BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Medyanın Toplumsal Cinsiyeti: Kadın Medya Profesyonellerinin Erkek Egemen Medya Yapısına Dair Algıları

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 40 - 61, 01.01.2020

Öz

Medyanın rolü çok büyük ve sınırsız görünmektedir. İnşa edebildiği gibi yok edebilir de. Bu bağlamda özellikle de geleneksel yönelimli toplumlarda ve ülkelerde kadın gibi hassas bir konuyu ele alış şekli büyük öneme sahiptir. Medya ve yaklaşımı, bu kültürlerde kadının görünümünü düzenleyebilir ve böylece kadınlar modern dünyada hak ettikleri yeri kazanabilir. Birçok ülkede bugünkü durum hala erkeği ve egemenliğini destekler durumdadır. Tüm dünyada pek çok kadının maruz kaldığı şiddetle mücadele etmek, medyanın görevi olmalıdır. Bu araştırma makalesi, kalıp yargıları pekiştirip eşitliğe engeller koyan erkek egemen medyaya yönelik bazı genel kuramsal ve yöntemsel yaklaşımları ortaya koymayı hedeflemektedir. Araştırmanın amacı Türkiye’de medyada istihdam edilen kadın medya profesyonellerinin Gazetecilik, Reklamcılık, Radyo ve TV veya Halkla İlişkiler diploması olan veya bu alanda çalışan kişiler , çalışma koşullarının, sorunlarının ortaya konulması sağlamak ve haber üretimini sorunlu kılan temel dinamikleri ayırt etmektir. Veri toplama aracı olarak bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine mülakat tekniği kullanılmıştır. Derinlemesine mülakatlar Türkiye genelinde, 66 kadın medya profesyoneli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sürecinde ve yazım aşamasında kadın medya profesyonellerinin kimliklerinin deşifre olmaması için rumuz kullanılmasının yanı sıra, güvenlik için üst düzeyde çaba gösterilmiştir

Kaynakça

  • Benjamin, J.A. and Murchison, L. (2004). “Gender-Based Violence: Care & Protection of Children in Emergencies, A Field Guide, Save the Children”, http://www.rwamrec.org/essay7.pdf.
  • Connell, R. W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Toplum Kişi ve Cinsel Politika, Çev. Cem Soydemir. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Dökmen, Z. Y. (2010). Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Eitzen, D.S. and Zinn, M.B. (2000). Social Problems. Boston: Allyn and Bacon.
  • Giddens, A. (2000). Sosyoloji. Haz. Güzel, C., Özel, H. Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Gill, R. (2007). Gender and the Media. Cambridge: Malden Polity Press.
  • IRIN: Humanitarian news and analysis. Violence against women. http://www.irinnews.org/InDepthMain.aspx?InDepthId=20&ReportId=62847.
  • James, D. and Drakich, J. (1993), Understanding Gender Differences in Amount of Talk: A
  • Critical Review of Research. In D. Tannen (Ed.), Gender and Conversational Interaction. New York: Oxford University Press.
  • Kearney, M.C. (2006). Girls Make Media. New York: Routledge.
  • Kellner, Douglas (1995). Media Culture: Cultural Studies, Identity and Politics Between the Modern and the Postmodern. London: Routledge
  • Keyton, J. (2011). Communication Research: Asking questions, finding answers (3rd ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Littlejohn, S. W. & Foss, K. A. (2009). Encyclopedia Of Communication Theory (Vol. 1). California, CA: Sage.
  • Basın, Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü Sarı Basın Kartı Verileri 2014
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Yazılı Medya İstatistikleri 2014
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Yazılı Medya İstatistikleri 2018

The Gender of Media in Turkey: The Perceptions of Female Media Professionals About Male-Dominated Media Structure

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 40 - 61, 01.01.2020

Öz

The role of the media is immense and seems to be having no limits. They can create but destroy too. Therefore the way they deal with such a sensitive issue like the woman is of the highest importance, especially in certain traditionally oriented societies and countries. The media and their approach can systemize the change of the women’s picture within those cultures, and this is how women can get the position they deserve in this modern world. In many countries, the contemporary situation still favors men and their domination. The fighting against empowerment and violence, which a lot of women suffer, should be the role of the media. This research paper attempts to depict some general theoretical and methodological approaches to the male-dominated media structure that reinforce stereotypes, build barriers to equality. The purpose of the research is to disclose the fundamental dynamics that make the news production problematic, working conditions, and problems of female media professionals employed in the Turkish media people who have a degree in Journalism, Advertising, Radio, and TV or Public Relations or work in the area . In this work, an in-depth interview technique, one of the qualitative research methods, was used as a data collection tool. In-depth interviews in Turkey was carried out with 66 female media professionals. In addition to the use of nicknames to ensure that the identities of female media professionals are not deciphered during the research and writing phase, a high level of effort has been made for security

Kaynakça

  • Benjamin, J.A. and Murchison, L. (2004). “Gender-Based Violence: Care & Protection of Children in Emergencies, A Field Guide, Save the Children”, http://www.rwamrec.org/essay7.pdf.
  • Connell, R. W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Toplum Kişi ve Cinsel Politika, Çev. Cem Soydemir. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Dökmen, Z. Y. (2010). Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Eitzen, D.S. and Zinn, M.B. (2000). Social Problems. Boston: Allyn and Bacon.
  • Giddens, A. (2000). Sosyoloji. Haz. Güzel, C., Özel, H. Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Gill, R. (2007). Gender and the Media. Cambridge: Malden Polity Press.
  • IRIN: Humanitarian news and analysis. Violence against women. http://www.irinnews.org/InDepthMain.aspx?InDepthId=20&ReportId=62847.
  • James, D. and Drakich, J. (1993), Understanding Gender Differences in Amount of Talk: A
  • Critical Review of Research. In D. Tannen (Ed.), Gender and Conversational Interaction. New York: Oxford University Press.
  • Kearney, M.C. (2006). Girls Make Media. New York: Routledge.
  • Kellner, Douglas (1995). Media Culture: Cultural Studies, Identity and Politics Between the Modern and the Postmodern. London: Routledge
  • Keyton, J. (2011). Communication Research: Asking questions, finding answers (3rd ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Littlejohn, S. W. & Foss, K. A. (2009). Encyclopedia Of Communication Theory (Vol. 1). California, CA: Sage.
  • Basın, Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü Sarı Basın Kartı Verileri 2014
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Yazılı Medya İstatistikleri 2014
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Yazılı Medya İstatistikleri 2018
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nurdan Akıner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

IEEE N. Akıner, “Türkiye’de Medyanın Toplumsal Cinsiyeti: Kadın Medya Profesyonellerinin Erkek Egemen Medya Yapısına Dair Algıları”, Researcher, c. 8, sy. 2, ss. 40–61, 2020.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.