Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tartışmacı yazma bağlamında eleştirel yazma öğretimine ait izlence önerisi

Yıl 2021, Sayı: 23, 153 - 166, 21.06.2021
https://doi.org/10.29000/rumelide.953270

Öz

Okullarda tartışmacı metinlere ilişkin öğretim gerçekleştirilirken eleştirel düşünme süreçlerinden faydalanılmaktadır. Bu durum eleştirel düşünme kavramının tartışma, sorgulama, değerlendirme gibi süreçleri içermesinden kaynaklanmaktadır. Tartışmacı metinler, bireylerin belirli konular hakkında ileri sürülen görüşler üzerinde düşünmesini, sorgulamasını, çıkarım yapmasını sağlamaktadır. Bu durum tartışma sürecinde eleştirel bakış açısına sahip olmanın önemini de belirtmektedir. Eleştirel düşünme becerilerinin yazma sürecinde kullanılmasında ise eleştirel yazma kavramı ortaya çıkmaktadır. Eleştirel yazma seçilen bir konunun derinlemesine incelendiği konunun çeşitli yönlerine dair değerlendirme ve karşılaştırmaların yapıldığı bir yazma türüdür. Eleştirel yazma sürecinde üst düzey zihinsel süreçler aktif olarak kullanılmaktadır. Bu durum öğrencilerin zihinsel becerilerinin gelişiminde aktif rol oynamaktadır. Bunun yanı sıra öğrencilerin olay ve durumlara eleştirel bakma becerisini kazanabilmesi ve bu beceriyi oluşturduğu metinlerde kullanabilmesi hayatın her alanında kullanılabilecek bir beceri kazanmalarını sağlamaktadır. Bu araştırmanın amacı, tartışmacı yazma bağlamında eleştirel yazma öğretimine ait bir izlence önerisi sunmaktır. Araştırmada eleştirel yazma basamakları oluşturulmuş ve bu adımlar üzerinden örnek metin yazımı gerçekleştirilmiştir. Eleştirel yazma basamakları yazma öncesi, yazma sırası ve yazma sonrası olmak üzere üç aşamada yapılandırılmış ve ders işleme sürecine uyarlanmıştır. İzlence önerisi, 8.sınıf düzeyindeki öğrencilerle 2 ders saati süresinde uygulamalı olarak gerçekleştirilebilmektedir. Sonuç olarak eleştirel yazma tartışmacı türlerin öğretiminde kullanılan öğrencilerin karşılaştırma, düşünme, sorgulama, tartışma gibi üst düzey zihinsel becerilerini geliştirmede kullanılabilecek bir yöntemdir.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006). Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök.
  • Atikler, Ö. (2008). Eleştirel Düşünme Becerileri İle Tobb Ekonomi Ve Teknoloji Üniversitesi’nin İngilizce Hazırlık Okulu Orta Düzey İngilizce Öğrencilerinin Kompozisyon Yazma Becerilerinin Geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Aldağ, H. (2005). Düşünme Aracı Olarak Metinsel ve Metinsel-Grafiksel Tartışma Yazılımının Tartışma Becerilerinin Geliştirilmesine Etkisi. Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Cottrell, S. (2013). The Study Skills Handbook. London: Palgrave Macmillan
  • Göçer, A. (2019). Yazma ve Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2019). Anlatma Teknikleri 2: Uygulamalı Yazma Eğitimi El Kitabı. Ankara: Grafiker.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel.
  • Hamzadayı, E. (2019). Yazılı Anlatım Biçimleri. Nihat Bayat (Ed.), Yazma ve Eğitimi içinde (s. 249-275). Ankara: Anı.
  • Karabay, A. (2012). Eleştirel Okuma-Yazma Eğitiminin Türkçe Öğretmeni Adaylarının Akademik Başarılarına ve Eleştirel Okuma Yazma Düzeylerine Etkisi. Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana
  • Karabay, A. (2013). Eleştirel Yazma Eğitiminin Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Akademik Başarılarına Ve Eleştirel Yazma Düzeylerine Etkisi. Turkish Studies, 8(9), 1729-1743
  • Karagülle, A. ve Çaycı, B. (2014). Ağ Toplumunda Sosyalleşme ve Yabancılaşma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4(1), 1-9.
  • Karatay, H. (2015). Süreç Temelli Yazma Modelleri: 4+1 Planlı Yazma ve Değerlendirme Modeli. Murat Özbay (Ed.), Yazma Eğitimi içinde (s. 21-48). Ankara: Pegem Akademi.
  • Knudson, E.R. (1992). Analysis of Argumentative Writing at Two Grade Levels. Journal of Educational Research, 85(3), 169-179.
  • Nussbaum, Michael E. & Schraw Gregory. (2007). Promoting Argument- Counter Argument Integration In Students’ Writing. The Journal Of Experimental Education, 76(61), 59-92
  • Onan, B. (2012). Türkçenin Ana Dili Olarak Öğretiminde Bilgi İşleme Süreci.
  • Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 96-113
  • Tiryaki, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin yazma becerileri ile yazma kaygısı ve eleştirel düşünme becerileri. Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Ünal T. F. ve Tekin T. M (2013). Eleştirel Yazmaya İlişkin Türkçe Öğretmeni Adaylarının Metaforik Algıları. Turkish Studies, 8(13), 1595-1606.
  • Yalçın, A. (2006). Türkçe Öğretim Yöntemleri: Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Akçağ.

Currıculum recommendatıon on crıtıcal wrıtıng teachıng ın the context of dıscussıve wrıtıng

Yıl 2021, Sayı: 23, 153 - 166, 21.06.2021
https://doi.org/10.29000/rumelide.953270

Öz

In teaching on argumentative texts in schools, critical thinking processes have been utilized. This is because the concept of critical thinking involves processes such as discussion, questioning, and evaluation. Argumentative texts enable individuals to think, question and make inferences on the opinions put forward about certain issues. This situation also indicates the significance of having a critical perspective in the discussion process. In the use of critical thinking skills in the writing process, the concept of critical writing emerges. Critical writing is a type of writing in which a selected topic is examined in depth and evaluations and comparisons are made on various aspects of the topic. High-level mental processes are actively utilized in the critical writing process. This situation plays an active role in the development of students' mental skills. Furthermore; students gain the ability to critically look at events and situations and use this skill in the texts they create, enabling them to gain a skill that can be used in all fields of life. The objective of this research is to present a curriculum proposal for teaching critical writing in the context of argumentative writing. In the research, critical writing steps have been created and sample text writing has been carried out through these steps. Critical writing steps are structured in three stages as pre-writing, writing and post-writing and integrated into the coursework process. The sample syllabus can be p with 8th grade students in 2 course hours. As a result, critical writing is a method that can be used to improve students' high-level mental skills such as comparing, thinking, questioning, and discussing.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006). Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök.
  • Atikler, Ö. (2008). Eleştirel Düşünme Becerileri İle Tobb Ekonomi Ve Teknoloji Üniversitesi’nin İngilizce Hazırlık Okulu Orta Düzey İngilizce Öğrencilerinin Kompozisyon Yazma Becerilerinin Geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Aldağ, H. (2005). Düşünme Aracı Olarak Metinsel ve Metinsel-Grafiksel Tartışma Yazılımının Tartışma Becerilerinin Geliştirilmesine Etkisi. Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Cottrell, S. (2013). The Study Skills Handbook. London: Palgrave Macmillan
  • Göçer, A. (2019). Yazma ve Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2019). Anlatma Teknikleri 2: Uygulamalı Yazma Eğitimi El Kitabı. Ankara: Grafiker.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel.
  • Hamzadayı, E. (2019). Yazılı Anlatım Biçimleri. Nihat Bayat (Ed.), Yazma ve Eğitimi içinde (s. 249-275). Ankara: Anı.
  • Karabay, A. (2012). Eleştirel Okuma-Yazma Eğitiminin Türkçe Öğretmeni Adaylarının Akademik Başarılarına ve Eleştirel Okuma Yazma Düzeylerine Etkisi. Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana
  • Karabay, A. (2013). Eleştirel Yazma Eğitiminin Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Akademik Başarılarına Ve Eleştirel Yazma Düzeylerine Etkisi. Turkish Studies, 8(9), 1729-1743
  • Karagülle, A. ve Çaycı, B. (2014). Ağ Toplumunda Sosyalleşme ve Yabancılaşma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4(1), 1-9.
  • Karatay, H. (2015). Süreç Temelli Yazma Modelleri: 4+1 Planlı Yazma ve Değerlendirme Modeli. Murat Özbay (Ed.), Yazma Eğitimi içinde (s. 21-48). Ankara: Pegem Akademi.
  • Knudson, E.R. (1992). Analysis of Argumentative Writing at Two Grade Levels. Journal of Educational Research, 85(3), 169-179.
  • Nussbaum, Michael E. & Schraw Gregory. (2007). Promoting Argument- Counter Argument Integration In Students’ Writing. The Journal Of Experimental Education, 76(61), 59-92
  • Onan, B. (2012). Türkçenin Ana Dili Olarak Öğretiminde Bilgi İşleme Süreci.
  • Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 96-113
  • Tiryaki, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin tartışmacı metin yazma becerileri ile yazma kaygısı ve eleştirel düşünme becerileri. Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Ünal T. F. ve Tekin T. M (2013). Eleştirel Yazmaya İlişkin Türkçe Öğretmeni Adaylarının Metaforik Algıları. Turkish Studies, 8(13), 1595-1606.
  • Yalçın, A. (2006). Türkçe Öğretim Yöntemleri: Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Akçağ.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Türk dili, kültürü ve edebiyatı
Yazarlar

Esra Nur Tiryaki Bu kişi benim 0000-0002-2418-7194

Büşra Ateş Bu kişi benim 0000-0002-1927-0583

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Tiryaki, E. N., & Ateş, B. (2021). Tartışmacı yazma bağlamında eleştirel yazma öğretimine ait izlence önerisi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(23), 153-166. https://doi.org/10.29000/rumelide.953270