Bloom taksonomisi 1956 yılında eğitim psikoloğu Benjamin Bloom tarafından eğitimde üst düzey becerileri geliştirme amacıyla tasarlanmıştır. Zamanla orijinal taksonomi bazı değişikler uygulanarak yenilenmiştir. Güncel taksonomi daha etkin bilişsel becerileri yansıtır ve muhtemelen daha gelişmiştir. Yenilenmiş taksonomi fiil bildiren kelimeler kullanarak taksonominin pratikliğini artırmıştır. Yenilenmiş taksonomide seviyeleri kavramsal farklılıklar gösteren bilişsel alanda altı basamak vardır. Yenilenmiş taksonominin basamakları hatırlama, anlama, uygulama, analiz, değerlendirme ve yaratma basamaklarından oluşmaktadır. Yenilenmiş taksonominin her bir basamağı özel fiiller içerdiğinden taksonomi öğrenme kazanımları oluşturmada faydalıdır. Bu bağlamda, bu çalışma bir İngilizce okuma ders kitabında yer alan okuduğunu anlama sorularında yenilenmiş Bloom taksonomisine ne ölçüde yer verildiğini keşfetmeyi amaçlamaktadır. Bu yüzden, yenilenmiş taksonomide yer alan bilişsel becerileri irdeleyen iki araştırma sorusu geliştirilmiştir. Birinci araştırma sorusu alt seviye bilişsel becerileri irdelerken, ikinci araştırma sorusu üst düzey bilişsel becerileri irdelemektedir. Analiz edilen İngilizce okuma ders kitabı betimsel içerik analizi yöntemi ile irdelenmiştir. Araştırmanın sonuçları analiz edilen ders kitabının yenilenmiş Bloom taksonomisinde altı çizilen üst düzey bilişsel becerilerden yoksun olduğunu göstermiştir. Yazılmakta olan veya yazılacak olan okuma ders kitaplarının okuduğunu anlama sorularında yenilenmiş Bloom taksonomisine ne ölçüde yer vermeleri gerektiğine dair bu bağlamda ilgili önerilerde bulunulmuştur.
bilişsel alan taksonomi yenilenmiş Bloom taksonomisi okuduğunu anlama soruları okuma becerilerinin değerlendirilmesi
Bloom’s Taxonomy was produced in 1956 by the educational psychologist Benjamin Bloom with the aim of fostering higher order thinking skills in education. In time, the original taxonomy was revisited by applying some changes. This up to date taxonomy mirrors a more active style of cognition and is possibly more precise. The revised one developed the practicality of the taxonomy by employing action words. There are six steps of cognitive domain in the revised version, the levels of which are conceptually different. These are remembering, understanding, applying, analyzing, evaluating, and creating in the revised version and they are beneficial in forming learning outcomes since specific verbs are particularly suitable for each level. Accordingly, this paper focuses on exploring how the revised Bloom’s taxonomy is contained in the reading questions of an EFL reading course book. Therefore, two research questions were promoted to respond to the cognitive skills in the revised taxonomy. The first research question aims at evaluating the lower level while the second one hints on the higher cognition level. The analyzed EFL reading course book was inquired through descriptive content analysis method. The results of the study displayed that the assessed reading course book lacks the higher level cognitive skills underlined in the revised Bloom’s taxonomy. Thus, related assumptions have been produced to suggest how the reading course books which are being produced or will be produced should refer to the revised Bloom’s taxonomy while assessing reading comprehension.
cognitive domain taxonomy the revised Bloom’s taxonomy reading comprehension questions assessing reading skills
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Türk dili, kültürü ve edebiyatı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 25 |