Bireysel ve toplumsal
farkındalığa ve duyguların ifadesine olanak tanıyan duygusal zekâ, yaşamın
birçok alanında büyük önem arz etmektedir. Tüketici değerlendirmelerinde ve
tercih aşamalarında aktif rol oynayan duygusal zekâ etik olgusuyla paralel
hareket etmektedir ve ulaştığı sonuçlar etik kurallara dayalıdır. Yaşanılan
toplumda tüketici perspektifinden bakıldığında da duygusal zekâ, tüketicilerin
karar alma davranışı geliştirmesinde ve karar alırken etik kuralları göz önünde
bulundurmasında aktif bir rol oynamaktadır. Tüketicilerin alternatif
değerlendirme ve seçim yapması hem kendisi hem de diğer bireyleri etkileyecek
kararlar alırken duygusal zekâsını kullanmasına ve etik kurallara dayalı
davranışlarda bulunmasına bağlıdır. Çalışmada duygu ve zekâ kavramı kapsamında
duygusal zekâ ele alınırken, etik ve tüketici etiği kavramları ile birlikte
değerlendirilmeye çalışılmıştır. Uygulama kısmında ise duygusal zekânın
tüketici etik davranışı üzerindeki etkileri konusunda anket yöntemi ile elde
edilen veriler analiz edilerek çalışmaya eklenmiştir. Araştırmaya Ankara’da
ilinde ikamet eden ve farklı sektörlerde çalışan, 18 yaş üzeri toplam 400
katılımcı dahil edilmiştir. Katılımcılara Ocak- Mart 2019 tarihleri arasında
bir anket çalışması uygulanmıştır. Araştırmada kullanılan anketin ilk bölümü
duygusal zekâ düzeyini belirleyen toplam 35 sorudan oluşmaktadır. İkinci
bölümde, tüketicilerin etik davranışını belirleyen toplam 21 soru yer
almaktadır. Üçüncü bölümde ise toplam 6 soruluk demografik bilgiler
bulunmaktadır. Katılımcıların duygusal zekâ ve tüketici etik davranışı ile
ilgili yargılara katılım düzeyleri 5’li likert ölçeği (5= Tamamen katılıyorum,
1= Kesinlikle katılmıyorum) ile ölçülmüştür. Verilerin analizi için SPSS 22
paket istatistik programı ve doğrulayıcı faktör analizi için AMOS 23
programından yararlanılmıştır.
Emotional intelligence, whic hallow sindividual and social awarenes sand
expression of emotions, is of great importance in man yareas of life. Emotional
intelligence, which plays an active role in consumer evaluations and preference
stages, is in line with the ethical factandits conclusion sare based on ethical
rules. From a consumer perspective, emotional intelligence plays an active role
in developing decision-making behaviors and considering ethical rules when
making decisions. The alternative evaluation and selection of consumers depends
on the use of emotional intelligence and ethical behavior when making decisions
that affect both himself and other individuals. In study, emotional
intelligence is discussed within the concept of emotion and intelligence, and
it is tried to be evaluated together with the concepts of ethics and consumer
ethics. In the application part, the data obtained by survey method about the
effects of emotional intelligence on consumer ethical behavior were analyzed
and added to the study. A total of 400 participants over the age of 18 who live
in Ankara and work in different sectors were included in the study. A questionnaire
was administered to the participants between January and March 2019. The first
part of the questionnaire used in the study consists of 35 questions
determining the level of emotional intelligence. In the second part, there are
21 questions determining the ethical behavior of consumers. In the third part,
there is a total of 6 questions demographic information. Participants' level of
participation in judgments related to emotional intelligence and consumer
ethical behavior was measured with a 5-point Likert scale (5 = fully agree, 1 =
strongly disagree). SPSS 22 package statistics program was used for data
analysis and AMOS 23 program was used for confirmatory factor analysis.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |