Bu çalışma, Türkiye’de 2008’den 2019 yılına kadar yazılmış, Yükseköğretim Kurulu YÖK Ulusal Tez Merkezinde indekslenen ve bir ders bağlamında yansıtıcı düşünme uygulamalarının etkisini konu alan lisansüstü tezlerin incelenmesiyle oluşturulmuştur. Bu bağlamda, 18’i yüksek lisans, 9’u doktora tezi olmak üzere toplam 27 tane lisansüstü tez çalışması analiz edilmiştir. Bulgulardan hareketle 2008 yılından başlayarak incelemeler yapıldığında en çok tezin 2017 yılında yazıldığı ve bu yılı, 2015 ve 2014 yıllarının takip ettiği görülmektedir. Ayrıca bir yüksek lisans ve bir doktora tezi dışında yayın dilinin genellikle Türkçe olduğu belirlenmiştir. Çalışmaların konusuna bakılacak olursa çoğunlukla bazı uygulamaların yansıtıcı düşünmeye etkisi ve yansıtıcı düşünmenin akademik başarı veya tutuma etkisi üzerinde durulmuştur. Çalışmaların sıklıkla nicel araştırma desenleri ile tasarlandığı ve araştırmalarda deneysel yöntemin yoğun olarak kullanıldığı görülmektedir. Bununla birlikte çalışmalarda yaygın olarak ölçek/anket ve başarı testleri kullanılmıştır. Veri analizi yönteminde ise içerik analizi, betimsel analiz, t-testi, tek yönlü ANOVA analizi ve non-parametrik testler kullanılmıştır. Çalışmaların sonuçlarına bakıldığında yansıtıcı düşünmenin akademik başarı veya tutum üzerine ve yapılan uygulamaların da yansıtıcı düşünme becerisi üzerine olumlu etkilerinin olduğunu söylemek mümkündür
This study was established by examining graduate thesis which investigated the impact of reflective thinking implementations in context of a course, indexed at the National Thesis Center of the Higher Education Council YÖK , written in Turkey from 2008 to 2019. In this context, 27 thesis studies, 18 of which are master's and 9 of which are doctorate, were analyzed. Based on the findings, when the examinations are carried out starting from 2008, it is seen that the thesis was written most in 2017 and this year was followed by 2015 and 2014. In addition, apart from a master's and a doctoral thesis, it is generally determined that the languages of publications are Turkish. Considering the subject of the studies, in general, the effects of some applications on reflective thinking and the effect of reflective thinking on academic success or attitude were emphasized. Studies are often designed with quantitative research patterns, especially experimental research. In addition, scale/survey and achievement tests were used extensively in studies. In data analysis method, content analysis, descriptive analysis, t-test, one-way ANOVA analysis and non-parametric tests were used. Considering the results of the studies, it is possible to say that reflective thinking has positive effects on academic achievement or attitude, and the practices regarding reflective thinking skills develop reflective thinking skill
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2 |
The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.