Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İmam Şafii divanında ilim

Yıl 2019, Sayı: 14, 215 - 223, 21.03.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.541013

Öz

Günümüz dünyasında eğitim ve öğretim ile ilgili
sürekli yeni teoriler ortaya çıkmaktadır. Bu teknikleri incelediğimizde şu
husus ortaya çıkmaktadır: Eğitim ve öğretim ile ilgili teknikler bir önceki
tekniğinin eleştirisi üzerine gelişmiştir. İlimde eleştirinin yerini asla inkâr
edemeyiz. Çünkü eleştiri ilimlerin ilerlemesini sağlamıştır ve sağlamaya da
devam edecektir. Ancak eleştirinin yanına önceki âlimlerin tecrübelerinin de
göz önüne alınması elde edilecek faydayı artıracaktır. Önceki âlimlerin
tecrübeleri konusunda bu çalışmada İmam Şafii’nin ilimle ilgili beyitleri
incelenecektir. İmam Şafii İslam dünyasındaki dört hak mezhepten birinin
kurucusudur. O genelde bu özelliği ile bilinir. Fakat Hadis, Fıkıh gibi dini
ilimlerin yanında Arapça ve Edebiyat ile de meşgul olmuştur. Şiir yazmış ama bu
şiirlerini bir kitapta toplamamıştır. Onun şiirleri biyografi kitaplarında yer
almıştır. Bu şiirleri Abdurrahman b. el-Mustavî ve Muhammed İbrahim Selim
derleyerek ayrı iki kitap halinde neşretmiştir. Bu çalışmada İmam Şafii’nin
şiirlerini incelemekte iki husus hedeflenmiştir. Birincisi İmam Şafii’nin
edebiyatçı yönünü tanıtmak. Çünkü yukarıda da bahsedildiği gibi onun sadece tek
bir yönü bilinmektedir. İkincisi divanında geçen ilimle ilgili beyitleri
günümüz eğitim anlayışıyla karşılaştırmak. Böylece günümüz modern eğitim
anlayışıyla, önceki âlimlerin tecrübelerinin bir araya getirilme zemini
araştırılacaktır. Araştırma iki bölüm ve sonuçtan oluşmaktadır. Giriş bölümünde
İmam Şafii’nin hayatı ile ilgili bilgiler verilmiştir. Giriş bölümünden sonra
İmam Şafii’nin divanında ilimle ilgili beyitleri açıklanmıştır. Bunlar: İlmin
önemi, ilmin faydası, ilim için en uygun yaş, ilmin kaynağı, yazmanın (not
almanın önemi), ilimde orjinallik nakilciliğe tepki ve ezber için yapılması
gerekenler.

Kaynakça

  • Akan, D; Çelik, Z, & Diş, O. (2014). «İlköğretimde Yöneltme Yönergesi Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi .» Ekev Akedimi Dergisi. Akdoğan, A. (2009). «Sosyal Gelişmenin İki Dinamiği Bilim ve Ahlak.» Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi: 11-44. Atılgan, Y. K. (2013). «İslam Düşüncesinde İlmin Kaynağı İmkanı ve Sınırları.» Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi: 191-214. Cengiz, E. (2018). "Endülüs Tefsir Anlayışında Belağat İlminin Yeri", Şehr-İ Nuh Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi, Ed. Gültekin Gürçay, İksad Yayınevi, Cizre-Şırnak. Demirayak, K. (2012). Arap Edebiyatı Tarihi I. Erzurum: Fenomen Yayınları. el-Mustavi, A. (2005). Divanu İmam eş-Şafii. Beyrut-Lübnan: Dauru'l-Marife. es-Safedi, S. H. b. E. b. A. (200). el-Vafi bi'l-Vefiyat. Beyrut. Eyüpoğlu, O. (2004) «İslam Dünyasının Geri Kalmışlık Sorununa Kurtuluşçu Yaklaşımlar.» Ekev Akademi Dergisi: 195-218. ez-Zehebî, Ş. E. A. M. b. A. b. O. (2006). Siyeru Alâmı'n-Nubela. Kahire: Daru'l-Hadis. ez-Zernuci. (1981). Talimu'l-Muteallim. Beyrut: el-Mektebu'l-İslami. Kara, Ş. (2004) «Anadil Edinimi ve Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimi.» Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Kılıç, Y. (2009) «Eski Ön Asya Toplumları Arasında Yazı ve Dil Etkileşimi.» Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: 122-151. Kurt, A. (2008). «İslam ve Geri Kalmışlık Sorunu.» Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi: 35-72. Medawar, P.M., ve Çev: Arık, N. (1994). Genç Bilim Adamına Öğütler. Ankara: Tübitak. Selim, M. İ. (tsz). Divanu'l-İmam eş-Şafii. Kahire: Mektebetu İbn Sina.

The knowledge in Diwan’s Şafii

Yıl 2019, Sayı: 14, 215 - 223, 21.03.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.541013

Öz

In today's world, new theories are emerging continuous about education and training.
When we examine these techniques, the following issue arises: Techniques
related to education and training have evolved on the criticism of the previous
technique. We can never deny the place of criticism in science. Because
criticism has made progress in science and will continue to provide. However,
taking into account the experiences of the previous scholars in the name of
criticism will increase the benefits. In this study about the experiences of
the previous scholars, will be examined the poems of Imam Shafii. Imam Shafii
is the founder of four rights sects in the Islamic World. He is known generally
by this property. But, he was also engaged in Arabic and Literature. He wrote
poems but did not collect these poems in a book. His poems have been featured
in biography books. Abdurrahman b. al-Mustavi and Muhammad Ibrahim Selim
compiled these poems and published them into two books. In this study, two
aspects of Imam Shafii's poems are studied. First, to introduce the literary
aspect of Imam Shafii. The second is to compare the couplets related to the
knowledge in the divan with today's education concept. The research consists of
two chapters and results. In the introduction, information about the life of
Imam Shafi'i given. After the introduction, the verses about the science of
Imam Shafii explained. These are the importance of science, benefit of science,
best age for science, source of knowledge, importance of writing, originality
in science, reaction to transport and things to do for memorization

Kaynakça

  • Akan, D; Çelik, Z, & Diş, O. (2014). «İlköğretimde Yöneltme Yönergesi Uygulamalarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi .» Ekev Akedimi Dergisi. Akdoğan, A. (2009). «Sosyal Gelişmenin İki Dinamiği Bilim ve Ahlak.» Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi: 11-44. Atılgan, Y. K. (2013). «İslam Düşüncesinde İlmin Kaynağı İmkanı ve Sınırları.» Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi: 191-214. Cengiz, E. (2018). "Endülüs Tefsir Anlayışında Belağat İlminin Yeri", Şehr-İ Nuh Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi, Ed. Gültekin Gürçay, İksad Yayınevi, Cizre-Şırnak. Demirayak, K. (2012). Arap Edebiyatı Tarihi I. Erzurum: Fenomen Yayınları. el-Mustavi, A. (2005). Divanu İmam eş-Şafii. Beyrut-Lübnan: Dauru'l-Marife. es-Safedi, S. H. b. E. b. A. (200). el-Vafi bi'l-Vefiyat. Beyrut. Eyüpoğlu, O. (2004) «İslam Dünyasının Geri Kalmışlık Sorununa Kurtuluşçu Yaklaşımlar.» Ekev Akademi Dergisi: 195-218. ez-Zehebî, Ş. E. A. M. b. A. b. O. (2006). Siyeru Alâmı'n-Nubela. Kahire: Daru'l-Hadis. ez-Zernuci. (1981). Talimu'l-Muteallim. Beyrut: el-Mektebu'l-İslami. Kara, Ş. (2004) «Anadil Edinimi ve Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimi.» Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Kılıç, Y. (2009) «Eski Ön Asya Toplumları Arasında Yazı ve Dil Etkileşimi.» Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: 122-151. Kurt, A. (2008). «İslam ve Geri Kalmışlık Sorunu.» Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi: 35-72. Medawar, P.M., ve Çev: Arık, N. (1994). Genç Bilim Adamına Öğütler. Ankara: Tübitak. Selim, M. İ. (tsz). Divanu'l-İmam eş-Şafii. Kahire: Mektebetu İbn Sina.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Türk dili, kültürü ve edebiyatı
Yazarlar

Orhan Oğuz 0000-0001-5467-3671

Serkut Mustafa Dabbagh 0000-0002-8389-9749

Yayımlanma Tarihi 21 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Oğuz, O., & Dabbagh, S. M. (2019). İmam Şafii divanında ilim. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(14), 215-223. https://doi.org/10.29000/rumelide.541013