This study aims to examine the e-boycott discourse of Turkish citizens regarding products and services of Israeli origin. In line with this objective, complaints written on the online complaint platform sikayetvar.com have been handled. The data for this qualitative study were collected between October 13, 2023, and October 25, 2023 and and then correspondence analysis was applied to the data. As a result of the scanning process using the Keywords "Israel," "Palestine," and "Boycott,", 160 complaints were icluded in the scope of the study. It was determined that the majority of e-boycott complaints were written by women (51.2%) in the month of November (87.5%). The top three sectors most complained were retail (45%), food and beverage (10.6%), and banking and finance (10.6%), respectively. Regarding e-boycott complaints, the most prevalent themes were request/demand (28.7%), fury/anger (16.9%), and threat (15.5). The results of the correspondence analysis showed that there are significant relationships between the transportation, e-commerce and retail sectors and the themes of request/demand, hostility and surprise (p<0.00). As a result of the study, e-boycott discourses were grouped under 11 topics. It was determined that the e-boycott discourse that was the subject of most complaints was “continuing the sale of Israeli products” (53.1%). From the consumer perspective, it was concluded that businesses were not very willing to heed national boycott calls. Additionally, some suggestions were provided on what actions boycotted businesses should take for image restoration.
----
Bu çalışma Türk vatandaşların İsrail menşeli ürün ve hizmetlere ilişkin e-boykot söylemlerinin incelenmesini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, çevrimiçi bir şikâyet platformu olan sikayetvar.com portalına yazılmış olan şikâyetler ele alınmıştır. Nitel türde tasarlanan bu çalışmanın verileri 13.10.2023-25.10.2023 tarihleri arasında toplanmış ve ardından verilere uyum analizi uygulanmıştır. “İsrail”, “Filistin” ve “Boykot” anahtar kelimeleri kullanılarak yapılan tarama işlemi sonucunda 160 şikâyet çalışma kapsamına alınmıştır. Çalışmada en fazla e-boykot şikâyetin kasım ayında (%87,5) ve kadınlar (%51,2) tarafından yazıldığı saptanmıştır. Şikâyete en fazla konu olan ilk üç sektörün sırayla perakende (%45), gıda ve içecek (%10,6) ile bankacılık ve finans (%10,6) olduğu tespit edilmiştir. E-boykota ilişkin şikâyetlerde en fazla yer alan ilk üç temanın sırayla rica/talep (%28,7), kızgınlık/öfke (%16,9) ve tehdit (%15,5) olduğu anlaşılmıştır. Uyum analizi sonuçları sırayla; ulaşım, e-ticaret ve perakende sektörleri ile rica/talep, düşmanlık ve şaşkınlık temaları arasında anlamlı ilişkiler olduğunu göstermiştir (p<0,00). Çalışma sonucunda e-boykot söylemleri 11 konu başlığı altında gruplandırılmıştır. Şikâyete en çok konu olan e-boykot söyleminin “İsrail menşeli ürünlerin satışına devam edilmesi” (%53,1) olduğu belirlenmiştir. Tüketiciler perspektifinden düşünüldüğünde, işletmelerin ulusal boykot çağrılarını dikkate alma noktasında çok da istekli olmadıkları sonucuna varılmıştır. Ayrıca, boykot edilen işletmelerin imaj restorasyonu için neler yapması gerektiği hususlarında birtakım öneriler de sunulmuştur.
Çalışma kapsamında elde edilen verilerin herhangi bir insan katılımcıdan, anket ve benzeri yöntemler kullanılmaksızın elde edilmemiş olması, çalışmanın etik kurul iznine olan ihtiyacını ortadan kaldırmaktadır.
----
----
----
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Politika ve Yönetim (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | ---- |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Şubat 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 31 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1 |