Disasters and emergencies are situations that can be encountered anytime and anywhere. These situations may be faced while at workplace as well as at school or at home. Considering the time spent at work, the importance of being prepared for this situations in the workplaces becomes apparent. To be prepared, it is necessary to make and implement a plan. In this study, it is aimed to reveal and implement how to prepare the most effective workplace disaster and emergency plan. To this aim, document analysis, one of the qualitative research methods, was used. As a result of the analysis, four steps have been identified for the preparation process of the plan: the planning team, risk analysis, developing and implementing. A disaster and emergency plan has been prepared for a workplace in line with the determined steps and other findings. First, a planning team was formed from the relevant. Then, the hazards were determined, risk analysis was performed with the method created and the correct measures were determined. After, procedures were prepared to detail what needs to be done and the issue of communication. The details of the training and drills to be carried out for the implementation of the plan are specified. Finally, the documentation of the plan was completed by stating how often the plan should be renewed. A well-prepared and implemented plan is very important as it will ensure that both employees and the workplace are prepared for all kinds of incidents.
Disaster Management Workplace Emergency Plan Planning Risk Analysis
Afet ve acil durumlar, her zaman ve her yerde karşılaşılabilecek durumlardır. Okulda veya evdeyken olabileceği gibi iş yerindeyken de afet ve acil durumlar ile karşı karşıya kalınabilmektedir. Geçirilen süre dikkate alındığında iş yerlerinde bu durumlara hazırlıklı olmanın önemi ortaya çıkmaktadır. Bunun için de bir plan hazırlamak ve uygulamak gerekmektedir. Bu çalışmada, en etkili iş yeri afet ve acil durum planının nasıl hazırlanacağının ortaya koyulması ve uygulanması amaçlanmaktadır. Bu amaç için, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda planın hazırlanma süreci için dört adım belirlenmiştir: Planlama ekibi, risk analizi, geliştirme ve uygulama. Belirlenen adımlar ve diğer bulgular doğrultusunda bir iş yeri için afet ve acil durum planı hazırlanmıştır. Öncelikle ilgililerden bir planlama ekibi oluşturulmuştur. Ardından tehlikeler belirlenmiş, oluşturulan yöntemle risk analizi yapılmış ve alınması gereken önlemler belirlenmiştir. Daha sonra yapılması gerekenlerin ve iletişim konusunun detaylandırıldığı prosedürler hazırlanmıştır. Planın uygulanmasına yönelik yapılacak eğitim ve tatbikatların detayları belirtilmiştir. Son olarak planın ne sıklıkta yenilenmesi gerektiği belirtilerek planın dokümantasyonu tamamlanmıştır. İyi hazırlanan ve uygulanan bir plan, hem çalışanların hem de iş yerinin her türlü olaya hazırlıklı olmasını sağlayacağından oldukça önemlidir.
Afet Yönetimi İş Yeri Acil Durum Planı Planlama Risk Analizi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Afet ve Acil Durum Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |