Southern Louisiana has been a meeting point for
Mediterranean, African and Latin American cultures, transferred from the
Caribbean region, since the beginning of transatlantic colonialism by the
fifteenth century. As a reminiscence of the Catholic-Creole culture inherited
from French and Spanish colonialism, its peculiar social stratification has
shaped Southern Louisiana as a unique cultural region of the United States with
its hybridized race codes and beliefs related to its local identity. Following
its incorporation into U.S. borders in 1803, the region came under the domain
of Anglo-Protestant American identity. Thenceforth, Southern Louisiana shared
similar socio-economic aspects with other regions of the American South, such
as its agricultural economy based on slavery up to the Antebellum period, and
its consequent offshoots of strict social stratification, oligarchic political
traditions, and racism. Nevertheless, with its Catholic-Creole heritage of
earlier French and Spanish colonialism, Southern Louisiana persists as a unique
marginal local identity even in today’s state of Louisiana. Stemming from its Portuguese root criulo, which means ‘native,’ the
definition of Creole was initially used in the sixteenth century to identify
the second-generation European colonial population in the New World. In this
respect, with its inference of cultural distance and detachment between the
colonies and their European metropoles, the definition of Creole was also
inclusive of a rhetorical representation of a potential political threat. Later
on, as an outcome of transatlantic slavery in New World colonies, the
definition of Creole was used to identify the hierarchic category between the
African slaves and the second-generation slaves born in the Americas. In due course, mixed social relations among
the European, African and Native American colonial populations in Southern and
Central America transformed the definition of Creole into a concept of racial
and cultural hybridization. Thus, as an authentic cultural identity, today’s
concept of Creole has become a means for the revival and survival of the
cultural alterities identified with contemporary Southern Louisiana, including
local beliefs, identities and memories, as an alternative cultural space to the
domain of main-stream Anglo-American identity and political power in the United
States. This article focuses on Southern Louisiana Creole beliefs, identity and
local memory with reference to Jewel Parker Rhodes’s novel Voodoo Dreams (1993) and Mona Lisa Saloy’s poems from her book Red Beans And Ricely Yours (2005).
Southern Louisiana Creole Anglo-American Colonialism and transatlantic slavery
Güney Louisiana bölgesi, on beşinci yüzyıldan
itibaren transatlantik sömürgeciliğin beşiği olan Karayipler’den aldığı
Akdeniz, Afrika ve Latin Amerika kültürlerinin kavşak noktası olmuştur. Bölge,
Fransız ve İspanyol sömürgeciliğinden miras Katolik-Kreole kültürüne özgü
toplumsal tabakalaşması, yerel kimliğinde barındırmakta olduğu çeşitli
inanışların ve ırkların melezliği ile günümüz Amerika Birleşik Devletleri’nin
özel bir kültürel yöresidir. Güney Louisiana, 1803’ten itibaren Amerika
Birleşik Devletleri sınırlarına dâhil edildikten sonra Anglo-Protestan Amerikan
kimliğinin hâkimiyet alanına girmiştir. İç Savaş öncesi köleciliğe dayalı
tarımsal üretimi, katı toplumsal sınıfları, seçkinci siyasi yapısı ve köleci
toplumsal yapısının yarattığı ırk ayrımcılığı sebebiyle diğer Güney eyaletleri
ile ortak özellikler taşımaktadır. Bununla birlikte, Güney Louisiana, önceki
Fransız ve İspanyol sömürgeciliğine özgü Katolik-Kreole kültürel mirası ile
günümüz Louisiana eyaleti sınırları içinde bile marjinal bir yerel kimlik olarak
varlığını sürdürmektedir. Portekizce “yerli” anlamındaki criulo kelimesinden türetilmiş olan Kreole tanımı ilk olarak on
altıncı yüzyılda Yeni Dünya’daki ikinci nesil Avrupalı sömürgeci yerleşimci
nüfus için kullanılmıştır. Bu bağlamda, yeni sömürgeci nüfusun Avrupa’daki
hanedan anakent kültürlerinden uzaklığını ifade eden Kreole tanımı sömürgelerde
gözlemlenen potansiyel siyasi bir tehdidin de temsili olmuştur. Daha sonraları
Yeni Dünya sömürgelerinde başlayan transatlantik kölecilik ile birlikte Kreole tanımı,
Afrika’dan Amerika’ya getirilen Afrikalı köleler ile Amerika’da doğan ikinci
nesil köleler arasındaki hiyerarşiyi belirlemek için kullanmıştır. Zaman içinde
Güney ve Orta Amerika’nın sömürgeci köleci toplum yapısının doğurduğu Avrupalı,
Afrikalı ve Yerli Amerikalıların bir arada yaşam biçimi, Kreole tanımını hem
ırksal hem kültürel bağlamda bir melezlik kavramına dönüştürmüştür. Böylece
Kreole kavramı, günümüz Güney Louisiana’daki yerel inanışlar, kimlikler ve
yerel bellek ile bütün, özgün bir kültürel öge olarak, bu yörenin, Amerika
Birleşik Devletleri’nin ana akım siyasi erki ve toplumsal kimliğinin hâkimiyet
alanına karşı direnç göstermesine olanak sağlamıştır. Bu çalışmada, Jewel
Parker Rhodes’un Voodoo Dreams (1993) adlı romanı ve Mona Lisa Saloy’un Red
Beans and Ricely Yours (2005) adlı şiir kitabında Güney Louisiana Kreole
inanışları, kimlik algısı ve yerel bellek unsurları incelenecektir.
Güney Louisiana Kreole Anglo-Amerikan sömürgecilik transatlantik kölecilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Türk dili, kültürü ve edebiyatı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 RumeliDE 2019.Ö6 - Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Uluslararası Filoloji Çalışmaları Konferansı |