In this study, first of all, the published literature on the human factor in unmanned aerial vehicles was reviewed. In the next step, a content analysis was made to classify the studies. Studies in the literature were systematically grouped into main and subgroups. After the classification, the literature was discussed and missing areas were revealed and it was tried to shed light on future research. Content analysis was conducted on an article in which 69 studies were examined in depth. In this process, some common issues that the researchers focused on were tried to be determined. In the classification grouped in five main groups, the focus is on UAV Design and Ergonomics. Human factors have an effect on the design of the user interfaces and screens of unmanned aerial vehicles. The design and ergonomic features of the operator's ground control station (GCS), which may cause human error, were investigated. The effects of user interface and screen designs and ergonomic structures on variables such as workload, situation awareness and decision making were investigated. Focusing on the development of optimum design and ergonomic structures that will reduce the workload, increase situational awareness, positively affect perception and help operators make the right decision. In addition, unmanned aerial vehicles are designed to eliminate the negative effects of the human factor. As a result of the developments in the design and ergonomic structure, it is aimed to ensure that the unmanned aerial vehicles are used more efficiently, effectively and safely by the operators. Ergonomic problems and solution proposals have been studied in issues such as the screen angle of the ground control stations, temperature, posture in front of the screen, working hours. The design of a ground control station is examined and ergonomic factors are reviewed. Suggestions were made on factors such as the angle of the screens, sitting position, thermal comfort.
Unmanned aerial vehicle ground control station design ergonomics
Bu çalışmada öncelikle insansız hava araçlarında insan faktörü ile ilgili yayınlanan literatür gözden geçirilmiştir. Bir sonraki adımda, çalışmaları sınıflandırmak üzere bir içerik analizi yapılmıştır. Literatürdeki çalışmalar sistematik olarak ana ve alt gruplarda toplanmıştır. Sınıflandırmanın ardından literatür tartışılarak eksik alanlar ortaya çıkarılmış ve gelecekteki araştırmalara ışık tutulmaya çalışılmıştır. 69 çalışmanın derinlemesine incelendiği bir makale üzerinden içerik analizi yapılmıştır. Bu süreçte araştırmacıların üzerinde durdukları bazı ortak konular belirlenmeye çalışılmıştır. Beş ana grupta toplanan sınıflandırma içinde İHA Tasarımı ve Ergonomi başlığı üzerine yoğunlaşılmıştır. İnsansız hava araçlarının kullanıcı arayüzlerinin ve ekranlarının tasarımında insan faktörlerinin etkisi bulunmaktadır. Operatörün bulunduğu yer kontrol istasyonunun (YKİ) tasarımı ve ergonomik özelliklerinin insan hatasına yol açabilecek faktörleri incelenmiştir.Kullanıcı arayüzü ve ekran tasarımları ile ergonomik yapıların iş yükü, durum farkındalığı ve karar verme gibi değişkenler üzerindeki etkileri araştırılmıştır. İş yükünü azaltacak, durumsal farkındalığı artıracak, algıyı olumlu yönde etkileyecek ve operatörlerin doğru karar vermesine yardımcı olacak optimum tasarım ve ergonomik yapıların geliştirilmesine odaklanılması sağlanmıştır. Ayrıca, insansız hava araçlarının insan faktörünün olumsuz etkilerini ortadan kaldıracak şekilde tasarlanmasıdır. Tasarım ve ergonomik yapıdaki gelişmeler sonucunda insansız hava araçlarının operatörler tarafından daha verimli, etkin ve güvenli bir şekilde kullanılmasının sağlanması amaçlanmaktadır.Yer kontrol istasyonlarının ekran açısı, sıcaklık, ekran karşısındaki duruş, çalışma saati gibi hususlarda ergonomik açıdan yaşanabilecek sorunlar ve çözüm önerileri üzerine çalışılmıştır.Örnek bir yer kontrol istasyonu tasarımı incelenmiş ergonomik faktörler gözden geçirilmiştir. Ekranların açısı, oturma pozisyonu ,termal konfor gibi faktörler üzerine önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Endüstri Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 17 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 04 Sayı: 02 |