Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cumhuriyetin 100. Yılında Temel Tasarım Kapsamında Bir Workshop: Soyutlama ve Sonsuzluk

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 24 - 38, 31.12.2024
https://doi.org/10.53501/rteufemud.1442760

Öz

Temel tasarım, öğrencilerin tasarım ilke ve elemanlarını öğrenerek tasarım fikirlerini iki ve/veya üç boyutlu olarak nasıl ifade edeceğini edindirmeyi amaçlayan bir derstir. Bu bağlamda temel tasarım stüdyoları genellikle mimarlık eğitimine yeni başlayan öğrencilerde soyutlama ile tasarım ilke ve elemanlarına yönelik çok boyutlu bakış açısı yaratmak üzerine kurgulanmıştır. Bu çalışma; soyutlamanın yaratıcı düşünme aracı olarak rol aldığı bir workshop etkinliğinin sonuçlarını ortaya koymaktadır. Çalışma kapsamında Cumhuriyet’in 100. Yılı kutlamaları kapsamında üç etaptan oluşan bir workshop sürecinde “sonsuzluk” kavramının soyutlaması üzerinden elde edilen sonuç ürünleri ve oluşum süreçlerine yer verilmiştir. Workshop kapsamında, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Mimarlık Bölümü lisans programı 1. ve 2. Sınıf öğrencilerinden seçilen toplam 12 kişiden oluşan 4 grup çeşitli tasarımlar yapmışlardır. Workshop’taki ana problem 100.yılı kutlanan Cumhuriyet’in sonsuzluğunun temel tasarım ilke ve elemanlarıyla nasıl ifade edileceği örneklemi üzerinden öğrencilere soyut düşünmenin kazandırılmasıdır. Bu bağlamda öncelikle öğrencilere Cumhuriyet’in 100.yılı ve Mustafa Kemal Atatürk ile ilgili bilgilendirmeler yapılarak etkinliğe başlanmıştır. Etkinlik sürecinde tasarımlarda kısıtlama olarak kırmızı, siyah ve beyaz renkleri ile çalışılması istenmiştir. Sonuç olarak öğrenciler sonsuzluğun alt kavramları olarak sınırsız, süreklilik, evren ve bayrak kavramlarını belirlemiş ve bu kavramları soyutlayarak sınırsız, aralıksız, kesintisiz ve boşluk ifade ederek tasarımlarını üç boyutlu hale getirmişlerdir.

Teşekkür

Bu çalışma 27-29 Ekim 2023 tarihleri arasında RTEÜ Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü lisans programı 1. ve 2. Sınıf öğrencileriyle ortaklaşa düzenlenen “Cumhuriyetin 100. Yılında Temel Tasarım: Sonsuzluk ve Soyutlama” atölyesi kapsamında gerçekleştirilmiş olup emeği geçen tüm katılımcılara teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Alper, Ö.M., Hacınebioğlu, İ.L. (2009). Mantık (1. Baskı), İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları, İstanbul, Türkiye. 166 s
  • Atalay, R. (2007). Brancusi’nin özelinde heykel sanatında soyutlama. Anadolu Sanat, 18, 101-106.
  • Aşkın, G.D. (2018). Creative thinking in interior architecture education: Basic design courses, In: SHS Web of Conferences, 28 Haziran–1 Temmuz/2018, İstanbul, Türkiye. https://doi.org/10.1051/shsconf/20184801052
  • Ballantyne, A. (2002). Architecture: A Very Short Introduction. Oxford University Press, ISBN: 9780192801791, Oxford, United Kingdom.
  • Baudrillard, J. (2010). Sanat Komplosu Yeni Sanat Düzeni ve Çağdaş Estetik (1. Baskı), İletişim Yayınları, ISBN: 9789750508004, İstanbul, Türkiye.
  • Beşgen, A. (2015). Teaching/learning strategies through art: Painting and basic design education. Procedis- Social and Behavioral Sciences, 182, 420-427. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.812
  • Buzaglo, M. (2018). The Logic of Concept Expansion (1st Edition), Cambridge University Press, ISBN-10: ‎052180762X, Cambridge, United Kingdom, 196 p.
  • Dülger, D.D. (2018). Temel tasarım eğitimi dersinin komposizyon, strüktür ve soyutlama konuları dâhilinde heykel eğitimine katkıları. Art-Sanat, 9, 505-526.
  • Gero, J.S., Mc Neill, T. (1998). An approach to the analysis of design protocols. Design studies, 19(1), 21-61. https://doi.org/10.1016/S0142-694X(97)00015-X
  • Giaccardi, E., Fischer, G. (2008). Creativity and evolution: a metadesign perspective. Digital Creativity, 19(1), 19-32. https://doi.org/10.1080/14626260701847456
  • Gür, Ş.Ö., Durmuş, S. (2012). Deconstruction as a mechanism of creativity and its reflections on Islamic architecture. Architectoni.ca, 1, 32-45. https://doi.org/10.5618/arch.2012.v1.n1.4
  • Gürer, L. (2004). Temel Tasarım (1. Baskı), Birsen Yayınları, ISBN: 9789755113869, İstanbul, Türkiye, 247 s.
  • Hançerlioğlu, O. (1993). Felsefe Ansiklopedisi Kavramlar ve Akımlar, Remzi Kitabevi, İstanbul, Türkiye.
  • Hasol, D. (2022). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, Yem Yayınları, ISBN: 978-605-80434-9-7, İstanbul, Türkiye.
  • Hsieh, Y.Y., Chen, C.C., Chen, W.Y. (2022). Form development from 2D to 3D: The basic design courses for higher education. International Journal of Art and Design Education, 41(1), 96-107. https://doi.org/10.1111/jade.12377
  • Itten, J. (1967). Design and Form the Basic Couse at the Bauhaus, Hudson, ISBN: 0471289302, London, United Kingdom.
  • Lawson, B., Dorst, K. (2009). Design Expertise (1st Edition), Elsevier, ISBN: 978-1-8561-7670-5, Oxford, United Kingdom, 322 p.
  • Müezzinoğlu, K., Sungur, M., Çınar, H. (2017). Tasarım eğitiminde, biçimsel soyutlamanın yaratıcı düşünceye etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(61), 408-417. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.13203
  • Nesterova Coşkun, S. (2023). Soyut kavramların ontolojik ve epistemolojik boyutu. Kaygı, 22 (1), 340-368. https://doi.org/10.20981/kaygi.1145283
  • Öktem Erkartal, P. (2023). Abstraction as a tool of creative thinking in architectural education: Basic design studio outcomes. Kent Akademisi Dergisi, 16(4), 2275-2289. https://doi.org/10.35674/kent.1315039
  • Özeskici, E. (2019). Sanatta bir ifade aracı olarak soyutlama. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 43-57.
  • Palabıyık, S., Demircan, D. (2020). Basic design education through abstract art. Journal of Strategic Research in Social Science, 6 (3), 181-190. https://doi.org/10.26579/josrss.126
  • Reisberg, D. (2007). Cognition. W.W. Norton and Company, ISBN: 978-0-393-87759-5, NY-London, England, 458p.
  • Sarıoğlu Erdoğdu, G.P. (2016). Temel tasarım eğitimi: Bir ders planı örneği. Planlama Dergisi, 26(1), 7–19. https://dx.doi.org/10.5505/planlama.2016.52714
  • Seylan, A. (2019). Temel Tasarım, YEM Yayınevi, ISBN: 978-6058043442, İstanbul, Türkiye.
  • Tepecik, A., Toktaş, P. (2014). Güzel Sanatlar Fakültelerinde Temel Sanat Eğitimi. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Türkmen, A. (2020). Temel tasarımda kavram temsili ve biçim üretimi. IDA: International Design and Art Journal, 2(2), 228-247.
  • Wood III, W.H., Agogino, A.M. (1996). Case-based conceptual design information server for concurrent engineering. Computer-Aided Design, 28(5), 361-369. https://doi.org/10.1016/0010-4485(95)00055-0
  • Yaşar, D. (2020). Yaratıcılık Olgusunda Kavramların Gücü – Bir Temel Tasarım Dersi Örneği. Mimari Yansımalar. Ed. Gamze Kaymak Heinz ve Dilek Yaşar. Yem Yayınları, ISBN: 978-625-7008-07-5, İstanbul, Türkiye, 221-230 s.

A Workshop on Basic Design on the 100th Anniversary of the Republic: Abstraction and Infinity

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 24 - 38, 31.12.2024
https://doi.org/10.53501/rteufemud.1442760

Öz

Basic Design is a course that aims to teach students how to express design ideas in two and/or three dimensions by learning design principles and elements. In this context, basic design studios are generally designed to create a multidimensional perspective on abstraction and design principles and elements for students who have just started their architectural education. This work reveals the results of a workshop activity in which abstraction played a role as a creative thinking tool. Within the scope of the study, the resulting products and formation processes obtained through the abstraction of the concept of "infinity" in a three-stage workshop process within the scope of the 100th anniversary celebrations of the Republic are included. Within the scope of the workshop, 4 groups consisting of a total of 12 people selected from Recep Tayyip Erdoğan University Department of Architecture undergraduate program 1st and 2nd year students made various designs. The main problem in the workshop is to teach students abstract thinking through the example of how to express the eternity of the Republic, whose 100th anniversary is celebrated, with basic design principles and elements. In this context, the activity was started by informing the students about the 100th anniversary of the Republic and Mustafa Kemal Atatürk. During the event, it was requested to use red, black, and white colors as a restriction in the designs. As a result, the students determined the concepts of unlimited, continuity, universe, and flag as the sub-concepts of infinity, abstracted these concepts, and made their designs three-dimensional by expressing unlimited, uninterrupted, uninterrupted, and void.

Kaynakça

  • Alper, Ö.M., Hacınebioğlu, İ.L. (2009). Mantık (1. Baskı), İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları, İstanbul, Türkiye. 166 s
  • Atalay, R. (2007). Brancusi’nin özelinde heykel sanatında soyutlama. Anadolu Sanat, 18, 101-106.
  • Aşkın, G.D. (2018). Creative thinking in interior architecture education: Basic design courses, In: SHS Web of Conferences, 28 Haziran–1 Temmuz/2018, İstanbul, Türkiye. https://doi.org/10.1051/shsconf/20184801052
  • Ballantyne, A. (2002). Architecture: A Very Short Introduction. Oxford University Press, ISBN: 9780192801791, Oxford, United Kingdom.
  • Baudrillard, J. (2010). Sanat Komplosu Yeni Sanat Düzeni ve Çağdaş Estetik (1. Baskı), İletişim Yayınları, ISBN: 9789750508004, İstanbul, Türkiye.
  • Beşgen, A. (2015). Teaching/learning strategies through art: Painting and basic design education. Procedis- Social and Behavioral Sciences, 182, 420-427. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.812
  • Buzaglo, M. (2018). The Logic of Concept Expansion (1st Edition), Cambridge University Press, ISBN-10: ‎052180762X, Cambridge, United Kingdom, 196 p.
  • Dülger, D.D. (2018). Temel tasarım eğitimi dersinin komposizyon, strüktür ve soyutlama konuları dâhilinde heykel eğitimine katkıları. Art-Sanat, 9, 505-526.
  • Gero, J.S., Mc Neill, T. (1998). An approach to the analysis of design protocols. Design studies, 19(1), 21-61. https://doi.org/10.1016/S0142-694X(97)00015-X
  • Giaccardi, E., Fischer, G. (2008). Creativity and evolution: a metadesign perspective. Digital Creativity, 19(1), 19-32. https://doi.org/10.1080/14626260701847456
  • Gür, Ş.Ö., Durmuş, S. (2012). Deconstruction as a mechanism of creativity and its reflections on Islamic architecture. Architectoni.ca, 1, 32-45. https://doi.org/10.5618/arch.2012.v1.n1.4
  • Gürer, L. (2004). Temel Tasarım (1. Baskı), Birsen Yayınları, ISBN: 9789755113869, İstanbul, Türkiye, 247 s.
  • Hançerlioğlu, O. (1993). Felsefe Ansiklopedisi Kavramlar ve Akımlar, Remzi Kitabevi, İstanbul, Türkiye.
  • Hasol, D. (2022). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, Yem Yayınları, ISBN: 978-605-80434-9-7, İstanbul, Türkiye.
  • Hsieh, Y.Y., Chen, C.C., Chen, W.Y. (2022). Form development from 2D to 3D: The basic design courses for higher education. International Journal of Art and Design Education, 41(1), 96-107. https://doi.org/10.1111/jade.12377
  • Itten, J. (1967). Design and Form the Basic Couse at the Bauhaus, Hudson, ISBN: 0471289302, London, United Kingdom.
  • Lawson, B., Dorst, K. (2009). Design Expertise (1st Edition), Elsevier, ISBN: 978-1-8561-7670-5, Oxford, United Kingdom, 322 p.
  • Müezzinoğlu, K., Sungur, M., Çınar, H. (2017). Tasarım eğitiminde, biçimsel soyutlamanın yaratıcı düşünceye etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(61), 408-417. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.13203
  • Nesterova Coşkun, S. (2023). Soyut kavramların ontolojik ve epistemolojik boyutu. Kaygı, 22 (1), 340-368. https://doi.org/10.20981/kaygi.1145283
  • Öktem Erkartal, P. (2023). Abstraction as a tool of creative thinking in architectural education: Basic design studio outcomes. Kent Akademisi Dergisi, 16(4), 2275-2289. https://doi.org/10.35674/kent.1315039
  • Özeskici, E. (2019). Sanatta bir ifade aracı olarak soyutlama. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 43-57.
  • Palabıyık, S., Demircan, D. (2020). Basic design education through abstract art. Journal of Strategic Research in Social Science, 6 (3), 181-190. https://doi.org/10.26579/josrss.126
  • Reisberg, D. (2007). Cognition. W.W. Norton and Company, ISBN: 978-0-393-87759-5, NY-London, England, 458p.
  • Sarıoğlu Erdoğdu, G.P. (2016). Temel tasarım eğitimi: Bir ders planı örneği. Planlama Dergisi, 26(1), 7–19. https://dx.doi.org/10.5505/planlama.2016.52714
  • Seylan, A. (2019). Temel Tasarım, YEM Yayınevi, ISBN: 978-6058043442, İstanbul, Türkiye.
  • Tepecik, A., Toktaş, P. (2014). Güzel Sanatlar Fakültelerinde Temel Sanat Eğitimi. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Türkmen, A. (2020). Temel tasarımda kavram temsili ve biçim üretimi. IDA: International Design and Art Journal, 2(2), 228-247.
  • Wood III, W.H., Agogino, A.M. (1996). Case-based conceptual design information server for concurrent engineering. Computer-Aided Design, 28(5), 361-369. https://doi.org/10.1016/0010-4485(95)00055-0
  • Yaşar, D. (2020). Yaratıcılık Olgusunda Kavramların Gücü – Bir Temel Tasarım Dersi Örneği. Mimari Yansımalar. Ed. Gamze Kaymak Heinz ve Dilek Yaşar. Yem Yayınları, ISBN: 978-625-7008-07-5, İstanbul, Türkiye, 221-230 s.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevresel Değerlendirme ve İzleme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Semiha İsmailoğlu 0000-0002-1006-6279

Şeyma Bayram 0000-0001-9741-9761

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2024
Kabul Tarihi 10 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İsmailoğlu, S., & Bayram, Ş. (2024). Cumhuriyetin 100. Yılında Temel Tasarım Kapsamında Bir Workshop: Soyutlama ve Sonsuzluk. Recep Tayyip Erdogan University Journal of Science and Engineering, 5(2), 24-38. https://doi.org/10.53501/rteufemud.1442760

Taranılan Dizinler

27717   22936   22937  22938   22939     22941   23010    23011   23019  23025