Bu araştırmada ortaokul öğrencilerin matematiğe ilişkin öz-yeterlik, tutum ve başarı duygusu gibi duyuşsal özelliklerinin matematik dersi başarısına etkisinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada nicel araştırma yaklaşımına dayalı ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma 2018–2019 eğitimöğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu Çanakkale il merkezindeki ortaokullarda öğrenim gören 584 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Matematik tutum ölçeği”, “Matematik öz-yeterlik ölçeği” ve “Başarı duygusu ölçeği” olmak üzere üç ölçme aracı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular öğrencilerin matematik dersi başarı, öz-yeterlik, tutum ve başarı duygusu düzeylerinin iyi olduğunu göstermektedir. Ayrıca araştırma bulguları matematik dersindeki başarı ile öz-yeterlik, tutum ve başarı duygusu arasında anlamlı ve orta ve zayıf düzeyde ilişkiler olduğunu ortaya koymaktadır. Son olarak kurulan modeldeki bağımsız değişkenler öz-yeterlik, başarı duygusu ve tutum, bağımlı değişken olan matematik dersindeki başarının anlamlı yordayıcıları olarak bulunmuştur. Bu modelde öz-yeterlik başarının en önemli yordayıcısıdır. Araştırmanın sonuçları ışığında öncelikle matematik başarısının yordayıcısı olan duyuşsal özelliklerin regresyon analizi dışında yapısal eşitlik modellemesi gibi başkaca yöntemlerle incelenmesi önerilmektedir
In the paper, it is aimed to investigate the effect of secondary school students’ affective characteristics, such as self-efficacy, attitude and sense of achievement, on mathematics achievement. The correlational survey model based on the quantitative research design was preferred in the research. The application was conducted in 2018-2019 academic year. The study group consists of 584 students attending secondary schools in Çanakkale city center. Three instruments were used for data collection: “Mathematics attitude scale”, “Mathematics self-efficacy scale”and “Sense of achievement scale”. The findings show that students' mathematics achievement, self-efficacy, attitude and sense of achievement are good. In addition, the findings of the research reveal that there is a significant and moderate and weak relationship between mathematics achievement and self-efficacy, attitude and sense of achievement. Finally, the independent variables of the study, self-efficacy, sense of achievement and attitude, were found to be significant predictors of the dependent variable, mathematics achievement. In the model, self-efficacy is the most important predictor of the achievement. In the light of the results of the research, it is suggested that affective characteristics, which are predictors of mathematics achievement, should be examined by other methods such as structural equation modeling other than regression analysis
Mathematics lesson achievement self-efficacy sense of achievement attitude
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 4 |