Aim: The aim of this study is to determine the relationship between anxiety and clinical performance self-efficacy perception in nursing students during the distance education period of the COVID-19 pandemic process.
Material and Methods: This study was performed as a descriptive-cross sectional. The sample of the study consisted of 453 undergraduate nursing students studying at a university. Clinical Performance Self-Efficacy Scale and Spielberger State and Trait Anxiety Scale were used to collect data. Parametric (independent samples t test, one-way ANOVA-Tukey's HSD for differences between groups) and non-parametric tests (Kruskal–Wallis test, Bonferroni test for subgroup comparisons when significance is found in more than two independent group comparisons and Mann–Whitney U test for pairwise comparisons) were used in the analyses. and Spearman correlation coefficient was used for the correlation between variables.
Results: The average age of the students participating in the research is 21.47±1.92, 68.7% are female, 36.90% are in the second grade, 9.70% are diagnosed with COVID-19, 61.60% are afraid of getting COVID-19, 75.10% stated that they took adequate precautions to protect against COVID-19, and 45.30% stated that they lost a relative due to COVID-19. It was observed that 57.0% of the students had a high level of anxiety according to the State Anxiety Sub-Scale, 71.1% had a high level of anxiety according to the Trait Anxiety Sub-Scale, and the perception of clinical performance self-efficacy was moderate. There is a negative significant relationship between students' perception of state-trait anxiety and clinical performance self-efficacy (r= -0.245; p<0.001).
Conclusion: It has been suggested that nursing educators support students to reduce students' anxiety during the COVID-19 pandemic, make up for the development of clinical self-efficacy perception, and prepare different practice environments.
Anxiety Self-Efficacy Students Nursing education Distance education
-
Amaç: Bu çalışmanın amacı, COVID-19 pandemi süreci uzaktan eğitim döneminde hemşirelik öğrencilerinde anksiyete ve klinik performans öz-yeterlilik algısı arasındaki ilişkiyi belirlemektir.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışma tanımlayıcı ve kesitsel olarak yapıldı. Çalışmanın örneklemini bir üniversitede eğitim gören 453 lisans hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Verilerin toplanmasında Klinik Performansta Öz-Yeterlik Ölçeği ve Spielberger Durumluk ve Sürekli Kaygı Ölçeği kullanıldı. Analizlerde parametrik (bağımsız örneklem t testi, tek yönlü Anova-gruplar arası farklılıklar için Tukey's HSD) ve parametrik olmayan testler (Kruskal–Wallis testi, İkiden fazla bağımsız grup karşılaştırılmasında anlamlılık bulunduğunda alt grup karşılaştırmaları için Bonferroni testi ve ikili karşılaştırma için Mann–Whitney U testi) ve değişkenler arasındaki korelasyon için Spearman korelasyon katsayısı kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21,47±1,92, %68,7’si kadın, %36,90’u 2. sınıf, %9,70’si COVID-19 tanısı aldığını, %61,60’sı COVID-19 olmaktan korktuğunu, %75,10’i COVID-19’dan korunma için yeterli önlemleri aldığını, %45,30’ü COVID-19 nedeniyle yakınını kaybettiğini belirtmiştir. Öğrencilerin Durumluk Kaygı Alt Ölçeğine göre %57,00’sinde yüksek düzeyde anksiyete olduğu, Süreklik Kaygı Alt Ölçeğine göre %71,10’inde yüksek düzeyde anksiyete olduğu, Klinik performans öz yeterlilik algısının orta düzeyde olduğu görülmüştür. Öğrencilerin durumluluk-süreklilik ve klinik performans öz-yeterlik algısı arasında negatif yönde anlamlı ilişki vardır (r= -0,245; p<0,001).
Sonuç: Hemşirelik eğitimcilerinin öğrencileri COVID-19 salgını süresince anksiyeteyi azaltmak için desteklemesi ve klinik öz-yeterlilik algısının geliştirilmesine yönelik telafi yapılması, farklı uygulama ortamlarının hazırlanması önerilmiştir.
Anksiyete Öz-yeterlik Öğrenci Hemşirelik eğitimi Uzaktan eğitim
Bulunmamaktadır
-
Çalışmaya katılan öğrencilere teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 16 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |