Bu
araştırmada Hz. Peygamber’in ümmîliği metodolojik bakış açısıyla işlenmiş,
referans kaynağı olarak Temel İslâm Bilimleri alanındaki eserler
kullanılmıştır. Yapılan incelemede Rasûlüllah’a nispet edilen ümmîlik
kavramının okuma-yazma bilmeme anlamında değil, bir yere mensubiyet şeklinde
kullanıldığı vurgulanmıştır. Kur’ân’da, Allah Rasûlü’nün okur-yazar özelliğine
değinilmediği, Ankabût sûresinin 48. ve Şûrâ sûresinin 52. âyetlerinde ise, onun dinî konularda herhangi
bir eğitim süzgecinden geçmediği üzerinde durulmuştur. Bu sebeple Allah
Rasûlü’nün ümmî oluşu, onun Arap toplumuna veya Ümmü’l-Kurâ’ya mensubiyeti
şeklinde anlaşılması gerekmektedir. Aile bireylerinin, yakın arkadaşlarının
okuma-yazma bilmesi, ticarî faaliyetlerin merkezinde bulunması ve kaynaklara
yansıyan rivayetlerden hareketle onun okuma-yazma bildiği sonucuna
ulaşılmıştır.
In this study the Prophet Muhammad’s illiteracy was
processed with a methodological point of view specific to historical studies
and works on Basic Islamic Sciences were used as a reference source. In the
study, it was emphasized that concept of illiteracy credited to the Messenger
of Allah is used for affiliation to somewhere rather than illiteracy. In the
Qur'an, the Messenger of Allah’s literacy is not mentioned, and it is also
emphasized that he does not receive any education in religious matters in the
52nd verse of Surah Al-'Ankabut and 48th verse of and Surah Ash-Shuraa. For this reason, Prophet Muhammad’s illiteracy should
be understood as his affiliation to the Arab society or Umm al-Qura. It has
been concluded that he knew how to read and write because his family members
and close friends also knew, he was at the center of commercial activities and
what narrations told in the sources.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 21 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 9 |
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi © 2015 Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC-BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.