Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yahya ibn el-Hakem el-Gazel’de hikmetli şiir

Yıl 2019, Sayı: 16, 693 - 702, 21.09.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.619704

Öz

Şair, felsefe ve hayatı anlatan şiirlerini
yazdığı zaman insanların akıllarının alamayacağı kadar hayatın karmaşıklığını
anlatmış ve aynı zamanda akla dayalı sosyal eleştirilerini yaparken çözüm önerilerinde
sunmuştur. Özellikle sosyal eleştiri içeren şiirlerinde şair, sosyal ve
toplumsal olayları anlattığı zaman felsefi görüşlerini de ortaya koymuştur.
Şairin görüşleri oldukça açık ve nettir. Şair, hayat tecrübesini özellikle
hayatının son aşamasında yazmış olduğu dini şiirlerinde yansıtmıştır. Böylece
şair hem kendi hem de hayatın sorunlarını anlamak için toplumun düşünce şeklini
anlamaya çalışmıştır. Çoğu zaman şair, hayatı anlatırken ölüm ve yaşam
temalarını şiirlerinde ele almıştır. Şaire göre yaşam ile ölüm arasındaki
mücadele özgürlük, sevgi ve değişimin sembolüdür.

Kaynakça

  • Abu Fazıl İbrahim, Muhammed (1985). Divanü’n-Nabiga ez-Zübyani. 1.Baskı, Kahire: Darul’l Ma’rifa. Abu’l- Haşab, İbrahim Ali (1970). Tarihu’l-Edebi’l-‘Arabî el-Endelüsî. Kahire: Daru’l-fikri’l-Arabi Atik, Abdülaziz (1976). Edebi'l-'Arabî fi el-Endelüsî. Beyrut: Darul el-Nehza el-Arabî. Behçet, Müncid Mustafa (1988). Edebü'l-Endelüsî min Fethi hatta sukûtî Granadatu. Musul: Daru’l-Kutup. el-Avsi, Hikmet Ali (1987). Fusulûn fi’l-Edebu’l-Endelûsi fi Karneyin el-Sani ve’l-Salisi’l-Hicreti. 5. Baskı, Bağdat: Babil. el-Bendak, Muhammed Salih (1979). Yahya bin Hakem el-Gazal Emirü’ş-Şuara el-Endelûs fi karni’s-salis el-hicri. 1.Baskı, Beyrut: Daru’l-afaki’l-cedidetun. el-Dayye, Muhammed Razvan (1993). Divanu Yahya bin Hakem el-Gazal. Beyrut: Daru’l-fikri’l-muasir. el-Fahuri, Hinnal (1960). Tarihu’l-Edebi’l-‘Arabî. Beyrut: Polisiyye. el-Makkari el- Telmesani, Ahmet bin Muhammed (2008). Nefhu’l teyip min husun el-endülüs el-ratiyip. Beyrut: Daru’s-sadr. el-Rukabi, Cevdet (1970). Fi’l-Edebu’l-Endelûsi. 3.Baskı, Kahire: Daru’l-Ma’rif. el-Zeyin, Ahmet ; Abu’l-Vefa, Mahmut (1985). Divan el- Hazeyliyin. Kahire: Daru’l-Kavmiyye. Heykel, Ahmet (1985). el-Edebü’l-Endelusî mine’l-Fethi ila Sukuti’l-Hilafe. Kahire: Daru’l-Ma’rif. Muhammed, Muhsin İsmail (2003). es-Sure’ş-Şaariye fi Şiiri Yahya bin Hakem el -Gazal el-Endelusi, (Granada: Granada üniversitesi,).

Yahya ibn al-Hakam al-Kazal and his view toward life

Yıl 2019, Sayı: 16, 693 - 702, 21.09.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.619704

Öz

It is quite normal, for the poet, to express the
philosophy of life and its wisdom through depicting the complexity of life in
which man is living. In other word, the poet intends to present solution to Man
who is confined with materialism throughout social criticism. In addition, the
realistic and the profound view of life have been presented while the poet
deals with social problems. In this sense, the poet is honest and realistic in
his confession. In the third phase of his life, the poet composed a collection
of poems which tackled with his own society as well as his experiences through
ascetical poetry. Poetry, for Al-Kazal, demonstrates the real life in which he
combined his personal and socialgrief. In other words, the poet becomes aware
or conscious upon his self, time and universe. By doing so‚ the poet intends to
say that life and its philosophy are related to each other. Death‚ for the
poet‚ means the dead of soul and past time. Thus‚ the struggle between life and
death in his poetical experiences means the struggle between freedom‚ love,
hostility and slavery, expatriation from place and history on the other hand.

Kaynakça

  • Abu Fazıl İbrahim, Muhammed (1985). Divanü’n-Nabiga ez-Zübyani. 1.Baskı, Kahire: Darul’l Ma’rifa. Abu’l- Haşab, İbrahim Ali (1970). Tarihu’l-Edebi’l-‘Arabî el-Endelüsî. Kahire: Daru’l-fikri’l-Arabi Atik, Abdülaziz (1976). Edebi'l-'Arabî fi el-Endelüsî. Beyrut: Darul el-Nehza el-Arabî. Behçet, Müncid Mustafa (1988). Edebü'l-Endelüsî min Fethi hatta sukûtî Granadatu. Musul: Daru’l-Kutup. el-Avsi, Hikmet Ali (1987). Fusulûn fi’l-Edebu’l-Endelûsi fi Karneyin el-Sani ve’l-Salisi’l-Hicreti. 5. Baskı, Bağdat: Babil. el-Bendak, Muhammed Salih (1979). Yahya bin Hakem el-Gazal Emirü’ş-Şuara el-Endelûs fi karni’s-salis el-hicri. 1.Baskı, Beyrut: Daru’l-afaki’l-cedidetun. el-Dayye, Muhammed Razvan (1993). Divanu Yahya bin Hakem el-Gazal. Beyrut: Daru’l-fikri’l-muasir. el-Fahuri, Hinnal (1960). Tarihu’l-Edebi’l-‘Arabî. Beyrut: Polisiyye. el-Makkari el- Telmesani, Ahmet bin Muhammed (2008). Nefhu’l teyip min husun el-endülüs el-ratiyip. Beyrut: Daru’s-sadr. el-Rukabi, Cevdet (1970). Fi’l-Edebu’l-Endelûsi. 3.Baskı, Kahire: Daru’l-Ma’rif. el-Zeyin, Ahmet ; Abu’l-Vefa, Mahmut (1985). Divan el- Hazeyliyin. Kahire: Daru’l-Kavmiyye. Heykel, Ahmet (1985). el-Edebü’l-Endelusî mine’l-Fethi ila Sukuti’l-Hilafe. Kahire: Daru’l-Ma’rif. Muhammed, Muhsin İsmail (2003). es-Sure’ş-Şaariye fi Şiiri Yahya bin Hakem el -Gazal el-Endelusi, (Granada: Granada üniversitesi,).

شعر الحكمة عند يحيى بن الحكم الغزال

Yıl 2019, Sayı: 16, 693 - 702, 21.09.2019
https://doi.org/10.29000/rumelide.619704

Öz

التعبير
عن الحياة والفلسفة والحكمة في القصائد لايمنع الشاعر من الحديث عن كل ما هو غريب
من تصور الإنسان للتعقيد المادي للحياة مع الإكثار من مخاطبة العقل وتحكيم المنطق
عند تقديمه للحلول الاجتماعية في قصائده المختلفة, على الخصوص التي تتناول النقد
الاجتماعي. فالبعد الحقيقي والعميق لقصائده الفلسفية تتضح في كثير من الأحيان
عندما يقدم الشاعر على معالجة مشاكل المجتمع. وأنَّه كان صريحاً وواقعياً وصادقاً
في اعترافاته. ولقد جعل كل خبراته في الحياة والمجتمع في مجموعة من قصائده الزهدية
التي نظمها في المرحلة الثالثة من حياته. و يمكن أن نقول أن الشعر كان يمثل الحياة
الحقيقي للغزال
ولقد أصبح يجمع بين هموم الذات وهموم
الجماعة ، يروم كشف الواقع واستشراف المستقبل متنقلا من التفسير إلى التغيير.
وبمعنى آخر، لقد أصبح وعي الشاعر بالذات وبالزمن وبالكون مرتبطا بوعيه بالجماعة،
ومتضمناً له. وماكان لشيء من ذلك أن يحدث لولا وعي الشاعر بالحياة وفلسفة العيش
والتعايش التي يرمز إليها برمز واحد، ذي طابع شمولي، هو رمز الموت الذي يعني موت
الذات وموت الزمن الماضي بكل أمجاده والحاضر بكل تطلعاته سيما وإن الصراع بين
الموت والحياة في تجربة الشاعر  يعني في
آخر الأمر الصراع بين الحرية والحب والتجدد، وبين الحقد والاستعباد والنفي من
المكان ومن التاريخ.

Kaynakça

  • Abu Fazıl İbrahim, Muhammed (1985). Divanü’n-Nabiga ez-Zübyani. 1.Baskı, Kahire: Darul’l Ma’rifa. Abu’l- Haşab, İbrahim Ali (1970). Tarihu’l-Edebi’l-‘Arabî el-Endelüsî. Kahire: Daru’l-fikri’l-Arabi Atik, Abdülaziz (1976). Edebi'l-'Arabî fi el-Endelüsî. Beyrut: Darul el-Nehza el-Arabî. Behçet, Müncid Mustafa (1988). Edebü'l-Endelüsî min Fethi hatta sukûtî Granadatu. Musul: Daru’l-Kutup. el-Avsi, Hikmet Ali (1987). Fusulûn fi’l-Edebu’l-Endelûsi fi Karneyin el-Sani ve’l-Salisi’l-Hicreti. 5. Baskı, Bağdat: Babil. el-Bendak, Muhammed Salih (1979). Yahya bin Hakem el-Gazal Emirü’ş-Şuara el-Endelûs fi karni’s-salis el-hicri. 1.Baskı, Beyrut: Daru’l-afaki’l-cedidetun. el-Dayye, Muhammed Razvan (1993). Divanu Yahya bin Hakem el-Gazal. Beyrut: Daru’l-fikri’l-muasir. el-Fahuri, Hinnal (1960). Tarihu’l-Edebi’l-‘Arabî. Beyrut: Polisiyye. el-Makkari el- Telmesani, Ahmet bin Muhammed (2008). Nefhu’l teyip min husun el-endülüs el-ratiyip. Beyrut: Daru’s-sadr. el-Rukabi, Cevdet (1970). Fi’l-Edebu’l-Endelûsi. 3.Baskı, Kahire: Daru’l-Ma’rif. el-Zeyin, Ahmet ; Abu’l-Vefa, Mahmut (1985). Divan el- Hazeyliyin. Kahire: Daru’l-Kavmiyye. Heykel, Ahmet (1985). el-Edebü’l-Endelusî mine’l-Fethi ila Sukuti’l-Hilafe. Kahire: Daru’l-Ma’rif. Muhammed, Muhsin İsmail (2003). es-Sure’ş-Şaariye fi Şiiri Yahya bin Hakem el -Gazal el-Endelusi, (Granada: Granada üniversitesi,).
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Arapça
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Türk dili ve edebiyatı
Yazarlar

Goran Salahaddin Shukur

Yayımlanma Tarihi 21 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Shukur, G. S. (2019). شعر الحكمة عند يحيى بن الحكم الغزال. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(16), 693-702. https://doi.org/10.29000/rumelide.619704

RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.