Amaç: Araştırmanın amacı intörn hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanılamaya ilişkin bilgi düzeylerini belirlemek ve ilişkili faktörleri incelemektir.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma tanımlayıcı ve ilişkisel tasarım tipte olup, bir sağlık bilimleri fakültesinin hemşirelik bölümü intörn öğrenciler ile gerçekleştirildi. Araştırmaya 126 öğrenci katılmıştır. Verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu” ve “Çocuk İstismarı ve İhmali Belirtilerini ve Risklerini Tanılama Ölçeği” kullanıldı. Veriler; One-Sample Kolmogorov-Smirnov testi, Bağımsız Örneklem T testi, Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi kullanılarak analiz edildi.
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 22,07 ± 1,30 olup, büyük çoğunluğu kız (%79,4) dır. Katılımcıların %96,8’i çocuk istismar ve ihmali konusunda eğitim almıştır. Katılımcıların ölçekten aldıkları toplam bilgi puan ortalamaları 3,79 ± 0,31 olup bilgi düzeylerinin orta düzeyde olduğu belirlendi. En düşük puan (3,34 ± 0,54) “İstismar ve ihmale yatkın çocukların özellikleri” alt boyutundan, en yüksek puanı “İhmalin çocuk üzerindeki belirtileri” (4,18 ± 0,54) boyutundan almışlardır. Ölçeğin diğer alt boyutları puan ortalamaları ise “İstismarın çocuk üzerindeki fiziksel belirtileri” 3,94 ± 0,38, “İstismar ve ihmalin çocuktaki davranışsal belirtileri” 3,85 ± 0,36, “İstismar ve ihmale yatkın ebeveynlerin özellikleri” 3,55 ± 0,45 ve “Çocuk istismarı ve ihmalinde ailesel özellikleri” 3,79 ± 0,31 olarak bulundu. Yaş, cinsiyet, aile yerleşim yeri, aile tipi, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, kaldığı yerleşim yeri ve aile desteği değişkenleri ile Çocuk İstismarı ve İhmali Belirtilerini ve Risklerini Tanılama Ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmadı.
Sonuç: İstismar ve ihmale ilişkin bilgi düzeyi, her alt boyuttan maksimum 5,0 puan ve ölçek toplam puanı ile karşılaştırıldığında öğrencilerin bilgi düzeylerinin istenilen düzeyde olmadığı görüldü. İstismar ve ihmali tanılamaya yönelik bilgi düzeylerini artıracak müdahaleler yapılmalıdır.
Çocuk ihmali çocuk istismarı farkındalık hemşirelik öğrencisi
Aim: The aim of this study is to determine the knowledge levels of intern nursing students on diagnosing the symptoms and risks of child abuse and neglect and to examine the related factors.
Material and Methods: The research was descriptive and relational design type and was conducted with intern nurses in the nursing department of a health sciences faculty. 126 students participated in the research. “Personal Information Form” and “Child Abuse and Neglect Symptoms and Risks Identification Scale” were used to collect data. Data were analyzed using One-Sample Kolmogorov-Smirnov test, Independent Samples T test, Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis H test.
Results: The average age of the participants was 22.07 ± 1.30 and the majority were girls (79.4%). 96.8% of the participants received training on child abuse and neglect. The participants' average total knowledge score from the scale was 3.79 ± 0.31, and it was determined that their knowledge level was at a medium level. They received the lowest score (3.34 ± 0.54) from the "Characteristics of children prone to abuse and neglect" sub-dimension, and the highest score from the "Signs of neglect on the child" sub-dimension (4.18 ± 0.54). The mean scores of the other subscales of the scale are "Physical signs of abuse on the child" 3.94 ± 0.38, "Behavioral signs of abuse and neglect in the child" 3.85 ± 0.36, "Characteristics of parents prone to abuse and neglect" 3.55 ± 3.55 ± 0.45 and "Familial characteristics in child abuse and neglect" were found to be 3.79 ± 0.31. No statistically significant difference was found between the scores of the Child Abuse and Neglect Symptoms and Risks Identification Scale and the variables of age, gender, family residence, family type, maternal education level, paternal education level, place of residence, and family support.
Conclusion: When the level of knowledge about abuse and neglect was compared with the maximum score of 5.0 from each sub-dimension and the total score of the scale, it was seen that the students' knowledge level was not at the desired level. Interventions should be made to increase knowledge levels for diagnosing abuse and neglect.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2 |