Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sömürge sonrası feminist kurguda büyülü realist unsurlar: Sevgili Arsız Ölüm ve Beloved üzerine karşılaştırmalı bir çalışma

Yıl 2020, Sayı: 21, 715 - 723, 21.12.2020
https://doi.org/10.29000/rumelide.839162

Öz

Irk, cinsiyet ve sınıf hiyerarşileri açısından bakıldığında, Sevgili Arsız Ölüm ve Beloved romanlarının kadın karakterleri ataerkil baskının yanında toplumdan dışlanmış olmanın baskısına da maruz kalmaktadır. Bu dış baskı, onları sömürgeleşmeyi canlandırmaya (bazen bir kadın başka bir kadına da baskı yapabilir) ve bazen hayatlarında daha fazla direnmeye yönlendirir. Her iki romanda da gerçek ve hayali arasındaki çatışmayı analiz ederek, farklı zamanlarda, mekânlarda ve hikâyelerde ezilen karakterlerin acılarını ve kendini keşfetme ihtiyaçlarını görebilmek mümkündür. Toni Morrison, siyah halkın trajik tarihini ve ırkçılık yüzünden yaşadıkları zorlu hayatları ortaya koyan başyapıtı Beloved'a, büyülü gerçekçiliğin özelliklerini başarıyla yedirmiştir. Türk Edebiyatının önde gelen büyülü gerçekçi yazarlarından Latife Tekin, Sevgili Arsız Ölüm romanında köyden kente göç eden Türk insanının sorunlarını ve kendilerini tanımlama çabalarını ortaya koymaktadır. Büyülü gerçekçiliğin doğrusal olmayan zaman ve mekân, öyküleyici çatıya geçiş, olağanüstü olaylar, geleneksel inançlar ve hayal gücü gibi tipik ilkeleri her iki romanda da mevcuttur. Çalışmanın amacı, ezen tarafın ürettiği gizli ve/veya çarpıtılmış gerçekliklerin diğer tarafını tartışmak ve buna eşlik eden tarihsel, sosyal ve psikolojik sorunları kadın karakterlere odaklanarak analiz etmektir.

Kaynakça

  • Bakan, R. (2017, May 14) Sevgili Arsız Ölüm'de toplumsal cinsiyet [1]. Bükak. http://www.bukak.boun.edu.tr/?p=854
  • Bowers, M. A. (2004). Magic(al) realism. London: Routledge.....................................
  • Çur, A. (2005). Sevgili cinim, arsız perim, hanimiş ölüm? Kitap-lık Aylık Edebiyat Dergisi, Şubat, 110-112.
  • Emir, D., & Diler, H. E. (2011). Büyülü gerçekçilik: Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm ve Angela Carter’ın Büyülü Oyuncakçı Dükkanı isimli eserlerinin karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (30), 51-62.
  • Halman, T. S. (2013). A Millennium of Turkish literature: A concise history. (J. L. Warner, Ed.) Ankara: Republic of Turkey, Ministry of Culture and Tourism.
  • Hemminger, B. (1999). Coterminous worlds: Magical realism and contemporary post-colonial literature in English. Amsterdam: Rodopi.
  • Lorde, A. (1984). Age, race, class and sex: Women redefining difference. In: Sister Outsider: Essays and Speeches. Freedom, CA: Crossing Press.
  • Minh-ha, T. T. (1989). Women, native, other: Writing postcoloniality and feminism. Bloomington, India: Indiana University Press.
  • Moglen, H. (1993). Redeeming history: Toni Morrisons "Beloved". Cultural Critique, (24), 17-40.
  • Mohanty, C. T. (1988). Under Western eyes: Feminist scholarship and colonial discourses. Feminist Review, (60), 61-88.
  • Morrison, T. (2016). Beloved. London: Vintage.....................................
  • Noriega-Sanchez, R. N. (2002). Challenging realities: Magic realism in contemporary American women’s fiction. València: Publicaciones De La Unive.
  • Öktemgil Turgut, C. (2003). Latife Tekin'in yapıtlarında büyülü gerçekçilik [Unpublished master thesis]. Bilkent Üniversity.
  • Özates, T. (2017, May 14). Türk kültürü ve büyülü gerçekçilik kavramlarının Latife Tekin'in Sevgili Arsız Ölüm ve Sema Kaygusuz'un Yere Düşen Dualar eserleriyle bağdaştırılarak incelenmesi. ACADEMIA, https://www.academia.edu/
  • Özcan, N. (2015). Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm romanında Atiye. IJOESS, 6(20), 211-223.
  • Özdemir, G. (2013). Romanın varoluş serüveni. Turkish Studies, 8(13), 1281-1292.
  • Parla, J. (2008). The wounded tongue: Turkey's language reform and the canonicity of the novel. Modern Language Association, 123(1), 27-40.
  • Rai, S. M. (1995). Women negotiating boundaries: Gender, law and the Indian State. Social & Legal Studies, 4(3), 391-410.
  • Roh, F. (1925). Nach-expressionismus, magischer realismus: Probleme der neuesten Europäischen malerei (Post-expressionism, magical realism: Problems of the latest European painting). Leipzig: Klinkhardt & Bierman.
  • Scarpa, G. (1991). Narrative possibilities at play in Toni Morrison’s Beloved. Melus, 17(4), 91-103.
  • Spivak, G. C. (1994). Can the subaltern speak?” (P. Williams & L. Chrisman, Eds.). Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: A Reader. New York: Columbia University Press.
  • Suleri, S. (1992). Woman skin deep: feminism and the postcolonial condition. Critical Inquiry, 18(4), 756-769.
  • Tekin, L. (1983). Sevgili arsız ölüm. İstanbul: Adam Yayınevi..................................
  • Türkmenoğlu, S. (2015). Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm romanında büyülü gerçekçilik. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED], (54), 417-426.
  • Uğurlu, S. B. (2008). Sevgili Arsız Ölüm romanında gerçeklik, gelenek ve yenilik. Milli Eğitim, (178), 166-176.
  • Waylen, G. (1997). Analysing women in the politics of the third world. Review of Japanese Culture and Society, (9), 1-14.
  • Zamora, L. P. & Wendy B. F. (1995). Magical realism: Theory, history, community. Durham, NC: Duke University Press.

Magical realist elements in postcolonial feminist fiction: a comparative Study of Sevgili Arsız Ölüm and Beloved

Yıl 2020, Sayı: 21, 715 - 723, 21.12.2020
https://doi.org/10.29000/rumelide.839162

Öz

In terms of race, gender, and class hierarchies, the female characters of Sevgili Arsız Ölüm and Beloved suffer the pressure of being societal outsiders along with patriarchal oppression. This outside pressure leads them to recreate colonization (sometimes a woman can oppress another woman) and sometimes to fight back more in their lives. By analyzing the conflict between the real and the imaginary in both novels, one can understand that it is possible to see suffering and the need for self-discovery by oppressed characters across different times, spaces, and stories. Toni Morrison successfully incorporates magical realist features into her masterpiece Beloved, which manifests Black people’s tragic history and their difficult lives as a result of racism. Latife Tekin, who is a leading magical realist author in Turkish Literature, presents the problems of Turkish people who have immigrated from rural to urban environments and their strivings for self-identification in her novel Sevgili Arsız Ölüm. Typical tenets of magical realism are present in both novels, such as non-linear time and space, passing narrative voices, extraordinary events, and traditional beliefs and fantasy. By referring to the magical realist style of narration and postcolonial feminist theory, the aim of this comparison is to observe the common struggles experienced by non-white and non-Western women in todays’ world. The aim of the study is to discuss the other side of the hidden and/or distorted realities produced by the oppressors, and to analyze the attendant historical, social, and psychological issues by focusing on female characters.

Kaynakça

  • Bakan, R. (2017, May 14) Sevgili Arsız Ölüm'de toplumsal cinsiyet [1]. Bükak. http://www.bukak.boun.edu.tr/?p=854
  • Bowers, M. A. (2004). Magic(al) realism. London: Routledge.....................................
  • Çur, A. (2005). Sevgili cinim, arsız perim, hanimiş ölüm? Kitap-lık Aylık Edebiyat Dergisi, Şubat, 110-112.
  • Emir, D., & Diler, H. E. (2011). Büyülü gerçekçilik: Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm ve Angela Carter’ın Büyülü Oyuncakçı Dükkanı isimli eserlerinin karşılaştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (30), 51-62.
  • Halman, T. S. (2013). A Millennium of Turkish literature: A concise history. (J. L. Warner, Ed.) Ankara: Republic of Turkey, Ministry of Culture and Tourism.
  • Hemminger, B. (1999). Coterminous worlds: Magical realism and contemporary post-colonial literature in English. Amsterdam: Rodopi.
  • Lorde, A. (1984). Age, race, class and sex: Women redefining difference. In: Sister Outsider: Essays and Speeches. Freedom, CA: Crossing Press.
  • Minh-ha, T. T. (1989). Women, native, other: Writing postcoloniality and feminism. Bloomington, India: Indiana University Press.
  • Moglen, H. (1993). Redeeming history: Toni Morrisons "Beloved". Cultural Critique, (24), 17-40.
  • Mohanty, C. T. (1988). Under Western eyes: Feminist scholarship and colonial discourses. Feminist Review, (60), 61-88.
  • Morrison, T. (2016). Beloved. London: Vintage.....................................
  • Noriega-Sanchez, R. N. (2002). Challenging realities: Magic realism in contemporary American women’s fiction. València: Publicaciones De La Unive.
  • Öktemgil Turgut, C. (2003). Latife Tekin'in yapıtlarında büyülü gerçekçilik [Unpublished master thesis]. Bilkent Üniversity.
  • Özates, T. (2017, May 14). Türk kültürü ve büyülü gerçekçilik kavramlarının Latife Tekin'in Sevgili Arsız Ölüm ve Sema Kaygusuz'un Yere Düşen Dualar eserleriyle bağdaştırılarak incelenmesi. ACADEMIA, https://www.academia.edu/
  • Özcan, N. (2015). Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm romanında Atiye. IJOESS, 6(20), 211-223.
  • Özdemir, G. (2013). Romanın varoluş serüveni. Turkish Studies, 8(13), 1281-1292.
  • Parla, J. (2008). The wounded tongue: Turkey's language reform and the canonicity of the novel. Modern Language Association, 123(1), 27-40.
  • Rai, S. M. (1995). Women negotiating boundaries: Gender, law and the Indian State. Social & Legal Studies, 4(3), 391-410.
  • Roh, F. (1925). Nach-expressionismus, magischer realismus: Probleme der neuesten Europäischen malerei (Post-expressionism, magical realism: Problems of the latest European painting). Leipzig: Klinkhardt & Bierman.
  • Scarpa, G. (1991). Narrative possibilities at play in Toni Morrison’s Beloved. Melus, 17(4), 91-103.
  • Spivak, G. C. (1994). Can the subaltern speak?” (P. Williams & L. Chrisman, Eds.). Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: A Reader. New York: Columbia University Press.
  • Suleri, S. (1992). Woman skin deep: feminism and the postcolonial condition. Critical Inquiry, 18(4), 756-769.
  • Tekin, L. (1983). Sevgili arsız ölüm. İstanbul: Adam Yayınevi..................................
  • Türkmenoğlu, S. (2015). Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm romanında büyülü gerçekçilik. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED], (54), 417-426.
  • Uğurlu, S. B. (2008). Sevgili Arsız Ölüm romanında gerçeklik, gelenek ve yenilik. Milli Eğitim, (178), 166-176.
  • Waylen, G. (1997). Analysing women in the politics of the third world. Review of Japanese Culture and Society, (9), 1-14.
  • Zamora, L. P. & Wendy B. F. (1995). Magical realism: Theory, history, community. Durham, NC: Duke University Press.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Dilbilim
Bölüm Dünya dilleri, kültürleri ve edebiyatları
Yazarlar

Serap Sarıbaş Bu kişi benim 0000-0002-4079-8024

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Sarıbaş, S. (2020). Magical realist elements in postcolonial feminist fiction: a comparative Study of Sevgili Arsız Ölüm and Beloved. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(21), 715-723. https://doi.org/10.29000/rumelide.839162