Teknolojiyle her açıdan iç içe yaşadığımız ve günden güne bizleri sarmalayan bağlantılı-çevrim içi online bilgi dünyasında faydalı bilgiler edinmenin yanı sıra kişisel bilgilerimizi ve gençleri tehlikeye atan ortamların ve bu durumun barındırdığı risklerin bilinmesi farkındalığımızın artmasına katkı sağlayacaktır. Dünya çapında bağlantılı-çevrim içi ortamları kullanma yaşının 4.5 yaşa kadar indiği belirtilmektedir. Henüz dış dünyadaki tehlikelerle yüzleşmemiş ve tam olarak bilinçlenmemiş çocukların, gençlerin bağlantılı-çevrim içi ortamlarda her türlü riskle karşı karşıya oldukları unutulmamalıdır. Bilinçli aile yapısının bilinçli nesillerin yetişmesini sağlayacağı düşüncesiyle gerçekleştirilen bu çalışmada, risk taşıyan sanal oyunlarla ilgili farkındalığın arttırılması amaçlamaktadır. Mavi Balina, Mariam, Momo gibi dijital meydan okuma oyunlarının psikolojik bozukluklara ve intiharlara yol açtığına dair bulgular mevcuttur. Bu tür oyunların sosyal ilişkileri zayıf, uyum problemi yaşayan, bağımlı kişilik özelliklerine sahip, psikolojik açıdan intihara meyilli bireyler başta olmak üzere çocukları hedef aldığı öne sürülmektedir. Çocukların ruh hallerindeki değişikliklerin ve kullandıkları cihazların incelenmesiyle bu tür oyunlar oynadıkları tespit edilebilmektedir. Bu noktada yapılması gerekenler çocukların bu oyunlardan uzak durmalarını, sosyal medyada ve tarayıcılarda karşılaştıkları şüpheli erişim adreslerine girmemelerini ve tanımadıkları insanlarla iletişime geçmemelerini sağlamaktır. Dünya genelinde birçok ülkede bu oyunlarla ilgili önlemler alındığı gözlemlenmiştir. Ülkemizde henüz bu konularla ilgili yapılmış yasal düzenlemeler bulunmamaktadır. Dünya genelinde meydan okuma oyunlarını oynayan toplamda 200’den fazla insanın intihar ettiği ve birçok insanın da kendine zarar vererek yaralandığı adli kayıtlara geçmiştir. Tüm bu dikkate değer veriler ışığında bu oyunlar ve çocuklar üzerindeki etkileri incelenmiştir
In addition to acquiring useful information in the connected-online world of information that we live in every aspect of technology and that surrounds us day by day, knowing our personal information and the environments that endanger young people and the risks involved in this situation shall contribute to our awareness raising. It is stated that the age of using connected-online environments around the world goes down to 4.5 years. It should not be forgotten that children who are not yet fully aware of the dangers in the outside world face all kinds of risks in the connected-online environments. This study aims to raise awareness through research on virtual games that carry risk, as the conscious family which raise the conscious generations. At the same time, this study clearly demonstrates the functioning of digital challenge games such as Blue Whale, Mariam, Momo, psychological disorders they cause and even leads to suicide. It is suggested that such games target children, especially those with poor social relations, adaptation problems, dependent personality traits, and psychological suicidal tendencies. As a result of examination of the changes in the mood of children and the devices they use, it can be determined that they play such games. What needs to be done at this point is to ensure that children stay away from these games, not to access the suspicious access addresses they encounter on social media or browsers and not to contact foreign people. It is observed that have been taken precoutions about these malignant games in many countries around the world. There are no legal regulations on these issues in our country yet. It is recorded in the forensic record that more than 200 people committes suicide and many people are self-harm injured by themselves. In the light of all these remarkable data, these games and their effects on children examines in this article
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 4 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.