Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Sayı: Ö13, 976 - 983, 23.10.2023
https://doi.org/10.29000/rumelide.1379249

Öz

Kaynakça

  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven. Mehmet Rifat&Sema Rifat. (Çev.). İstanbul: YKY
  • Campagna. F. (2021). Teknik ve Büyü: Gerçekliğin Yeniden İnşası. Barış Alpaç. (Çev.). Ankara: Vakıfbank Yayınları
  • Derrida. J. (2014). Platonun Eczanesi. Zeynep Direk. (Çev). İstanbul: Pinhan
  • Eagleton, T. (1996). İdeoloji. Muttalip Özcan. (Çev.). İstanbul: Ayrıntı
  • Eco. U. (2019). Mimarlık Göstergebilimi. Fatma Erkman Akerson. (Çev). İstanbul: Daimon
  • Foucault. M. (2017). Kelimelr ve Şeyler. Mehmet Ali Kılıçbay. (Çev.). Ankara: İmge
  • Gilson, Etienne. (2003). Ortaçağ Felsefesinin Ruhu. Şamil Öçal. (Çev.). İstanbul: Açılım Kitap
  • Hall. S. (1994). İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü. Medya İktidar İdeoloji, Mehmet Küçük. (Ed). Ankara: Ark Yayınları
  • Hobbes, T. (2010). Leviathan. Semih Lim. (Çev.). İstanbul: YKY
  • Husserl, E. (1996). Kesin Bilim Olarak Felsefe. Abdullah Kaygı. (Çev). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu
  • Jung. C.G. (2020). İnsan ve Sembolleri. Hatice Mukaddes İlgün. (Çev.). İstanbul: Kabalcı
  • Kant, I. (2006). Yargı Yetisinin Eleştirisi. Aziz Yardımlı. (Çev). İstanbul: İdea
  • Kellner. D & Ryan. M. (2022). Politik Kamera. Elif Özsayar. (Çev.). İstanbul: Ayrıntı
  • Lacan. J. (2014). Babanın Adları. Murat Erşen. (Çev.). İstanbul: MonoKL
  • Lakoff. G. & Johnson. M. (2005). Metaforlar. Gökhan Yavuz Demir. (Çev.). Ankara: Paradigma
  • Locke, J. (1992). İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme. Vehbi Hacıkadiroğlu. (Çev.). İstanbul: Ara Yayıncılık
  • Mc Lellan. D. (2012). İdeoloji. Barış Yıldırım. (Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları
  • Sapir, E. (1933). Language. New York: Harcourt, Brace & World
  • VanDijk. T. (2019). İdeoloji. Ayşe Demir. (Çev). İstanbul: Hece
  • Volosinov. N. (2009). Marksizm ve Dil Felsefesi. Mehmet Küçük. (Çev.). İstanbul: Ayrıntı
  • Williamson, J. (2000). Reklamların Dili. Ahmet Fethi. (Çev.). İstanbul: Ütopya

Language and ideology: semiologic transformation

Yıl 2023, Sayı: Ö13, 976 - 983, 23.10.2023
https://doi.org/10.29000/rumelide.1379249

Öz

Human beings are born with language skills. However, the development of language is a result of human sociality and culture. Language is transmitted both vertically from generation to generation and horizontally between people. It is assumed that what cannot be expressed in language is not real. Therefore, meaning is only possible within the boundaries of a language. Through meaning, everything that happens becomes conceptualized and standardized. Language shows the meaning of reality through signs. In this way, language goes beyond being a means of communication. It becomes a tool of power struggle. Identifying and revealing the ideological influence in language necessitates different linguistic methods. Because by their very nature, signs transmit an infinite number of complex connections. Ideology, presented as a way of thinking correctly, establishes social relations and directs social action through signs. In this sense, signs are key concepts in the reproduction of ideology. On the other hand, the symbol, which is considered a sign, serves a different dimension of ideology. Symbols also convey meaning. However, their arbitrary construction takes ideology out of the definition of the reproduction of power It gives ideology a dimension such as a mass movement, a grand narrative. Providing meaning to the masses and being a guide is a feature that ideologies establish with symbols. The aim of this study is to explain the possible links between reality, knowledge and ideology based on the distinctions between sign and symbol. In this way, a distinction is made between old-style knowledge and modern knowledge.

Kaynakça

  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven. Mehmet Rifat&Sema Rifat. (Çev.). İstanbul: YKY
  • Campagna. F. (2021). Teknik ve Büyü: Gerçekliğin Yeniden İnşası. Barış Alpaç. (Çev.). Ankara: Vakıfbank Yayınları
  • Derrida. J. (2014). Platonun Eczanesi. Zeynep Direk. (Çev). İstanbul: Pinhan
  • Eagleton, T. (1996). İdeoloji. Muttalip Özcan. (Çev.). İstanbul: Ayrıntı
  • Eco. U. (2019). Mimarlık Göstergebilimi. Fatma Erkman Akerson. (Çev). İstanbul: Daimon
  • Foucault. M. (2017). Kelimelr ve Şeyler. Mehmet Ali Kılıçbay. (Çev.). Ankara: İmge
  • Gilson, Etienne. (2003). Ortaçağ Felsefesinin Ruhu. Şamil Öçal. (Çev.). İstanbul: Açılım Kitap
  • Hall. S. (1994). İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü. Medya İktidar İdeoloji, Mehmet Küçük. (Ed). Ankara: Ark Yayınları
  • Hobbes, T. (2010). Leviathan. Semih Lim. (Çev.). İstanbul: YKY
  • Husserl, E. (1996). Kesin Bilim Olarak Felsefe. Abdullah Kaygı. (Çev). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu
  • Jung. C.G. (2020). İnsan ve Sembolleri. Hatice Mukaddes İlgün. (Çev.). İstanbul: Kabalcı
  • Kant, I. (2006). Yargı Yetisinin Eleştirisi. Aziz Yardımlı. (Çev). İstanbul: İdea
  • Kellner. D & Ryan. M. (2022). Politik Kamera. Elif Özsayar. (Çev.). İstanbul: Ayrıntı
  • Lacan. J. (2014). Babanın Adları. Murat Erşen. (Çev.). İstanbul: MonoKL
  • Lakoff. G. & Johnson. M. (2005). Metaforlar. Gökhan Yavuz Demir. (Çev.). Ankara: Paradigma
  • Locke, J. (1992). İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme. Vehbi Hacıkadiroğlu. (Çev.). İstanbul: Ara Yayıncılık
  • Mc Lellan. D. (2012). İdeoloji. Barış Yıldırım. (Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları
  • Sapir, E. (1933). Language. New York: Harcourt, Brace & World
  • VanDijk. T. (2019). İdeoloji. Ayşe Demir. (Çev). İstanbul: Hece
  • Volosinov. N. (2009). Marksizm ve Dil Felsefesi. Mehmet Küçük. (Çev.). İstanbul: Ayrıntı
  • Williamson, J. (2000). Reklamların Dili. Ahmet Fethi. (Çev.). İstanbul: Ütopya
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Siyasal Reklamcılık
Bölüm Türk dili, kültürü ve edebiyatı
Yazarlar

Ziya Kıvanç Kıraç 0000-0002-8728-2834

Yayımlanma Tarihi 23 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: Ö13

Kaynak Göster

APA Kıraç, Z. K. (2023). Language and ideology: semiologic transformation. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(Ö13), 976-983. https://doi.org/10.29000/rumelide.1379249