Endülüs’ün büyük filozofu İbn Rüşd (ö. 1198),
Aristoteles’in yorumcusu (şârih) olarak bilinir. Aklî ve naklî ilimleri bir
bütün olarak tevârüs eden filozof, Endülüs’ün felsefî birikiminin zirvesini
teşkil eder. Yaşadığı dönemde Murabıt ve Muvahhid idarelerinin ortaya koyduğu
sosyal çalkantılara, kuzeydeki Hristiyan devletler ile Müslüman yönetimi
altındaki Endülüs toprakları arasındaki pek çok siyasi probleme tanıklık etmiştir.
Eflatun’un ‘Devlet’ine şerh yazan filozof, din-felsefe ilişkisine dair
düşüncesinde felsefîleşmiş bir bilgi ve erdem toplumu ideali ortaya koymuştur.
Onun bu anlamlı düşüncesi bugün de önemini korumaktadır. Bu çalışmada Endülüs
filozofu İbn Rüşd’ün içinde bulunduğu muhit ile düşüncesinin oluşumu arasındaki
irtibatlar kurulmaya çalışılmıştır. Bir filozofun içinde bulunduğu reel yapı
ile düşüncesinde inşa ettiği ideal yapı arasındaki duruma dikkat çekilmiştir.
Andalusia’s great philosopher Averroes (d. 1198)
is known as the commentator of Aristoteles. Averroes, studied intellectual and
religious sciences as a whole, represents the summit of philosophical thought
in Andalusia. He witnessed social disorders between the rules of Marabout and
Almohad, and several political problems among Christian States in North and
Muslim Spain. He wrote a commentary on Platon’s Republic and presented an ideal of community based on knowledge and
virtue in his thought. His meaningful idea is still important. In this study,
we seek to connect the formation of Averroes’s thought with his circle. So, we
draw attention to the real structure and ideal structure which is constructed
in his thought.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 4 |