Çocuk hakları, çocukların birey olması,
bakıma ve özene gereksinim duyması nedeniyle doğuştan sahip olduğu haklardır.
Okul öncesi dönem, çocuk hakları eğitimi açısından önemli bir yere sahiptir. Bu
dönemde, çocukların çocuk hakları konusunda bilinçlendirilmesi, gelecekte
haklarının farkında olan ve kişilik özelliklerinin pozitif olduğu bir vatandaş
olmasına yardımcı olacaktır. Bu zamana kadar yapılan çalışmaların çoğunda
ilkokul düzeyindeki çocuklara yer verilmiştir. Oysaki temel alışkanlıkların
kazanıldığı dönem okul öncesi dönemdir. Bu araştırma kapsamında okul
öncesi eğitim alanındaki bilimsel çalışmalar ve okul öncesi eğitim programları
incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda, okul öncesi eğitimde çocuk hakları
eğitimi üzerine çok az çalışma olduğu görülmüştür. Çocuk hakları eğitiminin ilk
ve temel basamağı olan okul öncesi eğitimde, çocuk hakları
bilincinin oluşturulmasında öncelikle çocukların haklarını temel alan bir
hak eğitimi programı hazırlanmalı ve aileler, öğretmenler ve çocuklarla
iletişim içerisinde olan her birey için çocuk hakları eğitimi verilmesi ile
ilgili nitelikli bilimsel çalışmalara daha fazla yer verilmelidir.
Child rights are the
rights that children have in birth as they are born as an individual and need
care. The preschool period has an important place in terms of children's rights
education. In this period, making children attain awareness for the child rights
would help them become a citizen aware of their rights in the future and have
positive personality features. However, most of the work done so far includes
primary school children but the period in which basic habits are acquired is
the preschool period. In this research, scientific studies and pre-school
education programs in the field of pre-school education were examined. As a
result of the examinations carried out, it has been seen that there are very
few studies on children's rights education in preschool education. A rights
education program based on children's rights must first be prepared for the
establishment of the consciousness of children's rights in pre-school
education, which is the first and basic step of children's rights education.
More qualified scientific work on providing children's rights education should
be provided for each individual who is in contact with parents, teachers, and
children.
Bölüm | Hakemli Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 11 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 6 |
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi © 2015 Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC-BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.