Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Güzel Sanatlar Liselerinde uygulanan bireysel çalgı (Keman) eğitimi dersi öğretim programlarında bulunan tonal ve makamsal dizilerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi

Yıl 2023, Sayı: 36, 704 - 714, 21.10.2023
https://doi.org/10.29000/rumelide.1374968

Öz

Bu araştırmada Güzel Sanatlar Lisesi 2016 ve 2022 çalgı eğitimi keman dersi öğretim programlarının tonal ve makamsal olarak aynı ya da farklı tonal ve makamsal dizilerin kullanılmış olup olmadığının belirlenmesi ve incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada; 2016 ve 2022 yıllarında Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu tarafından kabul edilen Güzel Sanatlar Lisesi 9, 10, 11 ve 12. sınıf Keman Dersi öğretim programlarında yer alan tonal ve makamsal diziler incelenmektedir. Araştırmanın örneklemi evreni temsil etmektedir. Doküman incelemesi ile elde edilen veriler ilgili öğretim programlarında yer alan tonal ve makamsal diziler yıllara ve sınıf düzeyine göre analiz edilmiş ve tablolar aracılığıyla benzer ve farklı yönler belirtilmiştir. Sonuç olarak her iki programda tonal diziler farklılık gösterirken makamsal dizilerin değişmediği görülmektedir. 2022 yılında Do Diyez Minör, La Bemol Majör ve Fa Minör tonal dizilerinin programa eklendiği görülmektedir. 2016 programında tonal dizilerin 9. sınıf düzeyinde daha yoğun olduğu görülürken 10, 11, ve 12. sınıf düzeylerinde programın Türk müziği ağırlıklı olduğu görülmektedir. 2022 yılında eklenen tonal dizilerle programın Batı müziğine daha uygun hale getirildiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, A.O. (2012). Hayatı Müzikle Anlamak ve Schopenhauer Felsefesinde Müzik. Doğu Batı Düşünce Dergisi, (62), 43-69.
  • Akyüz, Y. (2013). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Atıf Çetin, S., & Akkaş, S. (2022). Güzel Sanatlar Lisesi’nde Uygulanan 9. Sınıf Viyola Dersi Öğretim Programlarında Tonal ve Makamsal Dizilerin Durumu Ve Değerlendirilmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(31), 176-188.
  • Birgül, Y., & Nacakcı, Z. (2017). Güzel Sanatlar Lisesi Viyola Eğitiminde Kullanılan Repertuvara Yönelik Öğrenci Görüşleri-Opınıons Of Students For Vıola Traınıng Repertoıre In Fıne Arts Hıgh School. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 413-427.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güzel Sanatlar Lisesi Çalgı Eğitimi Keman Dersi Öğretim Programı. (2016). http://mufredat. meb.gov.tr adresinden 11.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Güzel Sanatlar Lisesi Çalgı Eğitimi Keman Dersi Öğretim Programı. (2022). http://meslek.eba.gov.tr adresinden 11.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Karadeniz, M.E. (1983). Türk Musikisinin Nazariye ve Esasları. Ankara: İş Bankası Yayınları.
  • Károlyi, O. (1999). Müziğe Giriş. (M. Nemutlu, Çev.). İstanbul: Pan.
  • Kınacı, M. (2012). Eski Yunan Dünyası’nda Müzik ve Müzisyenler. Doğu Batı Düşünce Dergisi, (62), 1-27.
  • Okan, Ö. G. S. (2014). Güzel Sanatlar Lisesi Öğrencilerinin Keman Dersine Yönelik Tutumları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 234-243.
  • Orhan, Ş. (2006). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Çalgı Eğitiminde Motivasyon. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (20).
  • Orhan, Ş. Y. (2009). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri, Çalgı Viyolonsel Eğitiminde 9. Sınıflara Yönelik Temel Davranışların Kazandırılması ile İlgili Yaklaşımlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 361-366.
  • Özmenteş, S. (2005), Müzik Eğitiminin Boyutları ve Çalgı Eğitimi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 89-98.
  • Öneykan, B ve Tebiş, C. (2018). Güzel Sanatlar Liseleri Ve Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Yaylı Çalgı Eğitimi Alan Öğrencilerin Günlük Egzersiz Alışkanlıkları (Balıkesir Örneği). Online Journal of Music Sciences, 3(1), 125-148. https://doi.org/10.31811/ojomus.435081
  • Soytok, S. (2014). Güzel Sanatlar Liseleri’nde Öğrenim Gören Flüt Öğrencilerinin Flüt Eğitimine İlişkin Görüşleri. SED-Sanat Eğitimi Dergisi, 2(1), 196-216.
  • Topalak, Ş. (2013). Güzel Sanatlar Lisesi Çalgı Eğitimi/Öğretiminde Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi. SED-Sanat Eğitimi Dergisi, 1(2), 114-129.
  • Uçan, A. (1980). Çevreden Evrene Keman Eğitimi Üzerine. Çağdaş Eğitim Dergisi, 5(47), 19-27.
  • Uçan, A. (1994). Kuruluşunun Yetmişinci Yılında Ve İkibinli Yılların Eşiğinde Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü Ve Türkiye’de Müzik Öğretmenliği Eğitimi, Türkiye’de Müzik Öğretmenliğinin Yetmişinci Yılına Armağan (1924-1994). Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi- GEFAD, Özel Sayı (1), 1-32.
  • Yener, S. ve Apaydınlı, K. (2016). Türkiye’de Mesleki Müzik Eğitimi Veren Kurumların Çeşitliliği ve Mezunların İstihdam Sorunları. The Journal of Academic Social Science Studies, 42, 225-249.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 10.bs. Ankara: Seçkin.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Türk dili, kültürü ve edebiyatı
Yazarlar

Kutayhan Yıldırım 0009-0008-6522-8299

Selin Özdemir 0000-0002-1881-5422

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Yıldırım, K., & Özdemir, S. (2023). Güzel Sanatlar Liselerinde uygulanan bireysel çalgı (Keman) eğitimi dersi öğretim programlarında bulunan tonal ve makamsal dizilerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(36), 704-714. https://doi.org/10.29000/rumelide.1374968