Recent advancements in AI have led to educational chatbots like ChatGPT, enhancing student engagement through personalized, interactive experiences. These tools provide tailored assistance and immediate feedback, improving learning outcomes. The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) model identifies four key factors—PE, EE, SI, and FC —that influence technology adoption. In ChatGPT’s case, these factors affect students’ perceptions of the tool’s usefulness, ease of use, and available support. This study explores PE, EE, SI, and FC in ChatGPT use, focusing on differences between undergraduate and postgraduate students. 40 participants were interviewed using snowball sampling. Data were analyzed descriptively, with key statements quoted for insight. PE factors for undergraduates include task efficiency, convenience, academic productivity, and reliability issues, while postgraduates emphasized academic support, research applications, and reliability issues, with perceived usefulness and reliability common across both groups. EE factors for undergraduates include ease of use, prior experience, and educational assistance, while postgraduates emphasized prior experience, over-reliance, and self-reliance, with prior experience as the common theme. SIs for undergraduates are driven by “social pressure,” while postgraduates are influenced by “misuse anxiety” and “independent usage.” FC for both groups are centered on “accessibility,” focusing on free availability.
UTAUT Chatgpt AI Education Undergraduate Students Postgraduate Students
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | İletişim ve Medya Politikası, İletişim Psikolojisi |
| Bölüm | 2025 5/2 |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 25 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 5 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Sayın Yazar/lar,
Yayın sürecinin şeffaf, eşit, adil ve bilimsel etik kurallara uygun yürütülmesi konusundaki hassasiyetleri engelleyecek, kurul ve hakemler üzerinde baskı kurulmaya çalışıldığı hissiyatı yaratacak teklifler, şahsi gereksinimler "editöre notlar" alanına yazılmamalı ve/veya maillerle kurullara iletilmemelidir. Bu hususta göstereceğiniz hassasiyet için teşekkür ederiz.
Buna ek olarak, makale gönderim sürecinin bir parçası olarak Yapay Zeka Kullanım Beyanının doldurulması ve Telif Hakkı Devir Formu ile birlikte dergi sistemine yüklenmesi gerekmektedir. Bu belgeler, yayın sürecinde şeffaflık ve etik ilkelerin korunması açısından önem arz etmektedir.
İlgili formlara hem sayfanın üst kısmındaki bağlantılardan hem de Belgeler sekmesinden erişebilirsiniz. Formların eksiksiz ve doğru bir şekilde doldurulması, değerlendirme sürecinin sağlıklı ve sorunsuz ilerlemesi için zorunludur.