BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyopedagoji ve Ergoterapi İlişkisi

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 257 - 282, 01.01.2020

Öz

Bu çalışmada sosyopedagoji ve ergoterapi arasındaki ilişki hedef kitle, temel hedefler, kullanılan metod ve teknikler, iyileştirici yardımcı materyaller bağlamında irdelenecektir. Toplumu yine toplumla eğitim aracılığıyla iyileştirmeyi hedefleyen sosyopedagoji bireyi içerisinde bulunduğu koşullar çerçevesinde yorumlar ve bunu yaparken bütünleyici holistik bir yaklaşım sergiler. Sosyopedagoji koruma, bakım, danışmanlık, sosyal entegrasyon, eğitim, yeniden eğitim hizmetleri sunan yardım ve eğitimin birlikteliğinden huzurlu toplum yaratmayı planlayan bir disiplindir. Sosyopedagoji yatılı ve tamamlayıcı kurumlarla hizmet alanını genişletmektedir. Çalışmada sosyopedagojinin çözüm üretmeye çalıştığı, bireyi toplumsal hayatın dışına iten sorunlardan sosyal dışlanma, yalnızlaşma, otonomi, sosyal kimlik edinememe/yitimi konularına değinilecektir. Ergoterapi, toplumsal hayata katılımı ve aktiviteyi kısıtlayan herhangi bir engel, hastalık, yaşlılık, sağlıklı geçirilememiş sosyalleşme süreci, madde bağımlılığı, eşcinsellik, toplumdan tecrit edilme gibi olumsuzlukları düzeltici, iş ve uğraşı aktiviteleriyle tedavi edici bir rehabilitasyon çeşididir. Yeniden eğitim ve yeniden adaptasyon olmak üzere iki ana hedef üzerine kuruludur. Sosyopedagoji ve ergoterapi hedefler noktasında sıkça buluşan iki alandır. Sosyopedagoji gibi ergoterapi de her yaş grubundan insana hitap etmektedir. Sosyopedagojinin özellikle çocukları hedef kitlenin zirvesine koyması sebebiyle bu çalışmada çocuk grubunun ön planda tutulacağı belirtilmelidir. Danışan, holistik bir yaklaşımla gözlemlendiği ve tedavinin bu doğrultuda gerçekleştirildiği ergoterapi eylem üzerine kuruludur. Bu iki alanı birleştirmede çocuk edebiyatı iyileştirici yardımcı araç olarak çalışmada kendisine yer edinecektir. Çocuğun eylemle, eylemin aracı olan edebiyatla sosyal hayata döndürülme biçim ve olasılıkları ele alınacaktır

Kaynakça

  • Ak, S. (2013). Penguenler Flüt Çalamaz. İstanbul; Can Yayınları.
  • Altunbay, M. (2012). Dil Öğreniminde ve Öğretiminde Tiyatronun Kullanımı ve Tiyatronun Temel Dil Becerilerine Katkısı,Turkish Studies, Volume 7/4, Fall 2012, s.747- 760,
  • Arıcı, A. F.&Ungan, S. (2011). “Çocuk Edebiyatı Türleri ve Çocuk Eğitimine Katkıları” Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Ashford, J. B.&Lecroy, C. W. (2013). Human Behaviour in the Social Environment a Multidimensionel Perspective, U.S.A: Brooks/Cole Censage Learning.
  • Böhm, W. (1994). Wörterbuch der Pädagogik, 14. Überarbeitete Aufl. Stuttgart: Kröner.
  • Brühlmeıer, A. (2010). Head, Heart and Hand Education In the Spirit of Pestalozzi (Mitchell, Mike, Çev.). United Kingdom: Sophia boks, Cambridge.
  • Büyükkınacı, A. (2010). “Ergoterapi Occupational Therapy” (Ergotherapy), Klinik Psikiyatri Dergisi, 13(3), s. 137-142
  • Case-Smıth, J. (2002). “Effectiveness of School- Based on Occupational Therapic Intervention on Handwriting”, The American Journal of Occupational Therapy, cilt:56, no:1, ss.17-25
  • Coşkun, H. (2011). Topluma Hizmet Uygulamaları, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çakır, Ö. (2002). “Sosyal Dışlanma”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4(3), s.83-104.
  • Çakmaklı, K. (2007). Çocuk ve Gençte Sosyal Gelişim, İstanbul: Yağmur Yayınları.
  • Demirtaş, H. A. (2003). Sosyal Kimlik Kuramı Temel Kavram ve Varsayımlar, Ankara: İletişim Araştırmaları.
  • Dubochet, M. (1992). “Les Bases Théoriques de l’ Ergothérapie”, L’Ergothérapie avec les Enfants Théories et Pratiques, İşviçre: Éditions EESP, pp. 48-73.
  • Ertürk, Y. D.(2012). Sosyal Psikoloji Ders Notları “Kalabalık İçinde Ben” İstanbul: Ulus Medya Grup Basım Yayın ve Reklamcılık.
  • Ferreıra, M. M. (2004). “Les Compétences des Ergothérapeutes: une Analyse en Termes de Construction Sociale - Les Compétences Supposées Requises et Acquises au Portugal ", Doktora tezi, Belgique: Université de Bruxell.
  • Geldard, K. & Geldard, D. (2011). Çocukla Psikoterapötik Görüşme: Giriş Niteliğinde Uygulamalı Bir Rehber, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
  • Gossin, A. (1992). “Le Modèle de Pratique Bobath”, L’Ergothérapie avec les Enfants Théories et Pratiques, İşviçre: Éditions EESP, pp.151-167.
  • Gönen, M. &Dalkılıç, U. N. (2009). Çocuk Eğitiminde Yaratıcı Drama, İstanbul: Epsilon Yayıncılık Hizmetleri Tic. San. Ltd.Şti.
  • Gültekin, A. (2011). Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Yazılar, İstanbul: Erdem Yayınları, Haase, K. (1932). “Sozialpädagogik u. Sozialerziehung” Lexikon der Pädagogik der Gegenwart, Freiburg: Heider, s.978-982.
  • Hallstedt, P.& Högström, M. (2005). “The Recontextualisation of Social Pedagoy A study of three curricula in the Netherlands, Norway and Ireland”, Malmö Studies in Educational Sciences, no:21, Tryck: Holmbergs.
  • Hamalaınen, J. (2003). “The Concept of Social Pedagogy in the Field of Social Work”, Journal of Social Work 3(1), London: Sage Publications.
  • İçağasıoğlu, Ç. A.(2011). “Göçmen Ailelerin Uyum Süreci: Kaynaklar ve Engeller”, Sosyal Dışlanma ve Aile: Sosyal Hizmet Müdahalelerinde güçlendirme Yaklaşımı, Maya Akademi Yayınevi, s.107-122
  • Inge, M. B.& Frorup, A. K. (2011). “Social Pedagogy as Relational Dialogic Work: Competencies in Modern Society”, Social Pedagogy and Working with Children and Young People: Where Care and Education Meet, USA: Jessica Kingsley Publishers,
  • Karataş, Z. (2010). “İl Sosyal Hizmetler Müdürlüklerinde Etkin Sosyal Hizmet Sunumu,” Sosyal Dışlanma ve Sosyal Hizmet”Konferans ve Bildiriler 2009, Ankara: Haberal Eğitim Vakfı.
  • Lorenz, W. (2008). “Paradigms and Politics: Understanding Methods Paradigms in an Historical Context: The Case of Social Pedagogy”, British Journal of Social Work 38, Published by Oxford University Press: Advance Access Publication.
  • Meyer, S. (1990). Le Processus de l’Ergothérapie, İşviçre: Éditions EESP.
  • Müller-Kohlenberg, H. (1994). “Sozialpädagogische Institutionen”, Roth Leo: Pädagogik Handsbuch für Studium und Praxis Studienausgabe, Münih: Ehrenwirth Verlag GmbH, ss. 518-522.
  • Özdoğan, B. (2009). Çocuk ve Oyun Çocuğa Oyunla Yardım, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Parham, D & Maılloux, Z. (2001). Sensory Integration. In J. Case-Smith (Ed.), Occupational Therapy for Children, Philadelphia: Mosby. pp. 329-381.
  • Sanders, M. J. & Scott, R. B. (2007). “Çocuk İstismarı”, Okul-Öncesi Çocuklarının Terapisi, (Yeşilmen, Şafak Çakmak, Çev.). İstanbul: Prestij Yayıncılık.
  • Semerci, M. (2012). “Çocuğun Kişilik Gelişiminin Sağlanmasında Ailenin Rolü", Uluslararası Katılımlı Çocuk İhtiyaçları Sempozyumu Bildiri Kitabı 18-19 Mayıs, Ankara: Mutlu Çocuklar Derneği Yayınları, Yayına Hazırlayanlar: Dolunay Şenol, Sıtkı Yıldız, Talat Kıymaz, Hasan Kala.
  • Sever, S.(2007). Çocuk ve Edebiyat, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şirin, M. R. (2012). Dersimiz Çocuk, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Tezcan, M.(2005). Çocuk Sosyolojisi, İstanbul: Kök Yayınevi.
  • Yıldırım, N. &Yıldırım, K. (2008). Sosyal Hizmete Giriş, Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • http://www.mels.gouv.qc.ca/ens-sup/ENS-COLL/Cahiers/program/35103.asp Erişim tarihi: 19.08.2013,
  • http://www.cefiec.fr/wa_files/ERGO_20Annexe_20II_20R_C3_A9f_20comp_C3_A9tences .pdf Erişim tarihi: 08.08.2013,
  • http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/71/01/747497/dosyalar/2012_12/24013247_d uyusalentegrasyonyetersizligi.pdf Erişim Tarihi: 31.08.2013, Saat: 02:05
  • http://www.scie-socialcareonline.org.uk/repository/fulltext/81044.pdf) Erişim tarihi 07.07.2013,
  • http://www.deutsche-therapeutenauskunft.de/therapeuten/ergotherapie/was-istergotherapie/ Erişim tarihi: 01.08.2013,
  • http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/34/964/11880.pdf Erişim Tarihi:19.10.2013.
  • Ministère de l'éducation nationale,de l'enseignement supérieur et de la recherche, 2005 www.education.fr:http://www.education.gouv.fr/handiscol/informations/famille.htm Erişim Tarihi: 18.10.2013.
  • www.sante.gouv.fr/IMG/pdf/monographie_ergotherapeute.pdf Erişim tarihi: 06.08.2013, www.sclerose-en-plaques.apf.asso.fr/IMG/pdf/APF_SEP_n9 Erişim tarihi: 12.08.2013, www.eesp.ch/uploads/media/Referentiel competences_ES.pdf..Erişim tarihi : 15.07.2013 rehber.ihya.org/yenirehber/pestalozzi-johann-heinrich.html Erişim tarihi: 16. 07. 2013

The Relationship Between Sociopedagogy And Ergotherapy

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 257 - 282, 01.01.2020

Öz

In this study, the relationship between sociopedagogy and ergotherapy will be examined in the context of target audience, basic goals, methods and techniques used, and healing auxiliary materials.Aiming to improve the society through education with the society, the sociopedagogy interprets the individual within the framework of his / her conditions and shows a holistic approach while doing so.Sociopedagogy is a discipline that plans to create a peaceful society from the combination of assistance and education, which offers conservation, care, counseling, social integration, education, retraining services.Sociopedagogy expands its service area with boarding and complementary institutions.In this study, the problems,to which sociopedagogy tries to find solutions, restraining the individual from being social such as social exclusion,loneliness, autonomy,failure to acquire social identity or losing will be mentioned. Ergotherapy is a type of rehabilitation that heals problems restraining person from being social such as any obstacles, disease, old age, unsuccessful socialization process, drug addiction, homosexuality, isolation from the society and treats them with work and occupational activities.It is based on two main objectives: retraining and re-adaptation.Sociopedagogy and ergotherapy are two areas that frequently have the same goals.Like sociopedagogy, ergotherapy appeals to people of all age groups. It should be noted that the child group will be kept in the forefront in this study, since sociopedagogy puts children at the peak of the target audience. Ergotherapy, where the client is observed with a holistic approach and treatment is carried out according to this observation, is based on the action. In joining these two fields, child literature will be included in the study as a healing tool.The ways and possibilities of the child's return to social life through action and literature, which is the tool of action, will be discussed

Kaynakça

  • Ak, S. (2013). Penguenler Flüt Çalamaz. İstanbul; Can Yayınları.
  • Altunbay, M. (2012). Dil Öğreniminde ve Öğretiminde Tiyatronun Kullanımı ve Tiyatronun Temel Dil Becerilerine Katkısı,Turkish Studies, Volume 7/4, Fall 2012, s.747- 760,
  • Arıcı, A. F.&Ungan, S. (2011). “Çocuk Edebiyatı Türleri ve Çocuk Eğitimine Katkıları” Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Ashford, J. B.&Lecroy, C. W. (2013). Human Behaviour in the Social Environment a Multidimensionel Perspective, U.S.A: Brooks/Cole Censage Learning.
  • Böhm, W. (1994). Wörterbuch der Pädagogik, 14. Überarbeitete Aufl. Stuttgart: Kröner.
  • Brühlmeıer, A. (2010). Head, Heart and Hand Education In the Spirit of Pestalozzi (Mitchell, Mike, Çev.). United Kingdom: Sophia boks, Cambridge.
  • Büyükkınacı, A. (2010). “Ergoterapi Occupational Therapy” (Ergotherapy), Klinik Psikiyatri Dergisi, 13(3), s. 137-142
  • Case-Smıth, J. (2002). “Effectiveness of School- Based on Occupational Therapic Intervention on Handwriting”, The American Journal of Occupational Therapy, cilt:56, no:1, ss.17-25
  • Coşkun, H. (2011). Topluma Hizmet Uygulamaları, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çakır, Ö. (2002). “Sosyal Dışlanma”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4(3), s.83-104.
  • Çakmaklı, K. (2007). Çocuk ve Gençte Sosyal Gelişim, İstanbul: Yağmur Yayınları.
  • Demirtaş, H. A. (2003). Sosyal Kimlik Kuramı Temel Kavram ve Varsayımlar, Ankara: İletişim Araştırmaları.
  • Dubochet, M. (1992). “Les Bases Théoriques de l’ Ergothérapie”, L’Ergothérapie avec les Enfants Théories et Pratiques, İşviçre: Éditions EESP, pp. 48-73.
  • Ertürk, Y. D.(2012). Sosyal Psikoloji Ders Notları “Kalabalık İçinde Ben” İstanbul: Ulus Medya Grup Basım Yayın ve Reklamcılık.
  • Ferreıra, M. M. (2004). “Les Compétences des Ergothérapeutes: une Analyse en Termes de Construction Sociale - Les Compétences Supposées Requises et Acquises au Portugal ", Doktora tezi, Belgique: Université de Bruxell.
  • Geldard, K. & Geldard, D. (2011). Çocukla Psikoterapötik Görüşme: Giriş Niteliğinde Uygulamalı Bir Rehber, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
  • Gossin, A. (1992). “Le Modèle de Pratique Bobath”, L’Ergothérapie avec les Enfants Théories et Pratiques, İşviçre: Éditions EESP, pp.151-167.
  • Gönen, M. &Dalkılıç, U. N. (2009). Çocuk Eğitiminde Yaratıcı Drama, İstanbul: Epsilon Yayıncılık Hizmetleri Tic. San. Ltd.Şti.
  • Gültekin, A. (2011). Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Yazılar, İstanbul: Erdem Yayınları, Haase, K. (1932). “Sozialpädagogik u. Sozialerziehung” Lexikon der Pädagogik der Gegenwart, Freiburg: Heider, s.978-982.
  • Hallstedt, P.& Högström, M. (2005). “The Recontextualisation of Social Pedagoy A study of three curricula in the Netherlands, Norway and Ireland”, Malmö Studies in Educational Sciences, no:21, Tryck: Holmbergs.
  • Hamalaınen, J. (2003). “The Concept of Social Pedagogy in the Field of Social Work”, Journal of Social Work 3(1), London: Sage Publications.
  • İçağasıoğlu, Ç. A.(2011). “Göçmen Ailelerin Uyum Süreci: Kaynaklar ve Engeller”, Sosyal Dışlanma ve Aile: Sosyal Hizmet Müdahalelerinde güçlendirme Yaklaşımı, Maya Akademi Yayınevi, s.107-122
  • Inge, M. B.& Frorup, A. K. (2011). “Social Pedagogy as Relational Dialogic Work: Competencies in Modern Society”, Social Pedagogy and Working with Children and Young People: Where Care and Education Meet, USA: Jessica Kingsley Publishers,
  • Karataş, Z. (2010). “İl Sosyal Hizmetler Müdürlüklerinde Etkin Sosyal Hizmet Sunumu,” Sosyal Dışlanma ve Sosyal Hizmet”Konferans ve Bildiriler 2009, Ankara: Haberal Eğitim Vakfı.
  • Lorenz, W. (2008). “Paradigms and Politics: Understanding Methods Paradigms in an Historical Context: The Case of Social Pedagogy”, British Journal of Social Work 38, Published by Oxford University Press: Advance Access Publication.
  • Meyer, S. (1990). Le Processus de l’Ergothérapie, İşviçre: Éditions EESP.
  • Müller-Kohlenberg, H. (1994). “Sozialpädagogische Institutionen”, Roth Leo: Pädagogik Handsbuch für Studium und Praxis Studienausgabe, Münih: Ehrenwirth Verlag GmbH, ss. 518-522.
  • Özdoğan, B. (2009). Çocuk ve Oyun Çocuğa Oyunla Yardım, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Parham, D & Maılloux, Z. (2001). Sensory Integration. In J. Case-Smith (Ed.), Occupational Therapy for Children, Philadelphia: Mosby. pp. 329-381.
  • Sanders, M. J. & Scott, R. B. (2007). “Çocuk İstismarı”, Okul-Öncesi Çocuklarının Terapisi, (Yeşilmen, Şafak Çakmak, Çev.). İstanbul: Prestij Yayıncılık.
  • Semerci, M. (2012). “Çocuğun Kişilik Gelişiminin Sağlanmasında Ailenin Rolü", Uluslararası Katılımlı Çocuk İhtiyaçları Sempozyumu Bildiri Kitabı 18-19 Mayıs, Ankara: Mutlu Çocuklar Derneği Yayınları, Yayına Hazırlayanlar: Dolunay Şenol, Sıtkı Yıldız, Talat Kıymaz, Hasan Kala.
  • Sever, S.(2007). Çocuk ve Edebiyat, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şirin, M. R. (2012). Dersimiz Çocuk, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Tezcan, M.(2005). Çocuk Sosyolojisi, İstanbul: Kök Yayınevi.
  • Yıldırım, N. &Yıldırım, K. (2008). Sosyal Hizmete Giriş, Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • http://www.mels.gouv.qc.ca/ens-sup/ENS-COLL/Cahiers/program/35103.asp Erişim tarihi: 19.08.2013,
  • http://www.cefiec.fr/wa_files/ERGO_20Annexe_20II_20R_C3_A9f_20comp_C3_A9tences .pdf Erişim tarihi: 08.08.2013,
  • http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/71/01/747497/dosyalar/2012_12/24013247_d uyusalentegrasyonyetersizligi.pdf Erişim Tarihi: 31.08.2013, Saat: 02:05
  • http://www.scie-socialcareonline.org.uk/repository/fulltext/81044.pdf) Erişim tarihi 07.07.2013,
  • http://www.deutsche-therapeutenauskunft.de/therapeuten/ergotherapie/was-istergotherapie/ Erişim tarihi: 01.08.2013,
  • http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/34/964/11880.pdf Erişim Tarihi:19.10.2013.
  • Ministère de l'éducation nationale,de l'enseignement supérieur et de la recherche, 2005 www.education.fr:http://www.education.gouv.fr/handiscol/informations/famille.htm Erişim Tarihi: 18.10.2013.
  • www.sante.gouv.fr/IMG/pdf/monographie_ergotherapeute.pdf Erişim tarihi: 06.08.2013, www.sclerose-en-plaques.apf.asso.fr/IMG/pdf/APF_SEP_n9 Erişim tarihi: 12.08.2013, www.eesp.ch/uploads/media/Referentiel competences_ES.pdf..Erişim tarihi : 15.07.2013 rehber.ihya.org/yenirehber/pestalozzi-johann-heinrich.html Erişim tarihi: 16. 07. 2013
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fahriye Çakır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

IEEE F. Çakır, “Sosyopedagoji ve Ergoterapi İlişkisi”, Researcher, c. 8, sy. 2, ss. 257–282, 2020.
  • Yayın hayatına 2013 yılında başlamış olan "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS) dergisi, 2020 Ağustos ayı itibariyle "Researcher" ismiyle Ankara Bilim Üniversitesi bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir.
  • 2021 yılı ve sonrasında Mühendislik ve Fen Bilimleri alanlarında katkıda bulunmayı hedefleyen özgün araştırma makalelerinin yayımlandığı uluslararası indeksli, ulusal hakemli, bilimsel ve elektronik bir dergidir.
  • Dergi özel sayılar dışında yılda iki kez yayımlanmaktadır. Amaçları doğrultusunda dergimizin yayın odağında; Endüstri Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği ve Elektrik Elektronik Mühendisliği alanları bulunmaktadır.
  • Dergide yayımlanmak üzere gönderilen aday makaleler Türkçe ve İngilizce dillerinde yazılabilir. Dergiye gönderilen makalelerin daha önce başka bir dergide yayımlanmamış veya yayımlanmak üzere başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekmektedir.