 1907-1920.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi (6-8. Sınıflar). Pegem Akademi, Ankara. Beltrán-Pellicer, P. & Godino, J. D. (2019). An onto-semiotic approach to the analysis of the affective domain in mathematics education. Cambridge Journal of Education, 1-20.
  • Bloom, B. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (2. Baskı). (Çeviren: Durmuş Ali Özçelik). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Çetin, B. (2013). Çocuklar için öz-yeterlik ölçeğinin ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarısını yordaması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1117-1132.
  • Doğan, N. ve Barış, F. (2010). Tutum, değer ve özyeterlik değişkenlerinin TIMSS-1999 ve TIMSS-2007 sınavlarında öğrencilerin matematik başarılarını yordama düzeyleri. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(1), 44-50.
  • Dursun, Ş. ve Dede, Y. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler: Matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 217- 230.
  • Ertürk, Z. ve Erdinç Akan, O. (2018). TIMSS 2015 Matematik başarısını etkileyen değişkenlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi (UEAD), 2(2), 14-34.
  • Hacıömeroğlu, G., Bilgen, S. ve Tabuk, M. (2013). Başarı duygusu ölçeği-ilkokul’un Türkçe’ye uyarlama çalışması. Eğitim Bilimleri Dergisi, 38, 85-96.
  • Lichtenfeld, S., Pekrun, R., Stupnisky, R. H., Reiss, K. & Murayama, K. (2012). Measuring students' emotions in the early years: the achievement emotions questionnaire-elementary school (AEQ-ES). Learning and Individual differences, 22(2), 190-201.
  • Lim, S. Y. & Chapman, E. (2013). Development of a short form of the attitudes toward mathematics inventory. Educational Studies in Mathematics, 82(1), 145-164.
  • Lim, S. Y. & Chapman, E. (2015). Identifying affective domains that correlate and predict mathematics performance in high-performing students in Singapore. Educational Psychology, 35(6), 747-764.
  • McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. In D. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 575–596). New York, NY: Mac-millan.
  • Özer, Y. ve Anıl, D. (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 313-324.
  • Özüdoğru, M. ve Bümen, N. T. (2016). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin matematik başarılarının çeşitli değişkenler açısından yordanması. Ege Eğitim Dergisi 17(2), 351-376.
  • Pajares, F. & Graham, L. (1999). Self efficacy, motivation constructs and mathematics performans of entering middle school students. Contempory Educational Psychology. 24, 124- 139
  • Paras, J. (2001). Crisis in mathematics education. Student failure: challenges and possibilities. South African Journal of Higher Education, 15(3), 66-73.
  • Peker, M. ve Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Lise 2.sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 157-166.
  • Sarı, M. H., Arıkan, S. ve Yıldızlı, H. (2017). 8. sınıf matematik akademik başarısını yordayan faktörler - TIMSS 2015. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 8(3), 246-265.
  • Sarı, M. ve Ekici, G . (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ile aritmetik performanslarını etkileyen duyuşsal değişkenlerin belirlenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15) , 1562-1594.
  • Savaş, E., Taş, S. ve Duru, A. (2010). Factors affecting students’ achievement in mathematics. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 113-132.
  • Singh, K., Granville, M. & Dika, S. (2002). Mathematics and science achievement: Effects of motivation, interest, and academic engagement. Journal of Educational Research, 95, 323- 332.
  • Stevenson, H., Lee, S. & Stigler, J. (1986). Mathematics achievement of Chinese, Japanese, and American children. Science, 231(4739), 693–699.
  • Tabuk, M. (2018). Matematiğe İlişkin Tutum Ölçeğinin Kısa Formunun Türkçeye uyarlama çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 84-95.
  • Thomson, S.,Lokan, J., Lamb S. & Ainley, J. (2003). Lessons from the third international mathematics and science study. TIMSS Australia Monograph Series. Australian Council for Educational Research.
  • Usher, E. L. ve Pajares, F. (2009). Sources of self-efficacy in mathematics: A validation study. Contemporary educational psychology, 34(1), 89-101
  • Watts, B. K. (2011). Relationships of mathematics anxiety, mathematics self-efficacy and mathematics performance of Adult Basic Education students. Doctoral dissertation, Capella University.
  • Yıldırım, S. (2011). Self-efficacy, intrinsic motivation, anxiety and mathematics achievement: Findings from Turkey, Japan and Finland. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 5(1), 277-291.
  • Yurt, E. ve Sünbül, A. M. (2014). Sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik başarılarını açıklayan bir yapısal eşitlik modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1629-1653.

Investigation of the Effect of Secondary School Students’ Affective Characteristics on Mathematics Achievement

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 4, 162 - 172, 01.01.2019

Öz

In the paper, it is aimed to investigate the effect of secondary school students’ affective characteristics, such as self-efficacy, attitude and sense of achievement, on mathematics achievement. The correlational survey model based on the quantitative research design was preferred in the research. The application was conducted in 2018-2019 academic year. The study group consists of 584 students attending secondary schools in Çanakkale city center. Three instruments were used for data collection: “Mathematics attitude scale”, “Mathematics self-efficacy scale”and “Sense of achievement scale”. The findings show that students' mathematics achievement, self-efficacy, attitude and sense of achievement are good. In addition, the findings of the research reveal that there is a significant and moderate and weak relationship between mathematics achievement and self-efficacy, attitude and sense of achievement. Finally, the independent variables of the study, self-efficacy, sense of achievement and attitude, were found to be significant predictors of the dependent variable, mathematics achievement. In the model, self-efficacy is the most important predictor of the achievement. In the light of the results of the research, it is suggested that affective characteristics, which are predictors of mathematics achievement, should be examined by other methods such as structural equation modeling other than regression analysis

Kaynakça

  • Akgül, S. (2019). Üstün yetenekli öğrencilerin matematik öz-yeterliklerinin matematik başarılarını yordama gücü. EKEV Akademi Dergisi, 23(78), 481-496.
  • Alpaslan, M. M. ve Ulubey, Ö. (2019). Matematik dersindeki başarı duygusu, özdüzenleyici öğrenme stratejileri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 1-14.
  • Arslan, A. (2012). İlköğretim öğrencilerinin öz yeterlik inancı kaynaklarının öğrenme ve performansla ilgili öz yeterlik inancını yordama gücü. Educational Sciences: Theory & Practice, 12, 1907-1920.
  • Baykul, Y. (2009). İlköğretimde matematik öğretimi (6-8. Sınıflar). Pegem Akademi, Ankara. Beltrán-Pellicer, P. & Godino, J. D. (2019). An onto-semiotic approach to the analysis of the affective domain in mathematics education. Cambridge Journal of Education, 1-20.
  • Bloom, B. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (2. Baskı). (Çeviren: Durmuş Ali Özçelik). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Çetin, B. (2013). Çocuklar için öz-yeterlik ölçeğinin ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarısını yordaması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1117-1132.
  • Doğan, N. ve Barış, F. (2010). Tutum, değer ve özyeterlik değişkenlerinin TIMSS-1999 ve TIMSS-2007 sınavlarında öğrencilerin matematik başarılarını yordama düzeyleri. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(1), 44-50.
  • Dursun, Ş. ve Dede, Y. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler: Matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 217- 230.
  • Ertürk, Z. ve Erdinç Akan, O. (2018). TIMSS 2015 Matematik başarısını etkileyen değişkenlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi (UEAD), 2(2), 14-34.
  • Hacıömeroğlu, G., Bilgen, S. ve Tabuk, M. (2013). Başarı duygusu ölçeği-ilkokul’un Türkçe’ye uyarlama çalışması. Eğitim Bilimleri Dergisi, 38, 85-96.
  • Lichtenfeld, S., Pekrun, R., Stupnisky, R. H., Reiss, K. & Murayama, K. (2012). Measuring students' emotions in the early years: the achievement emotions questionnaire-elementary school (AEQ-ES). Learning and Individual differences, 22(2), 190-201.
  • Lim, S. Y. & Chapman, E. (2013). Development of a short form of the attitudes toward mathematics inventory. Educational Studies in Mathematics, 82(1), 145-164.
  • Lim, S. Y. & Chapman, E. (2015). Identifying affective domains that correlate and predict mathematics performance in high-performing students in Singapore. Educational Psychology, 35(6), 747-764.
  • McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. In D. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 575–596). New York, NY: Mac-millan.
  • Özer, Y. ve Anıl, D. (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 313-324.
  • Özüdoğru, M. ve Bümen, N. T. (2016). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin matematik başarılarının çeşitli değişkenler açısından yordanması. Ege Eğitim Dergisi 17(2), 351-376.
  • Pajares, F. & Graham, L. (1999). Self efficacy, motivation constructs and mathematics performans of entering middle school students. Contempory Educational Psychology. 24, 124- 139
  • Paras, J. (2001). Crisis in mathematics education. Student failure: challenges and possibilities. South African Journal of Higher Education, 15(3), 66-73.
  • Peker, M. ve Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Lise 2.sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 157-166.
  • Sarı, M. H., Arıkan, S. ve Yıldızlı, H. (2017). 8. sınıf matematik akademik başarısını yordayan faktörler - TIMSS 2015. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 8(3), 246-265.
  • Sarı, M. ve Ekici, G . (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik başarıları ile aritmetik performanslarını etkileyen duyuşsal değişkenlerin belirlenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15) , 1562-1594.
  • Savaş, E., Taş, S. ve Duru, A. (2010). Factors affecting students’ achievement in mathematics. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 113-132.
  • Singh, K., Granville, M. & Dika, S. (2002). Mathematics and science achievement: Effects of motivation, interest, and academic engagement. Journal of Educational Research, 95, 323- 332.
  • Stevenson, H., Lee, S. & Stigler, J. (1986). Mathematics achievement of Chinese, Japanese, and American children. Science, 231(4739), 693–699.
  • Tabuk, M. (2018). Matematiğe İlişkin Tutum Ölçeğinin Kısa Formunun Türkçeye uyarlama çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 84-95.
  • Thomson, S.,Lokan, J., Lamb S. & Ainley, J. (2003). Lessons from the third international mathematics and science study. TIMSS Australia Monograph Series. Australian Council for Educational Research.
  • Usher, E. L. ve Pajares, F. (2009). Sources of self-efficacy in mathematics: A validation study. Contemporary educational psychology, 34(1), 89-101
  • Watts, B. K. (2011). Relationships of mathematics anxiety, mathematics self-efficacy and mathematics performance of Adult Basic Education students. Doctoral dissertation, Capella University.
  • Yıldırım, S. (2011). Self-efficacy, intrinsic motivation, anxiety and mathematics achievement: Findings from Turkey, Japan and Finland. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 5(1), 277-291.
  • Yurt, E. ve Sünbül, A. M. (2014). Sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik başarılarını açıklayan bir yapısal eşitlik modeli. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1629-1653.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mesut Tabuk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

IEEE M. Tabuk, “Ortaokul Öğrencilerinin Duyuşsal Özelliklerinin Matematik Başarısına Etkisinin İncelenmesi”, Researcher, c. 7, sy. 4, ss. 162–172, 2019.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.