This research has been carried out to determine the university’s social media reputation according to students’ perception. The students of Recep Tayyip Erdoğan University create the study group. The survey study has been performed on 850 university students, who accepted to answer the questionnaire. The survey, which has been prepared by the researcher, includes a question form to define the students, and a scale to find out the social media reputation of the university. By scanning the related literature, the reliability and validity studies for the scale consisting of 15 proposals have been conducted. The general reliability of the scale has been found Crombach alpha=0.931. In the end of factor analysis which has been made to decide the structure validity, “institutional operation responsibility and trust” and “communication” have been decided as two sub factors. The obtained data have been analyzed with the statistical software package. In the research, together with definitive statistics, t-test, Mann Whitney u test, ANOVA, Kruskall Whallis and Scheffe tests have been applied according to normal distribution. It has been concluded that the social media reputation of university is on the mid-level level from the students’ perspective. The results show that the students’ age, the time they spend on social media or their academic year at university play no roles in their views on the social media reputation of the university; however, the views vary according to their department and gender.
Bu araştırma üniversite sosyal medya itibarının öğrenci algılarına göre belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada çalışma grubu olarak Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya katılmayı kabul eden 850 üniversite öğrencisi üzerinde anket çalışması yapılmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan anket öğrencilerin tanımlayıcı özelliklerini belirlemeye yönelik soru formu ve üniversite sosyal medya itibarını belirlemeye yönelik ölçekten oluşmadır. İlgili literatür taranarak belirlenen ve 15 önermeden oluşan ölçek için güvenirlik ve geçerlilik çalışması yapılmıştır. Üniversite sosyal medya itibarını belirlemeye yönelik ölçeğin genel güvenirliği Crombach alpha=0.931 olarak bulunmuştur. Yapı geçerliliğini belirlemek üzere yapılan faktör analizi sonucunda “kurumsal işleyiş sorumluluk ve güven” ve “iletişim” olmak üzere iki alt faktör belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen veriler istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada tanımlayıcı istatistikler ile birlikte normal dağılıma göre t-testi, man whitney u testi, anova, kruskall whallis ve scheffe testleri uygulanmıştır. Öğrencilere göre üniversitenin sosyal medya itibarının orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Üniversitenin sosyal medya itibarının yaş, sosyal medyaya ayrılan süre, üniversitede kaçıncı yıl öğrenim görüldüğüne göre farklılık göstermediği belirlenmiştir. Üniversitenin sosyal medya itibarının öğrenim görülen akademik birim ve cinsiyete göre farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir.
Bölüm | Hakemli Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2016 |
Gönderilme Tarihi | 16 Kasım 2017 |
Kabul Tarihi | 16 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 4 |
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi © 2015 Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC-BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.