Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜKETİCİ KİTLELERİNİ HAREKETE GEÇİREN GÜÇ: ALGI YÖNETİMİ

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 238 - 262, 31.07.2024
https://doi.org/10.33723/rs.1476014

Öz

Bu çalışmanın temel amacı reklamlar, imaj çalışmaları ve sosyal medya ünlülerinin oluşturduğu içerikler gibi algı yönetme araçlarının bireylerin karar verme ve satın alma alışkanlıklarına olan etkilerini araştırmaktır.
Tüketici gruplarının satın alma tercihlerinde dikkate aldıkları iletişim mecraları ve satın almaya etkisi, satın alma davranışını şekillendiren algı yönetimi araçlarının birey ve gruplar üzerindeki etkileri ile ilgili değerlendirmelerin neler olduğunu ortaya çıkarmak amacıyla bir anket uygulaması yapılmıştır. Araştırma kapsamında Şanlıurfa ilinde yaşayan tüketicilere uygulanan anket çalışmasıyla toplam 395 form tamamlanmış ve elde edilen veriler “SPSS 22 for Windows” programında analiz edilmiştir. Katılımcılara uygulanan anket verilerine göre plansız satın alma ve tanınırlık algıları eğitim, yaş, cinsiyet ve gelir durumu gibi değişkenler bağlamında analiz edilmiştir. Anket kapsamında ayrıca tüketicilerin online alışveriş yapıp yapmama durumları, sosyal medya kullanıp kullanmamaları, ürün satın alınırken en güçlü etmen açısından satın alma kararları değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Alyar, P., Pirtini, S., & Yücel, N. (2021). Pazarlamada Yeni Eğilimler Açısından Nöropazarlama Ve Algı Yönetimi Üzerine Bir Araştırma. Öneri Dergisi, 16(55), 311-341.
  • Aslan, M. N. (2015). Sosyal Medyada Algı Yönetimi. International Multilingual Academic Journal, 2 (1).
  • Arkonaç, S.A. (1998). Psikoloji: Zihin Süreçleri Bilimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Aydoğdu, Ü. R., Karamustafaoğlu, O., & Bülbül M. Ş. (2017). “Akademik Araştırmalarda Araştırma Yöntemleri ile Örneklem İlişkisi: Doğrulayıcı Doküman Analizi Örneği”. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, 30, 556-565.
  • Bakan, İ. & Kefe İ. (2012). Kurumsal Açıdan Algı ve Algı Yönetimi, KSÜ İİBF Dergisi, 1 (2), 19-34.
  • Bakırtaş, H. (2013). Müşteri İlişkileri Yönetimi. Ekin Yayınevi: Bursa.
  • Barutçu, S. (2011). Mobil Viral Pazarlama, İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, Cilt: 2 (1), 5-14.
  • Barutçu, S. & Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. Journal of Internet Applications and Management, 4 (1), 5-24.
  • Benek Arslan, T., Baykal, S., Terciyanlı, A., Cam, E. (2021). Enerji Verimliliği ve Tasarrufunda Tüketici Algı Yönetimi Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(27), 710-717.
  • Bolatcan, G. (2021). Algı Yönetimi Araçlarının Bireylerin Satın Alma Kararları Üzerindeki Etkileri, (Tez No. 669582) [Yüksek Lisans Tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi].
  • Cabıoğlu, M. T. & İşeri, S. Ö. (2015). Methodological Approach in Perception Management, Open Access Library Journal, (2), 1-7.
  • Ceng, E. (2018). Algı Yönetimi Aracı Olarak Twitter Kullanımına İlişkin Siyasal Bir Analiz. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (4), 663 – 689.
  • Çayoğlu, H. (2010).Algılama Yönetimi Ve Marka Kimliği İlişkisinde Marka Algısının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma,(Tez No. 273958)[Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Çelik, B. (2023). Hakikat Ötesi Dönemde Markalara Yönelik Tüketici Algısı: Vaka Çalışması. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(23), 21-43.
  • Derman, G. S. (2021). Medyada Algı Yönetimi.Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 11 (1), 64–78.
  • Efron, R. (1969). What is Perception, Boston Studies In The Philosophy Of Science, 137-174.
  • Erbay, M. &Aslan, M. M.(2019). Algı Yönetiminde Sosyal Değerlerin Etkisi, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 38, 497-504.
  • Güney, S. (2011).Örgütsel Davranış, Ankara: Nobel Dağıtım.
  • Hoşgör, K. (2016). Algı Problemi Üzerine. Kilikya Felsefe Dergisi, (1) , 11-29.
  • Johanson, L. M. R. &Xiong R N. (2003). Perception management: An Emerging Concept For İnformation Fusion, 4 (3), 231-234.
  • McDonald, S.M. (2011). Perception: A Concept Analysis. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications no-no.
  • Öksüz, H. (2013). Algı Yönetimi ve Sosyal Medya, İdarecinin Sesi Dergisi,156, 12-15.
  • Özçağlayan, M. & Apak, D. (2017). Soğuk Savaş Yıllarında Algı Yönetimi, Haber ve Propaganda İlişkisi. Marmara İletişim Dergisi, (28), 107-130.
  • Özer, M. A. (2012). Bir Modern Yönetim Tekniği Olarak Algılama Yönetimi Ve İç Güvenlik Hizmetleri, Karadeniz Araştırmaları,33, (33): 147 – 180.
  • Özkalp E.,Arıcı, H., Bayraktar R., Aydın O., Erkal, B. &Uzunöz A.(2002). Davranış BilimlerineGiriş, (Anadolu Üniversitesi Yayın No. 1355), Eskişehir.
  • Öztürk, M. F. &Talas M. (2015). Sosyal Medya Ve Eğitim Etkileşimi, Zeitschrift für die Welt der Türken, 7, (1), 101-120.
  • Robbins S. &Timothy A. J. (2012). Örgütsel Davranış , Doğan, İ (Ed.), Ankara: Nobel Yayın.
  • TDK, 2023; Türk Dil Kurumu, Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Tabachnıck, B. &Linad, S. F. (2015). Çok Değişkenli İstatistiklerin Kullanımı, Baloğlu, M. (Çev.), Nobel Yayıncılık: Ankara
  • Taşkıran, H.B. (2021). Markalar Açısından Algı Yönetimi Nedir, Ne değildir? Algı Yönetimi. Oğuz Göksu (Ed.). Konya: Literartür Academia.
  • Utma, S. (2018). Dijital Çağda Medyanın Psikolojik Gücü: Algı Yönetimi Perspektifinden Kuramsal Bir Değerlendirme, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (Özel Sayı), 2903-2913.
  • Yılmaz, B. S. (2023). Teori ve Uygulamada Pazarlama Konuları, Şahin KARABULUT (Ed.). Londra’nın Bir Numaralı Restoranı: Sosyal Medya, Algı Yönetimi Ve Etik Üzerine Bir Değerlendirme, Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.

The Force That Actives The Customer Masses: Perception Management

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 238 - 262, 31.07.2024
https://doi.org/10.33723/rs.1476014

Öz

The main purpose of this study is to investigate the effects of perception management tools such as advertisements, image studies and content created by social media celebrities on individuals' decision making and purchasing habits.
A survey was conducted in order to reveal the evaluations of the communication channels that consumer groups consider in their purchasing preferences and their effects on purchasing, and the effects of perception management tools that shape purchasing behavior on individuals and groups. Within the scope of the research, a total of 395 forms were completed with the questionnaire study applied to the consumers living in Şanlıurfa and the data obtained were analyzed in the "SPSS 22 for Windows" program. According to the survey data applied to the participants, the perceptions of impromptu buying and recognition were analyzed in the context of variables such as education, age, gender and income status. In addition, within the scope of the survey, whether or not consumers shop online, whether they use social media or not, their purchasing decisions were evaluated in terms of the strongest factor when purchasing a product.

Kaynakça

  • Alyar, P., Pirtini, S., & Yücel, N. (2021). Pazarlamada Yeni Eğilimler Açısından Nöropazarlama Ve Algı Yönetimi Üzerine Bir Araştırma. Öneri Dergisi, 16(55), 311-341.
  • Aslan, M. N. (2015). Sosyal Medyada Algı Yönetimi. International Multilingual Academic Journal, 2 (1).
  • Arkonaç, S.A. (1998). Psikoloji: Zihin Süreçleri Bilimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Aydoğdu, Ü. R., Karamustafaoğlu, O., & Bülbül M. Ş. (2017). “Akademik Araştırmalarda Araştırma Yöntemleri ile Örneklem İlişkisi: Doğrulayıcı Doküman Analizi Örneği”. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, 30, 556-565.
  • Bakan, İ. & Kefe İ. (2012). Kurumsal Açıdan Algı ve Algı Yönetimi, KSÜ İİBF Dergisi, 1 (2), 19-34.
  • Bakırtaş, H. (2013). Müşteri İlişkileri Yönetimi. Ekin Yayınevi: Bursa.
  • Barutçu, S. (2011). Mobil Viral Pazarlama, İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, Cilt: 2 (1), 5-14.
  • Barutçu, S. & Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. Journal of Internet Applications and Management, 4 (1), 5-24.
  • Benek Arslan, T., Baykal, S., Terciyanlı, A., Cam, E. (2021). Enerji Verimliliği ve Tasarrufunda Tüketici Algı Yönetimi Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(27), 710-717.
  • Bolatcan, G. (2021). Algı Yönetimi Araçlarının Bireylerin Satın Alma Kararları Üzerindeki Etkileri, (Tez No. 669582) [Yüksek Lisans Tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi].
  • Cabıoğlu, M. T. & İşeri, S. Ö. (2015). Methodological Approach in Perception Management, Open Access Library Journal, (2), 1-7.
  • Ceng, E. (2018). Algı Yönetimi Aracı Olarak Twitter Kullanımına İlişkin Siyasal Bir Analiz. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (4), 663 – 689.
  • Çayoğlu, H. (2010).Algılama Yönetimi Ve Marka Kimliği İlişkisinde Marka Algısının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma,(Tez No. 273958)[Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Çelik, B. (2023). Hakikat Ötesi Dönemde Markalara Yönelik Tüketici Algısı: Vaka Çalışması. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(23), 21-43.
  • Derman, G. S. (2021). Medyada Algı Yönetimi.Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 11 (1), 64–78.
  • Efron, R. (1969). What is Perception, Boston Studies In The Philosophy Of Science, 137-174.
  • Erbay, M. &Aslan, M. M.(2019). Algı Yönetiminde Sosyal Değerlerin Etkisi, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 38, 497-504.
  • Güney, S. (2011).Örgütsel Davranış, Ankara: Nobel Dağıtım.
  • Hoşgör, K. (2016). Algı Problemi Üzerine. Kilikya Felsefe Dergisi, (1) , 11-29.
  • Johanson, L. M. R. &Xiong R N. (2003). Perception management: An Emerging Concept For İnformation Fusion, 4 (3), 231-234.
  • McDonald, S.M. (2011). Perception: A Concept Analysis. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications no-no.
  • Öksüz, H. (2013). Algı Yönetimi ve Sosyal Medya, İdarecinin Sesi Dergisi,156, 12-15.
  • Özçağlayan, M. & Apak, D. (2017). Soğuk Savaş Yıllarında Algı Yönetimi, Haber ve Propaganda İlişkisi. Marmara İletişim Dergisi, (28), 107-130.
  • Özer, M. A. (2012). Bir Modern Yönetim Tekniği Olarak Algılama Yönetimi Ve İç Güvenlik Hizmetleri, Karadeniz Araştırmaları,33, (33): 147 – 180.
  • Özkalp E.,Arıcı, H., Bayraktar R., Aydın O., Erkal, B. &Uzunöz A.(2002). Davranış BilimlerineGiriş, (Anadolu Üniversitesi Yayın No. 1355), Eskişehir.
  • Öztürk, M. F. &Talas M. (2015). Sosyal Medya Ve Eğitim Etkileşimi, Zeitschrift für die Welt der Türken, 7, (1), 101-120.
  • Robbins S. &Timothy A. J. (2012). Örgütsel Davranış , Doğan, İ (Ed.), Ankara: Nobel Yayın.
  • TDK, 2023; Türk Dil Kurumu, Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/
  • Tabachnıck, B. &Linad, S. F. (2015). Çok Değişkenli İstatistiklerin Kullanımı, Baloğlu, M. (Çev.), Nobel Yayıncılık: Ankara
  • Taşkıran, H.B. (2021). Markalar Açısından Algı Yönetimi Nedir, Ne değildir? Algı Yönetimi. Oğuz Göksu (Ed.). Konya: Literartür Academia.
  • Utma, S. (2018). Dijital Çağda Medyanın Psikolojik Gücü: Algı Yönetimi Perspektifinden Kuramsal Bir Değerlendirme, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (Özel Sayı), 2903-2913.
  • Yılmaz, B. S. (2023). Teori ve Uygulamada Pazarlama Konuları, Şahin KARABULUT (Ed.). Londra’nın Bir Numaralı Restoranı: Sosyal Medya, Algı Yönetimi Ve Etik Üzerine Bir Değerlendirme, Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serap Ateş 0000-0002-9527-5183

Erken Görünüm Tarihi 31 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 30 Nisan 2024
Kabul Tarihi 5 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ateş, S. (2024). TÜKETİCİ KİTLELERİNİ HAREKETE GEÇİREN GÜÇ: ALGI YÖNETİMİ. R&S - Research Studies Anatolia Journal, 7(3), 238-262. https://doi.org/10.33723/rs.1476014
R&S - Research Studies Anatolia Journal 

https://dergipark.org.tr/rs