In the research, it is aimed to evaluate the Educational Information Network (EBA) in terms of Turkish lesson. For this, the study was carried out according to the parallel design converging from mixed research methods. The quantitative part was carried out according to the survey study, the qualitative part was carried out according to the case study. Questionnaire and interview form, which are two parallel data collection tools, were applied to 61 Turkish teachers. The data obtained, the ways of accessing EBA, the purposes and frequency of using EBA, the data on EBA usage qualifications were revealed, and the variables were examined comparatively. Teachers' opinions related to this were analyzed. As a result of the research, it was determined that Turkish teachers use EBA quite frequently at school and at home. Most of the Turkish teachers are competent in using EBA, nearly half of them are partially sufficient, and a few are insufficient. It has been observed that teachers who see themselves as partially sufficient and inadequate do not share any content on EBA and do not work with students over this network. The teachers evaluated that the content and services of EBA are not fully sufficient to reach the objectives and achievements of the Turkish course. Turkish teachers; EBA is mostly used to repeat and reinforce the subjects, to meet the needs of teaching materials and documents, and to give homework to students. According to the teachers, the number and variety of language skills, measurement and evaluation, resources, and content related to grammar are limited. Establishment of R&D teams consisting of field teachers who produce content will enable EBA to achieve the desired success. In addition, training teachers on the use of EBA will increase the effective use of the system.
Education Information Network (EBA) Turkish education Turkish teachers
Araştırmada Eğitim Bilişim Ağının (EBA) Türkçe dersi açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bunun için çalışma karma araştırma yöntemlerinden yakınsayan paralel desene göre yürütülmüştür. Nicel bölüm tarama çalışmasına, nitel bölüm durum çalışmasına göre gerçekleştirilmiştir. İki paralel veri toplama aracı olan anket ve görüşme formu 61 Türkçe öğretmenine uygulanmıştır. Elde edilen veriler öğretmenlerin EBA’ya erişim yolları, EBA kullanım amaçları, sıklıkları ve yeterlikleri temaları altında karşılaştırmalı incelenmiştir. Bununla ilişkili öğretmen görüşleri analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Türkçe öğretmenlerinin EBA’yı okulda ve evde oldukça sık kullandıkları belirlenmiştir. Türkçe öğretmenlerinin çoğu EBA’yı kullanmada yeterli, yarısına yakını kısmen yeterli, az bir kısmı da yetersizdir. Kısmen yeterli ve kendini yetersiz gören öğretmenlerin EBA’da hiç içerik paylaşmadığı ve öğrencilerle bu ağ üzerinden bir çalışma yapmadığı görülmüştür. Öğretmenler, EBA’nın içerik ve hizmetlerinin Türkçe dersi amaç ve kazanımlarına ulaşmada tam olarak yeterli olmadığı değerlendirmesinde bulunmuştur. Türkçe öğretmenleri; EBA’yı daha çok konuları tekrar etmek ve pekiştirmek, öğretim materyali ve doküman ihtiyacını karşılamak, öğrencilere ödev vermek amacıyla kullanmaktadır. Öğretmenlere göre EBA’daki dil becerileri, ölçme ve değerlendirme, dil bilgisi ile ilgili kaynak, içerik sayısı ve çeşitliliği sınırlıdır. İçerik üreten alan öğretmenlerinden oluşan Ar-Ge ekiplerinin kurulması EBA’nın istenilen başarıya ulaşmasını sağlayacaktır. Ayrıca EBA’nın kullanımı üzerine öğretmenlere eğitimler verilmesi sistemin etkin kullanımını artıracaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Türk dili, kültürü ve edebiyatı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 25 |