Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ana dili olarak Türkçe eğitimindeki yaratıcı yazma tezlerine analitik bir bakış: kapsam belirleme incelemesi

Yıl 2021, Sayı: 22, 706 - 733, 21.03.2021
https://doi.org/10.29000/rumelide.899223

Öz

Bu araştırmada, Türk yükseköğretimindeki yaratıcı yazma ile ilgili lisansüstü eğitim tezlerinin kapsamı incelenmiştir. Kapsam belirleme yaklaşımıyla 51 tez araştırmaya dahil edilmiştir. Veriler tematik olarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak kronolojik olarak erken tarihli tezlerin daha özgün olduğu ve belirli hipotezlerin farklı tezlerde ortaklık gösterdiği görülmüştür. Yaratıcı yazmaya ilişkin tezlerde en fazla tekrar eden ilişkisel kapsam kurguları; yaratıcı yazma etkinliklerinin yaratıcı yazmaya, yazma becerisine, yazma tutumuna, ders tutumuna etkisi ve değişken bir x unsurunun yaratıcı yazmaya etkisi şeklindedir. Yaratıcı yazma üzerine yazılmış 51 tezden 39’unda ön ve son testli yarı deneysel model kullanılmıştır. Tezlerde test, ölçek, rubrik başlıklarında kullanılan 57 farklı veri toplama aracından 25’i yazarlar tarafından geliştirilmiştir. Test, ölçek, rubrik başlıklarında ölçme araçlarının kullanıldığı 43 tezden 28’inde tez yazarı herhangi bir ölçme aracı geliştirmeksizin hazır ölçme araçları kullanmıştır. 30 tezde ortaokul, 14 tezde ilkokul ve 3 tezde lise öğrencileriyle çalışılmış ve tezlerin uygulaması en kısa 4 hafta en uzun 18 hafta sürmüştür. Yaratıcı yazma etkinliklerinin yazma becerisini olumlu yönde etkilediği bulgusu 8 tezde, normal öğrencilerde yaratıcı yazma etkinliklerinin yazma tutumunu geliştirdiği bulgusu 8 tezde, yaratıcı dramanın yaratıcı yazma becerisini geliştirdiği bulgusu 4 tezde ortaya konulmuştur. Değişken bir x unsurunun yaratıcı yazmaya etkisini inceleyen 18 tezin tamamında öğrencilerin yaratıcı yazma becerileri kontrol grubu lehine olumlu yönde gelişmiştir. İncelenen tezlerin temel bulguları, yaratıcı yazmadaki belirli konuları, doygunluk noktasına taşması bakımından ve tezlerin özgünlüğü bakımından tartışılmış, bu doğrultuda öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Ak, E. (2011). Yaratıcı yazma tekniklerinin ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki yazılı anlatım becerileri üzerindeki etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Akbaba, R. S. (2020). Yaratıcı yazma çalışmalarının öyküleyici metin yazma becerisine ve ileri okuma farkındalığına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Akdal, D. (2011). Metinler arası okuma yaklaşımının ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ahi Evran Üniversitesi.
  • Alajami, A. (2020). Beyond originality in scientific research: Considering relations among originality, novelty, and ecological thinking. Thinking Skills and Creativity, 38, 100723. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100723
  • Arksey, H., & O’Malley, L. (2005). Scoping studies: Towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8, 19–32. https://doi.org/10.1080/1364557032000119616
  • Avcı, A. S. (2013). Yaratıcı yazma etkinliklerinin 8. sınıf öğrencilerinin yazma eğilimleri ve yazma kaygılarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi. Aydın, B. (2020). Yaratıcı düşünmenin yaratıcı yazmaya etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Bağcı Ayrancı, B. (2019). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretiminde kültür aktarımı alanında yapılan lisansüstü tezlerin analizi ve değerlendirilmesi. Söylem Filoloji Dergisi, 4(2), 446-454.
  • Barbot, B., Tan, M., Randi, J., Santa-Donato, G. ve Grigorenko, E. L. (2012). Essential skills for creative writing: Integrating multiple domain-specific perspectives. Thinking Skills and Creativity, 7(3), 209-223. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2012.04.006
  • Başar, T. ve Yavaşlı, M. (2020). Yazarlık ve yazma becerileri dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 270-291.
  • Başkök, B. (2012). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinde uygulanan yaratıcı yazma çalışmalarının, öğrencilerin yaratıcılıklarına ve Türkçe dersine olan tutumlarına etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Bayer, M. (2019). Bazı yaratıcı yazma teknikleri kullanılarak lise öğrencilerinin fiziğe yönelik görüşlerinin belirlenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara, yaratıcı yazma ve yazma erişisine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Boyacı, S. ve Demirkol, S. (2018). Türkçe eğitimi alanında yapılan doktora tezlerinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 512-531.
  • Bulut, K. (2012). 2006 Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programında yer alan yazma kazanımlarının yaratıcı yazmaya uygunluğu [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Büyükikiz, K. (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi alanında hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 203-213.
  • Castleberry, A., Ward, W. ve Stein, S. (2019). Lifelong learning inspires the creative art of academic writing. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 11(8), 757-759. https://doi.org/10.1016/j.cptl.2019.04.002
  • Clarke, G. ve Lunt, I. (2014). The concept of ‘originality’ in the Ph.D.: How is it interpreted by examiners? Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(7), 803-820. https://doi.org/10.1080/02602938.2013.870970
  • Dalkılıç Fer, T. (2017). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazı çalışmalarının süreç içerisindeki gelişimlerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Demir, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ve başarı amaç yönelimi türleri ilişkisinin değerlendirilmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Demirbaş, A. (2005). Biyoloji öğretiminde yaratıcı yazma uygulamaları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Demirbaş, İ. (2019). Dijital öykülerin ilkokul öğrencilerinin dinlediğini anlama ve yaratıcı yazma becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Deveney, C. (2020): Psychology and creative writing: the role of experiential learning in the journey from fact to fiction, and the implications for therapy, Journal of Poetry Therapy. https://doi.org/10.1080/08893675.2020.1846864
  • Direkci, B., Akbulut, S., ve Şimşek, B. (2020). Türkçe eğitimi alanında yapılan değerler eğitimi tezlerinin incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 12(2), 117-140.
  • Doğan, Y. ve Özçakmak, H. (2014). Dinleme becerisinin eğitimi üzerine yapılan lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 90-99.
  • Dolmaz, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel roman kullanımının yaratıcı yazma becerilerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Erzincan Üniversitesi.
  • Dorlay, O. (2018). 5E öğrenme modeline uygun yaratıcı yazma etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin yazma becerisi üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Duman Yeğen, G. (2019). İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin yaratıcı drama yöntemiyle geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Duran, S. (2010). Yaratıcı yazma yaklaşımının yazılı anlatım becerisinin gelişimine etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Duru, A. (2014). Altıncı sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerini geliştirmeye yönelik stratejilerin etkililiğinin değerlendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Erdoğan, Ö. (2012). Süreç temelli yaratıcı yazma uygulamalarının yazılı anlatım becerisine ve yazmaya ilişkin tutuma etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Erdoğan, R. (2019). İlkokul 4. sınıf Türkçe dersinde yansıtıcı düşünme destekli yaratıcı yazma çalışmalarının öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerine etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Et, E. (2019). Karikatürle yazma çalışmalarının ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerisine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Fair, C. D., Connor, L., Albright, J., Wise, E. ve Jones, K. (2012). “I’m positive, I have something to say”: Assessing the impact of a creative writing group for adolescents living with HIV. The Arts in Psychotherapy, 39(5), 383-389. https://doi.org/10.1016/j.aip.2012.06.010
  • Faulkner, S. L. ve Trotter, S. P. (2017). Data Saturation. Wiley Online Library. https://doi.org/10.1002/9781118901731.iecrm0060
  • Gökçe, A. (2020). İlkokul dördüncü sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma uygulamalarının öğrencilerin Türkçe dersi tutumu, yazma tutumu ve yaratıcı yazma becerileri üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yozgat Bozok Üniversitesi.
  • Guetzkow, J., Lamont, M. & Mallard, G. (2004). What is Originality in the Humanities and the Social Sciences? American Sociological Review, 69(2), 190-212. https://doi.org/10.1177/000312240406900203
  • Hatem, D. ve Ferrara, E. (2001). Becoming a doctor: fostering humane caregivers through creative writing. Patient Education and Counseling, 45(1),13-22. https://doi.org/10.1016/S0738-3991(01)00135-5
  • İsbir Abrekoğlu, B. (2019). Yaratıcı dramanın yaratıcı yazma becerisine ve yazmaya yönelik tutuma etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Düzce Üniversitesi.
  • Kalaç, A. (2019). Klasik Türk edebiyatı çeviri örneklerinin yaratıcı yazma becerilerine katkısı [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Kan, M. O. (2017). Türkiye’de akademik yazma alanında yapılan lisansüstü tezler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1037-1048.
  • Kapar Kuvanç (2008). Yaratıcı yazma tekniklerinin öğrencilerin Türkçe dersine ilişkin tutumlarına ve Türkçe dersindeki başarılarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Karabulut, M. (2020). Psikanalitik bakış açısıyla sanat, sanatçı ve yazma dürtüsü. Türk Kültürü ve Medeniyeti Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 12-19.
  • Karadağ, K. (2018). Öğretim teknolojilerinden Storybırd uygulamasının 5. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine ve yazmaya yönelik tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Karagöz, B. ve Şeref, İ. (2020). Yazma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir inceleme: Web of Science veri tabanında eğilimler. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 67-86.
  • Karataş, G. (2019). Sorumluluk değerinin yaratıcı yazma teknikleri ile oluşturulan etkinliklerle kazandırılmasının öğrencilerin sorumluluk düzeyine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Karataş, Y. (2020). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yaratıcı hikâye yazma becerilerinin geliştirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Kasap, D. (2019). Yaratıcı okuma-yaratıcı yazma çalışmalarının yaratıcı okuma, okuduğunu anlama, yazma ve yaratıcı yazma erişisine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Keşaplı, G. (2019). Yaratıcı dramayla planlanmış Türkçe eğitimi ve öğretimi alanındaki lisansüstü çalışmalara genel bir bakış. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 77-94.
  • Kılıç, Ü. (2018). 9. sınıf öğrencilerine uygulanan drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının yazma tutumuna etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Kırbaş, B. (2010). Yeni Türkçe ders programına göre ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma çalışmalarının yazım noktalama ve planlama açısından değerlendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Korkmaz, G. (2015). Yaratıcı yazma yönteminin 6. sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algılarına, yazmaya ilişkin tutumlarına ve yazma becerisi akademik başarılarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Levac, D., Colquhoun, H., & O’Brien, K. K. (2010). Scoping studies: Advancing the methodology. Implementation Science, 5, 1-9. https://doi.org/10.1186/1748-5908-5-69. Maden, A. (2020). Akıcı okuma ile ilgili lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri: Bir betimsel analiz çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 543-558.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı yazma yaklaşımı açısından Türkçe derslerindeki yazma süreçlerinin ve ürünlerinin değerlendirilmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • McVey, D. (2008). Why all writing is creative writing. Innovations in Education and Teaching International, 45(3), 289-294. https://doi.org/10.1080/14703290802176204
  • Middleton, C. C., Dean, J. W. & Gilbertson, M. A. (2015). A Process for the Original Cataloging of Theses and Dissertations. Cataloging & Classification Quarterly, 53(2), 234-246. https://doi.org/10.1080/01639374.2014.971997
  • Munn, Z., Peters, M.D.J., Stern, C., Tufanaru, C., McArthur, A., & Aromataris, E. (2018). Systematic review or scoping review? Guidance for authors when choosing between a systematic or scoping review approach. BMC Med Res Methodol, 18, 143. https://doi.org/10.1186/s12874-018-0611-x
  • Nascimento, L. C. N., Souza, T. V., Oliveira, I. C. S., Moraes, J. R. M. M., Aguiar, R. C. B. ve Silva, L. F. (2018). Theoretical saturation in qualitative research: an experience report in an interview with schoolchildren. Revista Brasileira de Enfermagem, 71(1), On-line version ISSN 1984-0446. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0616
  • Nelson, J. (2016). Using conceptual depth criteria: addressing the challenge of reaching saturation in qualitative research. Qualitative Research, 17(5), 554-570. https://doi.org/10.1177/1468794116679873
  • Oğuz, S. G. (2017). Masalları birleştirme yoluyla ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi. Özbaşı, S., & Kalenderoğlu, İ. (2020). Türkçe eğitimi ve çocuk edebiyatında “toplumsal cinsiyet” üzerine yapılmış lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 84-94.
  • Özçakmak, H. (2017). Türkçe eğitimi lisansüstü araştırmalarında yeni yönelimler (2011-2015). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(3), 1607-1618.
  • Özdemir, Ö. (2010). Üstün yetenekli öğrencilerde yaratıcı yazma çalışmalarının düzeyleri ilköğretim 6, 7, 8. sınıf örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Peker, Ş. (2015). Yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde yaratıcı drama tekniklerinden özel mülkiyet tekniğinin yaratıcı yazma yaklaşımı ile karşılaştırılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Pham, M. T., Rajić, A., Greig, J. D., Sargeant, J. M., Papadopoulos, A., & Mcewen, S. A. (2014). A scoping review of scoping reviews: Advancing the approach and enhancing the consistency. Research Synthesis Methods, 5, 371–385. https://doi.org/10.1002/jrsm.1123.
  • Punzi, E. (2020): Creative writing at a Swedish psychiatric inpatient clinic. Perspectives from the authors who guided the patients. An interview study, Journal of Poetry Therapy. https://doi.org/10.1080/08893675.2020.1846867
  • Razgatlıoğlu, M. (2020). Etkinlik temelli şiir çalışmalarının akıcı okuma, yaratıcı yazma ve tutumlara etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Rebecca, M. (2016). The education of the creative writing teacher: A study of conceptions of creative writing pedagogy in higher education [Unpublished doctoral dissertation]. University of Michigan.
  • Saluk, N. (2017). Üstün yeteneklilerde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi. Saunders, B., Sim, J., Kingstone, T., Baker, S., Waterfield, J., Bartlam, B., Burroughs, H. & Jinks, C. (2018). Saturation in qualitative research: exploring its conceptualization and operationalization. Qual Quant 52, 1893–1907. https://doi.org/10.1007/s11135-017-0574-8
  • Sever, E. (2013). Süreç temelli yazma modellerinin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım ve yaratıcı yazma becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bülent Ecevit Üniversitesi.
  • Skains, L. R. (2017). The Adaptive Process of Multimodal Composition: How Developing Tacit Knowledge of Digital Tools Affects Creative Writing. Computers and Composition, 43, 106-117. https://doi.org/10.1016/j.compcom.2016.11.009
  • Şeref, İ. (2019). Türkçe öğretiminde şiir üzerine yapılan lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 335-350.
  • Taç, İ. (2020). Araştırmacı yazma yaklaşımının ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin yaratıcı ve akıcı hikâye yazma becerisine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Tan, M. ve Grigorenko, E. L. (2013). All in the family: Is creative writing familial and heritable? Learning and Individual Differences, 28, 177-180. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2012.09.002
  • Thomson, L. (2013). Learning to Teach Creative Writing. Changing English, 20(1), 45-52. https://doi.org/10.1080/1358684X.2012.757060
  • Tonyalı, E. (2010). Yaratıcı yazma uygulamalarının ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin yazma becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Toprak, Z. ve Yücel, V. (2020). A peculiar practice of academic writing: Epidemic writing in the Turkish graduate education. Cogent Education, 7(1), 1774098. https://doi.org/10.1080/2331186X.2020.1774098
  • Turnbull, B. (2019). Translanguaging in the planning of academic and creative writing: A case of adult Japanese EFL learners. Bilingual Research Journal, 42(2), 232-251. https://doi.org/10.1080/15235882.2019.1589603
  • Türkel, A. (2011). Yaratıcı dramanın yaratıcı yazma başarısına ve yazmaya karşı tutuma etkisi (ilköğretim 8. sınıf) [Yayınlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi. Uç, F. B. (2019). Yazma destekli argümantasyon uygulamalarının 7.sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterliklerine, yaratıcı yazmalarına ve kavram öğrenmelerine etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Uluyüz, Ş. (2019). Alternatif dinleme/izleme materyallerinin ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Urhan, O. (2016). Ortaokul 8. sınıf Türkçe derslerinde masalların yaratıcı yazma becerisine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. Uslu, A. (2019). İşbirlikli dijital hikâye anlatımının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma ve sosyal duygusal öğrenme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Manisa Celal Bayar Üniversitesi.
  • Uyğun, A. (2019). 2018 Türkçe dersi öğretim programındaki yazma kazanımlarının ve ders kitaplarındaki etkinliklerin yaratıcı yazma becerisine uygunluğunun incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Ünveren, D. (2020). Türkçe Öğretiminde Hayal Gücü ve Yaratıcılık Eğitimi, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(21), 378-404.
  • Vass, E. (2007). Exploring processes of collaborative creativity—The role of emotions in children's joint creative writing. Thinking Skills and Creativity, 2(2), 107-117. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2007.06.001
  • Vass, E., Littleton, K., Miell, D. ve Jones, A. (2008). The discourse of collaborative creative writing: Peer collaboration as a context for mutual inspiration. Thinking Skills and Creativity, 3(3), 192-202. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2008.09.001
  • Yıldırım, G. (2018). Yaratıcı yazma etkinliklerinin Türkçe öğretmeni adaylarının yazma becerisine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Yılmaz, M. (2019). Türk halk edebiyatı unsurlarının Türkçe öğretiminde kullanımı ve yaratıcı yazmaya etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Yoo, J. (2017). Writing out on a limb: integrating the creative and academic writing identity. New Writing, 14(3), 444-454. https://doi.org/10.1080/14790726.2017.1317274
  • Yüksel, T. (2016). Ortaokul 5.sınıf Türkçe derslerinde uygulanan yaratıcı yazma etkinliklerinin öğrencilerinin yazmaya yönelik tutumlarına ve sözel yaratıcılıklarına etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.

An analytical analysis of theses about creative writing in Turkish education as a native language: a scoping review

Yıl 2021, Sayı: 22, 706 - 733, 21.03.2021
https://doi.org/10.29000/rumelide.899223

Öz

In this research, the scope of the postgraduate thesis about creative writing was examined in Turkish Higher Education. With the scoping review, 51 theses have been included in the research. The data were analyzed thematically. As a result, it has been seen that the chronologically earlier theses were more original and certain hypotheses are common in different theses. The most recurring correlational scope builds are the effect of creative writing activities on creative writing, writing skill, writing attitude, course attitude, and the effect of a variable x element on creative writing. A semi-experimental model with pre and post-tests was used in 39 of 51 theses written on creative writing. 25 of the 57 different data collection tools used in the titles of tests, scales, and rubrics in thesis were developed by the authors. In 28 of 43 theses in which measurement tools were used in test, scale, rubric titles, the thesis author used ready-made measurement tools without developing any tools. 30 theses were studied with middle school students, 14 theses in primary school, and 3 theses with high school students. The execution of theses took 4 weeks at the shortest and 18 weeks at the longest. The results that creative writing activities affect writing skills positively affirmed eight times. It affirmed eight times that creative writing activities improve the writing attitude of normal students. It affirmed four times that creative drama improves creative writing skills. In all the theses examining the effect of a variable x element on creative writing, students' creative writing skills improved in favor of the control group. These common features have been discussed in terms of the saturation point of certain topics and the originality of the theses and recommendations are presented.

Kaynakça

  • Ak, E. (2011). Yaratıcı yazma tekniklerinin ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki yazılı anlatım becerileri üzerindeki etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Akbaba, R. S. (2020). Yaratıcı yazma çalışmalarının öyküleyici metin yazma becerisine ve ileri okuma farkındalığına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Akdal, D. (2011). Metinler arası okuma yaklaşımının ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ahi Evran Üniversitesi.
  • Alajami, A. (2020). Beyond originality in scientific research: Considering relations among originality, novelty, and ecological thinking. Thinking Skills and Creativity, 38, 100723. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100723
  • Arksey, H., & O’Malley, L. (2005). Scoping studies: Towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8, 19–32. https://doi.org/10.1080/1364557032000119616
  • Avcı, A. S. (2013). Yaratıcı yazma etkinliklerinin 8. sınıf öğrencilerinin yazma eğilimleri ve yazma kaygılarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi. Aydın, B. (2020). Yaratıcı düşünmenin yaratıcı yazmaya etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Bağcı Ayrancı, B. (2019). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretiminde kültür aktarımı alanında yapılan lisansüstü tezlerin analizi ve değerlendirilmesi. Söylem Filoloji Dergisi, 4(2), 446-454.
  • Barbot, B., Tan, M., Randi, J., Santa-Donato, G. ve Grigorenko, E. L. (2012). Essential skills for creative writing: Integrating multiple domain-specific perspectives. Thinking Skills and Creativity, 7(3), 209-223. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2012.04.006
  • Başar, T. ve Yavaşlı, M. (2020). Yazarlık ve yazma becerileri dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 270-291.
  • Başkök, B. (2012). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinde uygulanan yaratıcı yazma çalışmalarının, öğrencilerin yaratıcılıklarına ve Türkçe dersine olan tutumlarına etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • Bayer, M. (2019). Bazı yaratıcı yazma teknikleri kullanılarak lise öğrencilerinin fiziğe yönelik görüşlerinin belirlenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara, yaratıcı yazma ve yazma erişisine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Boyacı, S. ve Demirkol, S. (2018). Türkçe eğitimi alanında yapılan doktora tezlerinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 512-531.
  • Bulut, K. (2012). 2006 Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programında yer alan yazma kazanımlarının yaratıcı yazmaya uygunluğu [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Büyükikiz, K. (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi alanında hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 203-213.
  • Castleberry, A., Ward, W. ve Stein, S. (2019). Lifelong learning inspires the creative art of academic writing. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 11(8), 757-759. https://doi.org/10.1016/j.cptl.2019.04.002
  • Clarke, G. ve Lunt, I. (2014). The concept of ‘originality’ in the Ph.D.: How is it interpreted by examiners? Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(7), 803-820. https://doi.org/10.1080/02602938.2013.870970
  • Dalkılıç Fer, T. (2017). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazı çalışmalarının süreç içerisindeki gelişimlerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Demir, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ve başarı amaç yönelimi türleri ilişkisinin değerlendirilmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Demirbaş, A. (2005). Biyoloji öğretiminde yaratıcı yazma uygulamaları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Demirbaş, İ. (2019). Dijital öykülerin ilkokul öğrencilerinin dinlediğini anlama ve yaratıcı yazma becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Deveney, C. (2020): Psychology and creative writing: the role of experiential learning in the journey from fact to fiction, and the implications for therapy, Journal of Poetry Therapy. https://doi.org/10.1080/08893675.2020.1846864
  • Direkci, B., Akbulut, S., ve Şimşek, B. (2020). Türkçe eğitimi alanında yapılan değerler eğitimi tezlerinin incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 12(2), 117-140.
  • Doğan, Y. ve Özçakmak, H. (2014). Dinleme becerisinin eğitimi üzerine yapılan lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 90-99.
  • Dolmaz, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel roman kullanımının yaratıcı yazma becerilerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Erzincan Üniversitesi.
  • Dorlay, O. (2018). 5E öğrenme modeline uygun yaratıcı yazma etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin yazma becerisi üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Duman Yeğen, G. (2019). İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin yaratıcı drama yöntemiyle geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Duran, S. (2010). Yaratıcı yazma yaklaşımının yazılı anlatım becerisinin gelişimine etkisi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Duru, A. (2014). Altıncı sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerini geliştirmeye yönelik stratejilerin etkililiğinin değerlendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Erdoğan, Ö. (2012). Süreç temelli yaratıcı yazma uygulamalarının yazılı anlatım becerisine ve yazmaya ilişkin tutuma etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Erdoğan, R. (2019). İlkokul 4. sınıf Türkçe dersinde yansıtıcı düşünme destekli yaratıcı yazma çalışmalarının öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerine etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Et, E. (2019). Karikatürle yazma çalışmalarının ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerisine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Fair, C. D., Connor, L., Albright, J., Wise, E. ve Jones, K. (2012). “I’m positive, I have something to say”: Assessing the impact of a creative writing group for adolescents living with HIV. The Arts in Psychotherapy, 39(5), 383-389. https://doi.org/10.1016/j.aip.2012.06.010
  • Faulkner, S. L. ve Trotter, S. P. (2017). Data Saturation. Wiley Online Library. https://doi.org/10.1002/9781118901731.iecrm0060
  • Gökçe, A. (2020). İlkokul dördüncü sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma uygulamalarının öğrencilerin Türkçe dersi tutumu, yazma tutumu ve yaratıcı yazma becerileri üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yozgat Bozok Üniversitesi.
  • Guetzkow, J., Lamont, M. & Mallard, G. (2004). What is Originality in the Humanities and the Social Sciences? American Sociological Review, 69(2), 190-212. https://doi.org/10.1177/000312240406900203
  • Hatem, D. ve Ferrara, E. (2001). Becoming a doctor: fostering humane caregivers through creative writing. Patient Education and Counseling, 45(1),13-22. https://doi.org/10.1016/S0738-3991(01)00135-5
  • İsbir Abrekoğlu, B. (2019). Yaratıcı dramanın yaratıcı yazma becerisine ve yazmaya yönelik tutuma etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Düzce Üniversitesi.
  • Kalaç, A. (2019). Klasik Türk edebiyatı çeviri örneklerinin yaratıcı yazma becerilerine katkısı [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Kan, M. O. (2017). Türkiye’de akademik yazma alanında yapılan lisansüstü tezler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1037-1048.
  • Kapar Kuvanç (2008). Yaratıcı yazma tekniklerinin öğrencilerin Türkçe dersine ilişkin tutumlarına ve Türkçe dersindeki başarılarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Karabulut, M. (2020). Psikanalitik bakış açısıyla sanat, sanatçı ve yazma dürtüsü. Türk Kültürü ve Medeniyeti Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 12-19.
  • Karadağ, K. (2018). Öğretim teknolojilerinden Storybırd uygulamasının 5. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine ve yazmaya yönelik tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Karagöz, B. ve Şeref, İ. (2020). Yazma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir inceleme: Web of Science veri tabanında eğilimler. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 67-86.
  • Karataş, G. (2019). Sorumluluk değerinin yaratıcı yazma teknikleri ile oluşturulan etkinliklerle kazandırılmasının öğrencilerin sorumluluk düzeyine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Karataş, Y. (2020). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yaratıcı hikâye yazma becerilerinin geliştirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Kasap, D. (2019). Yaratıcı okuma-yaratıcı yazma çalışmalarının yaratıcı okuma, okuduğunu anlama, yazma ve yaratıcı yazma erişisine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Keşaplı, G. (2019). Yaratıcı dramayla planlanmış Türkçe eğitimi ve öğretimi alanındaki lisansüstü çalışmalara genel bir bakış. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 77-94.
  • Kılıç, Ü. (2018). 9. sınıf öğrencilerine uygulanan drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının yazma tutumuna etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Kırbaş, B. (2010). Yeni Türkçe ders programına göre ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma çalışmalarının yazım noktalama ve planlama açısından değerlendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Korkmaz, G. (2015). Yaratıcı yazma yönteminin 6. sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algılarına, yazmaya ilişkin tutumlarına ve yazma becerisi akademik başarılarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Levac, D., Colquhoun, H., & O’Brien, K. K. (2010). Scoping studies: Advancing the methodology. Implementation Science, 5, 1-9. https://doi.org/10.1186/1748-5908-5-69. Maden, A. (2020). Akıcı okuma ile ilgili lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri: Bir betimsel analiz çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 543-558.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı yazma yaklaşımı açısından Türkçe derslerindeki yazma süreçlerinin ve ürünlerinin değerlendirilmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • McVey, D. (2008). Why all writing is creative writing. Innovations in Education and Teaching International, 45(3), 289-294. https://doi.org/10.1080/14703290802176204
  • Middleton, C. C., Dean, J. W. & Gilbertson, M. A. (2015). A Process for the Original Cataloging of Theses and Dissertations. Cataloging & Classification Quarterly, 53(2), 234-246. https://doi.org/10.1080/01639374.2014.971997
  • Munn, Z., Peters, M.D.J., Stern, C., Tufanaru, C., McArthur, A., & Aromataris, E. (2018). Systematic review or scoping review? Guidance for authors when choosing between a systematic or scoping review approach. BMC Med Res Methodol, 18, 143. https://doi.org/10.1186/s12874-018-0611-x
  • Nascimento, L. C. N., Souza, T. V., Oliveira, I. C. S., Moraes, J. R. M. M., Aguiar, R. C. B. ve Silva, L. F. (2018). Theoretical saturation in qualitative research: an experience report in an interview with schoolchildren. Revista Brasileira de Enfermagem, 71(1), On-line version ISSN 1984-0446. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0616
  • Nelson, J. (2016). Using conceptual depth criteria: addressing the challenge of reaching saturation in qualitative research. Qualitative Research, 17(5), 554-570. https://doi.org/10.1177/1468794116679873
  • Oğuz, S. G. (2017). Masalları birleştirme yoluyla ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi. Özbaşı, S., & Kalenderoğlu, İ. (2020). Türkçe eğitimi ve çocuk edebiyatında “toplumsal cinsiyet” üzerine yapılmış lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 84-94.
  • Özçakmak, H. (2017). Türkçe eğitimi lisansüstü araştırmalarında yeni yönelimler (2011-2015). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(3), 1607-1618.
  • Özdemir, Ö. (2010). Üstün yetenekli öğrencilerde yaratıcı yazma çalışmalarının düzeyleri ilköğretim 6, 7, 8. sınıf örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Peker, Ş. (2015). Yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde yaratıcı drama tekniklerinden özel mülkiyet tekniğinin yaratıcı yazma yaklaşımı ile karşılaştırılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Pham, M. T., Rajić, A., Greig, J. D., Sargeant, J. M., Papadopoulos, A., & Mcewen, S. A. (2014). A scoping review of scoping reviews: Advancing the approach and enhancing the consistency. Research Synthesis Methods, 5, 371–385. https://doi.org/10.1002/jrsm.1123.
  • Punzi, E. (2020): Creative writing at a Swedish psychiatric inpatient clinic. Perspectives from the authors who guided the patients. An interview study, Journal of Poetry Therapy. https://doi.org/10.1080/08893675.2020.1846867
  • Razgatlıoğlu, M. (2020). Etkinlik temelli şiir çalışmalarının akıcı okuma, yaratıcı yazma ve tutumlara etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Rebecca, M. (2016). The education of the creative writing teacher: A study of conceptions of creative writing pedagogy in higher education [Unpublished doctoral dissertation]. University of Michigan.
  • Saluk, N. (2017). Üstün yeteneklilerde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi. Saunders, B., Sim, J., Kingstone, T., Baker, S., Waterfield, J., Bartlam, B., Burroughs, H. & Jinks, C. (2018). Saturation in qualitative research: exploring its conceptualization and operationalization. Qual Quant 52, 1893–1907. https://doi.org/10.1007/s11135-017-0574-8
  • Sever, E. (2013). Süreç temelli yazma modellerinin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım ve yaratıcı yazma becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bülent Ecevit Üniversitesi.
  • Skains, L. R. (2017). The Adaptive Process of Multimodal Composition: How Developing Tacit Knowledge of Digital Tools Affects Creative Writing. Computers and Composition, 43, 106-117. https://doi.org/10.1016/j.compcom.2016.11.009
  • Şeref, İ. (2019). Türkçe öğretiminde şiir üzerine yapılan lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 335-350.
  • Taç, İ. (2020). Araştırmacı yazma yaklaşımının ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin yaratıcı ve akıcı hikâye yazma becerisine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Tan, M. ve Grigorenko, E. L. (2013). All in the family: Is creative writing familial and heritable? Learning and Individual Differences, 28, 177-180. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2012.09.002
  • Thomson, L. (2013). Learning to Teach Creative Writing. Changing English, 20(1), 45-52. https://doi.org/10.1080/1358684X.2012.757060
  • Tonyalı, E. (2010). Yaratıcı yazma uygulamalarının ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin yazma becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Toprak, Z. ve Yücel, V. (2020). A peculiar practice of academic writing: Epidemic writing in the Turkish graduate education. Cogent Education, 7(1), 1774098. https://doi.org/10.1080/2331186X.2020.1774098
  • Turnbull, B. (2019). Translanguaging in the planning of academic and creative writing: A case of adult Japanese EFL learners. Bilingual Research Journal, 42(2), 232-251. https://doi.org/10.1080/15235882.2019.1589603
  • Türkel, A. (2011). Yaratıcı dramanın yaratıcı yazma başarısına ve yazmaya karşı tutuma etkisi (ilköğretim 8. sınıf) [Yayınlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi. Uç, F. B. (2019). Yazma destekli argümantasyon uygulamalarının 7.sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterliklerine, yaratıcı yazmalarına ve kavram öğrenmelerine etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Uluyüz, Ş. (2019). Alternatif dinleme/izleme materyallerinin ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Urhan, O. (2016). Ortaokul 8. sınıf Türkçe derslerinde masalların yaratıcı yazma becerisine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. Uslu, A. (2019). İşbirlikli dijital hikâye anlatımının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma ve sosyal duygusal öğrenme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Manisa Celal Bayar Üniversitesi.
  • Uyğun, A. (2019). 2018 Türkçe dersi öğretim programındaki yazma kazanımlarının ve ders kitaplarındaki etkinliklerin yaratıcı yazma becerisine uygunluğunun incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Ünveren, D. (2020). Türkçe Öğretiminde Hayal Gücü ve Yaratıcılık Eğitimi, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(21), 378-404.
  • Vass, E. (2007). Exploring processes of collaborative creativity—The role of emotions in children's joint creative writing. Thinking Skills and Creativity, 2(2), 107-117. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2007.06.001
  • Vass, E., Littleton, K., Miell, D. ve Jones, A. (2008). The discourse of collaborative creative writing: Peer collaboration as a context for mutual inspiration. Thinking Skills and Creativity, 3(3), 192-202. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2008.09.001
  • Yıldırım, G. (2018). Yaratıcı yazma etkinliklerinin Türkçe öğretmeni adaylarının yazma becerisine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Yılmaz, M. (2019). Türk halk edebiyatı unsurlarının Türkçe öğretiminde kullanımı ve yaratıcı yazmaya etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Yoo, J. (2017). Writing out on a limb: integrating the creative and academic writing identity. New Writing, 14(3), 444-454. https://doi.org/10.1080/14790726.2017.1317274
  • Yüksel, T. (2016). Ortaokul 5.sınıf Türkçe derslerinde uygulanan yaratıcı yazma etkinliklerinin öğrencilerinin yazmaya yönelik tutumlarına ve sözel yaratıcılıklarına etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
Toplam 87 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Türk dili ve edebiyatı
Yazarlar

Sümeyye Konuk Bu kişi benim 0000-0003-0896-0711

Yayımlanma Tarihi 21 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Konuk, S. (2021). Ana dili olarak Türkçe eğitimindeki yaratıcı yazma tezlerine analitik bir bakış: kapsam belirleme incelemesi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(22), 706-733. https://doi.org/10.29000/rumelide.899223

RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.