Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mitler Gerçeklere Karşı: Hz. Muhammed'in Peygamberlik Öncesi Yaşamındaki Olaylar

Yıl 2018, Sayı: 13, 231 - 267, 20.06.2018

Öz

Hz. Peygamberin nübüvvet öncesi
hayatında meydana gelen olayları gözden geçirdiğimizde öncelikle yüceltmeci
peygamber anlayışının hakim olduğu görülmektedir. Rivayetler akıl ve vahiy
süzgecinden geçirilmeden nakledilmekte ve Peygamberin hayatının bütünlüğü
içerisinde değerlendirilmemektedir. Yani bir tarafta baba belinden anne rahmine
düşmesi, Halime’ye verilmesi sürecinden kırk yaşına kadar neredeyse her sahnede
Peygamberin peygamber olacağı haber verilmektedir. Diğer tarafta ise hem bu
haberlerle taban tabana zıt, peygamberin ilk vahy geldiği zaman kendisinin
cinlenmiş veya şair olmaktan korktuğundan dolayı intihara teşebbüs ettiği iddia
edilmekte hem de Kur’an’da Peygamberin peygamberliğini beklemediği haber
verilmektedir. Aynı şekilde bir tarafta Peygamberin, peygamberlik öncesi
bulutla veya meleklerle gölgelendiği, gittiği her yere bereket dağıttığı
rivayet edilirken, diğer tarafta peygamberlik sonrası bulutlar bir anda
kaybolmakta, Peygamber normal insanlar gibi gölge aramakta ve hatta açlıktan
kıvranmaktadır. Dolayısıyla bu zıt kutuplu rivayetlerin, aklın ve vahyin
ışığında değerlendirilmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • Ahmen b. Hanbel, Müsned, Daru’l-hadis, Kahire, 1995. Ahmet Önkal, “İslam Tarihçiliğinde Tarafsızlık Problemi”, Marife, Yıl 5, Sayı 1, Bahar 2005.Asım Köksal, Peygamberler Peygamberi Hz. Muhammed ve İslmaiyet, Işık, İstanbul 2007.Belazuri, Ensabu’l-eşraf, Daru’l-fikr, Beyrut, 1996.Beyhaki, Delailü’n-nübüvve ve mağrifetü ahvali sahibi’ş-şeria, Daru’l-kütübi’l-ilmiye, Beyrut 1988.Buhari, Sahih, Daru Tavkı’n-necat, 1422.Bünyamin Erul, “Hz. Peygamberin Risalet Öncesi Hayatına Farklı Bir yaklaşım”, Diyanet İlmi Dergi, Ankara 2003.Darimi, Sünen, Daru’l-beşair, Beyrut 2013.Diyarbekri, Tarihu’l-hamis fi ahvali enfsin nefisin, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 1971.Ebu Zehre, Son Peygamber Hz. Muhammed, Çev. Mehmet Keskin, Birleşik, İstanbul 1993.Enbiya Yıldırım, “İslam’ın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri”, Kutlu Doğum Sempozyumu – 2001, Ankara 2003.Erdinç Ahatlı, “Nübüvvet Mührü, Tarihi süreçteki algılanması ve anlamlandırılması”, SÜİFD 3/2001.Hakim, el-Müstedrek ale’s-Sahihayn, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1990.Halebi, es-Siretü’l-halebiyye: İnsanu’l-uyun fi sireti’l-emini’me’mun, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1427.İbn Hişam, es-Siretü’n-Nebeviyye, Mısır 1955.İbn İshak, Sire, Daru’l-Fikr, Beyrut 1978.İbn Kesir, el-Bidaye, Daru’l-hadis, Kahire 1993.İbn Kesir, Tefsiru’l-kurani’l-azim, Daru taybe, 1999.İbn Mace, Sünen, Daru’r-risaleti’l-alemiyye, 2009.İbn Sad, et-Tabakatü’l-Kübra, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut. İbnü’l-cevzi, Zadü’l-mesir fi ilmi’t-tefsir, Daru’l-kütübi’l-arabi, Beyrut 1422.İsrafil Balcı, Peygamberlik Öncesi Hz. Muhammmed, Ankara Okulu, Ankara 2014Maturidi, Tevi’latu ehli sünne, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 2005.Mehmet Azimli, Siyeri Farklı Okumak, Ankara Okulu, Ankara 2015.Mevdudi, Tarih Boyunca Tevhid Mücadelesi ve Hz. Peygamberin Hayatı, Pınar İstanbul 1992.Mübarekfuri, er-Rahiku’l-Mahtum, Daru’l-Fikr, Amman 2013.Nesai, Sünen, Mektebetü’l-matbuati’l-isamiye Halep 1986.Süheyli, Ravdu’l-Unf fi şerhi’n-nebeviyyeti libni Hişam, Daru İhyai’t-türasi’l-arabi, Beyrut, 2000.Suyuti, Hasaisu’l-kübra, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut.Taberi, Camiu’l-beyan fi te’vili’l-Kuran, Müessesetü’r-risale, 2000.Taberi, Tarihu’r-rusul ve’l-mülük, Darü’t-türas, Beyrut, 1387.Taberi, Tarihu’t-taberi, Tarihu ümemü ve’l-mülük, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1997.Zehebi, Siyeru A’lami’n-nübela, Müessetü’r-risale, 1985.Zemahşeri, el-Keşşaf an hakaiki ğavamidi’t-tenzil, Daru’l-kütübi’l-arabi, Beyrut 1407.

الخرافات والحقائق الحوادث في حياة النبي (ص) قبل بعثته

Yıl 2018, Sayı: 13, 231 - 267, 20.06.2018

Öz

لو أعدناالنظر إلى تاريخ حياة النّبي (ص) قبل بعثته للاحظنا أنّ النظرة إلى حياته مبالغ فيها جدّا. والرّوايات المعنية بحياته قبل بعثته تُروى دون تأمل فيها بالعقل ومقارنة بالوحي ولا يتم أخذها بنظرة شاملة. أي هناك روايات عن كل مشهد في حياته تدّل على نبوّته منذ أن كان في بطن أمّه وأخذتْه حليمة للرضاعة حتى وصل إلى الأربعين من ناحية؛ وهناك روايات أخرى أنّه جُنّ وحاول الانتحار حين أوحي إليه المرة الأولى لخوفه من أن يكون شاعرا أو مجنونا من ناحية أخرى. هناك روايات عن السحاب والملائكة التي استظلّ بهما حيثما ذهب وهناك روايات تحكي أنّ النّبيّ بعد بعثته عطش وجاع وبحث عن ظلّ. لذلك هذه الروايات المتناقضة لا يمكن قبولها ولذا نقبل الرأي المتطابق مع القرآن والذي يؤكد على أنّه كان بشرا.

Kaynakça

  • Ahmen b. Hanbel, Müsned, Daru’l-hadis, Kahire, 1995. Ahmet Önkal, “İslam Tarihçiliğinde Tarafsızlık Problemi”, Marife, Yıl 5, Sayı 1, Bahar 2005.Asım Köksal, Peygamberler Peygamberi Hz. Muhammed ve İslmaiyet, Işık, İstanbul 2007.Belazuri, Ensabu’l-eşraf, Daru’l-fikr, Beyrut, 1996.Beyhaki, Delailü’n-nübüvve ve mağrifetü ahvali sahibi’ş-şeria, Daru’l-kütübi’l-ilmiye, Beyrut 1988.Buhari, Sahih, Daru Tavkı’n-necat, 1422.Bünyamin Erul, “Hz. Peygamberin Risalet Öncesi Hayatına Farklı Bir yaklaşım”, Diyanet İlmi Dergi, Ankara 2003.Darimi, Sünen, Daru’l-beşair, Beyrut 2013.Diyarbekri, Tarihu’l-hamis fi ahvali enfsin nefisin, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 1971.Ebu Zehre, Son Peygamber Hz. Muhammed, Çev. Mehmet Keskin, Birleşik, İstanbul 1993.Enbiya Yıldırım, “İslam’ın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri”, Kutlu Doğum Sempozyumu – 2001, Ankara 2003.Erdinç Ahatlı, “Nübüvvet Mührü, Tarihi süreçteki algılanması ve anlamlandırılması”, SÜİFD 3/2001.Hakim, el-Müstedrek ale’s-Sahihayn, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1990.Halebi, es-Siretü’l-halebiyye: İnsanu’l-uyun fi sireti’l-emini’me’mun, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1427.İbn Hişam, es-Siretü’n-Nebeviyye, Mısır 1955.İbn İshak, Sire, Daru’l-Fikr, Beyrut 1978.İbn Kesir, el-Bidaye, Daru’l-hadis, Kahire 1993.İbn Kesir, Tefsiru’l-kurani’l-azim, Daru taybe, 1999.İbn Mace, Sünen, Daru’r-risaleti’l-alemiyye, 2009.İbn Sad, et-Tabakatü’l-Kübra, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut. İbnü’l-cevzi, Zadü’l-mesir fi ilmi’t-tefsir, Daru’l-kütübi’l-arabi, Beyrut 1422.İsrafil Balcı, Peygamberlik Öncesi Hz. Muhammmed, Ankara Okulu, Ankara 2014Maturidi, Tevi’latu ehli sünne, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 2005.Mehmet Azimli, Siyeri Farklı Okumak, Ankara Okulu, Ankara 2015.Mevdudi, Tarih Boyunca Tevhid Mücadelesi ve Hz. Peygamberin Hayatı, Pınar İstanbul 1992.Mübarekfuri, er-Rahiku’l-Mahtum, Daru’l-Fikr, Amman 2013.Nesai, Sünen, Mektebetü’l-matbuati’l-isamiye Halep 1986.Süheyli, Ravdu’l-Unf fi şerhi’n-nebeviyyeti libni Hişam, Daru İhyai’t-türasi’l-arabi, Beyrut, 2000.Suyuti, Hasaisu’l-kübra, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut.Taberi, Camiu’l-beyan fi te’vili’l-Kuran, Müessesetü’r-risale, 2000.Taberi, Tarihu’r-rusul ve’l-mülük, Darü’t-türas, Beyrut, 1387.Taberi, Tarihu’t-taberi, Tarihu ümemü ve’l-mülük, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1997.Zehebi, Siyeru A’lami’n-nübela, Müessetü’r-risale, 1985.Zemahşeri, el-Keşşaf an hakaiki ğavamidi’t-tenzil, Daru’l-kütübi’l-arabi, Beyrut 1407.

Myths versus Realities: The Events in the Life of Prophet Muhammad before his Prophethood

Yıl 2018, Sayı: 13, 231 - 267, 20.06.2018

Öz

When we examine the events that occurred in the life of Prophet Muhammad before his prophethood, it is seen that it was common to value the prophet above others.Prophetic traditions was transmitted regardless of rational thinking and revelation data, and they were not evaluatedwithin integrity of the prophet’s life. On the one hand, his prophethood was verified nearly in every points of his life during his fertilization process in his mother's womb, Halime’s being foster mother and all the other cases that he experienced to his forties. On the other hand, completely dissimilar with these myths, it was claimed that the prophet attempted to commit suicide due to the fear of being exorcized and being poet. Also as we see in Quran, the prophet did not expect himself to be a prophet. In a similar way, while it was told that the prophet was protected by clouds and angels and he used to spread abundance where to go before his prophethood, the clouds disappeared after prophethood and the prophet sought shade and even starved like other ordinary people. Hence, these opposite traditions cannot be accepted true.  

Kaynakça

  • Ahmen b. Hanbel, Müsned, Daru’l-hadis, Kahire, 1995. Ahmet Önkal, “İslam Tarihçiliğinde Tarafsızlık Problemi”, Marife, Yıl 5, Sayı 1, Bahar 2005.Asım Köksal, Peygamberler Peygamberi Hz. Muhammed ve İslmaiyet, Işık, İstanbul 2007.Belazuri, Ensabu’l-eşraf, Daru’l-fikr, Beyrut, 1996.Beyhaki, Delailü’n-nübüvve ve mağrifetü ahvali sahibi’ş-şeria, Daru’l-kütübi’l-ilmiye, Beyrut 1988.Buhari, Sahih, Daru Tavkı’n-necat, 1422.Bünyamin Erul, “Hz. Peygamberin Risalet Öncesi Hayatına Farklı Bir yaklaşım”, Diyanet İlmi Dergi, Ankara 2003.Darimi, Sünen, Daru’l-beşair, Beyrut 2013.Diyarbekri, Tarihu’l-hamis fi ahvali enfsin nefisin, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 1971.Ebu Zehre, Son Peygamber Hz. Muhammed, Çev. Mehmet Keskin, Birleşik, İstanbul 1993.Enbiya Yıldırım, “İslam’ın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri”, Kutlu Doğum Sempozyumu – 2001, Ankara 2003.Erdinç Ahatlı, “Nübüvvet Mührü, Tarihi süreçteki algılanması ve anlamlandırılması”, SÜİFD 3/2001.Hakim, el-Müstedrek ale’s-Sahihayn, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1990.Halebi, es-Siretü’l-halebiyye: İnsanu’l-uyun fi sireti’l-emini’me’mun, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1427.İbn Hişam, es-Siretü’n-Nebeviyye, Mısır 1955.İbn İshak, Sire, Daru’l-Fikr, Beyrut 1978.İbn Kesir, el-Bidaye, Daru’l-hadis, Kahire 1993.İbn Kesir, Tefsiru’l-kurani’l-azim, Daru taybe, 1999.İbn Mace, Sünen, Daru’r-risaleti’l-alemiyye, 2009.İbn Sad, et-Tabakatü’l-Kübra, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut. İbnü’l-cevzi, Zadü’l-mesir fi ilmi’t-tefsir, Daru’l-kütübi’l-arabi, Beyrut 1422.İsrafil Balcı, Peygamberlik Öncesi Hz. Muhammmed, Ankara Okulu, Ankara 2014Maturidi, Tevi’latu ehli sünne, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 2005.Mehmet Azimli, Siyeri Farklı Okumak, Ankara Okulu, Ankara 2015.Mevdudi, Tarih Boyunca Tevhid Mücadelesi ve Hz. Peygamberin Hayatı, Pınar İstanbul 1992.Mübarekfuri, er-Rahiku’l-Mahtum, Daru’l-Fikr, Amman 2013.Nesai, Sünen, Mektebetü’l-matbuati’l-isamiye Halep 1986.Süheyli, Ravdu’l-Unf fi şerhi’n-nebeviyyeti libni Hişam, Daru İhyai’t-türasi’l-arabi, Beyrut, 2000.Suyuti, Hasaisu’l-kübra, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut.Taberi, Camiu’l-beyan fi te’vili’l-Kuran, Müessesetü’r-risale, 2000.Taberi, Tarihu’r-rusul ve’l-mülük, Darü’t-türas, Beyrut, 1387.Taberi, Tarihu’t-taberi, Tarihu ümemü ve’l-mülük, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1997.Zehebi, Siyeru A’lami’n-nübela, Müessetü’r-risale, 1985.Zemahşeri, el-Keşşaf an hakaiki ğavamidi’t-tenzil, Daru’l-kütübi’l-arabi, Beyrut 1407.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Öznur Hocaoğlu 0000-0003-2204-6491

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2018
Kabul Tarihi 15 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Hocaoğlu, Ö. (2018). Mitler Gerçeklere Karşı: Hz. Muhammed’in Peygamberlik Öncesi Yaşamındaki Olaylar. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(13), 231-267.
AMA Hocaoğlu Ö. Mitler Gerçeklere Karşı: Hz. Muhammed’in Peygamberlik Öncesi Yaşamındaki Olaylar. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Haziran 2018;(13):231-267.
Chicago Hocaoğlu, Öznur. “Mitler Gerçeklere Karşı: Hz. Muhammed’in Peygamberlik Öncesi Yaşamındaki Olaylar”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 13 (Haziran 2018): 231-67.
EndNote Hocaoğlu Ö (01 Haziran 2018) Mitler Gerçeklere Karşı: Hz. Muhammed’in Peygamberlik Öncesi Yaşamındaki Olaylar. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13 231–267.
IEEE Ö. Hocaoğlu, “Mitler Gerçeklere Karşı: Hz. Muhammed’in Peygamberlik Öncesi Yaşamındaki Olaylar”, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 13, ss. 231–267, Haziran 2018.
ISNAD Hocaoğlu, Öznur. “Mitler Gerçeklere Karşı: Hz. Muhammed’in Peygamberlik Öncesi Yaşamındaki Olaylar”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13 (Haziran 2018), 231-267.
JAMA Hocaoğlu Ö. Mitler Gerçeklere Karşı: Hz. Muhammed’in Peygamberlik Öncesi Yaşamındaki Olaylar. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018;:231–267.
MLA Hocaoğlu, Öznur. “Mitler Gerçeklere Karşı: Hz. Muhammed’in Peygamberlik Öncesi Yaşamındaki Olaylar”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 13, 2018, ss. 231-67.
Vancouver Hocaoğlu Ö. Mitler Gerçeklere Karşı: Hz. Muhammed’in Peygamberlik Öncesi Yaşamındaki Olaylar. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018(13):231-67.