Bu araştırmada, dil ve konuşma güçlüğü olan ilkokul öğrencilerinin yaratıcı drama yöntemiyle iletişim becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden “Ön test-son test kontrol gruplu model” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntem doğrultusunda araştırmanın çalışma grubunu Antalya ili Alanya ilçesinde yer alan bir ilkokulun 2021-2022 eğitim öğretim yılında eğitim alan 12 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubunun belirlenmesinde seçilen okulda bulunan ve RAM tarafından ‘Dil ve konuşma güçlüğü’ tanısı konulan 6 ilkokul öğrencisi; kontrol grubunu ise seçilen okulda bulunan RAM tarafından herhangi bir tanı konulmamış ve çalışma grubuna dâhil edilen öğrencilerin sınıfında olan 6 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel model kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Ersanlı ve Balcı (1998) tarafından geliştirilen ve Karatekin, Sönmez ve Kuş (2012) tarafından düzenlenen ‘İletişim Becerileri Ölçeği’ kullanılmıştır. Ayrıca ölçekten elde edilen sonuçların ve araştırma sürecinin daha iyi incelenmesi adına yapılan uygulamalar video kaydına alınmıştır. Verilerin toplanma süreci haftada bir gün ve günde iki saat olmak üzere toplamda 14 hafta sürmüştür. Verilerin analizinde SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. Verilerin analizi frekans, yüzde, Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi ile incelenmiştir. Verileri desteklemek adına araştırmacı tarafından yapılan gözlemler içerik analizine tabi tutulmuştur. Sonuç olarak yaratıcı drama yöntemiyle dil ve konuşma güçlüğü tanısına sahip bireylerin iletişim becerilerinin olumlu yönde etkilendiği görülmüştür.
Dil ve Konuşma Güçlüğü Yaratıcı Drama Yöntemi İletişim Becerileri İlkokul
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi |
Bölüm | Türk dili ve edebiyatı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 20 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 37 |