Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Educational information network (EBA) in terms of Turkish education

Yıl 2021, Sayı: 25, 1 - 17, 21.12.2021
https://doi.org/10.29000/rumelide.1032354

Öz

In the research, it is aimed to evaluate the Educational Information Network (EBA) in terms of Turkish lesson. For this, the study was carried out according to the parallel design converging from mixed research methods. The quantitative part was carried out according to the survey study, the qualitative part was carried out according to the case study. Questionnaire and interview form, which are two parallel data collection tools, were applied to 61 Turkish teachers. The data obtained, the ways of accessing EBA, the purposes and frequency of using EBA, the data on EBA usage qualifications were revealed, and the variables were examined comparatively. Teachers' opinions related to this were analyzed. As a result of the research, it was determined that Turkish teachers use EBA quite frequently at school and at home. Most of the Turkish teachers are competent in using EBA, nearly half of them are partially sufficient, and a few are insufficient. It has been observed that teachers who see themselves as partially sufficient and inadequate do not share any content on EBA and do not work with students over this network. The teachers evaluated that the content and services of EBA are not fully sufficient to reach the objectives and achievements of the Turkish course. Turkish teachers; EBA is mostly used to repeat and reinforce the subjects, to meet the needs of teaching materials and documents, and to give homework to students. According to the teachers, the number and variety of language skills, measurement and evaluation, resources, and content related to grammar are limited. Establishment of R&D teams consisting of field teachers who produce content will enable EBA to achieve the desired success. In addition, training teachers on the use of EBA will increase the effective use of the system.

Kaynakça

  • Aktaş, İ., Özmen, H. ve Türkan, S. (2013). Fatih projesi ile sınıflara kazandırılan etkileşimli tahtaların kullanılma düzeyleri. 7. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (eba) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırma Dergisi, 2(3), 27-44
  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eba (eğitimde bilişim ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma (yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Altın, H. M. ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, 2(1), 89-105.
  • Ateş, M., Çerçi, A. ve Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 105-117.
  • Aydınözü, D., Sözcü, U. ve Akbaş, V. (2016). coğrafya öğretiminde eba içeriklerinin öğrenci başarısına etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15).
  • Baz, F. Ç. (2016). Teknik, donanım ve içerik yönüyle fatih projesinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 7(15), 196-209.
  • Bilici, A. (2011). Öğretmenlerin bilişim teknolojileri cihazlarının eğitsel bağlamda kullanımına ve eğitimde fatih projesine yönelik görüşleri: Sincan İl Genel Meclisi İ.Ö.O.. 5th International Computer & Techologies Symposium. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Can, E. ve Topçuoğlu Ünal, F. (2018). Eğitim bilişim ağı kullanımının (eba) ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 3(1), 61-68.
  • Creswell J. W. & Creswell J. D. (2018). Research design qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Fifth Edition). Los Angeles: SAGE Publications.
  • Çiçek, S. (2021). Türkçede çatı kavramı, yönetme ve bağlama kuramına göre çatı öğretimi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Demircioğlu, G. ve Yadigaroğlu, M. (2014). Kimya öğretmenlerinin fatih projesine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları, 3(2), 302-310.
  • Dilekçi, A. (2021). 21. yüzyıl becerilerine göre tasarlanan öğretim etkinliklerinin eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmeye etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Dursun, A., Kırbaş, İ., ve Yüksel, M.E. (2015). Fırsatları artırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (fatih) projesi ve proje üzerine bir değerlendirme. İnet-Tr’15, XX. Türkiye'de İnternet Konferansı, İstanbul Üniversitesi.
  • Eren, E. ve Avcı, Z. Y. (2016). E-content development under school-university collaboration: a case study analysis based on technology integration planning model. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 210-234.
  • Eryılmaz, S. ve Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri işığında fatih projesi değerlendirmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Gillham, B. (2000). Case study research methods. London: Continioum House.
  • Güvendi, G. M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: eğitim bilişim ağı (eba) örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi.
  • İskender, H. (2016). Eğitim bilişim ağı’nda bulunan 7. sınıf türkçe dersi videolarının ilköğretim türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programıyla uyumu. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(24).
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasu, Teceli,(2018). İmam hatip meslek ve dikap dersi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (eba) ile ilgili görüşleri. BEÜ SBE Dergisi, 7(2), 925-943.
  • Kurt, A., Kuzu, A., Dursun, Ö., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). Fatih projesinin pilot uygulama sürecinin değerlendirilmesi: Öğretmen görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2), 1-23.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan Ö., ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı’ndan (eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45). 625-637.
  • Maden S. ve Önal A. (2018). Elektronik bilişim ağı’ndaki ortaokul türkçe dersi içeriklerinin kullanımı üzerine bir araştırma. dil eğitimi ve araştırmaları dergisi, 4(2), 101-121. Doi: 10.31464/jlere.399414
  • Merriam, S. B. (1990). Case study research in education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Öner, G. (2017). Sosyal bilgiler ve tarih dersleri için alternatif bir kaynak: eba.gov.tr. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 227-257.
  • Özgül, E. , Ceran, D. ve Yıldız, D. (2020). Uzaktan eğitimle yapilan Türkçe dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, Salgin Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 395-412. Doi: 10.37669/milliegitim.776137
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergün, M., Yılmaz, B. ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve öğrenci bakış açısıyla tablet pc ve etkileşimli tahta kullanımı: fatih projesi değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1799-1822.
  • Sevimli, E. ve Kul, Ü. (2015). Evaluation of the contents of mathematics textbooks in terms of compliance to technology: case of secondary school. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 308-331.
  • Tanrıkulu, F. (2017). EBA’nın Türkçe dersi öğrenme alanlarını karşılama yeterliliğine yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 395-416. Doi: 10.16916/aded.331244
  • Taşkıran, C. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin perspektifinden eğitim bilişim ağı (eba) platformu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 9, 284-295.
  • Timur, B., Yılmaz Ş., ve İşseven, A. (2017) Ortaokul öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (eba) sistemini kullanmalarına yönelik görüşleri. Asya Öğretim Dergisi, 5(1), 44-54.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (eba) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Türker, A. ve Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (eba) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 243-254.
  • Tüysüz, C. ve Çümen, V. (2016). Opinions of secondary school students about eba course website. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9(3), 277-296.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Türkçe eğitimi açısından Eğitim Bilişim Ağı (EBA)

Yıl 2021, Sayı: 25, 1 - 17, 21.12.2021
https://doi.org/10.29000/rumelide.1032354

Öz

Araştırmada Eğitim Bilişim Ağının (EBA) Türkçe dersi açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bunun için çalışma karma araştırma yöntemlerinden yakınsayan paralel desene göre yürütülmüştür. Nicel bölüm tarama çalışmasına, nitel bölüm durum çalışmasına göre gerçekleştirilmiştir. İki paralel veri toplama aracı olan anket ve görüşme formu 61 Türkçe öğretmenine uygulanmıştır. Elde edilen veriler öğretmenlerin EBA’ya erişim yolları, EBA kullanım amaçları, sıklıkları ve yeterlikleri temaları altında karşılaştırmalı incelenmiştir. Bununla ilişkili öğretmen görüşleri analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Türkçe öğretmenlerinin EBA’yı okulda ve evde oldukça sık kullandıkları belirlenmiştir. Türkçe öğretmenlerinin çoğu EBA’yı kullanmada yeterli, yarısına yakını kısmen yeterli, az bir kısmı da yetersizdir. Kısmen yeterli ve kendini yetersiz gören öğretmenlerin EBA’da hiç içerik paylaşmadığı ve öğrencilerle bu ağ üzerinden bir çalışma yapmadığı görülmüştür. Öğretmenler, EBA’nın içerik ve hizmetlerinin Türkçe dersi amaç ve kazanımlarına ulaşmada tam olarak yeterli olmadığı değerlendirmesinde bulunmuştur. Türkçe öğretmenleri; EBA’yı daha çok konuları tekrar etmek ve pekiştirmek, öğretim materyali ve doküman ihtiyacını karşılamak, öğrencilere ödev vermek amacıyla kullanmaktadır. Öğretmenlere göre EBA’daki dil becerileri, ölçme ve değerlendirme, dil bilgisi ile ilgili kaynak, içerik sayısı ve çeşitliliği sınırlıdır. İçerik üreten alan öğretmenlerinden oluşan Ar-Ge ekiplerinin kurulması EBA’nın istenilen başarıya ulaşmasını sağlayacaktır. Ayrıca EBA’nın kullanımı üzerine öğretmenlere eğitimler verilmesi sistemin etkin kullanımını artıracaktır.

Kaynakça

  • Aktaş, İ., Özmen, H. ve Türkan, S. (2013). Fatih projesi ile sınıflara kazandırılan etkileşimli tahtaların kullanılma düzeyleri. 7. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (eba) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırma Dergisi, 2(3), 27-44
  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eba (eğitimde bilişim ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma (yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Altın, H. M. ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, 2(1), 89-105.
  • Ateş, M., Çerçi, A. ve Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 105-117.
  • Aydınözü, D., Sözcü, U. ve Akbaş, V. (2016). coğrafya öğretiminde eba içeriklerinin öğrenci başarısına etkisi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15).
  • Baz, F. Ç. (2016). Teknik, donanım ve içerik yönüyle fatih projesinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 7(15), 196-209.
  • Bilici, A. (2011). Öğretmenlerin bilişim teknolojileri cihazlarının eğitsel bağlamda kullanımına ve eğitimde fatih projesine yönelik görüşleri: Sincan İl Genel Meclisi İ.Ö.O.. 5th International Computer & Techologies Symposium. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Can, E. ve Topçuoğlu Ünal, F. (2018). Eğitim bilişim ağı kullanımının (eba) ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 3(1), 61-68.
  • Creswell J. W. & Creswell J. D. (2018). Research design qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Fifth Edition). Los Angeles: SAGE Publications.
  • Çiçek, S. (2021). Türkçede çatı kavramı, yönetme ve bağlama kuramına göre çatı öğretimi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Demircioğlu, G. ve Yadigaroğlu, M. (2014). Kimya öğretmenlerinin fatih projesine ilişkin görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları, 3(2), 302-310.
  • Dilekçi, A. (2021). 21. yüzyıl becerilerine göre tasarlanan öğretim etkinliklerinin eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmeye etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Dursun, A., Kırbaş, İ., ve Yüksel, M.E. (2015). Fırsatları artırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (fatih) projesi ve proje üzerine bir değerlendirme. İnet-Tr’15, XX. Türkiye'de İnternet Konferansı, İstanbul Üniversitesi.
  • Eren, E. ve Avcı, Z. Y. (2016). E-content development under school-university collaboration: a case study analysis based on technology integration planning model. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 210-234.
  • Eryılmaz, S. ve Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri işığında fatih projesi değerlendirmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Gillham, B. (2000). Case study research methods. London: Continioum House.
  • Güvendi, G. M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: eğitim bilişim ağı (eba) örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi.
  • İskender, H. (2016). Eğitim bilişim ağı’nda bulunan 7. sınıf türkçe dersi videolarının ilköğretim türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programıyla uyumu. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(24).
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasu, Teceli,(2018). İmam hatip meslek ve dikap dersi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (eba) ile ilgili görüşleri. BEÜ SBE Dergisi, 7(2), 925-943.
  • Kurt, A., Kuzu, A., Dursun, Ö., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). Fatih projesinin pilot uygulama sürecinin değerlendirilmesi: Öğretmen görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2), 1-23.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan Ö., ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı’ndan (eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45). 625-637.
  • Maden S. ve Önal A. (2018). Elektronik bilişim ağı’ndaki ortaokul türkçe dersi içeriklerinin kullanımı üzerine bir araştırma. dil eğitimi ve araştırmaları dergisi, 4(2), 101-121. Doi: 10.31464/jlere.399414
  • Merriam, S. B. (1990). Case study research in education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Öner, G. (2017). Sosyal bilgiler ve tarih dersleri için alternatif bir kaynak: eba.gov.tr. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 227-257.
  • Özgül, E. , Ceran, D. ve Yıldız, D. (2020). Uzaktan eğitimle yapilan Türkçe dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, Salgin Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 395-412. Doi: 10.37669/milliegitim.776137
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergün, M., Yılmaz, B. ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve öğrenci bakış açısıyla tablet pc ve etkileşimli tahta kullanımı: fatih projesi değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1799-1822.
  • Sevimli, E. ve Kul, Ü. (2015). Evaluation of the contents of mathematics textbooks in terms of compliance to technology: case of secondary school. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 308-331.
  • Tanrıkulu, F. (2017). EBA’nın Türkçe dersi öğrenme alanlarını karşılama yeterliliğine yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 395-416. Doi: 10.16916/aded.331244
  • Taşkıran, C. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin perspektifinden eğitim bilişim ağı (eba) platformu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 9, 284-295.
  • Timur, B., Yılmaz Ş., ve İşseven, A. (2017) Ortaokul öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (eba) sistemini kullanmalarına yönelik görüşleri. Asya Öğretim Dergisi, 5(1), 44-54.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (eba) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Türker, A. ve Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (eba) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 243-254.
  • Tüysüz, C. ve Çümen, V. (2016). Opinions of secondary school students about eba course website. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9(3), 277-296.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Türk dili, kültürü ve edebiyatı
Yazarlar

Atilla Dilekçi Bu kişi benim 0000-0001-5393-9570

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Dilekçi, A. (2021). Türkçe eğitimi açısından Eğitim Bilişim Ağı (EBA). RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(25), 1-17. https://doi.org/10.29000/rumelide.1032354