Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Student Slang In the Context Of School

Yıl 2016, Sayı: 5, 18 - 29, 21.04.2016
https://doi.org/10.29000/rumelide.336475

Öz

Slang is a private language based on confidentiality, which
is generated by adding metaphors or connotations to native language or by
making use of words of foreign origin in order to strengthen dialogue and
dynamics among social groups in the society. One of the fields in which slang language
is widely used is school environment. In this study the slang words used by
students have been listed by scanning certain dictionaries. Interview data were
obtained from students at various secondary schools of MEB (Ministry of
Education) and they have been collected under twelve titles. In conclusion, it
has been observed that slang is mostly intrinsic to male students and it has
been used with the metaphor of failure and laziness. It has also been observed
that slang is commonly unknown or unused by the students of Anatolian high
schools where academic success rate is higher.

Kaynakça

  • Akar, A. (2014). Türk Sözlük Biliminde Tanımsız Bir Alan: Sövgü Sözleri. Dil Araştırmaları, 14. S, 27-33.
  • Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. 1. C. Ankara: TDK.
  • Aktunç H. (1998). Büyük Argo Sözlüğü. İstanbul: YKY.
  • Arslan, M. (2009). Argo Kitabı. İstanbul: Kitabevi.
  • Bingölçe, F. (2001). Kadın Argosu Sözlüğü. İstanbul: Metis.
  • Çifçi, M. (2007). Argonun Niteliği ve Argoya Bakış Açımız. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 6(2), 297-300.
  • Çobanoğlu, Ö. (2002). Sanatsal Bir Dışavurum Formu Olarak Argo Kavramının Halkbilimsel Çözümlemesi. Türk Kültüründe Argo (Ed. Emine Gürsoy-Naskali ve Gülden Sağol) Hollanda: Sota. 49-56.
  • Devellioğlu, F. (1980). Türk Argosu. Ankara: Aydın Kitabevi.
  • Ersoylu, H.(2010). Türk Argosu Üzerinde İncelemeler. İstanbul: Ötüken.
  • Koç, A. (2002). Argoda Kadın. Türk Kültüründe Argo (Ed. Emine Gürsoy-Naskali ve Gülden Sağol) Hollanda: Sota. 103-115.
  • Korkmaz, Z. (2010). Gramer Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK.
  • Mor, G. (2009). Türkiye’deki Gizli Dillerin Ses Şekil ve Kavram Alanı Bakımından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kars.
  • Özkan, N. (2002). Gizli Dil Olarak Argonun Fonksiyonu Üzerine. Türk Kültüründe Argo ((Ed. Emine Gürsoy-Naskali ve Gülden Sağol) Hollanda: Sota. 23-31.
  • Sezgin, B. (2013). Yeni Argo Sözlüğü. İstanbul: Cinius.
  • Türkçe Sözlük (2011). Ankara: TDK.
  • Tüzin, D. (2006). Argo ve Küfür Bağlamında Cinsel Eylemin Nesnesi Olarak Kadın. Milli Folklor. 18 (71), 105-107.
  • Uzuntaş, A. (2002). Argoya Dilbilimsel Açıdan Bir Bakış. (Ed. Emine Gürsoy-Naskali ve Gülden Sağol) Hollanda: Sota. 31-40.
  • Yağmur, K. ve Boeschoten, H. (2002). Dilbilim Yöntemleri Işığında Argonun İncelenmesi. Türk Kültüründe Argo (Ed. Emine Gürsoy-Naskali ve Gülden Sağol) Hollanda: Sota. 57-66.
  • Yıldız, N. (2002). Askerî Okul Argosu. Türk Kültüründe Argo (Ed. Emine Gürsoy-Naskali ve Gülden Sağol) Hollanda: Sota. 129-135..

Okul Bağlamında Öğrenci Argosu

Yıl 2016, Sayı: 5, 18 - 29, 21.04.2016
https://doi.org/10.29000/rumelide.336475

Öz

Argo,
toplumdaki sosyal grupların kendi aralarındaki iletişimini ve grup dinamiğini
güçlendirmek amacıyla dilin kendi imkânlarını kullanıp kelimelere yan ve mecaz
anlamlar yükleyerek ya da yabancı kökenli kelimelerden istifade etmek suretiyle
oluşturdukları, gizlilik esasına dayalı özel bir dildir. Argonun kullanım
bulduğu alanlardan biri de okul ortamıdır. Çalışmada okul bağlamında öğrenci
kesiminin kullanmış olduğu argo sözler, belli başlı sözlükler taranarak
listelenmiş ayrıca Kayseri’de MEB’e bağlı çeşitli ortaöğretim kurumlarında
okuyan öğrencilerden görüşme yoluyla elde edilen verilerden de istifade edilmiş
ve öğrencilerin kullanmış oldukları argo sözler on iki başlık altında
toplanmıştır. Neticede argo kullanımların daha çok erkek öğrencilere özgü
olduğu, tembellik ve başarısızlık metaforu etrafında şekillendiği, akademik
başarısı yüksek Anadolu liselerinde okuyan öğrencilerce çoğunun bilinmediği, bilinse
dahi kullanılmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akar, A. (2014). Türk Sözlük Biliminde Tanımsız Bir Alan: Sövgü Sözleri. Dil Araştırmaları, 14. S, 27-33.
  • Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. 1. C. Ankara: TDK.
  • Aktunç H. (1998). Büyük Argo Sözlüğü. İstanbul: YKY.
  • Arslan, M. (2009). Argo Kitabı. İstanbul: Kitabevi.
  • Bingölçe, F. (2001). Kadın Argosu Sözlüğü. İstanbul: Metis.
  • Çifçi, M. (2007). Argonun Niteliği ve Argoya Bakış Açımız. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 6(2), 297-300.
  • Çobanoğlu, Ö. (2002). Sanatsal Bir Dışavurum Formu Olarak Argo Kavramının Halkbilimsel Çözümlemesi. Türk Kültüründe Argo (Ed. Emine Gürsoy-Naskali ve Gülden Sağol) Hollanda: Sota. 49-56.
  • Devellioğlu, F. (1980). Türk Argosu. Ankara: Aydın Kitabevi.
  • Ersoylu, H.(2010). Türk Argosu Üzerinde İncelemeler. İstanbul: Ötüken.
  • Koç, A. (2002). Argoda Kadın. Türk Kültüründe Argo (Ed. Emine Gürsoy-Naskali ve Gülden Sağol) Hollanda: Sota. 103-115.
  • Korkmaz, Z. (2010). Gramer Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK.
  • Mor, G. (2009). Türkiye’deki Gizli Dillerin Ses Şekil ve Kavram Alanı Bakımından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kars.
  • Özkan, N. (2002). Gizli Dil Olarak Argonun Fonksiyonu Üzerine. Türk Kültüründe Argo ((Ed. Emine Gürsoy-Naskali ve Gülden Sağol) Hollanda: Sota. 23-31.
  • Sezgin, B. (2013). Yeni Argo Sözlüğü. İstanbul: Cinius.
  • Türkçe Sözlük (2011). Ankara: TDK.
  • Tüzin, D. (2006). Argo ve Küfür Bağlamında Cinsel Eylemin Nesnesi Olarak Kadın. Milli Folklor. 18 (71), 105-107.
  • Uzuntaş, A. (2002). Argoya Dilbilimsel Açıdan Bir Bakış. (Ed. Emine Gürsoy-Naskali ve Gülden Sağol) Hollanda: Sota. 31-40.
  • Yağmur, K. ve Boeschoten, H. (2002). Dilbilim Yöntemleri Işığında Argonun İncelenmesi. Türk Kültüründe Argo (Ed. Emine Gürsoy-Naskali ve Gülden Sağol) Hollanda: Sota. 57-66.
  • Yıldız, N. (2002). Askerî Okul Argosu. Türk Kültüründe Argo (Ed. Emine Gürsoy-Naskali ve Gülden Sağol) Hollanda: Sota. 129-135..
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Türk dili, kültürü ve edebiyatı
Yazarlar

Okan Celal Güngör

Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Güngör, O. C. (2016). Okul Bağlamında Öğrenci Argosu. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(5), 18-29. https://doi.org/10.29000/rumelide.336475

Cited By