Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan eğitime yakından bakış: Bir metafor çalışması

Yıl 2021, Sayı: Ö10, 44 - 62, 21.10.2021
https://doi.org/10.29000/rumelide.1009038

Öz

Covid-19 salgını ile birlikte eğitim-öğretim faaliyetleri büyük bir değişime uğramış, zorunlu olarak geçilen uzaktan eğitim ile yeni bir süreçle karşı karşıya kalınmıştır. Tüm dünyayı etkisi altına alan salgın süreciyle birlikte Türkiye’de eğitimin tüm kademelerinde uzaktan eğitime geçilmiştir. Eğitim-öğretim faaliyetleri bilgisayar, tablet, cep telefonu, televizyon gibi iletişim araçları vasıtasıyla, uzaktan eğitim ile sürdürülmüştür. Bu bağlamda gerçekleştirilen eğitim-öğretimin geleneksel eğitime kıyasla sahip olduğu avantajlar ve dezavantajlar bilim insanlarınca incelenmeye başlanmıştır. Bu çalışmada eğitimin paydaşlarının sürece dair görüşlerinin metaforlar aracılığıyla incelenmesi amaçlanmıştır. Covid-19 salgınının etkisiyle, hızlı geçiş ve değişimlerle birlikte yapılandırılan uzaktan eğitimin uygulama aşamalarında karşılaşılan durumların ortaya konulması, eğitim paydaşlarının algıları çerçevesinde incelenmesi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı, eğitimin tüm paydaşlarının (öğrenci, öğretmen ve veli) uzaktan eğitime bakışlarını metaforlar aracılığıyla değerlendirmektir. Bu bağlamda araştırmanın üç çalışma grubu bulunmaktadır. Öğrenci, öğretmen ve veli çalışma gruplarına yönelik ayrı ayrı hazırlanan görüşme formları Google Forms üzerinden dijital içeriğe dönüştürülmüş ve paydaşlara uygulanmıştır. Olgu bilim araştırması olarak yürütülen çalışmada elde edilen metaforik veriler, içerik analiziyle çözümlenmiştir. Metaforların tasnifiyle birlikte algıların yoğunlaştığı temalar belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre uzaktan eğitimin metaforik algısında geçici ve verimden uzak olması, yüz yüze eğitimin yerine ikame edilmesi ve ruhsuz, duygusuz, sosyalleşmeden uzak bir süreç olarak ifade edilmesi ortaya konulmuştur. Araştırmaya katılan eğitim paydaşları görüşleri bağlamında sürecin daha verimli kılınabilmesi adına birtakım öneriler getirilmiştir.

Kaynakça

  • Akgül, G., Oran M. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
  • Akpolat, T. (2020) Ortaokul Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), (Gelecek Sayı), 497-522.
  • Arslan, K. Görgülü Arı, A., Hayır Kanat M. (2021) Covid-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri, ulakbilge, 57/2021 Şubat: s. 192–206. doi: 10.7816/ulakbilge-09-57-03
  • Balaman, F., & Hanbay Tiryaki, S. (2021). Corona Virüs (Covid-19) Nedeniyle Mecburi Yürütülen Uzaktan Eğitim Hakkında Öğretmen Görüşleri. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 10(1).
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Bloor, M., Wood, F. (2006). Phenomenological methods. Keywords in qualitative methods, 129-131.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1- 23.
  • Buluk, B., Eşitti, B. (2020). Koronavirüs (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5(3), 285-298.
  • Cantürk, G., Cantürk, A. (2021). İngilizce öğretmenlerinin covıd-19 küresel salgını sürecinde gerçekleştirdikleri uzaktan eğitim deneyimleriyle ilgili görüşlerinin metaforlar yoluyla belirlenmesi. International journal of current approaches in language, education and social sciences, 3(1), 688-724.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları. İstanbul: EDAM Eğitim Danışmanlığı ve Araştırmaları Merkezi.
  • Çilesiz, S. (2011). A phenomenological approach to experiences with technology: current state, promise, and future directions for research. Educational Technology Research and Development, 59(4), 487-510.
  • Çokyaman, M., Ünal, M. (2020) Öğrenci ve öğretmenlerin covid-19 salgını dönemindeki uzaktan eğitim algısı: bir metafor analizi. OPUS uluslararası toplum araştırmaları dergisi, 18 (yönetim ve organizasyon özel sayısı), 1684-1715.
  • Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime ilişkin metaforik algıları/metaphoric perceptions of university students on distance education. E-uluslararası eğitim araştırmaları dergisi, 12(1), 1-15.
  • Ekren, C., Ökten, C. E. (2019). Yabancılara Türkçe öğretenlerin dil bilgisi öğretimine ilişkin algıları: bir metafor incelenmesi. Uluslararası Türkçe edebiyat kültür eğitim (TEKE) dergisi, 8(3), 1687-1708.
  • Erlingsson, C., Brysiewicz, P. (2017). A hands-on guide to doing content analysis, African Journal of Emergency Medicine, 7(3), 93-99.
  • Ertuğ, C. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Genç, M. F., Gümrükçüoğlu, S. (2020). Koronavirüs (covıd-19) sürecinde ilâhiyat fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışları. electronic Turkish studies, 15(4).
  • Kaplan, K., Gülden, B. (2021). Öğretmen görüşlerine göre salgın (covid-19) dönemi uzaktan eğitim ortamında Türkçe eğitimi. Rumelide dil ve edebiyat araştırmaları dergisi, (24), 233-258.
  • Karacaoğlu, M. Ö., Karakuş, N., Esendemir, N., Ucuzsatar, N. (2021). Uzaktan eğitim üzerine bir araştırma: “Türkçe öğretmenleriyle mülakatlar”. IJLA International Journal of Language Academy, 9 (1), 124-144
  • Karadağ, E., Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181-192.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N., Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241.
  • Karakuş, N., Esendemir, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö. (2021). Türkçe dersleri özelinde uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(3), 993-1011.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya sosyal ve ekonomi araştırmaları dergisi, 7(5), 283-289.
  • Korkmaz, E. (2021). İlköğretim matematik öğretmenlerinin metaforik algıları: pandemi sürecinde matematiğe yönelik farklı kavramlar. Mustafa kemal üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 5(7), 1-14.
  • Kuzu, İ. Y., Bahçeci, F., Yalçın, C. K. (2021). Öğretmenlerin koronavirüs pandemisi döneminde verdikleri uzaktan eğitime ilişkin metaforik algıları. Fırat üniversitesi sosyal bilimler dergisi, 31(2), 701-715.
  • Kürtüncü, M., Kurt A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya sosyal ve ekonomi araştırmaları dergisi, 7(5), 66-77.
  • MEB. (12 Mart 2020). Bakan Selçuk, koronavirüs’e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. [http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr adresinden 06.05.2020 tarihinde erişilmiştir.]
  • MEB. (19 Kasım 2020). Uzaktan eğitime geçilmesiyle ilgili genelge. https://www.trthaber.com/haber/guncel/mebden-81-ile-uzaktan-egitim-genelgesi-4-ocaka-kadar-sinav-yok- [19 Kasım 2020 tarihinde erişilmiştir]
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: nobel akademik yayıncılık.
  • Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Öztürk, D., Koca, A. H. D.(2021) Ortaokul Öğrencilerinin Laboratuvar Ve Uzaktan Eğitim Kavramlarına Yönelik Metaforik Algıları. Anadolu Öğretmen Dergisi, 5(1), 179-199.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şeren, N., Tut, E., Kesten, A. (2020). Korona virüs sürecinde uzaktan eğitim: Temel eğitim bölümü öğretim elemanlarının görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 4507-4524.
  • YÖK. (13 Mart 2020). Koronavirüs (covid-19) bilgilendirme notu: 1. [https://www.yok.gov.tr/sayfalar/haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx adresinden 15.11.2020 tarihinde erişilmiştir.]
  • Willig, C. (2008). Introducing qualitative research in psychology (2. Baskı). berkshire: mcgraw-hill professional publishing.

A close look at distance education: a metaphor study

Yıl 2021, Sayı: Ö10, 44 - 62, 21.10.2021
https://doi.org/10.29000/rumelide.1009038

Öz

With the Covid-19 epidemic, education and training activities have undergone a great change, and a new process has been encountered with the compulsory distance education. With the epidemic process that affected the whole world, distance education has been started at all levels of education in Turkey. Education-teaching activities were carried out by means of communication tools such as computers, tablets, mobile phones and televisions, with distance education. In this context, the advantages and disadvantages of education and training compared to traditional education have been started to be examined by scientists. In this study, it is aimed to examine the views of the education stakeholders about the process through metaphors. It is of great importance to reveal the situations encountered in the implementation stages of distance education, which is structured with the effect of the Covid-19 epidemic, along with rapid transitions and changes, and to examine it within the framework of the perceptions of education stakeholders. The purpose of this study is to evaluate the perspectives of all stakeholders (students, teachers and parents) on distance education through metaphors. In this context, the study has three study groups. Interview forms prepared separately for student, teacher and parent study groups were converted into digital content via Google Forms and applied to stakeholders. The metaphorical data obtained in the study conducted as a phenomenological research were analyzed by content analysis. With the classification of the metaphors, the themes in which the perceptions intensified were determined. According to the results of the research, it has been revealed that distance education is temporary and far from efficiency in the metaphorical perception, it is substituted for face-to-face education and it is expressed as a soulless, emotionless and socialization process. In the context of the opinions of the education stakeholders participating in the research, some suggestions were made in order to make the process more efficient.

Kaynakça

  • Akgül, G., Oran M. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
  • Akpolat, T. (2020) Ortaokul Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), (Gelecek Sayı), 497-522.
  • Arslan, K. Görgülü Arı, A., Hayır Kanat M. (2021) Covid-19 pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri, ulakbilge, 57/2021 Şubat: s. 192–206. doi: 10.7816/ulakbilge-09-57-03
  • Balaman, F., & Hanbay Tiryaki, S. (2021). Corona Virüs (Covid-19) Nedeniyle Mecburi Yürütülen Uzaktan Eğitim Hakkında Öğretmen Görüşleri. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 10(1).
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Bloor, M., Wood, F. (2006). Phenomenological methods. Keywords in qualitative methods, 129-131.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1- 23.
  • Buluk, B., Eşitti, B. (2020). Koronavirüs (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5(3), 285-298.
  • Cantürk, G., Cantürk, A. (2021). İngilizce öğretmenlerinin covıd-19 küresel salgını sürecinde gerçekleştirdikleri uzaktan eğitim deneyimleriyle ilgili görüşlerinin metaforlar yoluyla belirlenmesi. International journal of current approaches in language, education and social sciences, 3(1), 688-724.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları. İstanbul: EDAM Eğitim Danışmanlığı ve Araştırmaları Merkezi.
  • Çilesiz, S. (2011). A phenomenological approach to experiences with technology: current state, promise, and future directions for research. Educational Technology Research and Development, 59(4), 487-510.
  • Çokyaman, M., Ünal, M. (2020) Öğrenci ve öğretmenlerin covid-19 salgını dönemindeki uzaktan eğitim algısı: bir metafor analizi. OPUS uluslararası toplum araştırmaları dergisi, 18 (yönetim ve organizasyon özel sayısı), 1684-1715.
  • Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime ilişkin metaforik algıları/metaphoric perceptions of university students on distance education. E-uluslararası eğitim araştırmaları dergisi, 12(1), 1-15.
  • Ekren, C., Ökten, C. E. (2019). Yabancılara Türkçe öğretenlerin dil bilgisi öğretimine ilişkin algıları: bir metafor incelenmesi. Uluslararası Türkçe edebiyat kültür eğitim (TEKE) dergisi, 8(3), 1687-1708.
  • Erlingsson, C., Brysiewicz, P. (2017). A hands-on guide to doing content analysis, African Journal of Emergency Medicine, 7(3), 93-99.
  • Ertuğ, C. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Genç, M. F., Gümrükçüoğlu, S. (2020). Koronavirüs (covıd-19) sürecinde ilâhiyat fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışları. electronic Turkish studies, 15(4).
  • Kaplan, K., Gülden, B. (2021). Öğretmen görüşlerine göre salgın (covid-19) dönemi uzaktan eğitim ortamında Türkçe eğitimi. Rumelide dil ve edebiyat araştırmaları dergisi, (24), 233-258.
  • Karacaoğlu, M. Ö., Karakuş, N., Esendemir, N., Ucuzsatar, N. (2021). Uzaktan eğitim üzerine bir araştırma: “Türkçe öğretmenleriyle mülakatlar”. IJLA International Journal of Language Academy, 9 (1), 124-144
  • Karadağ, E., Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181-192.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N., Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241.
  • Karakuş, N., Esendemir, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö. (2021). Türkçe dersleri özelinde uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(3), 993-1011.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya sosyal ve ekonomi araştırmaları dergisi, 7(5), 283-289.
  • Korkmaz, E. (2021). İlköğretim matematik öğretmenlerinin metaforik algıları: pandemi sürecinde matematiğe yönelik farklı kavramlar. Mustafa kemal üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 5(7), 1-14.
  • Kuzu, İ. Y., Bahçeci, F., Yalçın, C. K. (2021). Öğretmenlerin koronavirüs pandemisi döneminde verdikleri uzaktan eğitime ilişkin metaforik algıları. Fırat üniversitesi sosyal bilimler dergisi, 31(2), 701-715.
  • Kürtüncü, M., Kurt A. (2020). COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya sosyal ve ekonomi araştırmaları dergisi, 7(5), 66-77.
  • MEB. (12 Mart 2020). Bakan Selçuk, koronavirüs’e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. [http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr adresinden 06.05.2020 tarihinde erişilmiştir.]
  • MEB. (19 Kasım 2020). Uzaktan eğitime geçilmesiyle ilgili genelge. https://www.trthaber.com/haber/guncel/mebden-81-ile-uzaktan-egitim-genelgesi-4-ocaka-kadar-sinav-yok- [19 Kasım 2020 tarihinde erişilmiştir]
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: nobel akademik yayıncılık.
  • Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43.
  • Öztürk, D., Koca, A. H. D.(2021) Ortaokul Öğrencilerinin Laboratuvar Ve Uzaktan Eğitim Kavramlarına Yönelik Metaforik Algıları. Anadolu Öğretmen Dergisi, 5(1), 179-199.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şeren, N., Tut, E., Kesten, A. (2020). Korona virüs sürecinde uzaktan eğitim: Temel eğitim bölümü öğretim elemanlarının görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 4507-4524.
  • YÖK. (13 Mart 2020). Koronavirüs (covid-19) bilgilendirme notu: 1. [https://www.yok.gov.tr/sayfalar/haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx adresinden 15.11.2020 tarihinde erişilmiştir.]
  • Willig, C. (2008). Introducing qualitative research in psychology (2. Baskı). berkshire: mcgraw-hill professional publishing.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Türk dili, kültürü ve edebiyatı
Yazarlar

Neslihan Karakuş Bu kişi benim 0000-0001-7808-1099

Mehmet Önder Karacaoğlu Bu kişi benim 0000-0002-4461-6021

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: Ö10

Kaynak Göster

APA Karakuş, N., & Karacaoğlu, M. Ö. (2021). Uzaktan eğitime yakından bakış: Bir metafor çalışması. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(Ö10), 44-62. https://doi.org/10.29000/rumelide.1009038