Abstract
The idea of the
emergence of the traditional Islamic (Quran) schools (Katatib)
was launched during the reign of the Prophet (saw) and continued and developed
during the reign of the caliphs, especially during the reign of Omar Ibn
al-Khattab. Nevertheless, the caliphate that was established after the rule of
the guided caliphs (khulafa-a al-rashidiin) took care of this schools and they
eventually spread in all Islamic cities until they even reached in all parts of
Africa. These schools were the first to be known to Africans
even before the advent of colonialism. In this article, we
talk about the emergence and development of these schools in
Burkina Faso, the most important Islamic and Arabic books used in their
curriculum, the problems they faced from the French colonialists and
the role played by scholars and sheikhs in resisting the French colonialists
and their selfless efforts to preserve their religion, their sanctities and
their homeland.
Furthermore, the
article also contains an overview of the state of Burkina Faso whereby we talk
about its geographical location, the concept in its name, the date of entry of
Islam and the proportion of all the religions in it. In addition to the most
important information about this country that seems strange to many people in
other continents.
Katatib Kuttab Education institutions Burkina Faso French colonization Africa
ÖZET
Küttab türü, eğitim öğretim müesseelerinin
ana fikri, Hz Peygamber zamanında ortaya çıkmış ve Hz Ömer başta olmak üzere, Bütün
Hulefai Raşidin döneminde devam etmiş ve daha da gelişmiştir.
Daha sonraki hilafet dönemlerinde bütün islam
şehirlerine yayılan küttab, Afrika’ın fethiyle, kıtanın her tarafına
kurulmuştur. Kuttab/Ketatip, işgal güçlerinin Afrikaya gelmeden önce
tanıdığı ilk eğitim kurumlarıdır. İslamın
Bölgeye ulamasının hemen ardından kurulan İslami eğitim kurumları Küttab’larda
bölge insanı hem dini hem de gerekli diğer eğitimi en güzel şekilde almıştır.
Küttablarda görevleri eğitim elemanları, ondokuzuncu yüzyılın sonlarından
itibaren eğitim seviyesini geliştirmek amacıyla önemli çalımalar yapmıştır.
Eğitim programlarının yenilenmesi ve kalitenin artırlıması amacıyla yaptıkları
çabaların bir kısmı Batılı eğitim kurumlarının bölgede açılmaya başlamasıyla
sekteye uğramıştır.
Küttab/Ketakit okulları yöneticileri, öğretim
elemanları ve öğrencileri ülkelerini işgal eden Fransız dömürgecilere ve onların
getirdikleri eğitim sistemlerine karşı mücadele etmişler ve kendi kültürleri ve
eğitim müesselerini korumak için mücadele etmişlerdir.
Bu makalede, once, kısaca Burina Faso’nu genel
tarihinden söz edecek, daha sonra Burkina Faso'daki bu okulların ortaya çıkışı,
gelişmeler ve Fransız işgalinden sonra
karşılaştığı sorunlar üzerinde durulacaktır.
Küttâb/ Ketâtîb Eğitim Kurumları Burkina Faso Fransız İşgali Afrika
ملخص:
انطلقت فكرة نشأة الكتاتيب في عهد النبي (ص)
واستمرت وتطورت في عهد الخلفاء الراشدين
خاصة في عهد عمر ابن الخطاب، وكل الخلافة الإسلامية التي قامت بعد حكم
الخلفاء الراشدين اعتنت بالكتاتيب، لذلك انتشرت في كل المدن الإسلامية حتى وصلت
إلى أفريقيا في جميع أطرافها، وهي أولى مدارس عرفها الأفارقة قبل مجيء الاستعمار،
وحديثنا في هذه المقالة هي نشأة هذه المدارس في بوركينا فاسو وتطوراتها وأهم الكتب
الإسلامية واللغة العربية التي تعتمد عليها في منهجها الدراسية، وكذلك ما واجهت
هذه المدارس من المشاكل العدة من قبل الاحتلال الفرنسي، ودور العلماء والمشايخ في
مقاومة المحتليين الفرنسيين وما بذلوها من الجهد للحفاظ على دينهم ومقدساتهم
ووطنهم.
كما أنّ المقالة تتضمن نبذة عن دولة بوركينا
فاسو كموقعها جغرافيا والمفهوم باسمها وتاريخ دخول الإسلام فيها ونسبة كل الأديان
الموجودة فيها، إضافة إلى أهمّ المعلومات لهذه الدولة التي تبدو غريبا لدى كثير من
أبناء القاراة الأخرى.
الكتّاب، الكتاتيب، المراكز التعليمية الإسلامية، الاستعما الفرنسي، بوركينا فاسو، أفريقيا
Birincil Dil | Arapça |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 4 |