3B Kent Modelleri (3BKM) pek çok kent objesinden oluşan yüksek veri hacmine sahip verilerdir. Bu durum 3BKM’lerinin web tabanlı olarak yönetilmesi ve görüntülenmesinde performans sorunları yaratmaktadır. Bu nedenle 3BKM’lerinin bölümlenerek (tiling) daha küçük bölümlere ayrılmaları gerekmektedir. 3D Tiles büyük boyutlardaki 3B veri kümelerinin web üzerinden transferi için tasarlanmış bir spesifikasyon ve OGC standardıdır. 3D Tiles’ın temeli, yalnızca görüntüde görünecek olan bölümlerin web üzerinden transfer edilmesini sağlayan hiyerarşik detay seviyelerine dayanmaktadır. 3BKM’lerinin 3D Tiles spesifikasyonuna göre bölümlenmesini sağlayan herhangi bir açık kaynak kodlu (AKK) web tabanlı yazılım bileşeni bulunmamaktadır. Bu çalışmada 3D Tiles spesifikasyonuna uygun olarak 3B bölümleme yapan web tabanlı açık kaynak kodlu (AKK) yazılım bileşeni geliştirilmiştir. Bölümleme için R-Tree ve Adaptive QuadTree hiyerarşik veri yapıları kullanılmıştır. Üretilen 3B bölümler Cesium.js AKK JavaScript kütüphanesi kullanılarak görselleştirilmiştir. Adaptive Quadtree ve R-Tree veri yapıları 3B bölümleme açısından irdelenmiş, oluşturulma süreleri, veri güncelleme süreleri ve konumsal sorgu performansları karşılaştırılmıştır. Böylelikle geliştirilecek uygulamanın genel özelliklerine göre hangi veri yapısının seçilmesi gerektiği belirlenmiştir.
TÜBİTAK
118Y452
Bu çalışma TÜBİTAK 1001 projesi olan 118Y452 kodlu proje tarafından desteklenmiştir
118Y452
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilgisayar Yazılımı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 118Y452 |
Yayımlanma Tarihi | 14 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ocak 2022 |
Kabul Tarihi | 2 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Turkish Journal of Remote Sensing and GIS (Türk Uzaktan Algılama ve CBS Dergisi), Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanlanmıştır.