Bu araştırmada, Türk yükseköğretimindeki yaratıcı yazma ile ilgili lisansüstü eğitim tezlerinin kapsamı incelenmiştir. Kapsam belirleme yaklaşımıyla 51 tez araştırmaya dahil edilmiştir. Veriler tematik olarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak kronolojik olarak erken tarihli tezlerin daha özgün olduğu ve belirli hipotezlerin farklı tezlerde ortaklık gösterdiği görülmüştür. Yaratıcı yazmaya ilişkin tezlerde en fazla tekrar eden ilişkisel kapsam kurguları; yaratıcı yazma etkinliklerinin yaratıcı yazmaya, yazma becerisine, yazma tutumuna, ders tutumuna etkisi ve değişken bir x unsurunun yaratıcı yazmaya etkisi şeklindedir. Yaratıcı yazma üzerine yazılmış 51 tezden 39’unda ön ve son testli yarı deneysel model kullanılmıştır. Tezlerde test, ölçek, rubrik başlıklarında kullanılan 57 farklı veri toplama aracından 25’i yazarlar tarafından geliştirilmiştir. Test, ölçek, rubrik başlıklarında ölçme araçlarının kullanıldığı 43 tezden 28’inde tez yazarı herhangi bir ölçme aracı geliştirmeksizin hazır ölçme araçları kullanmıştır. 30 tezde ortaokul, 14 tezde ilkokul ve 3 tezde lise öğrencileriyle çalışılmış ve tezlerin uygulaması en kısa 4 hafta en uzun 18 hafta sürmüştür. Yaratıcı yazma etkinliklerinin yazma becerisini olumlu yönde etkilediği bulgusu 8 tezde, normal öğrencilerde yaratıcı yazma etkinliklerinin yazma tutumunu geliştirdiği bulgusu 8 tezde, yaratıcı dramanın yaratıcı yazma becerisini geliştirdiği bulgusu 4 tezde ortaya konulmuştur. Değişken bir x unsurunun yaratıcı yazmaya etkisini inceleyen 18 tezin tamamında öğrencilerin yaratıcı yazma becerileri kontrol grubu lehine olumlu yönde gelişmiştir. İncelenen tezlerin temel bulguları, yaratıcı yazmadaki belirli konuları, doygunluk noktasına taşması bakımından ve tezlerin özgünlüğü bakımından tartışılmış, bu doğrultuda öneriler sunulmuştur.
yaratıcı yazma lisansüstü eğitim tezleri kapsam belirleme yaklaşımı Türkçe eğitimi
In this research, the scope of the postgraduate thesis about creative writing was examined in Turkish Higher Education. With the scoping review, 51 theses have been included in the research. The data were analyzed thematically. As a result, it has been seen that the chronologically earlier theses were more original and certain hypotheses are common in different theses. The most recurring correlational scope builds are the effect of creative writing activities on creative writing, writing skill, writing attitude, course attitude, and the effect of a variable x element on creative writing. A semi-experimental model with pre and post-tests was used in 39 of 51 theses written on creative writing. 25 of the 57 different data collection tools used in the titles of tests, scales, and rubrics in thesis were developed by the authors. In 28 of 43 theses in which measurement tools were used in test, scale, rubric titles, the thesis author used ready-made measurement tools without developing any tools. 30 theses were studied with middle school students, 14 theses in primary school, and 3 theses with high school students. The execution of theses took 4 weeks at the shortest and 18 weeks at the longest. The results that creative writing activities affect writing skills positively affirmed eight times. It affirmed eight times that creative writing activities improve the writing attitude of normal students. It affirmed four times that creative drama improves creative writing skills. In all the theses examining the effect of a variable x element on creative writing, students' creative writing skills improved in favor of the control group. These common features have been discussed in terms of the saturation point of certain topics and the originality of the theses and recommendations are presented.
creative writing postgraduate theses scoping review Turkish education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Türk dili, kültürü ve edebiyatı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 22 |