BibTex RIS Kaynak Göster

NURETTİN TOPÇU VE ALBERT CAMUS’DE AHLÂK: İSYAN/BAŞKALDIRI AHLÂKI

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 3, 49 - 62, 01.04.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, birbirlerinden çok farklı kültür ve düşünceye sahip olan Nurettin Topçu ve Albert Camus'ün geliştirdikleri ‘İsyan Ahlâkı’nın ne olduğunu, aralarındaki benzerlik ve faklılıklarını ortaya koymaktır.‘İsyan Ahlâkı’nı ahlakta irade olarak tanımlayan Nurettin Topçu, ahlâkın kaynağına sorumluluk duygusunu yerleştirir. Bu nedenle Topçu'nun ‘İsyan Ahlâkı’nda, sonsuzluktaki huzura ulaşmaya çalışan bir irade ya da hareket ettirici güç olan sorumluluk ve insanın kendi nefsine ve toplumun isteklerine karşı koyarak Tanrı yolunda ilerlemesi söz konusudur.Albert Camus’nün ‘İsyan Ahlâkı’nın temelinde adaletin, eşitliğin olmadığı bu haksızlıklar ve kötülüklerin hâkim olduğu saçma ve ölümlü yaşama karşı koymak vardır. Bunu yapmak sanat ile mümkün olacaktır ve yine sadece sanat ile insanın evrensel düzende bir var olma nedeninin bulduğu gösterilebilir.

Kaynakça

  • Camus, A. (2010a). Başkaldıran İnsan, çev: Tahsin Yücel, İstanbul: Can Yayınları.
  • Camus, A. (2002). Defterler 2,çev: Ümit Moran Altan, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Camus, A. (2010b). Sisifos Söyleni, çev: Tahsin Yücel, İstanbul: Can Yayınları.
  • Camus, A. (2010c). Veba, çev: Nedret Tanyolaç Öztokat, İstanbul: Can Yayınları.
  • Camus A. (2010d.) Yabancı, çev: Vedat Günyol, İstanbul: Can yayınları, 2010d.
  • Gündoğan, A.O. (1997). Albert Camus ve Başkaldırma Felsefesi, İstanbul: Birey Yayınları.
  • Gündoğan, A.O. (2015). Bir İsyan Ahlakı Mümkün müdür?, Erişim Tarihi:25.10.2015, http://www.aliosmangundogan.com/Bildiriler.php.
  • Karaman, H. (2010). Nurettin Topçu, İstanbul:Dergâh Yayınları.
  • Karaman, H. (2000). Nurettin Topçu’da Ahlâk Felsefesi, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2003). Şen Bilim La Gaya Science, Çev. Levent Özşar, Bursa: Asa Kitapevi.
  • Topçu, N. (2010a). İradenin Davası Devlet ve Demokrasi, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2010b). İsyan Ahlâkı, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2006). Varoluş Felsefesi Hareket Felsefesi, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2010c). Var Olmak, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Ural, B. (2010). Türk Muhafazakârlığı ve Nurettin Topçu Başkaldırı ve Uyum, İstanbul: Kriter Yayınları.

NURETTİN TOPÇU VE ALBERT CAMUS’DE AHLÂK: İSYAN/BAŞKALDIRI AHLÂKI

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 3, 49 - 62, 01.04.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, birbirlerinden çok farklı kültür ve düşünceye sahip olan Nurettin Topçu ve Albert Camus'ün geliştirdikleri ‘İsyan Ahlâkı’nın ne olduğunu, aralarındaki benzerlik ve faklılıklarını ortaya koymaktır.‘İsyan Ahlâkı’nı ahlakta irade olarak tanımlayan Nurettin Topçu, ahlâkın kaynağına sorumluluk duygusunu yerleştirir. Bu nedenle Topçu'nun ‘İsyan Ahlâkı’nda, sonsuzluktaki huzura ulaşmaya çalışan bir irade ya da hareket ettirici güç olan sorumluluk ve insanın kendi nefsine ve toplumun isteklerine karşı koyarak Tanrı yolunda ilerlemesi söz konusudur.Albert Camus’nün ‘İsyan Ahlâkı’nın temelinde adaletin, eşitliğin olmadığı bu haksızlıklar ve kötülüklerin hâkim olduğu saçma ve ölümlü yaşama karşı koymak vardır. Bunu yapmak sanat ile mümkün olacaktır ve yine sadece sanat ile insanın evrensel düzende bir var olma nedeninin bulduğu gösterilebilir.

Kaynakça

  • Camus, A. (2010a). Başkaldıran İnsan, çev: Tahsin Yücel, İstanbul: Can Yayınları.
  • Camus, A. (2002). Defterler 2,çev: Ümit Moran Altan, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Camus, A. (2010b). Sisifos Söyleni, çev: Tahsin Yücel, İstanbul: Can Yayınları.
  • Camus, A. (2010c). Veba, çev: Nedret Tanyolaç Öztokat, İstanbul: Can Yayınları.
  • Camus A. (2010d.) Yabancı, çev: Vedat Günyol, İstanbul: Can yayınları, 2010d.
  • Gündoğan, A.O. (1997). Albert Camus ve Başkaldırma Felsefesi, İstanbul: Birey Yayınları.
  • Gündoğan, A.O. (2015). Bir İsyan Ahlakı Mümkün müdür?, Erişim Tarihi:25.10.2015, http://www.aliosmangundogan.com/Bildiriler.php.
  • Karaman, H. (2010). Nurettin Topçu, İstanbul:Dergâh Yayınları.
  • Karaman, H. (2000). Nurettin Topçu’da Ahlâk Felsefesi, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2003). Şen Bilim La Gaya Science, Çev. Levent Özşar, Bursa: Asa Kitapevi.
  • Topçu, N. (2010a). İradenin Davası Devlet ve Demokrasi, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2010b). İsyan Ahlâkı, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2006). Varoluş Felsefesi Hareket Felsefesi, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2010c). Var Olmak, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Ural, B. (2010). Türk Muhafazakârlığı ve Nurettin Topçu Başkaldırı ve Uyum, İstanbul: Kriter Yayınları.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA35SS64KJ
Bölüm Hakemli Makaleler
Yazarlar

Ebru Öner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

ISNAD Öner, Ebru. “NURETTİN TOPÇU VE ALBERT CAMUS’DE AHLÂK: İSYAN/BAŞKALDIRI AHLÂKI”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2/3 (Nisan 2016), 49-62.

32674 Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi © 2015 Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC-BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.