BibTex RIS Kaynak Göster

BATI’DA HZ. MUHAMMED ALGISI -Karen Armstrong Örneği-

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 2, 21 - 42, 01.08.2015

Öz

Batı dünyası asırlardır mücadele verdiği İslam dünyası ile hem savaş meydanlarında hem de fikrî alanda mücadele içinde bulunmuştur. Haçlı Seferleriyle İslam beldelerini ele geçirmeye çalışan Batılılar, aynı zamanda Hz. Peygamber (s.a.v) üzerinden İslam dinini yıpratmaya ve kendi dinlerinin üstün olduğu imajını vermeye çalışmışlardır. Bu seferlerin askeri ve siyasi yönden başarısızlığa uğramasından bu yana özellikle Hz. Peygamber’e yönelik fikri saldırılar artarak devam etmiş, böylece onun üzerinden İslam ve Müslümanlar karalanmak istenmiştir. Buna rağmen son yıllarda (özellikle yirminci yüzyılın ikinci yarısından itibaren) bazı müsteşrikler daha ılımlı ve İslam Tarihi kaynaklarına uygun eserler vermeye başlamışlardır. İşte bu oryantalistlerden biri de Karen Armstrong’tur. Armstrong, Batılı bir yazar olmasına rağmen Hz. Peygamber’in hayatına ilgi duymuş, onu objektif bir bakış açısıyla ele almaya çalışmış ve gerektiği yerlerde Batı zihniyetini onun hakkındaki mesnetsiz ve insafsız fikirleri nedeniyle eleştirmiştir. Armstrong, Hz. Muhammed’in beşerî yönünden ve barışçı yapısından oldukça etkilenmiştir. Onun Mekke gibi kaotik bir atmosfere sahip şehirde ortaya çıkmasına rağmen -zorunlu yaptığı savaşlar dışında- işlevsel bir barış politikası ortaya koyarak o toplumu kuşattığını ifade etmeye çalışmıştır.

Kaynakça

  • Ağarı, M. (2006). Oryantalist tarihçiliğe karşı oksidental tarihçilik. Marife, 3, ss. 413-423.
  • Aksekili, A. H. (1992). Hâtemu’l-enbiyâ hakkında en çirkin bir iftiranın reddiyesi. İslâmî Araştırmalar Dergisi, VI,(2), ss. 125-141.
  • Armstrong, K. (2005). Hz. Muhammed: İslâm peygamberinin biyografisi, (S. Yeniçeri, Çev.). İstanbul: Koridor Yay.
  • ________. (2008). İslâm: Kısa bir tarih, (S. Yeniçeri, Çev.). İstanbul: Koridor Yay.
  • ________. (2008). Tanrı’nın tarihi. (O. Özel, H. Koyukan, K.Emiroğlu, Çev.). Ankara: Ayraç Kitabevi Yay.
  • ________. (1981). Through the narrow gate. New York: St. Martin Press.
  • ________. ( 2004). The spiral staircase: My climb out of darkness. New York: Knopf.
  • ________. (2007). Muhammed: Prophet for our time. Londra:Published by Harper Perennial.
  • _______ . (2005). Muhammad. Encyclopedia of religion, (Second Edition), IX, NewYork, ys., ss. 6220-6225.
  • Arslan, İ. (2014). Beşerî ve siyasî yönleriyle Hz. Peygamber’in hoşgörüsü. Rize: Sts Yayınları.
  • Aydın, Mahmut (2003). Bazı çağdaş Hristiyan düşünürlerine göre Hz. Muhammed’in Peygamberliği. Diyanet İlmi Dergi, (Özel Sayı). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay. ss. 271-296.
  • Bayraktar, İ. (2004). Müsteşrikler ve Hz. Peygamber’e bakışları. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 21, ss. 7-61.
  • Bebel, A. (2011). Hz. Muhammed ve Arap İslâm kültürü, (S. Çelik, H. Erdem, Çev.) İstanbul: Arya Yay.
  • Belâzûrî (1996). Ensâbi’l-Eşrâf, (S. Zekkar, R. Zirikli, Tahk.). I-XXIII, Beyrut:Daru’l-Fikr.
  • Birışık, A. (2002). Kur’ân. TDV İslam ansiklopedisi, XXVI, Ankara: TDV Yay. ss. 385-388.
  • Cerrahoğlu, İ. (1981). Garânîk meselesinin istismarcıları. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 24, ss. 69-91.
  • ________. (1996). Garânîk. TDV İslam ansiklopedisi. XIII, İstanbul: TDV Yay. ss. 361-366.
  • Davutoğlu, A. (2003). Batı’da İslâm çalışmaları üzerine. Batı’da İslâm Çalışmaları Sempozyumu, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay. ss. 23-39.
  • Delcambre, A. (2004). Allah’ın Resulü Hz. Muhammed. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Fayda, M. (2005). Muhammed. TDV İslam Ansiklopedisi. XXX, İstanbul: TDV Yay. ss. 408-423.
  • Görgün, H. (2005). Batı dünyası. TDV İslam Ansiklopedisi. XXX, İstanbul: TDV Yay. ss. 476-478.
  • Hakyemez, C. (2006). Oryantalistlere göre Hz. Muhammed. İslâmi İlimler Dergisi, 1, ss. 161-176.
  • Hamidullah, M. (2012). Hz.Peygamber’in savaşları. (E. Y. Nazire, Çev.). İstanbul: Beyan Yay.
  • ________. (2014) İslam Peygamberi. (Y. Mehmet, Çev.). İstanbul: Beyan Yay.
  • Hodgson, M. G.S. (1993). İslâm’ın serüveni. (İ. Akyol ve diğr. Çev.). İstanbul: İz Yay.
  • Hourani, A. (1996). Batı düşüncesinde İslâm. (M. Kürşat Atalar, Çev.). İstanbul: Pınar Yay.
  • Hüseyin, A., Olsen, R., Kureşi, Cemil, C. (1989). Oryantalistler ve İslâmiyatçılar. İstanbul: İnsan Yay.
  • İbn Hişâm (1936). es-Sîretü’n-Nebeviyye. I-IV, Beyrut: Mektebetu’l-Asriyye.
  • İbn Kesîr (1992). el-Bidâye ve’n-Nihâye. I-VIII, (M. es-Sıbbıka ve diğr. Tahk.). Beyrut: Mektebet’ul-Me’arif.
  • İbn Sâ’d (ty). et-Tabakâtü’l-Kübrâ. I-VIII, Beyrut: Daru’l-Sadr.
  • İbnü’l-Esîr (1982). el-Kâmil fi’t-Târih. I-XII, Beyrut: Daru’l-Sadr.
  • Mahmudov, E. (2010). Sebepleri ve sonuçları açısından Hz. Peygamber’in savaşları. İstanbul: İsam Yay.
  • Kandemir, M. Y. (1997). Hatice. TDV İslam Ansiklopedisi. XVI, İstanbul: TDV Yay. ss. 465-466.
  • Kara, S. (2005). Hz. Peygamber’e karşı oryantalist bakış ve bu bakışın kırılması. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 23, ss. 145-169.
  • Palacios, M. (1968). İslam and divine comedy. London: Frank Cass.
  • Rodinson, M. (1994). Hz. Muhammed, (A. Tokatlı, Çev.). İstanbul: Sosyal Yay.
  • Said, Edward W. (1999). Şarkiyatçılık, (Berna Ülner, Çev.). İstanbul: Metis Yay.
  • Sarıçam, İ. (2005). Hz. Muhammed ve evrensel mesajı. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay.
  • ________. (2013) Batı oryantalizminin İslam Peygamberine fenomenolojik bakışı. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, X, (2), ss. 23-42.
  • Sarıçam, İ., Erşahin, S. (2007). Batı oryantalizminin Hz. Peygamber’e bakışı. Eski Yeni Dergisi, 5, ss. 5-21.
  • Schimmel, A. (2007). Hz. Muhammed. (O. Aytolu, Çev.). İstanbul: Profil Yay.
  • Sıbai, M. (1993). Oryantalizm ve oryantalistler. İstanbul: Beyan Yay.
  • Şimşek, M. S.,(1993). Garanik rivâyetinin tarihi değeri. Bilgi ve Hikmet Dergisi, 2, ss. 147-162.
  • Taberî (1987). Târihu’l-ümem ve’l-mulûk. I-XIII, (M. Ebu’l-Fazl İbrahim, Tahk.). Beyrut: Daru’l-Fikr
  • Ümeri, Ekrem Ziya (2003). Oryantalizmin sünnet ve Siyer ilmine yaklaşımı, (A. Yavuz, Çev.). Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16, ss. 231251.
  • Vâkidî (2004). Kitâbu’l-meğazî. I, Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Âlemiyye.
  • Watt, W. M. ( 1986). Muhammed Mekke’de. (M. Rami Ayas-A. Yüksel, Çev.). Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yay.
  • ________.(1992). Oryantalistlerin İslâm araştırmaları. (T. Küçükcan, Çev.). Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7, ss. 411-421.
  • _________.(1998). İslâm düşüncesinin teşekkül devri, İstanbul: Birleşik Yay.
  • ________.(2000). İslâm Avrupa’da. (H. Yavuz, Çev.). İstanbul: Marmara Ünv. İlahiyat Fakültesi Yay.
  • Zakzuk , M. Hamdi (2006). Oryantalizm veya medeniyet hesaplaşmasının arka planı, (A. Hatip, Çev.) İzmir: Yeni Akademi Yay.
  • Yıldırım, S. (2003). Oryantalistlerin yanılgıları. İstanbul: Ufuk Kitapları.
  • Ansiklopedik Sözlük/Bilgi Sayfası. https://tr.m.wikipedia.org. Erişim Tarihi: 28.08.2015.
  • Guardian Sayfası. https://www.theguardian.com. Erişim Tarihi: 28.08.2015.
  • Gazete Haberleri Sayfası. http://www.tumgazeteler.com. Erişim Tarihi: 03.05.2009.
  • Ansiklopedik Sözlük/Bilgi Sayfası. http:/www.turkcebilgi.com. Erişim Tarihi: 28.08.2015.

PERCEPTION OF HZ. MUHAMMED IN WESTERN -Example of Karen Armstrong-

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 2, 21 - 42, 01.08.2015

Öz

Western world has struggled both mental area and war area with islamic world for centuries.
Westerns who wanted to gain islamic places with the Crusaders excursion tried to wear out Islam belief on Holiness
Prophet. Also they tried to surpass their beliefs. Since these military and political excursion failed, espicially mental
attacks to Holiness Prophet have continued by getting more and more, so Islam and Muslims are asked to
defamation. However in recent years (especially since the second half of twentieth century) some orientalists started
to write productions which are suitable to Islam Historic sources and more soft-shelled. Already one of these
orientalists is Karen Armstrong. Although Armstrong is a western writer, she is interested in Holiness Prophet’s life,
she tried to deal with him an objective perspective and when necessary she criticised Western mentality because of
their baseless and relentless thoughts. Armstrong was impressed quitely from Muhammad’s humanity sence and
peaceful structure. As he came up in a fighter and complicated city such as Mecca, he attempted to indicate bringing
the community to heel with applying peace politics.

Kaynakça

  • Ağarı, M. (2006). Oryantalist tarihçiliğe karşı oksidental tarihçilik. Marife, 3, ss. 413-423.
  • Aksekili, A. H. (1992). Hâtemu’l-enbiyâ hakkında en çirkin bir iftiranın reddiyesi. İslâmî Araştırmalar Dergisi, VI,(2), ss. 125-141.
  • Armstrong, K. (2005). Hz. Muhammed: İslâm peygamberinin biyografisi, (S. Yeniçeri, Çev.). İstanbul: Koridor Yay.
  • ________. (2008). İslâm: Kısa bir tarih, (S. Yeniçeri, Çev.). İstanbul: Koridor Yay.
  • ________. (2008). Tanrı’nın tarihi. (O. Özel, H. Koyukan, K.Emiroğlu, Çev.). Ankara: Ayraç Kitabevi Yay.
  • ________. (1981). Through the narrow gate. New York: St. Martin Press.
  • ________. ( 2004). The spiral staircase: My climb out of darkness. New York: Knopf.
  • ________. (2007). Muhammed: Prophet for our time. Londra:Published by Harper Perennial.
  • _______ . (2005). Muhammad. Encyclopedia of religion, (Second Edition), IX, NewYork, ys., ss. 6220-6225.
  • Arslan, İ. (2014). Beşerî ve siyasî yönleriyle Hz. Peygamber’in hoşgörüsü. Rize: Sts Yayınları.
  • Aydın, Mahmut (2003). Bazı çağdaş Hristiyan düşünürlerine göre Hz. Muhammed’in Peygamberliği. Diyanet İlmi Dergi, (Özel Sayı). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay. ss. 271-296.
  • Bayraktar, İ. (2004). Müsteşrikler ve Hz. Peygamber’e bakışları. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 21, ss. 7-61.
  • Bebel, A. (2011). Hz. Muhammed ve Arap İslâm kültürü, (S. Çelik, H. Erdem, Çev.) İstanbul: Arya Yay.
  • Belâzûrî (1996). Ensâbi’l-Eşrâf, (S. Zekkar, R. Zirikli, Tahk.). I-XXIII, Beyrut:Daru’l-Fikr.
  • Birışık, A. (2002). Kur’ân. TDV İslam ansiklopedisi, XXVI, Ankara: TDV Yay. ss. 385-388.
  • Cerrahoğlu, İ. (1981). Garânîk meselesinin istismarcıları. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 24, ss. 69-91.
  • ________. (1996). Garânîk. TDV İslam ansiklopedisi. XIII, İstanbul: TDV Yay. ss. 361-366.
  • Davutoğlu, A. (2003). Batı’da İslâm çalışmaları üzerine. Batı’da İslâm Çalışmaları Sempozyumu, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay. ss. 23-39.
  • Delcambre, A. (2004). Allah’ın Resulü Hz. Muhammed. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Fayda, M. (2005). Muhammed. TDV İslam Ansiklopedisi. XXX, İstanbul: TDV Yay. ss. 408-423.
  • Görgün, H. (2005). Batı dünyası. TDV İslam Ansiklopedisi. XXX, İstanbul: TDV Yay. ss. 476-478.
  • Hakyemez, C. (2006). Oryantalistlere göre Hz. Muhammed. İslâmi İlimler Dergisi, 1, ss. 161-176.
  • Hamidullah, M. (2012). Hz.Peygamber’in savaşları. (E. Y. Nazire, Çev.). İstanbul: Beyan Yay.
  • ________. (2014) İslam Peygamberi. (Y. Mehmet, Çev.). İstanbul: Beyan Yay.
  • Hodgson, M. G.S. (1993). İslâm’ın serüveni. (İ. Akyol ve diğr. Çev.). İstanbul: İz Yay.
  • Hourani, A. (1996). Batı düşüncesinde İslâm. (M. Kürşat Atalar, Çev.). İstanbul: Pınar Yay.
  • Hüseyin, A., Olsen, R., Kureşi, Cemil, C. (1989). Oryantalistler ve İslâmiyatçılar. İstanbul: İnsan Yay.
  • İbn Hişâm (1936). es-Sîretü’n-Nebeviyye. I-IV, Beyrut: Mektebetu’l-Asriyye.
  • İbn Kesîr (1992). el-Bidâye ve’n-Nihâye. I-VIII, (M. es-Sıbbıka ve diğr. Tahk.). Beyrut: Mektebet’ul-Me’arif.
  • İbn Sâ’d (ty). et-Tabakâtü’l-Kübrâ. I-VIII, Beyrut: Daru’l-Sadr.
  • İbnü’l-Esîr (1982). el-Kâmil fi’t-Târih. I-XII, Beyrut: Daru’l-Sadr.
  • Mahmudov, E. (2010). Sebepleri ve sonuçları açısından Hz. Peygamber’in savaşları. İstanbul: İsam Yay.
  • Kandemir, M. Y. (1997). Hatice. TDV İslam Ansiklopedisi. XVI, İstanbul: TDV Yay. ss. 465-466.
  • Kara, S. (2005). Hz. Peygamber’e karşı oryantalist bakış ve bu bakışın kırılması. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 23, ss. 145-169.
  • Palacios, M. (1968). İslam and divine comedy. London: Frank Cass.
  • Rodinson, M. (1994). Hz. Muhammed, (A. Tokatlı, Çev.). İstanbul: Sosyal Yay.
  • Said, Edward W. (1999). Şarkiyatçılık, (Berna Ülner, Çev.). İstanbul: Metis Yay.
  • Sarıçam, İ. (2005). Hz. Muhammed ve evrensel mesajı. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay.
  • ________. (2013) Batı oryantalizminin İslam Peygamberine fenomenolojik bakışı. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, X, (2), ss. 23-42.
  • Sarıçam, İ., Erşahin, S. (2007). Batı oryantalizminin Hz. Peygamber’e bakışı. Eski Yeni Dergisi, 5, ss. 5-21.
  • Schimmel, A. (2007). Hz. Muhammed. (O. Aytolu, Çev.). İstanbul: Profil Yay.
  • Sıbai, M. (1993). Oryantalizm ve oryantalistler. İstanbul: Beyan Yay.
  • Şimşek, M. S.,(1993). Garanik rivâyetinin tarihi değeri. Bilgi ve Hikmet Dergisi, 2, ss. 147-162.
  • Taberî (1987). Târihu’l-ümem ve’l-mulûk. I-XIII, (M. Ebu’l-Fazl İbrahim, Tahk.). Beyrut: Daru’l-Fikr
  • Ümeri, Ekrem Ziya (2003). Oryantalizmin sünnet ve Siyer ilmine yaklaşımı, (A. Yavuz, Çev.). Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16, ss. 231251.
  • Vâkidî (2004). Kitâbu’l-meğazî. I, Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Âlemiyye.
  • Watt, W. M. ( 1986). Muhammed Mekke’de. (M. Rami Ayas-A. Yüksel, Çev.). Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yay.
  • ________.(1992). Oryantalistlerin İslâm araştırmaları. (T. Küçükcan, Çev.). Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7, ss. 411-421.
  • _________.(1998). İslâm düşüncesinin teşekkül devri, İstanbul: Birleşik Yay.
  • ________.(2000). İslâm Avrupa’da. (H. Yavuz, Çev.). İstanbul: Marmara Ünv. İlahiyat Fakültesi Yay.
  • Zakzuk , M. Hamdi (2006). Oryantalizm veya medeniyet hesaplaşmasının arka planı, (A. Hatip, Çev.) İzmir: Yeni Akademi Yay.
  • Yıldırım, S. (2003). Oryantalistlerin yanılgıları. İstanbul: Ufuk Kitapları.
  • Ansiklopedik Sözlük/Bilgi Sayfası. https://tr.m.wikipedia.org. Erişim Tarihi: 28.08.2015.
  • Guardian Sayfası. https://www.theguardian.com. Erişim Tarihi: 28.08.2015.
  • Gazete Haberleri Sayfası. http://www.tumgazeteler.com. Erişim Tarihi: 03.05.2009.
  • Ansiklopedik Sözlük/Bilgi Sayfası. http:/www.turkcebilgi.com. Erişim Tarihi: 28.08.2015.
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA35ST45RA
Bölüm Hakemli Makaleler
Yazarlar

İhsan Arslan Bu kişi benim

Muhammet Ali Kestioğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2015
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Arslan, İhsan - Kestioğlu, Muhammet Ali. “BATI’DA HZ. MUHAMMED ALGISI -Karen Armstrong Örneği-”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 1/2 (Ağustos 2015), 21-42.

32674 Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi © 2015 Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC-BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.