Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

القيمة الوطنية عند طلاب المدارس المتوسطة للأئمة والخطباء

Yıl 2018, Sayı: 13, 211 - 230, 20.06.2018

Öz

يستهدف هذا البحث كشف مستوى الطلّاب المعرفي للقيمة الوطنية في المدارس المتوسطة للأئمة والخطباء. واعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي واستخدمنا وحدة دراسة الحالة. يتكون الميدان الدراسي من طلاب الصف الثامن من مدرستين للأئمة والخطباء في مدينة أرزنجان في العام الدراسي ٢٠١٦-٢٠١٧. وتشكلت مجموعة الدراسة من ستة عشر طالبا تم اختيارهم بتمثيل الحد الأقصى. واستخدمنا طريقة المقابلة المركزة واستمارة المقابلات شبه المنظمة وتم تقييم البيانات بطريقة التحليل الوصفي. تمحورت رسوم وبيانات الطلّاب في ثلاثة مواضع فرعية؛ العَلَم وخمسة عشر تموز/يوليو والشهادة. أما تعريفاتهم الوطنية فتركزت في ثلاثة مفاهيم فرعية؛ الحماية والفداء والمحبة. ومن النتائج التي يمكن قولها: إنّ إدراك الطلّاب للوطن لا يتكون من مجرد قطعة أرض بل مركّب مع من فيه وما حدث عليه. ومن الملاحظ أيضا أنّهم يلمّحون إلى الخيانة في سياق تعريفهم لحب الوطن بالمقابل للفداء والوطنية.


Kaynakça

  • Balcı, M. (2014). Değerleri Yaşatmak ve Değerler Sözlüğü (1. Baskı). İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Berg B.L. ve Lune H. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (Çev. Ed. H. Aydın). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Bolay, S.H. (2013). Aşkın Değerler Buhranı, R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan, M. Zengin (Ed.), Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu içinde (ss.55-70). İstanbul: Dem Yayınları.
  • Crick, E.R. (2012). Farklı Kavramlar Mı, Madalyonun İki Değişik Yüzü mü? Değerler Eğitimi Uluslararası Konferansı içinde (ss.196-202). Damla Yayınevi
  • Ergen, G. (2006). Eleştirel-Bilinçli Sevgi Eğitimi. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 8(12), 144-152.
  • Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş. (Çev. Ed. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N., Cüro, E. (2011). Sosyal Bilgiler dersinde yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 8(1), 95-134.
  • Güngör, E. (1997). Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak (2.Baskı). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Huddy L.ve Khatip N. (2010). American Patriotism, National Identity, and Political Involvement, American Journal of Political Science, 51(1), 63-77.
  • Kaymakcan R. (2012). Gençlerin Dini Değerlere Bakışı Türkiye ve Avrupa karşılaştırması. Değerler Eğitimi Uluslararası Konferans Bildirileri (Mayıs 2010) içinde (s.13-30). İstanbul: Damla Yayınevi.
  • Özensel, E. (2004). Türk toplumunda çocuğun yetiştirilmesinde annenin rolü: Konya ili örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 2(6), 77-96.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. M. Bütün, S.B. Demir), Ankara: Pegem Akademi.
  • Sancaklı, S. (2017). Dindar Neslin Yetişmesinde İmam-Hatip Okullarının Fonksiyonu/Etkisi, İlhan Erdem (Ed.), Geleceğin İnşasında İmam Hatip Ortaokulları, içinde (ss. 247-266). Malatya: İnönü Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Value of Patriotism from the Perspective of the Students of Imam Hatip Secondary Schools

Yıl 2018, Sayı: 13, 211 - 230, 20.06.2018

Öz

The purpose of this study is to investigate the cognitive level of patriotism value learned in imam-hatip secondary schools. Qualitative research methodology and case study pattern are used in the study. The universe of the research is composed of eighth grade students from two imam-hatip middle schools in Erzincan in 2016-2017 academic year; the study group is composed of sixteen students selected from these students with sampling maximum diversity. In the research, focus group interview was used as data collection technique and semi-structured interview form was used as data collection tool. The data obtained from the research were evaluated via descriptive analysis. Drawings and explanations of the students were presented in three sub-themes; the flag, July the fifteenth, and martyrdom. Their patriotism description were given under three sub-themes in the form of protecting, sacrificing and loving. According to the results of the research, the students perceive the homeland both livings and upheavals. In addition, sacrifice is the most striking emphasis in patriotism descriptions of students; emphasis on betrayal is also remarkable on the opposite of patriotism.

Kaynakça

  • Balcı, M. (2014). Değerleri Yaşatmak ve Değerler Sözlüğü (1. Baskı). İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Berg B.L. ve Lune H. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (Çev. Ed. H. Aydın). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Bolay, S.H. (2013). Aşkın Değerler Buhranı, R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan, M. Zengin (Ed.), Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu içinde (ss.55-70). İstanbul: Dem Yayınları.
  • Crick, E.R. (2012). Farklı Kavramlar Mı, Madalyonun İki Değişik Yüzü mü? Değerler Eğitimi Uluslararası Konferansı içinde (ss.196-202). Damla Yayınevi
  • Ergen, G. (2006). Eleştirel-Bilinçli Sevgi Eğitimi. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 8(12), 144-152.
  • Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş. (Çev. Ed. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N., Cüro, E. (2011). Sosyal Bilgiler dersinde yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 8(1), 95-134.
  • Güngör, E. (1997). Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak (2.Baskı). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Huddy L.ve Khatip N. (2010). American Patriotism, National Identity, and Political Involvement, American Journal of Political Science, 51(1), 63-77.
  • Kaymakcan R. (2012). Gençlerin Dini Değerlere Bakışı Türkiye ve Avrupa karşılaştırması. Değerler Eğitimi Uluslararası Konferans Bildirileri (Mayıs 2010) içinde (s.13-30). İstanbul: Damla Yayınevi.
  • Özensel, E. (2004). Türk toplumunda çocuğun yetiştirilmesinde annenin rolü: Konya ili örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 2(6), 77-96.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. M. Bütün, S.B. Demir), Ankara: Pegem Akademi.
  • Sancaklı, S. (2017). Dindar Neslin Yetişmesinde İmam-Hatip Okullarının Fonksiyonu/Etkisi, İlhan Erdem (Ed.), Geleceğin İnşasında İmam Hatip Ortaokulları, içinde (ss. 247-266). Malatya: İnönü Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik Değeri

Yıl 2018, Sayı: 13, 211 - 230, 20.06.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, imam hatip ortaokullarında vatanseverlik
değerinin bilişsel anlamda hangi düzeyde öğrenildiğinin araştırılmasıdır.
Araştırmada nitel araştırma yöntemi ve olgubilim deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Erzincan il merkezindeki
iki imam-hatip ortaokulunda okuyan sekizinci sınıf öğrencileri; çalışma grubunu
da bu öğrenciler arasından maksimum çeşitlilik örneklemesiyle seçilen toplam on
altı öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama tekniği olarak
odak grup görüşmesi,
veri
toplama aracı olarak da yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Araştırmada
elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir.
Öğrencilerin çizim ve açıklamaları; bayrak, on beş temmuz ve şehitlik
şeklinde üç alt temada; vatanseverlik tarifleri de sahip çıkmak, feda etmek ve sevmek şeklinde yine üç alt temada
odaklanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrenciler, vatanı, üzerinde
yaşayanlarla ve yaşananlarla birlikte algılamaktadırlar. Ayrıca öğrencilerin
vatanseverlik tariflerinde en çok fedakârlık vurgusu; vatanseverliğin zıddı
konusunda da ihanet vurgusu dikkat çekmektedir.

Kaynakça

  • Balcı, M. (2014). Değerleri Yaşatmak ve Değerler Sözlüğü (1. Baskı). İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Berg B.L. ve Lune H. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (Çev. Ed. H. Aydın). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Bolay, S.H. (2013). Aşkın Değerler Buhranı, R. Kaymakcan, S. Kenan, H. Hökelekli, Ş. Arslan, M. Zengin (Ed.), Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu içinde (ss.55-70). İstanbul: Dem Yayınları.
  • Crick, E.R. (2012). Farklı Kavramlar Mı, Madalyonun İki Değişik Yüzü mü? Değerler Eğitimi Uluslararası Konferansı içinde (ss.196-202). Damla Yayınevi
  • Ergen, G. (2006). Eleştirel-Bilinçli Sevgi Eğitimi. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 8(12), 144-152.
  • Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş. (Çev. Ed. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N., Cüro, E. (2011). Sosyal Bilgiler dersinde yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 8(1), 95-134.
  • Güngör, E. (1997). Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak (2.Baskı). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Huddy L.ve Khatip N. (2010). American Patriotism, National Identity, and Political Involvement, American Journal of Political Science, 51(1), 63-77.
  • Kaymakcan R. (2012). Gençlerin Dini Değerlere Bakışı Türkiye ve Avrupa karşılaştırması. Değerler Eğitimi Uluslararası Konferans Bildirileri (Mayıs 2010) içinde (s.13-30). İstanbul: Damla Yayınevi.
  • Özensel, E. (2004). Türk toplumunda çocuğun yetiştirilmesinde annenin rolü: Konya ili örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 2(6), 77-96.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çev. M. Bütün, S.B. Demir), Ankara: Pegem Akademi.
  • Sancaklı, S. (2017). Dindar Neslin Yetişmesinde İmam-Hatip Okullarının Fonksiyonu/Etkisi, İlhan Erdem (Ed.), Geleceğin İnşasında İmam Hatip Ortaokulları, içinde (ss. 247-266). Malatya: İnönü Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bayramali Nazıroğlu Bu kişi benim 0000-0003-2091-614X

Mehmet Zeki Göksu 0000-0003-0875-2226

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2018
Kabul Tarihi 17 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Nazıroğlu, B., & Göksu, M. Z. (2018). İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik Değeri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(13), 211-230.
AMA Nazıroğlu B, Göksu MZ. İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik Değeri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Haziran 2018;(13):211-230.
Chicago Nazıroğlu, Bayramali, ve Mehmet Zeki Göksu. “İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik Değeri”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 13 (Haziran 2018): 211-30.
EndNote Nazıroğlu B, Göksu MZ (01 Haziran 2018) İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik Değeri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13 211–230.
IEEE B. Nazıroğlu ve M. Z. Göksu, “İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik Değeri”, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 13, ss. 211–230, Haziran 2018.
ISNAD Nazıroğlu, Bayramali - Göksu, Mehmet Zeki. “İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik Değeri”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13 (Haziran 2018), 211-230.
JAMA Nazıroğlu B, Göksu MZ. İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik Değeri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018;:211–230.
MLA Nazıroğlu, Bayramali ve Mehmet Zeki Göksu. “İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik Değeri”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 13, 2018, ss. 211-30.
Vancouver Nazıroğlu B, Göksu MZ. İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerinin Gözüyle Vatanseverlik Değeri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018(13):211-30.